E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja pociągowa, pociągu pasażerskiego i towarowego

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat dokumentacji pociągowej.

Ten e‑materiał zawiera:

Film intruktażowy Dokumentacja pociągowa - pociąg pasażerki i towarowyDZFcjVnvxFilm intruktażowy Dokumentacja pociągowa - pociąg pasażerki i towarowy

Film instruktażowyDZFcjVnvxFilm instruktażowy prezentuje dokumentację obejmującą wewnętrzny rozkład jazdy, wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu, kartę próby hamulca i list przewozowy oraz informacje dotyczące ostrzeżenia doraźnego oraz książki pokładowej.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDqVadPfyxInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDxSCCQeO3Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD15RSdyHCPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDwvwXGP0kPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD16wFnoQWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDRMCCM7AfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzi film instruktażowy. Przybliża on wiadomości z zakresu niezbędnej dokumentacji pociągowej dotyczącej pociągu pasażerskiego i towarowego. Dostarczy Ci informacji dotyczących sposobu uzupełniania i czytania dokumentacji.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat dokumentów i sytuacji, w których niezbędne jest zapisanie informacji lub jej zameldowanie. O czym słyszałeś od innych osób, a czego dowidziałeś się, biorąc udział w wycieczkach zawodoznawczych bądź praktykach?

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — i określ, co sprawia Ci największe trudności. Zagadnienia, które są dla Ciebie problematyczne, wypisz na kartce. Sprawdź informacje w słowniku.

Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania prezentowanych zagadnień. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, pomyśl o tym, w jaki sposób poszerzyć ją o dodatkowe dokumenty, o których w atlasie nie mam mowy.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej niewielkimi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego dokumentacji pociągowej może wyglądać tak:

  • Obejrzyj film i wynotuj zagadnienia, główne obszary, które są w nim poruszane (np.: jaki dokumenty, które wypełnia). Ten materiał jest dość obszerny, ponieważ to właśnie w nim znajdziesz wiele dokumentów, jakie podczas pracy będziesz musiał interpretować i uzupełniać. Warto gromadzić te informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.

  • Skoro już poznasz wszystkie dokumenty i sposoby ich uzupełniania pora na sprawdzanie wiedzy.

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj ją regularnie poprzez testy lub pytania, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć, zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepiej się do tego nada ćwiczenie ostatnie (piąte). Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w filmie instruktażowym. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Jak mawia pewne łacińskie przysłowie: powtarzanie jest matką wiedzy.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych animacji i filmów edukacyjnych dotyczących dokumentacji lub sytuacji wynikłych z powodu błędnego ich wypełnienia. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Możesz również posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są „ściągawki”, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”). To mogą być na przykład informacje o tym jak uzupełniać konkretne elementy (okna) formularzy.

  • Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w filmie instruktażowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści