Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawa i konserwacja maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych (alternator, rozrusznik)

MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z naprawą i konserwacją maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych (alternator, rozrusznik)

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

  • Sekwencje filmowe Zasady działania maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowychDcBlOxUjvSekwencje filmowe Zasady działania maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych to sekwencje filmowe, na które składa sie 7 materiałów, omawiających maszyny elektryczne stosowane w pojazdach samochodowych. Poruszane są tematy:

    • zasad działania prądnic prądu stałego,

    • zasad działania prądnic prądu przemiennego (alternatora),

    • zasad działania regulatorów napięcia prądnic prądu stałego i alternatorów,

    • ogólnych zasad diagnostyki alternatorów i regulatorów napięcia,

    • zasad działania rozrusznika,

    • ogólnych zasad diagnostyki rozrusznika samochodowego,

    • zasad działania oraz budowy silnika elektrycznego.

  • Wizualizacja modelu w grafice 3D Budowa maszyn elektrycznych w pojazdach samochodowychDLELfVVOUWizualizacja modelu w grafice 3D Budowa maszyn elektrycznych w pojazdach samochodowych to wizualizacja modelu w grafice 3D, w którym prezentowane są maszyny elektryczne, które stosowane są w pojazdach samochodowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDCVhynxhuInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD11HEpAWrSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDImurKI7pPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDst1ynzh7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDusTuEnF0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD4vICl6XeInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz wizualizacja modelu w grafice 3D. Przybliżają one wiadomości z zakresu naprawy i konserwacji maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat zasad działania maszyn elektrycznych (tych stosowanych w pojazdach elektrycznych). Co słyszałeś od innych osób (rodzaje awarii i ich naprawy), co widziałeś na praktykach lub po prostu podczas obserwacji.

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli minąłeś część dotycząca struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedź się, czego się będziesz uczył. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Jakie zagadnienia są dla Ciebie problematyczne? — wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w sekwencjach filmowych to nie to samo co obejrzenie filmu, który pokazuje dużo więcej szczegółów. Czasem nie warto czytać tylko streszczeń, warto obejrzeć materiał poszukując „ukrytej wiedzy”.

Ustal, co chcesz osiągnąć ucząc się z tych materiałów — zastanów się nad celem uczenia się tego. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, warto zastanowić się jak poszerzyć ją o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś na filmie lub obejrzałeś w wizualizacji.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego naprawy i konserwacji maszyn elektrycznych w pojazdach samochodowych zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj filmy z sekwencji pod hasłem „Zasady działania maszyn elektrycznych stosowanych w pojazdach samochodowych” — najlepiej w kolejności tematycznej (takiej jak ułożone w e‑materiale). Możesz też to zrobić w kolejności „zasady budowy”, potem „zasady diagnostyki” lub w momencie kiedy potrzebujesz nauczyć się właściwego zagadnienia - zajrzyj do tego właśnie filmu. Wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane. Zwróć uwagę na czynności, które, jeśli podejmiesz pracę i będziesz się zajmował maszynami elektrycznymi, będziesz wykonywał codziennie.

  • Skoro poznasz już zasady działania i diagnostykę warto, podczas oglądania filmów, notować informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.

  • Jednak każdy film podsumuj krótkim ćwiczeniem, które znajdziesz pod sekwencjami (są dedykowane do tego materiału)

  • Użyj wizualizacji „Budowa maszyn elektrycznych w pojazdach samochodowych” Dzięki temu lepiej wyobrazisz sobie to co widziałeś w filmie i zlokalizujesz w przestrzeni maszyny.

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę małymi dawkami, testami lub pytaniami, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego będzie test w ćwiczeniu 1 i 4 (w pierwszym - test całościowy, w czwartym - test dotyczący alternatorów. Rozwiązanie ich podpowie Ci, czego warto się jeszcze nauczyć. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy lub przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Warto wrócić i przypomnieć sobie. Teraz już szybciej Ci będzie szło.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowej pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać całego materiału z filmu. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z oznaczeniami stosowanymi przy przewozie. Rysuj schematycznie, mózg i tak przypomni sobie to co widział jak wrócisz do elementu rzeczywistego.

  • Mapa myśli — łączy elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli oznaczysz główne maszyny elektryczne, a potem w niższym poziomie wskażesz zagadnienia budowy, zastosowania, diagnostyki i montaży/demontażu to uporządkujesz tekst to zbudujesz własną mapę umysłu. Nie wiesz jak? Zajrzyj do internetu — tam jest mnóstwo przykładów z których warto wybrać najbardziej pasujący dla Ciebie. Dzięki mapie możesz „ogarnąć” materiał bez zaglądania stale e‑materiału lub jego opisu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Jeśli będą to materiały w innym języku, będziesz doskonalił angielski lub umiejętności IT w automatycznym tłumaczeniu. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj jednak na wiarygodność odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Fiszki — czyli małe karteczki z informacjami. Warto je stosować, jeśli chcesz zapamiętać jak wyglądają i jak się nazywają konkretne elementy maszyn elektrycznych w samochodach. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania. Fiszki zawierają co najmniej elementy zapisywania (uczysz się powtarzając w myślach to co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wpisujesz hasła), dodawania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie w stresie) i elementów mnemotechniki (podobne środowisko — pisząc opracowanie tak jakbyś pisał notatkę lub „ściągę”).

  • Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne. Szczególnie jest to ważne ucząc się poprzez doświadczenie innych dotyczące usterek (diagnostyki) i ich naprawy (techniki).

I pamiętaj: Nie wiesz - pytaj nauczyciela, kolegów i innych osób o ich doświadczenia.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie będziesz wiedział jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpQ6beglLHXB
(Uzupełnij).