Dokumentacja pociągowa, pociągu pasażerskiego i towarowego
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:
planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,
przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
20) prowadzi dokumentację związaną z pracą maszynisty.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, multimediami są:
Film instruktażowyFilm instruktażowy prezentuje dokumentację obejmującą wewnętrzny rozkład jazdy, wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu, kartę próby hamulca i list przewozowy oraz informacje dotyczące ostrzeżenia doraźnego oraz książki pokładowej.Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z dokumentacją pociągową (wzory i sposoby wypełniania).
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy
Nauczyciel wprowadza zagadnienie dokumentacji pociągowej.
Prezentuje film instruktażowy
Uczniowie uważnie oglądają go i notują najważniejsze, według nich, informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat dokumentacji obejmującej wewnętrzny rozkład jazdy, wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu, kartę próby hamulca i list przewozowy oraz ostrzeżenia doraźnego oraz książki pokładowej.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze w ciągu minut, czego się dowiedział, oglądając film. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Podstawy transportu”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób. Nauczyciel pamięta również, że nie wolno uniom nic rysować — tylko hasła lub zdania.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy
Nauczyciel przydziela dostęp do filmu instruktażowego dotyczącego dokumentacji pociągowej.
Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie (na podstawie tych przedstawionych w filmie oraz tych zamieszczonych pod filmem jako załączniki) dokumentów. Wskazane dokumenty powinny być tak przygotowane, jakby uczeń był osobą, którego ta dokumentacja dotyczy.
Uczeń przygotowuje dokumenty i dopisuje historię, która pomoże uzasadnić takie, a nie inne uzupełnienie.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań na forum klasy.
Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swój projekt.
Nauczyciel może ocenić prezentowane projekty, odpowiednio je nagradzając.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają określić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień przez ucznia, ale także pozwalają urozmaicać, aktywizować i zmieniać strukturę lekcji w zależności od potrzeb uczniów oraz procesu prowadzonego przez nauczyciela. Ćwiczenie . — Karta próby hamulca pozwala poprzez uzupełnienie luk „odpocząć” od omawianego druku poprzez przeniesienie siły ciężkości na powtarzanie treści, ćwiczenie . — Dokumentacja pociągu to zadanie, które dobrze podsumuje kwestie rozpoznawalności dokumentacji pociągowej. Ćwiczenie . — Szczegółowa i uproszczona próba hamulca pozwoli uporządkować pojęcia związane z uproszczoną i szczegółową próbą hamulca. Ćwiczenie . — Krajowy list przewozowy — przybliża pojęcia używane w liście, zaś ćwiczenie . — Dokumentacja pociągu pasażerskiego i towarowego pozwala w pytaniach, na które zaplanowano minut, podsumować zagadnienia dokumentacji pociągowej Na podstawie interaktywnych tego testu i innych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel przegląda z młodzieżą film dotyczący wewnętrznego rozkładu jazdy, wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu, karty próby hamulcowej oraz krajowego listu przewozowego i dyskutuje z młodzieżą o ich uzupełnianiu.
Nauczyciel może posiłkować się treściami zamieszczonymi pod filmem instruktażowym.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia i .
Teraz przechodzi do grupy zagadnień związanych z próbą hamulcową, jednak na wstępie prosi o wykonanie krótkiego ćwiczenia .
Teraz razem z uczniami analizuje kartę próby hamulcowej jednocześnie wyjaśniając procedurę próby uproszczonej i szczegółowej.
Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie .
Nauczyciel podsumowuje z uczniami zajęcia prosząc o wykonanie ćwiczenia . — testu pytań.
Przy pracy samodzielnej uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Nauczyciel może zaproponować uczniom przygotowanie zagadek dotyczących wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu oraz wewnętrznego rozkładu jazdy
Przed lekcją
Nauczyciel łączy uczniów w czwórki
Każdy uczeń ma za zadanie wybrać sobie jeden z dokumentów.
Ich zadaniem będzie fragmentaryczne uzupełnienie go (tylko pewne znaczące miejsca), tak aby inny uczeń mógł opisać skład pociągu (i hipotetyczną zawartość wagonów lub dopisać inne elementy rozkładu jazdy).
Przygotowane zagadki uczeń przekazuje kolegom do rozwiązania (dopisania) dodatkowo uczniowie do wykazu pojazdów kolejowych kreują krajowy list przewozowy (po jednym do każdego wagonu).
Każdy uczeń rozwiązuje wszystkie zagadki swoich kolegów.
Podczas lekcji
Uczniowie prezentują swoje historie.
Po każdej prezentacji reszta klasy ma kartce zapisuje możliwe rozwiązania.
Prezentujący uczeń przedstawia swój pomysł na rozwiązanie problemu, a reszta odnosi się do niego analizując swój sposób/pomysł.
Nauczyciel może podsumowywać lub poprowadzić dyskusję po każdej historii.
Praca z uczniami z
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.
Odtwarzanie filmu jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Połączenie obrazu i tekstu daje możliwość decydowania o tym, który kanał będzie znaczący w pracy z uczniem.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel może przydzielać zróżnicowane zadania/prace/zagadnienia uczniom. Różnicowanie może polegać na trudności pojęcia do wyjaśnienia lub też zakresu, który dany uczeń w tym samym czasie ma opracować. Dodatkowym elementem indywidualizacji może być wzbogacanie swoich opracowań o wiadomości z Internetu. Może to być na przykład zebranie dodatkowej netografii i dołożenie jej do już zawartej w materiałach. Szczególnie ważne jest pokazanie różnorodności dokumentacji pociągowej w kwestii layout'u, ale także jej wzorcowości ze względu na przepisy (różne tła ta sama treść)
Dodatkowe zadania, które mogą pojawić się przy pracy z tymi e‑materiałami, to na przykład przygotowanie przez uczniów fiszek dotyczących haseł z dokumentów (co w danej rubryce powinno się znajdować) lub opracowanie elektronicznego testu z pytań, które wcześniej każdy z uczniów przygotował.
Przy pracy w grupie nauczyciel powinien zwracać uwagę na role grupowe, które pełnią uczniowie, i wyłonić zespoły, pozwalając różnym osobom współpracować ze sobą. W swojej pracy może zwrócić uwagę na wykorzystanie metody tutoringu rówieśniczego. Do grupy może przydzielić uczniów z większą wiedzą lub/i poziomem kompetencji społecznych oraz takiego, który może mieć trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie z mniejszą wiedzą wspierani przez uczniów zdolnych będą łatwiej przyswajali wiedzę. Uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






