E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie i konstruowanie elementów spodu obuwia

MOD.10. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania obuwia – technik obuwnik 311916

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.10.2. Podstawy obuwnictwa

  • 10.2.1) sporządza szkice i rysunki techniczne

  • 10.2.2) posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną

MOD.10.5. Projektowanie i konstruowanie obuwia

  • 10.5.1) charakteryzuje zasady projektowania i konstruowania obuwia

  • 10.5.2) sporządza dokumentację techniczną i technologiczną obuwia

  • 10.5.3) opracowuje projekty obuwia

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika, w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną  wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu projektowania i konstrukcji elementów spodu obuwia.

1.2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się trzy materiały multimedialne:

  • Film instruktażowy (tutorial)D16ji6pnVFilm instruktażowy (tutorial) „Projektowanie i konstruowanie elementów spodu obuwia” przedstawia opracowanie projektowo‑konstrukcyjne elementów składowych spodu obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym, pasowym i sandałowym. Pokazane są kolejne czynności wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych z zakresu projektowania i konstruowania elementów składowych spodu obuwia, pojawia się krótka charakterystyka elementów składowych spodu obuwia (podeszwa, podpodeszwa, międzypodeszwa, wyściółka, usztywniacz, wypełnienie, wyłożenie, podpiętek, obcas, wierzchnik). Ponadto pokazane są procesy, między innymi: oklejanie taśmą modelarską podstawy kopyta w kierunku od czubka do pięty tak, aby paski taśmy nachodziły na siebie połową szerokości; przenoszenie na taśmę punktów charakterystycznych oznaczonych na kopycie: punkty przyściółkowe w miejscach nasady małego i dużego palca, punkty styku linii przedniej i tylnej podziałowej z granią kopyta; wykonanie wzornika ściółki kopyta; opracowanie projektowo‑konstrukcyjne wzmocnienia podpodeszwy do obuwia damskiego (na niskim i wysokim obcasie) i męskiego; opracowanie projektowo‑konstrukcyjne podeszwy.

  • Animacja 3DD9fMjRp3CAnimacja 3D „Elementy spodu obuwia” elementy składowe spodu obuwia damskiego i męskiego – podeszwa, podpodeszwa, wzmocnienie podpodeszwy, wyściółka, usztywniacz, wyłożenie, wypełnienie, podpiętek, obcas, wierzchnik.  Animacja dotyczy spodu obuwia produkowanego systemem klejonym (np. spód czółenka damskiego, spód trzewika męskiego). Na planszy zaprezentowane są spody obuwia damskiego i męskiego z zaznaczeniem poszczególnych elementów składowych (np. spód czółenka damskiego, spód trzewika męskiego: obcas, wierzchnik, podeszwa, wzmocnienie podpodeszwy, usztywniacz, podpodeszwa, wyłożenie, wyściółka, podpiętek).

  • Program ćwiczeniowy do projektowania 3DDNJs883rBProgram ćwiczeniowy do projektowania 3D „Elementy składowe spodu obuwia” umożliwia zaprojektowanie spodu dla obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym, pasowym, sandałowym poprzez dobór elementów składowych spodu w 3D. Do projektowania wykorzystać można liczne elementy z bazy składowych spodu obuwia (damskiego i męskiego) produkowanego różnymi systemami montażu: podeszwy i podeszwy monolity; obcasy: słupkowe, szpilkowe; wierzchniki; odpodeszwy do obuwia produkowanego systemem klejonym, pasowym, sandałowym; międzypodeszwy; wzmocnienia podpodeszew; usztywniacze; wyłożenia; pasy i otoki; wyściółki; podpiętki. Pojawia się także tabela wykazem materiałów wykorzystywanych do produkcji elementów spodu obuwia (tabele uwzględniające materiały stosowane na podeszwy: do obuwia klejonego, pasowego, sandałowego; wierzchniki, obcasy; podpodeszwy i wzmocnienia podpodeszew; międzypodeszwy, elementy usztywniające spód obuwia; pasy; otoki).

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDyWrRvboRInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDidD8llYvSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDxGCvu3X4Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDwAxYrscfPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDXq8iDBalNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDJfSSb9kUInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materialee multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik obuwnik.

Materiały multimedialne: film instruktażowy, animacja 3D, program ćwiczeniowy do projektowania 3D gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu projektowania i konstruowania elementów spodu obuwia.                                                       

Możesz przygotować na podstawie filmu instruktażowego „Projektowanie i konstruowanie elementów spodu obuwia” hasła do krzyżówki, które dotyczą projektowania i konstruowania elementów spodu obuwia. Hasłem głównym może być np. słowo OBUWIE. Wtedy kolejne słowa w krzyżówce to np. kOpyto, oBcas, Usztywniacz, Wyściółka, wIerzchnik, spłaszczaniE. Pomyśl samodzielnie nad dłuższymi krzyżówkami, gdzie hasłem będą słowa „konstruowanie” i „projektowanie”. Zapisz pytania do krzyżówki na osobnej kartce, możesz z niej skorzystać podczas samodzielnych powtórek, będzie ona ciekawą formą powtórki. Drugą częścią tego typu powtórki będzie przygotowanie fiszek, gdzie podczas oglądania filmu instruktażowego zapiszesz najważniejsze pojęcia lub trudne/nowe dla Ciebie, np. podeszwa, podpodeszwa, międzypodeszwa, wyściółka, usztywniacz, wypełnienie, wyłożenie, podpiętek, obcas, wierzchnik. Na awersie zapisz nazwę pojęcia podczas oglądania, na rewersie zapisz definicję – obejrzyj jeszcze raz film, skorzystaj też z animacji i słownika. Następnie poszukaj informacji w internecie, te dodatkowe informacje zapisz innym kolorem, podkreśl też słowa kluczowe, które ułatwią Ci naukę i powtórki.

Zapoznaj się z animacją 3D „Elementy spodu obuwia”. Wypisz w postaci mapy myśli elementy składowe spodu obuwia damskiego i męskiego, stwórz mapę w oryginalnej formie, np. w kształcie narysowanego buta, podeszwy, zwiniętych sznurowadeł – wybierz coś, co ułatwi Ci zapamiętywanie. Obowiązkowo opisz składanie elementów spodu obuwia w sposób szczegółowy, na mapie umieść najważniejsze fakty w postaci zdań rozkazujących – gotowych „recept” na składanie elementów. Potem wyobraź sobie, że masz złożyć na nowo jeden z butów, który masz w domu, obejrzyj go dokładnie, zastanów się, jakie są jego elementy spodnie, wypisz je i poszukaj ich nazw na swojej mapie myśli. Kiedy to zrobisz – wróć do animacji i zobacz, czy musisz uzupełnić swoją mapę o jeszcze jakieś fakty czy informacje.

Potrenuj z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Elementy składowe spodu obuwia”. Zastanów się, jakie są niezbędne procedury do zaprojektowania spodu dla obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym, pasowym i sandałowym, zapisz je w postaci trzech zbiorów punktów – praktycznych wskazówek. Kiedy podczas pracy z programem natrafisz na trudność – zapisz, co było niełatwe dla Ciebie, następnie poszukaj informacji w sieci czy w dołączonym do e‑materiału słowniku. Poszukaj w internecie informacji na temat tego, jakie są najmodniejsze modele i kroje obuwia w tym sezonie. Pomyśl, jakie są tam spody i poszukaj ich w programie, zbuduj z nimi kolejne modele butów. Co sprawia, że dany spód sprawdza się w różnych typach obuwia, zapisz krótką notatkę.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Pamiętaj, aby notować, co sprawia Ci trudność i wracać po czasie do zagadnień, aby sprawdzić, które typy e‑materiałów pomagają Ci najbardziej w nauce oraz zapamiętywaniu. Jako powtórkę możesz też wykonać odręczne szkice i rysunki obuwia oraz elementów składowych obuwia – tych butów, które są dla Ciebie najciekawsze.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści