E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie transportu kopalin w eksploatacji otworowej

Organizacja i prowadzenie eksploatacji otworowej złóż - Technik górnictwa otworowego 311702

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Ten e‑materiał zbudowany jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych i obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. WprowadzenieDvntX5tdCWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. Materiał Film instruktażowy - tutorial Obsługa cysternDYuOLD42JFilm instruktażowy - tutorial Obsługa cystern prezentuje w przystępnej formie budowę i obsługę cystern służących do transportu towarów niebezpiecznych. Materiał Galeria zdjęć Oznakowanie cysternD8rtE1zwJGaleria zdjęć Oznakowanie cystern zawiera fotografie  przedstawiające wygląd oraz charakterystyczne oznaczenia cystern przewożących towary niebezpieczne. Materiał E‑book Sprężarki gazuD13It5CGtE‑book Sprężarki gazu to e‑book omawiający potrzebę zastosowania oraz rodzaje sprężarek gazu.

  1. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDQEW8p6TUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęćDdVeOO7wVSłownik pojęć gromadzi definicje specjalistycznych terminów występujących w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD11rkbV8APrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDwSZy3E9YPrzewodnik dla uczącego się uwzględnia wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDJqiAPel9Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDm8sN8mxJInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa otworowego.

W skład multimediów wchodzą: film instruktażowy, galeria zdjęć oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu transportu węglowodorów.

  • Film instruktażowy - „Obsługa cystern” przedstawia budowę i obsługę cystern służących do transportu węglowodorów i innych substancji niebezpiecznych.

  • Dzięki galerii zdjęć - „Oznakowanie cystern” dowiesz się, jakie są charakterystyczne oznaczenia cystern przewożących towary niebezpieczne.

  • E‑book - „Sprężarki gazu” pozwoli na usystematyzowanie wiedzy w zakresie zastosowania różnego typu sprężarek.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne zweryfikowanie poziomu wiedzy oraz przyswojenie danych zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zgromadzone są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które spośród zawartych w nim treści są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film instruktażowy – tutorial, galerię zdjęć oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie film instruktażowy. Poszerzysz ją także e‑bookiem. Na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Zachowuj się tak, jakbyś uczestniczył w egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub występujesz przed egzaminatorem.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się zagospodarować czas na przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona, nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców. Zatem telefon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. Czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

    Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania podczas transportu kopalin. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego?”,

  • dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się, w jaki sposób przeprowadzać transport kopalin w eksploatacji otworowej oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę,

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1985u0a0PgAJ
(Uzupełnij).