Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych:
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem:
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1) organizuje bezpieczne środowisko dziecka:
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem:
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem:
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5) przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów:
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych:
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5) wprowadza rozwiązania, np. techniczne i organizacyjne, wpływające na poprawę warunków i jakości pracy:
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka: pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” – film instruktażowy„Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” – film instruktażowy
„Usuwanie wszawicy u dzieci” – film instruktażowy„Usuwanie wszawicy u dzieci” – film instruktażowy
„Przewijanie dziecka” – film instruktażowy„Przewijanie dziecka” – film instruktażowy
„Kąpiel dziecka” – film instruktażowy„Kąpiel dziecka” – film instruktażowy
„Kącik pielęgnacji dziecka” – Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie„Kącik pielęgnacji dziecka” – Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Film instruktażowy „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” przedstawia informacje na temat problemów pielęgnacyjnych skóry u małego dziecka takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki, a także procedury postępowania i pielęgnacji skóry dziecka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na natłuszczanie skóry oraz obserwację jej stanu podczas kąpieli i przewijania. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi zgodnie z obowiązującymi zasadami wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w pozostałych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.
Film instruktażowy „Usuwanie wszawicy u dzieci” przedstawia informacje na temat wszawicy: co ją powoduje, jakie są jej objawy, jak wygląda cykl życia wszy, jak dochodzi do zarażenia, a także jakie działania należy podjąć w celu zapobiegania i zwalczania wszawicy u małych dzieci. Zaprezentowano także sposoby usuwania wszawicy i działania profilaktyczne. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu procedur związanych z usuwaniem wszawicy oraz obsługi i zastosowania sprzętu, środków i przyborów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych związanych z usuwaniem wszawicy u dzieci. Materiał być również uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w innych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.
Film instruktażowy „Przewijanie dziecka” przedstawia w sposób obrazowy zabieg przewijania dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych etapów i czynności związanych z przewijaniem. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania środków i przyborów niezbędnych do realizacji czynności zawodowych związanych z przewijaniem dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w pozostałych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.
Film instruktażowy „Kąpiel dziecka” przedstawia w sposób obrazowy zabieg kąpieli dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności, etapów wykonywania zabiegu, zasad bezpieczeństwa i ergonomii oraz czynności pielęgnacyjnych towarzyszących kąpieli. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania środków i przyborów niezbędnych do realizacji czynności zawodowych związanych z kąpielą dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w filmie instruktażowym „Przewijanie dziecka” oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka” daje możliwość doskonalenia umiejętności projektowania kącika do pielęgnacji dziecka poprzez dobór gotowych elementów. Zawiera bazy danych z wykazem mebli, sprzętów, materiałów, przyborów i środków do pielęgnacji i zabiegów higieny dziecka, a także instrukcje i rysunki dotyczące higienicznego mycia rąk i procedury Ayliffe’a. Program może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu projektowania kącika pielęgnacji dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w filmach instruktażowych.
Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmami instruktażowymi pozwoli uczącemu się na zrozumienie zasad i sposobu postępowania w przypadku problemów pielęgnacyjnych skóry takich jak: ciemieniucha, potówki i pleśniawki oraz usuwania wszawicy u dzieci, a także przygotowania stanowiska pracy do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka takich jak: kąpiel i przewijanie. W dalszej kolejności sugerowane jest zapoznanie się z materiałem zawartym w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”, w którym zaprezentowane są meble, sprzęt, materiały, przybory, środki higieniczne oraz środki do pielęgnacji dziecka. Program ten może stanowić materiał sprawdzający stopień opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania przestrzeni kącika pielęgnacji dziecka, w którym opiekunka dziecięca będzie wykonywała zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, oraz być wykorzystany do powtórzenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach lub egzaminem zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film instruktażowy „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” przedstawia informacje na temat problemów pielęgnacyjnych skóry u małego dziecka takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki, a także czynności wykonywane w ramach procedur pielęgnacji skóry dziecka. Zaprezentowano w nim: sposoby natłuszczania skóry, obserwację skóry podczas kąpieli i przewijania, pielęgnację skóry głowy oraz postępowanie w przypadku występowania ciemieniuchy, potówek i pleśniawek. Pokazano przybory i środki stosowane do usuwania problemów pielęgnacyjnych skóry dziecka oraz zwrócono uwagę na znaczenie rozmowy i dotyku przy wykonywaniu wszystkich czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych.
Wiedza z zakresu pielęgnacji skóry małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Materiał powiązany jest z filmami instruktażowymi: „Przewijanie dziecka” i „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u małego dziecka, a także materiałem służącym do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym typu zadanie z lukami „Pielęgnacja dziecka z problemami skórnymi”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zasad i procedur obowiązujących w przypadku występowania ciemieniuchy, potówek i pleśniawek,
planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegów pielęgnacyjno‑higienicznych u dzieci,
dobieranie środków i materiałów umożliwiających pozbycie się zmian chorobowych na skórze dziecka,
rozpoznawanie objawów ciemieniuchy, potówek i pleśniawek u małych dzieci,
rozróżnianie i zastosowanie środków do natłuszczania skóry u dzieci,
stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym,
stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych występujących u dzieci z problemami takimi jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki,
wykonywanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych z dostosowaniem technik ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka,
określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,
planowanie realizacji zadań zawodowych,
analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie,
ocenianie stopnia realizacji zadań.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.
Uczący się może wykorzystać film instruktażowy w pracy samokształceniowej podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz poszerzyć i utrwalić wiedzę na temat pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować:
prezentację, np. na temat zasad postępowania w przypadku problemów skórnych takich jak: ciemieniucha, potówki i pleśniawki,
plakat lub mapę myśli z zakresu zapobiegania występowaniu pleśniawek u niemowląt,
fiszki dotyczące np. przyczyn powstawania potówek u małych dzieci.
Po obejrzeniu filmu uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy z zakresu omówionego w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę, plakat lub ulotkę na temat rodzajów potówek, w wersji dla rodziców i opiekunów,
grę dydaktyczną, np. na temat środków i przyborów stosowanych przy problemach pielęgnacyjnych skóry u dzieci,
scenariusz spotkania z rodzicami na temat zasad pielęgnowania skóry małego dziecka w przypadku występowania u niego ciemieniuchy.
Film instruktażowy może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
opracowania prezentacji na leczenia i profilaktyki pleśniawek,
przygotowania plakatu np. przyczyny powstawania ciemieniuchy u dziecka,
opracowania grafu/schematu np. algorytm czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka z potówkami,
pracy nad projektem np. rola obserwacji skóry dziecka przez opiekunkę dziecięcą podczas wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami prowadzenia obserwacji skóry dziecka w przypadku problemów i zmian skórnych.
Tytuł materiału multimedialnego
Usuwanie wszawicy u dzieci
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się informacje na temat wszawicy: co ją powoduje, jakie są jej objawy, jak wygląda cykl życia wszy, jak dochodzi do zarażenia, jakie działania należy podjąć w celu zapobiegania i zwalczania wszawicy u małych dzieci, a także jakie są sposoby usuwania wszawicy u dzieci i działania profilaktyczne. Ponadto film prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu, środków i przyborów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych związanych z usuwaniem wszawicy u dzieci.
Wiedza z zakresu pielęgnowania małego dziecka jest niezbędna do zrozumienia procedur związanych z usuwaniem wszawicy.
Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu usuwania wszawicy u dzieci. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u małego dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym dopasowanie elementów do schematu „Cykl życia wszy”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zasad i procedur obowiązujących podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dzieci z rozpoznaną wszawicą,
planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegu usuwania wszawicy u dzieci,
dobieranie środków i materiałów umożliwiających pozbycie się gnid i wszy ze skóry dziecka,
rozpoznawanie objawów wszawicy u małych dzieci,
określanie sposobów zapobiegania wszawicy i przenoszeniu wszy u dzieci,
zapobieganie wszawicy w placówkach opieki nad małym dzieckiem,
stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym,
stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego usuwania wszawicy u dzieci.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film instruktażowy dotyczący usuwania wszawicy u dzieci i dokonać analizy informacji w nim zawartych.
Po analizie treści filmu uczący się może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat sprzętów przeznaczonych do usuwania wszawicy u dziecka i sposobów jej usuwania. Osoba ucząca się może także przygotować:
broszurę lub ulotkę, np. środki stosowane przy usuwaniu wszawicy,
prezentację multimedialną, np. zapobieganie wszawicy u małych dzieci,
plakat, np. profilaktyka wszawicy w placówkach opieki nad dziećmi,
graf/schemat, np. czynności wstępne, właściwe i końcowe w procedurze usuwania wszawicy.
Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z zapobieganiem wszawicy u małych dzieci,
opracowania grafu/schematu, np. cykl rozwoju wszy,
opracowania prezentacji na temat objawów wszawicy,
przygotowania plakatu, np. sprzęty pomagające w usuwaniu wszawicy u małego dziecka,
pracy nad projektem, np. opracowanie wzoru procedury usuwania wszawicy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z rozpoznawaniem objawów występowania wszawicy u dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Przewijanie dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Celem medium jest kształtowanie umiejętności planowania i wykonywania czynności związanych z przewijaniem dziecka.
Film przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się zabieg przewijania dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności związanych z przewijaniem. Ponadto materiał prezentuje środki i przybory niezbędne do realizacji czynności zawodowych związanych z przewijaniem dziecka i przedstawia ich zastosowanie.
Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”, w którym osoba ucząca się ma za zadanie zaprojektować kącik do pielęgnacji dziecka. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu pielęgnacji skóry małego dziecka po wypróżnieniu. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących wykonywania zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego, jakim jest przewijanie dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny – przewijanie dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film instruktażowy wspiera osiągnięcie następujących celów:
posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,
rozróżnianie materiałów i środków potrzebnych do przewijania dziecka,
określanie parametrów pracy,
dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,
wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na przewijaniu dziecka po oddaniu moczu,
wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na przewijaniu dziecka po oddaniu stolca,
określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,
planowanie realizacji zadań zawodowych,
analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat materiałów i środków potrzebnych do przewijania dziecka.
Uczący się może opracować materiały (np. mapę myśli) podnoszące poziom jego wiedzy z zakresu omówionego w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę lub ulotkę informacyjną dla opiekunek dziecięcych pracujących w żłobku, np. na temat zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej podczas zabiegu przewijania dziecka,
grę dydaktyczną w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w algorytmie przewijania dziecka.
Film instruktażowy może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
opracowania prezentacji np. na co należy zwrócić uwagę, wykonując zabieg przewijania dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania plakatu, np. algorytm przewijania dziecka,
skrzynki pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z przewijaniem dziecka.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć z zakresu przewijania małego dziecka oraz kolejności wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych przez opiekunkę dziecięcą u dziecka po wypróżnieniu, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Tytuł materiału multimedialnego
Kąpiel dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film instruktażowy „Kąpiel dziecka” przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego zabieg polegający na wykonaniu kąpieli dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności, etapów wykonywania zabiegu, zasad bezpieczeństwa i ergonomii oraz czynności pielęgnacyjnych towarzyszących kąpieli. Ponadto film prezentuje środki i przybory niezbędne do realizacji czynności zawodowych związanych z kąpielą dziecka i przedstawia ich zastosowanie.
Film instruktażowy może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących procedur obowiązujących podczas zabiegu kąpieli małego dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Przewijanie dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie ukierunkowane na grupowanie „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny – kąpiel dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1) 2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,
rozróżnianie materiałów i przyborów potrzebnych do wykonania kąpieli dziecka,
określanie parametrów pracy,
dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,
wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na wykonaniu kąpieli dziecka, obejmującej: toaletę twarzy, toaletę pośladków, jeśli dziecko oddało stolec, toaletę ciała, pielęgnację oraz czynności towarzyszące kąpieli,
określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film instruktażowy dotyczący wykonywania kąpieli pielęgnacyjnej i leczniczej u dzieci i dokonać analizy informacji w nim zawartych.
Po analizie treści filmu uczący się może opracować broszurę informacyjną dla rodziców, np. zestawienie środków, sprzętów i materiałów niezbędnych podczas kąpieli dziecka. Osoba ucząca się może także przygotować:
broszurę lub ulotkę, np. środki pielęgnacyjne stosowane podczas kąpieli dziecka,
prezentację multimedialną, np. zasady obowiązujące podczas kąpieli dziecka,
plakat, np. zasady pielęgnacji uszu niemowląt,
graf/schemat, np. czynności wstępne, właściwe i końcowe podczas kąpieli małego dziecka.
Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z planowaniem i wykonywaniem kąpieli u małych dzieci,
opracowania grafu/schematu, np. algorytm pielęgnacji twarzy dziecka,
przygotowania plakatu, np. sposoby pielęgnacji skóry niemowlęcia po kąpieli pielęgnacyjnej,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z rodzajami środków i materiałów higienicznych stosowanych podczas kąpieli dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Kącik pielęgnacji dziecka
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje, projektuje i aranżuje kącik do pielęgnacji dziecka. Program do projektowania przez dobieranie składa się z dwóch etapów. W etapie pierwszym zadaniem opiekunki dziecięcej jest ustalenie prawidłowej kolejności higienicznego mycia i dezynfekcji rąk według schematu Ayliffe’a. W etapie drugim należy dobrać elementy niezbędne do zaprojektowania kącika do pielęgnacji dziecka, z uwzględnieniem podziału na meble i sprzęt, materiały i przybory, środki do pielęgnacji oraz środki higieniczne. Zadanie jest zaliczone, jeśli osoba ucząca się poprawnie ułoży schemat Ayliffe’a oraz zaprojektuje kącik do pielęgnacji dziecka.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić materiał służący do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i wyposażenia kącika do pielęgnacji dziecka w odpowiednie elementy i pomoce, które będą wpływały na bezpieczeństwo dziecka i ergonomię pracy opiekunki dziecięcej podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych, oraz być wykorzystany do powtórzenia wiedzy przed egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany treściowo z filmami instruktażowymi: „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki”, „Usuwanie wszawicy u dzieci”, „Przewijanie dziecka” oraz „Kąpiel dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do programu ćwiczeniowego przez dobieranie oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu aranżowania bezpiecznej przestrzeni w kąciku pielęgnacyjnym.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie dobierania w pary „Wyposażenie pracowni pielęgnowania dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:
posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,
rozróżnianie mebli, sprzętów, materiałów, przyborów i środków do pielęgnacji dziecka oraz środków higienicznych,
dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,
przedstawianie techniki mycia rąk według schematu Ayliffe’a,
wymienianie zasad organizacji, aranżacji i projektowania kącika do pielęgnacji dziecka,
określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,
planowanie realizacji zadań zawodowych,
analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zawarte w programie i dokonać analizy jego treści, a także może opracować:
broszurę informacyjną lub plakat na temat sposobów doboru środków higienicznych i środków do pielęgnacji dziecka stanowiących wyposażenie kącika pielęgnacji małego dziecka,
prezentację multimedialną, np. dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka w kąciku pielęgnacji,
schemat lub graf, np. przykładowe rozmieszczenie mebli i sprzętów w kąciku pielęgnacyjnym,
broszurę, np. przykładowe wyposażenie kącika pielęgnacji.
W celu lepszego utrwalienia i zrozumienia materiału, uczący się może wykorzystać następujące metody:
pajęczyna lub kłębek, np. uczenie się/powtarzanie zasad przygotowywania wyposażenia kącika pielęgnacyjnego,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
rebusy rysunkowe, np. procedura higienicznego mycia rąk według schematu Ayliffe’a,
niedokończone zdania, np. wyposażenie kącika pielęgnacyjnego zależy od ...
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Pielęgnacja dziecka z problemami skórnymi”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami składa się z ośmiu zdań, w których uczący się ma za uzupełnić luki w tekście. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z rozpoznawaniem problemów skórnych takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki oraz wykonywaniem czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka z tymi problemami.
Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania problemów skórnych takich jak: ciemieniucha, potówki i pleśniawki oraz pielęgnacji dziecka z tymi problemami.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Cykl życia wszy”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu opisów rozwój wszy do odpowiedniej grafiki na schemacie prezentującym cykl życia wszy.
Zadanie o łatwym stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Usuwanie wszawicy u dzieci”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozpoznawania cyklu życia wszy.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny - przewijanie dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z pięciu zdań. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zadań dotyczących przewijania dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe. Zadanie o średnim stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Przewijanie dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy na temat przewijania małego dziecka, materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonania tego zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego oraz parametrów pracy podczas kąpieli dziecka.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na grupowanie „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny - kąpiel dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiednich elementów niezbędnych do kąpieli dziecka do odpowiednich kategorii: materiały potrzebne do kąpieli dziecka, narzędzia potrzebne do kąpieli dziecka, parametry pracy podczas kąpieli dziecka. Zadanie o średnim stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu wykonywania kąpieli pielęgnacyjnej i leczniczej małego dziecka.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobieranie w pary „Wyposażenie pracowni pielęgnowania dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie złożone z 7 par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych nazw elementów niezbędnych do zaprojektowania kącika pielęgnacji dziecka z jego przeznaczeniem i funkcją. Zadanie o łatwym stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik do pielęgnacji dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozróżniania podstawowych sprzętów, materiałów i środków, które są niezbędne i pomocne przy wykonywaniu czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści