Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Promocja zdrowia i profilaktyka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Promocja zdrowia i profilaktyka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów

SPO.04.1.4) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
SPO.04.1.4)1) rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
SPO.04.1.4)2) rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych

SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)1) określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej
SPO.04.1.6)2) określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej

SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)2)stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo pielęgnacyjnych u dziecka

SPO.04.2.5) przestrzega zasad postępowania z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)1)rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)2) określa sposoby zapobiegania zakażeniom
SPO.04.2.5)3)stosuje procedury postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym

SPO.04.2.6) przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki
SPO.04.2.6)1) opisuje zasady aseptyki i antyseptyki

SPO.04.3.1) organizuje bezpieczne środowisko dziecka
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka

SPO.04.3.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka

SPO.04.3.4) prowadzi działania profilaktyczne oraz prozdrowotne w zakresie zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego

SPO.04.4.1) zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością

SPO.04.4.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce prawującej opiekę nad dzieckiem
SPO.04.4.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością

SPO.04.4.4) ocenia wpływ choroby na stan psychiczny dziecka
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.4)2) planuje zaspokajanie potrzeb biopsychospołecznych dziecka chorego lub z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka

SPO.04.4.5) przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka

SPO.04.4.6) rozpoznaje przyczyny, objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego oraz sposoby zapobiegania tym chorobom
SPO.04.4.6)1)opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego

SPO.04.8) współpracuje z zespołem terapeutycznym dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.8)3) opisuje przygotowanie dziecka do badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.4.8)6) towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów diagnostycznych

SPO.04.8.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
SPO.04.8.1)3) omawia reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym
SPO.04.8.1)5) przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy

SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.8.5)4) ocenia stopień realizacji zadania

SPO.04.9. 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych.

Celem ogólnym e‑materiału jest promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych przez opiekunkę dziecięcą wobec dziecka. Przedstawiono sposób wykonywania zabiegów polegających na profilaktyce próchnicy. Uwzględniono informacje związane z odczynami poszczepiennymi, szczepieniami ochronnymi, a także działaniami profilaktycznymi związanymi ze zwiększeniem odporności u małych dzieci.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” przedstawia działania związane z profilaktyką i higieną jamy ustnej u małego dziecka. Zaprezentowano na czym polega zabieg lakierowania i lakowania zębów oraz przedstawiono pierwszą wizytę w gabinecie stomatologicznym dziecka. Film może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie działań profilaktycznych i higieny jamy ustnej u małego dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli.

Plansza interaktywna „Odczyny poszczepienne” zawiera definicję odczynu poszczepiennego i niepożądanego odczynu poszczepiennego oraz informacje na temat rodzajów i kryteriów niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jest uzupełnieniem i rozszerzeniem informacji zawartych w mapie myśli i może prowadzić do zrozumienia zagadnień w niej poruszanych oraz pokazuje czym charakteryzują się niepożądane odczyny poszczepienne.

Mapa myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne” zawiera informacje związane z podstawowymi pojęciami z zakresu szczepień ochronnych zalecanych i obowiązkowych, faz profilaktyki, rodzajów profilaktyki i działań profilaktycznych wobec małego dziecka. Może stanowić wstęp go filmu instruktażowego lub podsumowanie wiadomości z całego e‑materiału.

Z materiałami multimedialnymi osoby uczące się mogą zapoznawać się w dowolnej kolejności, chociaż zapoznanie się w pierwszej kolejności z mapą myśli wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane ze szczepieniami ochronnymi i działaniami profilaktycznymi oraz higieną jamy ustnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia w sposób obrazowy, konkretny i zrozumiały na czym polegają działania związane z higieną jamy ustnej. Zawiera zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieny jamy ustnej, a także porusza tematykę zapobiegania próchnicy.

Wiedza z zakresu promowania zdrowia i prowadzenia działań profilaktycznych u małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej. Film zawiera wykaz przyborów, materiałów i środków stosowanych podczas zabiegów higieny jamy ustnej u dziecka, a także podkreśla ważność przygotowania dziecka do wizyty w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym.

Materiał powiązany jest z mapą myśli fazy profilaktyki i działania profilaktyczne i może być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy w niej przedstawionej, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”, zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci”, „Profilaktyka próchnicy” w formie zadań prawda czy fałsz.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji: SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów
SPO.04.1.4)1) rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
SPO.04.1.4)2) rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
SPO.04.1.5)1) określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie
z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej
SPO.04.1.6)2) określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.2.5)1) rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)2) określa sposoby zapobiegania zakażeniom
SPO.04.2.5)3) stosuje procedury postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym
SPO.04.2.6)1) opisuje zasady aseptyki i antyseptyki
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.4.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka
SPO.04.4.8)3) opisuje przygotowanie dziecka do badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.4.8)6) towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.8.1)3) omawia reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym
SPO.04.8.1)5) przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie pojęć profilaktyka i zachowania prozdrowotne

  • planowanie działań w zakresie profilaktyki próchnicy

  • dbanie o zęby mleczne

  • dbanie o zęby stałe

  • przygotowanie do wizyty w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym

  • poznanie roli wizyty adaptacyjnej w gabinecie stomatologicznym

  • przedstawienie sposobów pielęgnacji jamy ustnej u noworodka

  • przedstawienie techniki wykonania pielęgnacji jamy ustnej noworodka

  • poznanie sposobów mycia zębów u niemowląt

  • przedstawienie sposobów mycia zębów u dzieci metodą Fonesa (okrężną) i metodą obrotowo‑wymiatającą (roll)

  • planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegów związanych z higieną jamy ustnej u dzieci

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających dbanie o higienę jamy ustnej u dziecka

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym

  • stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegu higieny jamy ustnej

  • wykonywanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych z dostosowaniem technik wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej

  • planowanie realizacji zadań zawodowych

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i realizowanie zadań w wyznaczonym czasie

  • ocenianie stopnia realizacji zadań

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Uczący się może wykorzystać film instruktażowy w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego, poszerzyć i utrwalić materiał dotyczący profilaktyki próchnicy u małych dzieci. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może  samodzielnie przygotować prezentację o tematyce np. schemat mycia zębów u małych dzieci, opracować plakat lub mapę myśli z zakresu zasad dbania o higienę jamy ustnej u małego dziecka, czy też przygotować fiszki z nazwami technik mycia zębów.

Uczący się, po obejrzeniu filmu, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę, plakat, ulotkę dotyczącą higieny jamy ustnej u dzieci, w wersji dla rodziców/opiekunów oraz dzieci,

  • przygotować grę dydaktyczną na temat, np. „Nowoczesne sprzęty i przybory stosowane do pielęgnacji jamy ustnej u dzieci”,

  • scenariusz spotkania z dziećmi na temat profilaktyki próchnicy,

  • prezentację, plakat, ulotkę o tematyce czynniki próchnicotwórcze.

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji na temat higieny jamy ustnej u dzieci,

  • pracy nad projektem, (np. przygotowanie małego dziecka do pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z technikami mycia zębów u dzieci.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może opracować:

  • plakat (np. sprzęt i przybory potrzebne do profilaktyki domowej i profesjonalnej),

  • mapę myśli (np. techniki mycia zębów u dzieci),

  • grafu/schematu (np. technika wykonania pielęgnacji jamy ustnej noworodka).


Tytuł materiału multimedialnego

Odczyny poszczepienne

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia:

  • definicje: odczyn poszczepienny i niepożądany odczyn poszczepienny,

  • ogólne rodzaje i kryteria rozpoznawania niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodny, poważny i ciężki),

  • szczegółowe rodzaje i kryteria rozpoznawania niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne).

Materiał powiązany jest z mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”, stanowi uzupełnienie i rozszerzenie informacji w niej zawartych. Może także prowadzić do zrozumienia zagadnień poruszanych w mapie myśli.

Plansza powiązana jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, zadania ukierunkowane na grupowanie „Niepożądane odczyny poszczepienne u dzieci”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji: SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnienie pojęć odczyn poszczepienny a niepożądany odczyn poszczepienny,

  • odróżnianie niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodnego, poważnego i ciężkiego),

  • charakteryzowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodnego, poważnego i ciężkiego),

  • odróżnianie niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne odczyny),

  • charakteryzowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne odczyny).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, czy podjąć decyzję o poszerzeniu kwalifikacji.

Uczący się, korzystając indywidualnie z planszy, literatury i innych źródeł, może opracować, np. prezentację, która rozszerzy czy utrwali poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w materiale interaktywnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą rodzajów odczynów poszczepiennych,

  • opracować mapę myśli na temat, np. podstawowych pojęć w zakresie rozpoznawania odczynów poszczepiennych.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji na temat rodzajów odczynów poszczepiennych,

  • opracowania zależności pomiędzy np. rodzajami szczepień a odczynami poszczepiennymi,

  • pracy nad projektem, (np. sposoby rozpoznawania odczynów poszczepiennych u dzieci),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat (np. rodzaje niepożądanych odczynów poszczepiennych),

  • mapę myśli (np. postępowanie w przypadku wystąpienia odczynów poszczepiennych),

  • prezentację multimedialną (np. rodzaje odczynów miejscowych).

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat szczegółowych rodzajów i kryteriów odczynów poszczepiennych.


Tytuł materiału multimedialnego

Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem medium jest kształtowanie umiejętności planowania i tworzenia mapy myśli dotyczącej działań profilaktycznych związanych z higieną jamy ustnej u dzieci, jak również działań z zakresu szczepień ochronnych, sposobów zwiększania odporności u dzieci i rozróżniania faz profilaktyki.

Mapa myśli przedstawia w sposób obrazowy i czytelny, dla uczącego się, na czym polegają działania profilaktyczne z zakresu higieny jamy ustnej, zwiększania odporności u dzieci, racjonalnego odżywiania i wyrabiania prawidłowych nawyków żywieniowych. Wskazuje jakie są rodzaje i fazy profilaktyki oraz rodzaje szczepień ochronnych, a także uwzględnia podawanie małym dzieciom witaminy D3 i fluoru.

Uczący się ma możliwość tworzenia własnej mapy myśli, według własnego pomysłu, wiedzy i uznania, ale jednocześnie może też skorzystać z gotowych, wskazanych bibliotek, takich jak: przybory i środki higieny, szczoteczki, żywienie, techniki czyszczenia, gabinet stomatologiczny, częstotliwość, rozwój uzębienia, czas, choroby, szczepienia, profilaktyka, dieta, działania profilaktyczne, rozwój.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” i planszą interaktywną „Odczyny poszczepienne”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”, zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci” oraz zadania ukierunkowane na grupowanie „Szczepienia”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.4)2) planuje zaspokajanie potrzeb biopsychospołecznych dziecka chorego lub z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.8.5)4) ocenia stopień realizacji zadania
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu profilaktyki,

  • rozróżnianie materiałów i narzędzi potrzebnych do dbania o higienę jamy ustnej zarówno w przypadku zębów mlecznych, jak i stałych,

  • rozróżnianie pojęć profilaktyka i zachowania prozdrowotne,

  • planowanie działań w zakresie profilaktyki próchnicy,

  • określanie wpływu odżywiania na zdrowie małego dziecka,

  • rozróżnianie faz profilaktyki,

  • rozróżnianie szczepień obowiązkowych od zalecanych oraz czasu, w jakim należy poddać dziecko szczepieniu, wskazywanie czynników wpływających na zwiększanie odporności u dziecka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i egzaminów, podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej rodzajów faz i działań profilaktycznych podejmowanych wobec małego dziecka.

Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć np.:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą np. podziału szczepień ochronnych,

  • przygotować grę dydaktyczną na temat, np. „Działania zwiększające odporność u dzieci”.

Mapa myśli może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu,

  • opracowania prezentacji na temat faz i rodzajów działań profilaktycznych

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania z dzieckiem w domu i w placówkach typu: żłobek, klub dziecięcy opiekun dzienny oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat (np. higiena jamy ustnej u dziecka przed pojawieniem się pierwszych zębów),

  • graf (np. szczepienia zalecane i obowiązkowe u dzieci z podziałem na wiek dziecka, w którym ma być podana szczepionka i jej rodzaj).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”

Opis materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary to zadanie interaktywne o dużym stopniu trudności, złożone z par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych elementów, które związane są z promocją zdrowia i profilaktyką oraz metodami mycia zębów u dzieci.

Zadanie jest powiązane z treściami zawartymi w filmie instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapie myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych metod mycia zębów u dzieci, a także usystematyzowanie wiedzy uczącego się związanej z działaniami profilaktycznymi w obrębie szczepień ochronnych, rodzajów i faz profilaktyki.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami w tekście składa się z sześciu zdań, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki. Zadanie o średnim stopniu trudności.

Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się są także błędne. Odpowiedzi do prawidłowego rozwiązania uczący się znajdzie w filmie instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy”, a także w mapie myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki, a w szczególności profilaktyki chorób u dzieci, szczepień ochronnych, procedur wykonywania różnego rodzaju sposobów mycia zębów u niemowląt i dzieci oraz wykonywania innych zabiegów pielęgnacyjnych na zębach dzieci, a także technik szczotkowania zębów, znajomości sprzętu i przyborów stosowanych do mycia zębów.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Niepożądane odczyny poszczepienne u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie to zadanie o dużym stopniu trudności. Zadanie polega na przyporządkowaniu poszczególnych elementów stanowiących charakterystykę odczynów poszczepiennych do odpowiedniej grupy, czyli rodzaju niepożądanego odczynu poszczepiennego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Odczyny poszczepienne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest poznanie i rozróżnianie kategorii oraz podziałów odczynów poszczepiennych i wskazywanie objawów niepożądanych odczynów poszczepiennych.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka ma formę obrazkową i składa się z 7 haseł o łatwym stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne „szczęka”.

Wszystkie hasła związane są z czynnościami dotyczącymi dbania o higienę jamy ustnej dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu profilaktyki próchnicy i higieny jamy ustnej u dzieci, a także rozpoznawania sprzętu i przyborów stosowanych do mycia zębów.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Profilaktyka próchnicy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim stopniu trudności, które składa się z 10 zdań. Zadaniem uczącego się jest określenie czy dane stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.

Zdania zawarte w zadaniu są powiązane z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy”, gdzie znajdują się informacje z zakresu higieny jamy ustnej oraz metod i technik mycia zębów u dzieci.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości z zakresu dbania o higienę jamy ustnej u dzieci i zapobiegania występowania próchnicy.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Szczepienia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Szczepienia” to zadanie o średnim stopniu trudności. Zadanie polega na przyporządkowaniu poszczególnych szczepień ochronnych do odpowiednich grup. Grupę pierwszą stanowią szczepienia zalecane, a grupę drugą szczepienia obowiązkowe. Zadanie to dotyczy zagadnień związanych z rozróżnianiem szczepień obowiązkowych od zalecanych w działaniach profilaktycznych wobec małych dzieci.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest poznanie i rozróżnianie podziałów szczepień ochronnych stosowanych w promocji zdrowia i profilaktyce zdrowotnej względem małego dziecka.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału