E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja pociągowa, pociągu pasażerskiego i towarowego

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:

  • planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,

  • przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Efekty kształcenia

Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty

Uczeń:

20) prowadzi dokumentację związaną z pracą maszynisty.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD17SPehZ2Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiał multimedialny

    W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, multimediami są:
    Film instruktażowyDZFcjVnvxFilm instruktażowy prezentuje dokumentację obejmującą wewnętrzny rozkład jazdy, wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu, kartę próby hamulca i list przewozowy oraz informacje dotyczące ostrzeżenia doraźnego oraz książki pokładowej.

  3. Obudowa dydaktyczna:

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDqVadPfyxInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDxSCCQeO3Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD15RSdyHCPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDwvwXGP0kPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD16wFnoQWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDRMCCM7AfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z dokumentacją pociągową (wzory i sposoby wypełniania).

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie dokumentacji pociągowej.

  • Prezentuje film instruktażowy

  • Uczniowie uważnie oglądają go i notują najważniejsze, według nich, informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat dokumentacji obejmującej wewnętrzny rozkład jazdy, wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu, kartę próby hamulca i list przewozowy oraz ostrzeżenia doraźnego oraz książki pokładowej.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze w ciągu minut, czego się dowiedział, oglądając film. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Podstawy transportu”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób. Nauczyciel pamięta również, że nie wolno uniom nic rysować — tylko hasła lub zdania.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy
  • Nauczyciel przydziela dostęp do filmu instruktażowego dotyczącego dokumentacji pociągowej.

  • Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie (na podstawie tych przedstawionych w filmie oraz tych zamieszczonych pod filmem jako załączniki) dokumentów.  Wskazane dokumenty powinny być tak przygotowane, jakby uczeń był osobą, którego ta dokumentacja dotyczy.

  • Uczeń przygotowuje dokumenty i dopisuje historię, która pomoże uzasadnić takie, a nie inne uzupełnienie.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań na forum klasy.

  • Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swój projekt.

  • Nauczyciel może ocenić prezentowane projekty, odpowiednio je nagradzając.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają określić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień przez ucznia, ale także pozwalają urozmaicać, aktywizować i zmieniać strukturę lekcji w zależności od potrzeb uczniów oraz procesu prowadzonego przez nauczyciela. Ćwiczenie . — Karta próby hamulca pozwala poprzez uzupełnienie luk „odpocząć” od omawianego druku poprzez przeniesienie siły ciężkości na powtarzanie treści, ćwiczenie . — Dokumentacja pociągu to zadanie, które dobrze podsumuje kwestie rozpoznawalności dokumentacji pociągowej. Ćwiczenie . — Szczegółowa i uproszczona próba hamulca pozwoli uporządkować pojęcia związane z uproszczoną i szczegółową próbą hamulca. Ćwiczenie . — Krajowy list przewozowy — przybliża pojęcia używane w liście, zaś ćwiczenie . — Dokumentacja pociągu pasażerskiego i towarowego pozwala w  pytaniach, na które zaplanowano minut, podsumować zagadnienia dokumentacji pociągowej Na podstawie interaktywnych tego testu i innych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel przegląda z młodzieżą film dotyczący wewnętrznego rozkładu jazdy, wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu, karty próby hamulcowej oraz krajowego listu przewozowego i dyskutuje z młodzieżą o ich uzupełnianiu.

  • Nauczyciel może posiłkować się treściami zamieszczonymi pod filmem instruktażowym.

  • Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia .

  • Teraz przechodzi do grupy zagadnień związanych z próbą hamulcową, jednak na wstępie prosi o wykonanie krótkiego ćwiczenia .

  • Teraz razem z uczniami analizuje kartę próby hamulcowej jednocześnie wyjaśniając procedurę próby uproszczonej i szczegółowej.

  • Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie .

  • Nauczyciel podsumowuje z uczniami zajęcia prosząc o wykonanie ćwiczenia . — testu pytań.

Przy pracy samodzielnej uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Nauczyciel może zaproponować uczniom przygotowanie zagadek dotyczących wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu oraz wewnętrznego rozkładu jazdy

Przed lekcją

  • Nauczyciel łączy uczniów w czwórki

  • Każdy uczeń ma za zadanie wybrać sobie jeden z dokumentów.

  • Ich zadaniem będzie fragmentaryczne uzupełnienie go (tylko pewne znaczące miejsca), tak aby inny uczeń mógł opisać skład pociągu (i hipotetyczną zawartość wagonów lub dopisać inne elementy rozkładu jazdy).

  • Przygotowane zagadki uczeń przekazuje kolegom do rozwiązania (dopisania) dodatkowo uczniowie do wykazu pojazdów kolejowych kreują krajowy list przewozowy (po jednym do każdego wagonu).

  • Każdy uczeń rozwiązuje wszystkie zagadki swoich kolegów.

Podczas lekcji

  • Uczniowie prezentują swoje historie.

  • Po każdej prezentacji reszta klasy ma kartce zapisuje możliwe rozwiązania.

  • Prezentujący uczeń przedstawia swój pomysł na rozwiązanie problemu, a reszta odnosi się do niego analizując swój sposób/pomysł.

  • Nauczyciel może podsumowywać lub poprowadzić dyskusję po każdej historii.

Praca z uczniami z 

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.

Odtwarzanie filmu jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Połączenie obrazu i tekstu daje możliwość decydowania o tym, który kanał będzie znaczący w pracy z uczniem.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel może przydzielać zróżnicowane zadania/prace/zagadnienia uczniom. Różnicowanie może polegać na trudności pojęcia do wyjaśnienia lub też zakresu, który dany uczeń w tym samym czasie ma opracować. Dodatkowym elementem indywidualizacji może być wzbogacanie swoich opracowań o wiadomości z Internetu. Może to być na przykład zebranie dodatkowej netografii i dołożenie jej do już zawartej w materiałach. Szczególnie ważne jest pokazanie różnorodności dokumentacji pociągowej w kwestii layout'u, ale także jej wzorcowości ze względu na przepisy (różne tła ta sama treść)

Dodatkowe zadania, które mogą pojawić się przy pracy z tymi e‑materiałami, to na przykład przygotowanie przez uczniów fiszek dotyczących haseł z dokumentów (co w danej rubryce powinno się znajdować) lub opracowanie elektronicznego testu z pytań, które wcześniej każdy z uczniów przygotował.

Przy pracy w grupie nauczyciel powinien zwracać uwagę na role grupowe, które pełnią uczniowie, i wyłonić zespoły, pozwalając różnym osobom współpracować ze sobą. W swojej pracy może zwrócić uwagę na wykorzystanie metody tutoringu rówieśniczego. Do grupy może przydzielić uczniów z większą wiedzą lub/i poziomem kompetencji społecznych oraz takiego, który może mieć trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie z mniejszą wiedzą wspierani przez uczniów zdolnych będą łatwiej przyswajali wiedzę. Uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści