E-materiały do kształcenia zawodowego

Zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.04.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
SPO.04.2. Podstawy opieki nad dzieckiem
SPO.04.3. Pielęgnowanie dziecka zdrowego
SPO.04.4. Pielęgnowanie dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.8. Kompetencje personalne i społeczne
SPO.04.9. Organizacja pracy małych zespołów

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;

SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych:
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;

SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem:
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;

SPO.04.3.1) organizuje bezpieczne środowisko dziecka:
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;

SPO.04.3.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem:
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;

SPO.04.4.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem:
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

SPO.04.4.5) przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów:
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;

SPO.04.8.1)przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych:
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;

SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;

SPO.04.9.5) wprowadza rozwiązania, np. techniczne i organizacyjne, wpływające na poprawę warunków i jakości pracy:
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka: pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.

Film instruktażowy „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” przedstawia informacje na temat problemów pielęgnacyjnych skóry u małego dziecka takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki, a także procedury postępowania i pielęgnacji skóry dziecka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na natłuszczanie skóry oraz obserwację jej stanu podczas kąpieli i przewijania. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi zgodnie z obowiązującymi zasadami wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w pozostałych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.

Film instruktażowy „Usuwanie wszawicy u dzieci” przedstawia informacje na temat wszawicy: co ją powoduje, jakie są jej objawy, jak wygląda cykl życia wszy, jak dochodzi do zarażenia, a także jakie działania należy podjąć w celu zapobiegania i zwalczania wszawicy u małych dzieci. Zaprezentowano także sposoby usuwania wszawicy i działania profilaktyczne. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu procedur związanych z usuwaniem wszawicy oraz obsługi i zastosowania sprzętu, środków i przyborów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych związanych z usuwaniem wszawicy u dzieci. Materiał być również uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w innych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.

Film instruktażowy „Przewijanie dziecka” przedstawia w sposób obrazowy zabieg przewijania dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych etapów i czynności związanych z przewijaniem. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania środków i przyborów niezbędnych do realizacji czynności zawodowych związanych z przewijaniem dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w pozostałych filmach instruktażowych oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.

Film instruktażowy „Kąpiel dziecka” przedstawia w sposób obrazowy zabieg kąpieli dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności, etapów wykonywania zabiegu, zasad bezpieczeństwa i ergonomii oraz czynności pielęgnacyjnych towarzyszących kąpieli. Film może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania środków i przyborów niezbędnych do realizacji czynności zawodowych związanych z kąpielą dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w filmie instruktażowym „Przewijanie dziecka” oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka” daje możliwość doskonalenia umiejętności projektowania kącika do pielęgnacji dziecka poprzez dobór gotowych elementów. Zawiera bazy danych z wykazem mebli, sprzętów, materiałów, przyborów i środków do pielęgnacji i zabiegów higieny dziecka, a także instrukcje i rysunki dotyczące higienicznego mycia rąk i procedury Ayliffe’a. Program może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu projektowania kącika pielęgnacji dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w filmach instruktażowych.

Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmami instruktażowymi pozwoli uczącemu się na zrozumienie zasad i sposobu postępowania w przypadku problemów pielęgnacyjnych skóry takich jak: ciemieniucha, potówki i pleśniawki oraz usuwania wszawicy u dzieci, a także przygotowania stanowiska pracy do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka takich jak: kąpiel i przewijanie. W dalszej kolejności sugerowane jest zapoznanie się z materiałem zawartym w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”, w którym zaprezentowane są meble, sprzęt, materiały, przybory, środki higieniczne oraz środki do pielęgnacji dziecka. Program ten może stanowić materiał sprawdzający stopień opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania przestrzeni kącika pielęgnacji dziecka, w którym opiekunka dziecięca będzie wykonywała zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, oraz być wykorzystany do powtórzenia wiedzy przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki” przedstawia informacje na temat problemów pielęgnacyjnych skóry u małego dziecka takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki, a także czynności wykonywane w ramach procedur pielęgnacji skóry dziecka. Zaprezentowano w nim: sposoby natłuszczania skóry, obserwację skóry podczas kąpieli i przewijania, pielęgnację skóry głowy oraz postępowanie w przypadku występowania ciemieniuchy, potówek i pleśniawek. Pokazano przybory i środki stosowane do usuwania problemów pielęgnacyjnych skóry dziecka oraz zwrócono uwagę na znaczenie rozmowy i dotyku przy wykonywaniu wszystkich czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych.

Wiedza z zakresu pielęgnacji skóry małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.

Materiał powiązany jest z filmami instruktażowymi: „Przewijanie dziecka” i „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u małego dziecka, a także materiałem służącym do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym typu zadanie z lukami „Pielęgnacja dziecka z problemami skórnymi”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad i procedur obowiązujących w przypadku występowania ciemieniuchy, potówek i pleśniawek,

  • planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegów pielęgnacyjno‑higienicznych u dzieci,

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających pozbycie się zmian chorobowych na skórze dziecka,

  • rozpoznawanie objawów ciemieniuchy, potówek i pleśniawek u małych dzieci,

  • rozróżnianie i zastosowanie środków do natłuszczania skóry u dzieci,

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym,

  • stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych występujących u dzieci z problemami takimi jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki,

  • wykonywanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych z dostosowaniem technik ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka,

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych,

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie,

  • ocenianie stopnia realizacji zadań.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może obejrzeć film instruktażowy indywidualnie i dokonać analizy informacji w nim zawartych, i w ten sposób zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu pielęgnacji małego dziecka z problemami skórnymi. Po obejrzeniu materiału filmowego uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować mapę myśli lub broszurę informacyjną na temat rodzajów problemów skórnych u małych dzieci.

Osoba ucząca się może także przygotować:

  • fiszki (np. przyczyny powstawania potówek),

  • prezentację multimedialną (np. zasady postępowania w przypadku problemów skórnych takich jak: ciemieniucha, potówki, pleśniawki),

  • plakat (np. zapobieganie występowaniu pleśniawek u niemowląt),

  • grę dydaktyczną (np. prawidłowe postępowanie a nieprawidłowe oddziaływanie w zakresie procedur w przypadku rozpoznania pierwszych niepokojących objawów na skórze dziecka),

  • graf/schemat (np. algorytm postępowania w przypadku rozpoznania ciemieniuchy u dziecka).

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. dotyczące zasad planowania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych w przypadku występowania problemów skórnych u dziecka.

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w nim treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące wiedzę przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat doboru środków i przyborów stosowanych przy problemach pielęgnacyjnych skóry małego dziecka).

Po obejrzeniu filmu instruktażowego nauczyciel może podzielić uczących się na trzy grupy, które opracowują zadany materiał, np.:

  • grupa 1 – przyczyny powstawania potówek,

  • grupa 2 – przyczyny powstawania pleśniawek,

  • grupa 3 – przyczyny powstawania ciemieniuchy.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych (np. symulacja rozmowy z matką dziecka, która chce się dowiedzieć, jak pielęgnować skórę swojego dziecka w przypadku występowania u niego ciemieniuchy),

  • dyskusja (np. dotycząca leczenia i profilaktyki pleśniawek),

  • analiza SWOT (mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dotyczące stosowania probiotyków u dziecka z pleśniawkami).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. zalety i wady obserwacji skóry dziecka podczas wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • burza mózgów (np. środki i przybory stosowane przy problemach pielęgnacyjnych skóry u dzieci),

  • gra dydaktyczna (np. wpływ dbałości o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka oraz prawidłowych relacji opiekunki dziecięcej z dzieckiem podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych na rozwój dziecka).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:

  • lekcji odwróconej – uczący się przygotowuje się do zajęć w szkole, np. ogląda film instruktażowy, w którym przedstawiono schemat wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka z problemami skórnymi, a także poznaje symptomy wskazujące na występowanie ciemieniuchy, pleśniawek i potówek u małego dziecka, i stosuje tę wiedzę na zajęciach praktycznych, wykonując czynności zawodowe związane z pielęgnowaniem skóry małych dzieci,

  • przygotowania się do egzaminu – dzięki filmowi uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie opiekunka dziecięca,

  • pracy samokształceniowej – uczący się może w domu lub podczas pracy w małych zespołach zdobywać, utrwalać i przyswajać treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych,

  • aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – film instruktażowy służy uczącemu się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • utrwalenia podstawowych pojęć związanych z wykonywaniem czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych małego dziecka w domu i placówce opieki nad dziećmi do lat 3,

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania do zajęć,

  • pracy samokształceniowej,

  • lekcji odwróconej, jako materiał służący do przygotowania się do zajęć lub powtórzenia wiedzy przed kolejnym działem,

  • utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • opracowania prezentacji na temat rodzajów potówek u małych dzieci,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. rola obserwacji skóry dziecka podczas wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych),

  • mapę myśli (np. przyczyny powstawania ciemieniuchy u dziecka),

  • graf/schemat (np. algorytm czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka z potówkami).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film instruktażowy nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.

Film może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. przygotowanie rodzica do dbania o skórę niemowlęcia.

Uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. zasady pielęgnacji skóry u małego dziecka,

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą częstotliwości stosowania środków do pielęgnacji skóry niemowlęcia z problemami skórnymi takimi jak potówki,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. rodzaje środków do pielęgnacji skóry małego dziecka.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film instruktażowy, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. przyczyny powstawania potówek, pleśniawek i ciemieniuchy u małego dziecka czy schemat wykonywania zabiegu usuwania potówek, pleśniawek i ciemieniuchy u małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Usuwanie wszawicy u dzieci

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się informacje na temat wszawicy: co ją powoduje, jakie są jej objawy, jak wygląda cykl życia wszy, jak dochodzi do zarażenia, jakie działania należy podjąć w celu zapobiegania i zwalczania wszawicy u małych dzieci, a także jakie są sposoby usuwania wszawicy u dzieci i działania profilaktyczne. Ponadto film prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu, środków i przyborów wykorzystywanych do realizacji czynności zawodowych związanych z usuwaniem wszawicy u dzieci.

Wiedza z zakresu pielęgnowania małego dziecka jest niezbędna do zrozumienia procedur związanych z usuwaniem wszawicy.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu usuwania wszawicy u dzieci. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u małego dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym dopasowanie elementów do schematu „Cykl życia wszy”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad i procedur obowiązujących podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dzieci z rozpoznaną wszawicą,

  • planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegu usuwania wszawicy u dzieci,

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających pozbycie się gnid i wszy ze skóry dziecka,

  • rozpoznawanie objawów wszawicy u małych dzieci,

  • określanie sposobów zapobiegania wszawicy i przenoszeniu wszy u dzieci,

  • zapobieganie wszawicy w placówkach opieki nad małym dzieckiem,

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym,

  • stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego usuwania wszawicy u dzieci.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Na podstawie filmu uczący się poznaje objawy wszawicy, sposoby zarażenia się wszawicą oraz podstawowe zasady i procedury postępowania w przypadku rozpoznania wszawicy u małego dziecka.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może indywidualnie obejrzeć film instruktażowy dotyczący usuwania wszawicy u dzieci i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu podejmowania działań profilaktycznych i zapobiegania wszawicy w placówkach opieki nad dziećmi. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych w przyszłości.

Po analizie treści zawartych w filmie instruktażowym uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować broszurę informacyjną na temat cyklu życia wszy.
Osoba ucząca się może także przygotować:

  • fiszki (np. pojęcia do utrwalenia: wesz, gnida, larwa),

  • prezentację multimedialną (np. objawy wszawicy),

  • plakat (np. zapobieganie wszawicy u małych dzieci),

  • graf/schemat (np. schemat usuwania wszawicy).

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. dotyczące sprzętu i środków pomocnych w zwalczaniu wszawicy u dzieci.

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu instruktażowego i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące wiedzę przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w 3‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat sposobów zarażania się wszawicą przez małe dzieci).

Nauczyciel może także podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują zadany materiał, np.:

  • grupa 1 – objawy wszawicy,

  • grupa 2 – zapobieganie wszawicy.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych (np. symulacja rozmowy opiekunki dziecięcej w żłobku z rodzicem dziecka, u którego zauważono objawy wszawicy),

  • burza mózgów (np. pierwsze objawy wszawicy),

  • dyskusja (np. jakie procedury należy zastosować w placówce opieki nad dziećmi w przypadku wystąpienia wszawicy u jednego z dzieci),

  • analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia wynikające ze stosowania procedur zapobiegania wszawicy w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3),

  • rozwiązywanie zadań (np. czynności wstępne, właściwe i końcowe w procedurze usuwania wszawicy).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. jakie sprzęty pomagają w usuwaniu wszawicy u małego dziecka),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • dyskusja (np. czy wszawica jest oznaką zaniedbania dziecka),

  • burza mózgów (np. profilaktyka wszawicy w placówkach opieki nad dziećmi).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:

  • lekcji odwróconej – uczący się zapoznają się treścią filmu instruktażowego indywidualnie przed zajęciami, natomiast na zajęciach wykonują polecenia nauczyciela i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli,

  • przygotowania się do egzaminu – dzięki materiałom filmowym uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie opiekunka dziecięca,

  • pracy samokształceniowej – uczący może w domu lub podczas pracy w małych zespołach powracać do treści zawartych w filmie instruktażowym, a także zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych,

  • aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał filmowy służy uczącemu się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • utrwalenia podstawowych pojęć związanych z procedurą usuwania wszawicy u małego dziecka w domu i placówce opieki nad dziećmi do lat 3,

  • pracowania mapy myśli na temat roli działań profilaktycznych w opiece nad małym dzieckiem w kontekście występowania wszawicy,

  • opracowania prezentacji na temat sprzętów i urządzeń pomocnych przy zwalczaniu wszawicy,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. cykl życia i rozwoju wszy),

  • mapę myśli (np. przyczyny powstawania wszawicy),

  • grafu/schematu (np. schemat postępowania podczas wykonywania zabiegu usuwania wszawicy u dzieci).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film instruktażowy nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. Film jest dostosowany do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można go oglądać dowolną liczbę razy, utrwalając tym samym treści w nim zawarte. W trakcie oglądania filmu lub po jego zakończeniu uczący się może wykonywać notatki lub tworzyć mapy myśli w celu lepszego zrozumienia i utrwalenia materiału.

Film może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. przygotowanie rodzica do wykonania zabiegu usuwania wszawicy u dziecka w domu.

Uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. zapobieganie wszawicy u dzieci,

  • broszurę lub ulotkę na temat rodzajów środków do usuwania wszawicy u małych dzieci i częstotliwości ich stosowania,

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. sprzęty i przybory pomocne przy zwalczaniu wszawicy.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film instruktażowy „Usuwanie wszawicy u dzieci”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. schemat wykonywania zabiegu usuwania wszawicy u małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Przewijanie dziecka

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem medium jest kształtowanie umiejętności planowania i wykonywania czynności związanych z przewijaniem dziecka.

Film przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się zabieg przewijania dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności związanych z przewijaniem. Ponadto materiał prezentuje środki i przybory niezbędne do realizacji czynności zawodowych związanych z przewijaniem dziecka i przedstawia ich zastosowanie.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”, w którym osoba ucząca się ma za zadanie zaprojektować kącik do pielęgnacji dziecka. Film zawiera podstawowe informacje z zakresu pielęgnacji skóry małego dziecka po wypróżnieniu. Może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących wykonywania zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego, jakim jest przewijanie dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny – przewijanie dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film instruktażowy wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,

  • rozróżnianie materiałów i środków potrzebnych do przewijania dziecka,

  • określanie parametrów pracy,

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,

  • wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na przewijaniu dziecka po oddaniu moczu,

  • wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na przewijaniu dziecka po oddaniu stolca,

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych,

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może korzystać z filmu instruktażowego indywidualnie w celu opracowania:

  • prezentacji (np. materiały i środki potrzebne do przewijania dziecka),

  • webquest (np. trudności opiekunki dziecięcej związane ze współpracą z rodzicami w zakresie pielęgnacji skóry dziecka i zabiegu przewijania dziecka w domu i placówce opieki nad małymi dziećmi),

  • krzyżówki (np. algorytm przewijania dziecka, z hasłem: higiena),

  • schematu lub grafu (np. zasady dotyczące zabiegu polegającego na przewijaniu dziecka po oddaniu moczu),

  • fiszek np. (terminologia z zakresu pielęgnowania dziecka);

  • broszury (np. zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej podczas zabiegu przewijania dziecka).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczącego się nauczyciel, pracując z osobą uczącą się, może zilustrować go np. za pomocą:

  • plakatu (np. zestawienie środków, sprzętów i materiałów niezbędnych podczas zabiegu przewijania dziecka),

  • prezentacji (np. rodzaje pieluch i ich wpływ na stan skóry dziecka),

  • krzyżówki (np. kolejność wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych podczas przewijania dziecka, z hasłem: woda).

Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, grafu lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące wiedzę przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną przedstawiającą algorytm przewijania dziecka po oddaniu przez nie moczu).

Nauczyciel może również podzielić uczących się na dwie grupy, które opisują czynności wstępne, właściwe i końcowe wykonywane podczas:

  • grupa 1 – zabiegu przewijania dziecka po oddaniu moczu,

  • grupa 2 – zabiegu przewijania dziecka po oddaniu stolca.

Na koniec zajęć grupy przedstawiają efekty swojej pracy za pomocą mapy myśli, prezentacji lub webquest.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w algorytmie przewijania dziecka),

  • dyskusja lub burza mózgów (np. sposoby zapobiegania odparzeniom skóry pośladków u dzieci),

  • lekcja odwrócona (np. osoba ucząca się zapoznaje się przed lekcją z materiałem przedstawionym w filmie, a na zajęciach odbywa się burza mózgów/dyskusja kierowana na temat środków higienicznych i pielęgnacyjnych stosowanych podczas przewijania dziecka),

  • skrzynka pytań (np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z przewijaniem dziecka),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. na co należy zwrócić uwagę, wykonując zabieg przewijania dziecka).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy w trakcie zajęć i na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować odpowiedzi w odpowiednie zbiory w celu uporządkowania informacji.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad obowiązujących podczas przewijania dziecka),

  • metoda sześciu myślowych kapeluszy (np. rodzaje środków i materiałów higienicznych stosowanych podczas zabiegu przewijania dziecka),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • rebusy (np. algorytm przewijania dziecka),

  • studium przypadku (np. sposoby oddziaływania przez opiekunkę dziecięcą na zmiany w wyglądzie skóry pośladków dziecka na podstawie opisu przypadku),

  • niedokończone zdania (np. zabieg przewijania dziecka to …).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • usystematyzowania i uporządkowania wiedzy,

  • poszerzania wiedzy,

  • przygotowanie się do lekcji odwróconej (uczący się zapoznaje się w domu z materiałem zawartym w filmie, a na lekcji ma możliwość zadawania pytań i udziału w dyskusji kierowanej przez nauczyciela),

  • przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat przykładowych materiałów i przyborów potrzebnych do przewijania dziecka.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. przygotowanie stanowiska do przewijania niemowlęcia),

  • graf/wzór/schemat (np. schemat czynności wykonywanych przez opiekunkę dziecięcą podczas przewijania dziecka).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film instruktażowy nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.

Materiał może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. kolejność czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u małego dziecka po wypróżnieniu.

Uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy z zakresu omówionego w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę informacyjną (np. ile razy w ciągu doby należy zmieniać pieluszki u niemowlęcia),

  • ulotkę (np. jak dbać o stan skóry noworodka podczas jego codziennego przewijania),

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat (np. dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegu przewijania dziecka).

Uczący się, którzy mają problem z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film instruktażowy „Przewijanie dziecka”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad dotyczących przewijania małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Kąpiel dziecka

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy „Kąpiel dziecka” przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego zabieg polegający na wykonaniu kąpieli dziecka, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych czynności, etapów wykonywania zabiegu, zasad bezpieczeństwa i ergonomii oraz czynności pielęgnacyjnych towarzyszących kąpieli. Ponadto film prezentuje środki i przybory niezbędne do realizacji czynności zawodowych związanych z kąpielą dziecka i przedstawia ich zastosowanie.

Film instruktażowy może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących procedur obowiązujących podczas zabiegu kąpieli małego dziecka, a także stanowić materiał służący do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Przewijanie dziecka” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka”.

Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie ukierunkowane na grupowanie „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny – kąpiel dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1) 2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,

  • rozróżnianie materiałów i przyborów potrzebnych do wykonania kąpieli dziecka,

  • określanie parametrów pracy,

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,

  • wymienianie zasad dotyczących zabiegu polegającego na wykonaniu kąpieli dziecka, obejmującej: toaletę twarzy, toaletę pośladków, jeśli dziecko oddało stolec, toaletę ciała, pielęgnację oraz czynności towarzyszące kąpieli,

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego ucznia, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może korzystać z filmu instruktażowego indywidualnie w celu opracowania:

  • fiszek np. (terminologia z zakresu kąpieli dziecka);

  • prezentacji (np. materiały i przybory potrzebne podczas kąpieli dziecka),

  • krzyżówki (np. algorytm kąpieli dziecka z hasłem: woda),

  • schematu lub grafu (np. zasady pielęgnacji pośladków u małego dziecka podczas kąpieli),

  • broszury (np. zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej podczas kąpieli dziecka).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczącego się nauczyciel, pracując z osobą uczącą się, może zilustrować go np. za pomocą:

  • plakatu (np. zestawienie środków, przyborów i materiałów niezbędnych podczas kąpieli dziecka),

  • prezentacji (np. rodzaje kąpieli),

  • mapa myśli (np. kolejność wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych podczas kąpieli dziecka).

Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, grafu lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące wiedzę przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną przedstawiającą algorytm wykonywania kąpieli pielęgnacyjnej dziecka).

Nauczyciel może również podzielić uczących się na dwie grupy, które opisują czynności wykonywane przez opiekunkę dziecięcą podczas:

  • grupa 1 – toalety ciała dziecka,

  • grupa 2 – czynności towarzyszących kąpieli, np. pielęgnacja nosa, paznokci, włosów.

Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą mapy myśli, prezentacji lub webquest.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • skrzynka pytań (np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z kąpielą pielęgnacyjną i leczniczą dziecka),

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w algorytmie kąpieli dziecka),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. na co należy zwrócić uwagę, wykonując zabieg kąpieli małego dziecka),

  • dyskusja lub burza mózgów (np. sposoby pielęgnacji skóry niemowlęcia po kąpieli pielęgnacyjnej),

  • lekcja odwrócona (np. osoba ucząca się zapoznaje się przed lekcją z materiałem przedstawionym w filmie, a podczas zajęć odbywa się burza mózgów/dyskusja kierowana na temat środków higienicznych i pielęgnacyjnych stosowanych podczas kąpieli dziecka).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy w trakcie zajęć i na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować odpowiedzi w odpowiednie zbiory w celu uporządkowania informacji.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad obowiązujących podczas kąpieli dziecka),

  • metoda sześciu myślowych kapeluszy (np. rodzaje środków i materiałów higienicznych stosowanych podczas kąpieli dziecka),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • rebusy (np. algorytm pielęgnacji twarzy dziecka),

  • niedokończone zdania (np. kąpiel dziecka to …).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • usystematyzowania i uporządkowania wiedzy,

  • poszerzania wiedzy,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej (uczący się zapoznaje się w domu z materiałem zawartym w filmie, a następnie na lekcji ma możliwość zadawania pytań i udziału w dyskusji kierowanej przez nauczyciela),

  • przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat przykładowych materiałów i środków potrzebnych podczas kąpieli dziecka.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. przygotowanie stanowiska do kąpieli niemowlęcia),

  • graf/wzór/schemat (np. schemat czynności wykonywanych przez opiekunkę dziecięcą podczas kąpieli pielęgnacyjnej dziecka).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film instruktażowy nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. .

Materiał może pobudzać kreatywności, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. kolejność czynności podczas wykonywania kąpieli pielęgnacyjnej małego dziecka.

Uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy z zakresu omówionego w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • mapę myśli (np. rodzaje środków do mycia i pielęgnacji skóry niemowlęcia),

  • broszurę informacyjną (np. jak dbać o stan skóry noworodka po kąpieli),

  • grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat (np. dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegu kąpieli noworodka).

Uczący się, którzy mają problem z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film instruktażowy „Kąpiel dziecka”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad obowiązujących podczas wykonywania kąpieli leczniczej małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Kącik pielęgnacji dziecka

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kącik pielęgnacji dziecka” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje, projektuje i aranżuje kącik do pielęgnacji dziecka. Program do projektowania przez dobieranie składa się z dwóch etapów. W etapie pierwszym zadaniem opiekunki dziecięcej jest ustalenie prawidłowej kolejności higienicznego mycia i dezynfekcji rąk według schematu Ayliffe’a. W etapie drugim należy dobrać elementy niezbędne do zaprojektowania kącika do pielęgnacji dziecka, z uwzględnieniem podziału na meble i sprzęt, materiały i przybory, środki do pielęgnacji oraz środki higieniczne. Zadanie jest zaliczone, jeśli osoba ucząca się poprawnie ułoży schemat Ayliffe’a oraz zaprojektuje kącik do pielęgnacji dziecka.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić materiał służący do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i wyposażenia kącika do pielęgnacji dziecka w odpowiednie elementy i pomoce, które będą wpływały na bezpieczeństwo dziecka i ergonomię pracy opiekunki dziecięcej podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych, oraz być wykorzystany do powtórzenia wiedzy przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany treściowo z filmami instruktażowymi: „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki”, „Usuwanie wszawicy u dzieci”, „Przewijanie dziecka” oraz „Kąpiel dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do programu ćwiczeniowego przez dobieranie oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu aranżowania bezpiecznej przestrzeni w kąciku pielęgnacyjnym.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie dobierania w pary „Wyposażenie pracowni pielęgnowania dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu pielęgnowania dziecka,

  • rozróżnianie mebli, sprzętów, materiałów, przyborów i środków do pielęgnacji dziecka oraz środków higienicznych,

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka,

  • przedstawianie techniki mycia rąk według schematu Ayliffe’a,

  • wymienianie zasad organizacji, aranżacji i projektowania kącika do pielęgnacji dziecka,

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych,

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i ich realizowanie w wyznaczonym czasie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kącik do pielęgnacji dziecka” może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zawarte w programie, podzielone na dwa etapy, w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy, a następnie dokonać analizy informacji w nim zawartych. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia broszury informacyjnej lub mapy myśli na zadany temat, np. zasady organizacji, aranżacji i projektowania kącika do pielęgnacji dziecka.

Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:

  • prezentację multimedialną (np. dobieranie środków i materiałów umożliwiających wykonanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka w kąciku pielęgnacji),

  • schemat lub graf (np. przykładowe wyposażenie kącika pielęgnacji),

  • broszurę (np. zagrożenia występujące na stanowisku pracy w kąciku pielęgnacji dziecka wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczącego się nauczyciel, pracując z osobą uczącą się, może zilustrować go np. za pomocą:

  • plakatu (np. przykładowe rozmieszczenie mebli i sprzętów w kąciku pielęgnacyjnym),

  • grafu (np. umiejscowienie i organizacja kącików pielęgnacji dziecka w domu i placówce opieki nad małymi dziećmi),

  • krzyżówki (np. planowanie wyposażenia kącika pielęgnacyjnego, z hasłem: zabieg).

Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, grafu lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie rozwiązać zadania zawarte w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie, a następnie wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące wiedzę przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat elementów wyposażenia, jakie powinny się znaleźć w kąciku do pielęgnacji dziecka.

Nauczyciel może również podzielić uczących się na cztery grupy, które opracowują zadany materiał:

  • grupa 1 – meble i sprzęt w kąciku pielęgnacji dziecka,

  • grupa 2 – materiały i przybory w kąciku pielęgnacji dziecka,

  • grupa 3 – środki do pielęgnacji w kąciku pielęgnacji dziecka,

  • grupa 4 – środki higieniczne w kąciku pielęgnacji dziecka.

Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą plakatu, broszury lub mapy myśli.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • udział w grach dydaktycznych (np. elementy wyposażenia wspólne dla kącików pielęgnacyjnych w domu i w żłobku lub klubie dziecięcym),

  • prezentacja multimedialna (np. środki higieniczne i środki do pielęgnacji w kąciku pielęgnacji małego dziecka),

  • dyskusja lub burza mózgów (np. dlaczego, planując wyposażenie kącika pielęgnacji dziecka, należy brać pod uwagę jego wiek),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy, które określają zasady doboru mebli i sprzętu do kącika pielęgnacyjnego dla małego dziecka; na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem webquest).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie rozwiązać zadania zawarte w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie i w trakcie zajęć na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować odpowiedzi w odpowiednie zbiory w celu uporządkowania informacji.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • pajęczyna lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad doboru materiałów i przyborów oraz mebli i sprzętu do kącika pielęgnacji małego dziecka z uwzględnieniem zasobów finansowych),

  • gry słowne (np. ostatnia litera – pierwsza litera),

  • iedokończone zdania (np. wyposażenie kącika pielęgnacyjnego zależy od...).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat (np. zasady doboru elementów wyposażenia kącika pielęgnacji dziecka),

  • pracy nad projektem (np. bezpieczeństwo dziecka i opiekunki dziecięcej podczas wykonywania czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych w kąciku pielęgnacji dziecka),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania zależności (np. pomiędzy wyposażaniem kącika pielęgnacji a rozwojem dziecka),

  • poszerzania wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z procedurą higienicznego mycia rąk według schematu Ayliffe’a.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. zasady projektowania kącika pielęgnacji dziecka),

  • mapę myśli (np. zasady wyposażania kącika pielęgnacji według aktualnych standardów i procedur),

  • graf/schemat (np. procedura higienicznego mycia rąk według schematu Ayliffe’a).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.

Materiał może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról, czyli osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję/dyskusję na temat np. zasad doboru wyposażenia do kącików zainteresowań dla małego dziecka.

Uczący się może wykorzystać program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat różnic w doborze wyposażenia kącików pielęgnacji w zależności od wieku dziecka.

Uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy z zakresu doboru wyposażenia kącików pielęgnacji małego dziecka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Pielęgnacja dziecka z problemami skórnymi”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami składa się z ośmiu zdań, w których uczący się ma za uzupełnić luki w tekście. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z rozpoznawaniem problemów skórnych takich jak: potówki, ciemieniucha i pleśniawki oraz wykonywaniem czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka z tymi problemami.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy, jako zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Problemy pielęgnacyjne skóry: potówki, ciemieniucha, pleśniawki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania problemów skórnych takich jak: ciemieniucha, potówki i pleśniawki oraz pielęgnacji dziecka z tymi problemami.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Cykl życia wszy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu opisów rozwój wszy do odpowiedniej grafiki na schemacie prezentującym cykl życia wszy.
Zadanie o łatwym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić także formę zadania domowego dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Usuwanie wszawicy u dzieci”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozpoznawania cyklu życia wszy.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny - przewijanie dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z pięciu zdań. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zadań dotyczących przewijania dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe. Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Przewijanie dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy na temat przewijania małego dziecka, materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonania tego zabiegu higieniczno‑pielęgnacyjnego oraz parametrów pracy podczas kąpieli dziecka.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Zabieg higieniczno‑pielęgnacyjny - kąpiel dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiednich elementów niezbędnych do kąpieli dziecka do odpowiednich kategorii: materiały potrzebne do kąpieli dziecka, narzędzia potrzebne do kąpieli dziecka, parametry pracy podczas kąpieli dziecka. Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie może zostać wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić również zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Kąpiel dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu wykonywania kąpieli pielęgnacyjnej i leczniczej małego dziecka.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem;
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka;
SPO.04.4.3.2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.5)2) stosuje zasady pielęgnowania dziecka w poszczególnych stanach chorobowych;
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania;
SPO.04.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy podczas realizacji zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Wyposażenie pracowni pielęgnowania dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie złożone z 7 par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych nazw elementów niezbędnych do zaprojektowania kącika pielęgnacji dziecka z jego przeznaczeniem i funkcją. Zadanie o łatwym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie może zostać wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić także formę zadania domowego dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał sprawdzający powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Kącik do pielęgnacji dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozróżniania podstawowych sprzętów, materiałów i środków, które są niezbędne i pomocne przy wykonywaniu czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów;
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej;
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału