E-materiały do kształcenia zawodowego

Transport drogowy

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z transportem drogowym. Zyskasz umiejętności związane z najczęściej spotykanymi i wykonywanymi środkami transportu ładunków, dokumentacją niezbędną do prowadzenia usług transportowych, doborem środka transportu w zależności od założonych warunków przewozu i właściwości przewożonych ładunków, prowadzeniem i planowaniem procesu transportu drogowego. Analiza i nauka na podstawie tego e‑zasobu umożliwią Ci nabycie wiadomości i kompetencji niezbędnych do realizowania podstawowych zadań zawodowych przedstawionych dla zawodu kierowca mechanik oraz technik transportu drogowego.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Atlas interaktywny Podstawy transportuDxNksInW3Atlas interaktywny Podstawy transportu omawia podstawowe zagadnienia dotyczące transportu, w tym m.in. podział transportu, systemy transportowe, funkcje transportu, gałęzie transportu, klasyfikację i charakterystykę środków transportu drogowego, morskiego, wodnego, kolejowego, powietrznego i intermodalnego.

Plansza interaktywna Dokumentacja niezbędna do wykonywania usług transportowychDJ8X2cYpyPlansza interaktywna Dokumentacja niezbędna do wykonywania usług transportowych przedstawia dokumenty i normy stosowane w transporcie (spedycyjne i przewozowe). W szczególności dokumenty stosowane w transporcie drogowym samochodowym (m.in. krajowy list przewozowy, międzynarodowy samochodowy list przewozowy , karnet ).

Gra edukacyjna Wykonywanie transportu drogowegoDAQHZeXG2Gra edukacyjna Wykonywanie transportu drogowego wspiera rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy z zakresu doboru środka transportu drogowego do założonych warunków przewozu oraz właściwości przewożonych towarów. Grając, oceniasz przydatność danego środka transportu drogowego do realizacji przewozu określonego/zadanego ładunku, dostosowujesz wybrany środek transportu do fizycznych cech transportowanych materiałów oraz rozmieszczasz i zabezpieczasz przewożony ładunek.

Gra „wcielanie się w rolę” — Przygotowanie transportuDWECokFX8Gra „wcielanie się w rolę” — Przygotowanie transportu to zadanie, w którym jako kierowca mechanik masz zrealizować transport określonego ładunku zadanym środkiem transportu. Będziesz wykonywał kolejne czynności, jakie podejmuje kierowca w realnych warunkach pracy od przygotowania niezbędnej dokumentacji przewozowej danego ładunku i środka transportu aż do wykonania zleconej usługi.

E‑book Podstawowe zagadnienia dotyczące transportuDz4UyrDScE‑book Podstawowe zagadnienia dotyczące transportu to materiał zawierający treści dotyczące podstawowych zagadnień związanych z transportem, w tym m.in. podział transportu, systemy transportowe, funkcje transportu, gałęzie transportu, klasyfikację i charakterystykę środków transportu drogowego, morskiego, wodnego, kolejowego, powietrznego i intermodalnego, charakterystyki infrastruktur transportowych poszczególnych rodzajów środków transportu, podstawy spedycji i logistyki, kolejne etapy procesu spedycyjno‑transportowego, normy i zasady obowiązujące w transporcie krajowym i międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem transportu drogowego, specjalne usługi transportowe, np. materiałów niebezpiecznych i ponadnormatywnych. Są tu też informacje o organizacjach zrzeszających przewoźników i technikach wspomagających procesy transportowe.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1zVNaslUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD6APyYLwSSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDtevnxaU1Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD8KCoaNEgNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDtkBeMizKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik i technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą: atlas interaktywny, plansza, gra edukacyjna i gra polegająca na wcielaniu się w rolę, a także e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu transportu drogowego.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  1. Poznaj ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie transportu drogowego. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli, które podejmowane są częściej. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Możesz zacząć od e‑booka Podstawowe zagadnienia dotyczące transportu. To dobry początek, ale nie czytaj od razu całości. Przeglądaj dalej inne e‑materiały. Obejrzyj atlas interaktywny „Podstawy transportu” i wypisz we własnej notatce słowa, których nie rozumiesz.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział, „co się do Ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał znaczenia jakiegoś terminu bądź terminów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz wyjaśnienie specjalistycznego nazewnictwa.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania zadane sobie.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz , że tak jest, nie oznacza to zakończenia procesu przyswajania informacji. Pamiętaj, że to powtarzanie jest źródłem wiedzy.

  5. Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się.

Wykorzystaj:

  • Atlas interaktywny „Podstawy transportu”, aby dowiedzieć się, jaki jest podział transportu, jakie istnieją systemy transportowe. Dzięki niemu poznasz funkcje transportu, jego gałęzie i będziesz mógł poznać klasyfikację, a także charakterystykę środków transportu drogowego, morskiego, wodnego, kolejowego, powietrznego i intermodalnego.

  • Grę edukacyjną — „Wykonywanie transportu drogowego”. Grając, dowiesz się, jak dobrać odpowiedni środek transportu drogowego do założonych warunków przewozu oraz właściwości przewożonych towarów. Podczas rozgrywki będziesz miał za zadanie ocenić przydatność danego środka transportu drogowego do realizacji przewozu określonego ładunku i dostosować wybrany środek transportu do fizycznych cech transportowanych materiałów oraz rozmieszczania i zabezpieczania przewożonego ładunku. Do przejścia zostaną oddane Ci dwa poziomy gry (dwa rodzaje przewozu: mrożonek i materiałów niebezpiecznych).

  • Grę „Wcielanie się w rolę” pod nazwą „Przygotowanie transportu”, w której jako kierowca mechanik będziesz odpowiedzialny za realizację transportu określonego ładunku zadanym środkiem transportu. Wykonasz kolejne czynności, które na co dzień należą do obowiązków zawodowych kierowcy mechanika. Poznasz realia pracy tego zawodu, począwszy od przygotowania niezbędnej dokumentacji przewozowej danego ładunku i środka transportu, a skończywszy na wykonaniu usługi.

Wsparciem informacyjnym będzie e‑book Podstawowe zagadnienia dotyczące transportu. Brak wiedzy uzupełnij informacjami pochodzącymi z tego materiału edukacyjnego.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze wymaga pracy.

  1. Zapisuj zasadnicze hasła z atlasu interaktywnego lub e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania i podpunkty.

  2. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Dociekaj, zadawaj sobie pytania i szukaj odpowiedzi np. w Internecie lub u nauczyciela.

  3. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać wiedzy i poszerzać horyzontów myślowych, jak rozmowa. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  4. Szukaj połączeń, bo jest ich wiele pomiędzy każdym materiałem.

W atlasie interaktywnym znajdziesz ogólne, usystematyzowane obszary wiedzy, które możesz pogłębić, zapoznając się z dokumentacją w planszy oraz analizując materiał z e‑booka. Szczegółową wiedzę zdobędziesz z e‑booka, ale również podczas grania w grę edukacyjną znajdziesz sporo przydatnych przy organizacji transportu informacji. Bez analizy e‑booka ciężko będzie Ci przejść przez gry. Jak połączysz wiedzę ze sobą, to będziesz mógł nią dowolnie dysponować. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na nie, szukaj związków nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Pamiętaj: „to już miałem” nie oznacza „to już wiem lub umiem”.

Praca samodzielna

Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • Ćwiczenia multimedialne (obie gry oraz interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w laboratorium w wersji cyfrowej. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje „wygrane” (np. poprawne odpowiedzi na test lub wykonane zadania w grze), ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie przy tym pytanie „dlaczego?”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • Nauczyć posługiwać się narzędziami (gra edukacyjna i gra „wcielanie się w rolę”).

    • Przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje z e‑booka z atlasem i grami oraz planszą.

    • Ćwiczyć różnorodnymi metodami według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale prezentują ją na różnych płaszczyznach). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać obrazy – skorzystaj z planszy lub atlasu interaktywnego, jeśli gry – graj. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Od Ciebie zależy, jakich narzędzi do tego użyjesz. Miej na uwadze, że wiadomości, które przyswoisz, mogą Ci się przydać w pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

    • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,

    • notowanie na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,

    • interpretowanie danych i informacji poznanych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzanie notatki z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną).

Jeśli nie będziesz wiedzieć, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści