Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Promocja zdrowia i profilaktyka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Promocja zdrowia i profilaktyka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.04.3. Pielęgnowanie dziecka zdrowego

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.04.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów

SPO.04.1.4) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
SPO.04.1.4)1) rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
SPO.04.1.4)2) rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych

SPO.04.1.5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)1) określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

SPO.04.1.6) stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej
SPO.04.1.6)2) określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej

SPO.04.2.1) przestrzega zasad bezpieczeństwa w pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)2)stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo pielęgnacyjnych u dziecka

SPO.04.2.5) przestrzega zasad postępowania z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)1)rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)2) określa sposoby zapobiegania zakażeniom
SPO.04.2.5)3)stosuje procedury postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym

SPO.04.2.6) przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki
SPO.04.2.6)1) opisuje zasady aseptyki i antyseptyki

SPO.04.3.1) organizuje bezpieczne środowisko dziecka
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka

SPO.04.3.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce sprawującej opiekę nad dzieckiem
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka

SPO.04.3.4) prowadzi działania profilaktyczne oraz prozdrowotne w zakresie zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego

SPO.04.4.1) zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością

SPO.04.4.3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi w placówce prawującej opiekę nad dzieckiem
SPO.04.4.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością

SPO.04.4.4) ocenia wpływ choroby na stan psychiczny dziecka
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.4)2) planuje zaspokajanie potrzeb biopsychospołecznych dziecka chorego lub z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka

SPO.04.4.5) przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka

SPO.04.4.6) rozpoznaje przyczyny, objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego oraz sposoby zapobiegania tym chorobom
SPO.04.4.6)1)opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.8) współpracuje z zespołem terapeutycznym dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.8)3) opisuje przygotowanie dziecka do badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.4.8)6) towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów diagnostycznych

SPO.04.8.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
SPO.04.8.1)3) omawia reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym
SPO.04.8.1)5) przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy

SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.8.5)4) ocenia stopień realizacji zadania

SPO.04.9. 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych.

Celem ogólnym e‑materiału jest promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych przez opiekunkę dziecięcą wobec dziecka. Przedstawiono sposób wykonywania zabiegów polegających na profilaktyce próchnicy. Uwzględniono informacje związane z odczynami poszczepiennymi, szczepieniami ochronnymi, a także działaniami profilaktycznymi związanymi ze zwiększeniem odporności u małych dzieci.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy (tutorial) „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” przedstawia działania związane z profilaktyką i higieną jamy ustnej u małego dziecka. Zaprezentowano na czym polega zabieg lakierowania i lakowania zębów oraz przedstawiono pierwszą wizytę w gabinecie stomatologicznym dziecka. Film może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się w zakresie działań profilaktycznych i higieny jamy ustnej u małego dziecka lub być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy przedstawionej w mapie myśli.

Plansza interaktywna „Odczyny poszczepienne” zawiera definicję odczynu poszczepiennego i niepożądanego odczynu poszczepiennego oraz informacje na temat rodzajów i kryteriów niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jest uzupełnieniem i rozszerzeniem informacji zawartych w mapie myśli i może prowadzić do zrozumienia zagadnień w niej poruszanych oraz pokazuje czym charakteryzują się niepożądane odczyny poszczepienne.

Mapa myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne” zawiera informacje związane z podstawowymi pojęciami z zakresu szczepień ochronnych zalecanych i obowiązkowych, faz profilaktyki, rodzajów profilaktyki i działań profilaktycznych wobec małego dziecka. Może stanowić wstęp go filmu instruktażowego lub podsumowanie wiadomości z całego e‑materiału.

Z materiałami multimedialnymi osoby uczące się mogą zapoznawać się w dowolnej kolejności, chociaż zapoznanie się w pierwszej kolejności z mapą myśli wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane ze szczepieniami ochronnymi i działaniami profilaktycznymi oraz higieną jamy ustnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia w sposób obrazowy, konkretny i zrozumiały na czym polegają działania związane z higieną jamy ustnej. Zawiera zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieny jamy ustnej, a także porusza tematykę zapobiegania próchnicy.

Wiedza z zakresu promowania zdrowia i prowadzenia działań profilaktycznych u małego dziecka jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej. Film zawiera wykaz przyborów, materiałów i środków stosowanych podczas zabiegów higieny jamy ustnej u dziecka, a także podkreśla ważność przygotowania dziecka do wizyty w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na przedmiocie, takim jak „Pielęgnacja dziecka zdrowego” lub „Pielęgnacja dziecka chorego lub/i z niepełnosprawnością”, jako wprowadzenie do kolejnych zajęć lub realizowany w formie zajęć praktycznych na przedmiocie „Pracownia pielęgnacji dziecka” oraz podczas realizacji czynności zawodowych w ramach przedmiotu „Praktyka zawodowa”.

Materiał powiązany jest z mapą myśli fazy profilaktyki i działania profilaktyczne i może być uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy w niej przedstawionej, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”, zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci”, „Profilaktyka próchnicy” w formie zadań prawda/fałsz.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji: SPO.04.1.1)4) stosuje zasady segregacji odpadów
SPO.04.1.4)1) rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
SPO.04.1.4)2) rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
SPO.04.1.5)1) określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie
z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.5)2) określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
SPO.04.1.5)3) przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
SPO.04.1.6)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej
SPO.04.1.6)2) określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.2.1)2) stosuje algorytmy bezpieczeństwa podczas wykonywania czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.2.5)1) rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie skażonym
SPO.04.2.5)2) określa sposoby zapobiegania zakażeniom
SPO.04.2.5)3) stosuje procedury postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym
SPO.04.2.6)1) opisuje zasady aseptyki i antyseptyki
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.4.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.3)4) stosuje obowiązujące algorytmy postępowania podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.8)3) opisuje przygotowanie dziecka do badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.4.8)6) towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów diagnostycznych
SPO.04.8.1)3) omawia reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
SPO.04.8.1)4) omawia postępowanie etyczne opiekunki dziecięcej w relacji z dzieckiem i rodzicem lub opiekunem prawnym
SPO.04.8.1)5) przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie pojęć profilaktyka i zachowania prozdrowotne

  • planowanie działań w zakresie profilaktyki próchnicy

  • dbanie o zęby mleczne

  • dbanie o zęby stałe

  • przygotowanie do wizyty w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym

  • poznanie roli wizyty adaptacyjnej w gabinecie stomatologicznym

  • przedstawienie sposobów pielęgnacji jamy ustnej u noworodka

  • przedstawienie techniki wykonania pielęgnacji jamy ustnej noworodka

  • poznanie sposobów mycia zębów u niemowląt

  • przedstawienie sposobów mycia zębów u dzieci metodą Fonesa (okrężną) i metodą obrotowo‑wymiatającą (roll)

  • planowanie czynności niezbędnych do wykonania zabiegów związanych z higieną jamy ustnej u dzieci

  • dobieranie środków i materiałów umożliwiających dbanie o higienę jamy ustnej u dziecka

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku narażenia na kontakt z materiałem zakaźnym

  • stosowanie obowiązującego algorytmu postępowania podczas wykonywania zabiegu higieny jamy ustnej

  • wykonywanie zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych z dostosowaniem technik wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka

  • określanie zagrożeń występujących na stanowisku pracy wynikających z niestosowania środków ochrony indywidualnej

  • planowanie realizacji zadań zawodowych

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i realizowanie zadań w wyznaczonym czasie

  • ocenianie stopnia realizacji zadań

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej - indywidualnej każdego ucznia, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film instruktażowy i dokonać analizy informacji w nim zawartych. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalenia wiedzy z zakresu działań profilaktycznych i higieny jamy ustnej. Uczący z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek po obejrzeniu materiału filmowego może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną. Osoba ucząca się może także przygotować:

  • prezentację multimedialną (np. lakierownie i lakowanie zębów u dzieci),

  • plakat (np. dotyczący dbania o zęby mleczne i zęby stałe),

  • grę dydaktyczną (np. przedstawiającą działania profilaktyczne i zasady dbania o higienę jamy ustnej u małego dziecka),

  • graf/ schemat (np. techniki mycia zębów u dzieci).

Praca w grupach

Uczący się po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. polegające na rozpoznaniu i scharakteryzowaniu czynników próchnicotwórczych.

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć i obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w filmie treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem, bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4 osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat przebiegu wizyty adaptacyjnej w gabinecie stomatologicznym). Po obejrzeniu filmu instruktażowego nauczyciel może podzielić uczących się na 2‑3 grupy, z których każda opracowuje dany materiał dotyczący np.: Grupa 1- domowej profilaktyki próchnicy. Grupa 2- profesjonalnej profilaktyki próchnicy. Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:

  • udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych np. symulacja wizyty adaptacyjnej w gabinecie stomatologicznym,

  • burza mózgów (np. technika wykonania pielęgnacji jamy ustnej noworodka),

  • dyskusji (np. na temat sprzętu i przyborów stosowanych do pielęgnacji jamy ustnej małych dzieci),

  • rozwiązywanie zadań (np. technika mycia zębów metodą Fonesa lub obrotowo wymiatającą (roll))

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film instruktażowy w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału, można go zilustrować, przygotowując i wykorzystując następujące metody aktywizujące:

  • śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody 6 myślowych kapeluszy (np. „Co pomaga zapobiegać próchnicy?”, „Co pomaga dbać o zęby mleczna, a co o zęby stałe?”),

  • metaplan (np. zalety profilaktyki domowej),

  • gry słowne (np. ostatnia litera‑pierwsza litera),

  • burzę mózgów (np. skojarzenia dotyczące higieny jamy ustnej),

  • grę dydaktyczną (np. odgadnięcie nazwy sprzętu do mycia zębów na podstawie wylosowanego fragmentu zdjęcia).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się:

  • do lekcji odwróconej – uczący się korzystając z materiałów przygotowuje się do zajęć w szkole np. ogląda film instruktażowy, w którym przedstawiono profilaktykę próchnicy, metody i sposoby mycia zębów stałych i mlecznych, a także poznaje procedury postępowania i pielęgnacji jamy ustnej u noworodków, niemowląt i starszych dzieci. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych wykonując zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne związane z dbaniem o higienę jamy ustnej u dzieci.

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się dzięki materiałom filmowym ma możliwość utrwalenia, przyswojenia i przypomnienia wiedzy potrzebnej do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie Opiekunka dziecięca

  • praca samokształceniowa – uczący się ma możliwość w zaciszu swojego domu lub podczas pracy w małych zespołach zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych.

  • aktywne powtórki, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci filmów jest okazją dla uczącego się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat higieny jamy ustnej u dzieci,

  • pracy nad projektem, (np. przygotowanie małego dziecka do pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z technikami mycia zębów u dzieci.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. sprzęt i przybory potrzebne do profilaktyki domowej i profesjonalnej),

  • mapę myśli (np. techniki mycia zębów u dzieci),

  • grafu/schematu (np. technika wykonania pielęgnacji jamy ustnej noworodka).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Materiał w postaci filmu nadaje się doskonale do pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy. Uczący się może wykorzystać film instruktażowy, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce np. schemat mycia zębów u małych dzieci.

E‑materiał i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywności, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. przygotowania dziecka do wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą higieny jamy ustnej u dzieci,

  • przygotować grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. „Nowoczesne sprzęty i przybory stosowane do pielęgnacji jamy ustnej u dzieci”.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium mogą wykorzystać film instruktażowy (tutorial) higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce np. czynniki próchnicotwórcze.


Tytuł materiału multimedialnego

Odczyny poszczepienne

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia:

  • definicje: odczyn poszczepienny i niepożądany odczyn poszczepienny,

  • ogólne rodzaje i kryteria rozpoznawania niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodny, poważny i ciężki),

  • szczegółowe rodzaje i kryteria rozpoznawania niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne).

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na przedmiocie, takim jak „Pielęgnacja dziecka chorego lub/i z niepełnosprawnością” lub podczas zajęć praktycznych na przedmiocie „Pracownia pielęgnacji dziecka”, a także podczas wykonywania czynności zawodowych realizowany w placówkach kształcenia praktycznego w ramach przedmiotu „Praktyka zawodowa”.

Materiał powiązany jest z mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”. Stanowi jej uzupełnienie i rozszerzenie informacji w niej zawartych.

Występuje powiązanie z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, zadanie ukierunkowane na grupowanie „Niepożądane odczyny poszczepienne u dzieci”, krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci”,

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnienie pojęć odczyn poszczepienny a niepożądany odczyn poszczepienny,

  • odróżnianie niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodnego, poważnego i ciężkiego),

  • charakteryzowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych (łagodnego, poważnego i ciężkiego),

  • odróżnianie niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne odczyny),

  • charakteryzowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych (odczyny miejscowe, niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego i inne odczyny).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej - indywidualnej każdego ucznia, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie planszy poznaje podstawowe definicje i pojęcia (odczyn poszczepienny i niepożądany odczyn poszczepienny), a także rozpoznaje poszczególne rodzaje odczynów poszczepiennych i wskazuje ich charakterystykę. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć planszę interaktywną i dokonać analizy informacji zawartych w planszach.

Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalenia wiedzy z zakresu szczepień ochronnych.

Uczący z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek po analizie planszy interaktywnej może także opracować broszurę informacyjną dla rodziców.

Osoba ucząca się może także przygotować:

  • prezentację multimedialną (np. o szczepieniach zalecanych i obowiązkowych),

  • plakat (np. odczyny poszczepienne),

  • grę dydaktyczną (np. rozpoznawania niepożądanych odczynów poszczepiennych).

Praca w grupach

Uczący się po zapoznaniu się z planszą interaktywną przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. polegające na rozpoznaniu i scharakteryzowaniu odczynów poszczepiennych u dzieci.

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część planszy interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem, bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4 osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat rodzajów niepożądanych odczynów poszczepiennych).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie odtworzyć planszę interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału, można go zilustrować, przygotowując i wykorzystując następujące metody aktywizujące:

  • metaplan (np. wady i zalety sczepień ochronnych u dzieci)

  • mapę pojęciową (np. objaśnianie pojęć dotyczących odczynów miejscowych),

  • gry słowne (np. ostatnia litera‑pierwsza litera),

  • burza mózgów (np. niepożądane odczyny poszczepienne ze strony ośrodkowego układu nerwowego),

  • metodę 6 myślowych kapeluszy (np. Co rozumiesz pod pojęciem niepożądany odczyn poszczepienny?)

  • studium przypadku (np. wskazać sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Plansza interaktywna może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się:

  • do lekcji odwróconej – uczący się wcześniej otrzymują planszę interaktywną do samodzielnego zapoznania się treściami, natomiast na zajęciach wykonują polecenia i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują czego się nauczyli.

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się dzięki prześledzeniu planszy interaktywnej ma możliwość utrwalenia, przyswojenia i przypomnienia wiedzy potrzebnej do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie opiekunka dziecięca.

  • praca samokształceniowa – uczący się ma możliwość w zaciszu swojego domu lub podczas pracy w małych zespołach powracać do treści zamieszczonych w planszy interaktywnej, a także zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych.

  • aktywne powtórki, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci planszy interaktywnej jest okazją dla uczącego się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowaniem do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • opracowania prezentacji na temat rodzajów odczynów poszczepiennych,

  • opracowania zależności pomiędzy np. rodzajami szczepień a odczynami poszczepiennymi,

  • pracy nad projektem, (np. sposoby rozpoznawania odczynów poszczepiennych u dzieci),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. rodzaje niepożądanych odczynów poszczepiennych),

  • mapę myśli (np. postępowanie w przypadku wystąpienia odczynów poszczepiennych),

  • prezentację multimedialną (np. rodzaje odczynów miejscowych).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Materiał w postaci planszy nadaje się doskonale do pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy. Plansza interaktywna odczyny poszczepienne jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Na planszy interaktywnej można wskazywać dowolne obiekty. Po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów, można dostosować jej głośność do potrzeb uczącego się, jak również wrócić do poszczególnych elementów z planszy tak, aby nauczyciel w łatwy sposób mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub z innych powodów nie przyswoił. Uczący się może z łatwością wykonywać notatki oraz wydrukować dowolną planszę, schemat, grafikę, czy opis.

E‑materiał i zawarte w nim źródła mogą pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. łagodzenie skutków odczynów poszczepiennych.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą rodzajów odczynów poszczepiennych,

  • opracować mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. podstawowych pojęć w zakresie rozpoznawania odczynów poszczepiennych.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat szczegółowych rodzajów i kryteriów odczynów poszczepiennych.


Tytuł materiału multimedialnego

Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem medium jest kształtowanie umiejętności planowania i tworzenia mapy myśli dotyczącej działań profilaktycznych związanych z higieną jamy ustnej u dzieci, jak również działań z zakresu szczepień ochronnych, sposobów zwiększania odporności u dzieci i rozróżniania faz profilaktyki.

Mapa myśli przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się na czym polegają działania profilaktyczne z zakresu higieny jamy ustnej, zwiększania odporności u dzieci, racjonalnego odżywiania i wyrabiania prawidłowych nawyków żywieniowych. Wskazuje jakie są rodzaje i fazy profilaktyki oraz rodzaje szczepień ochronnych, a także uwzględnia podawanie małym dzieciom witaminy D3 i fluoru.

Uczący się ma możliwość tworzenia własnej mapy myśli, według własnego pomysłu, wiedzy i uznania, ale jednocześnie może też skorzystać z gotowych, wskazanych bibliotek, takich jak: przybory i środki higieny, szczoteczki, żywienie, techniki czyszczenia, gabinet stomatologiczny, częstotliwość, rozwój uzębienia, czas, choroby, szczepienia, profilaktyka, dieta, działania profilaktyczne, rozwój.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na przedmiocie, takim jak „Pielęgnacja dziecka zdrowego” „Pielęgnacja dziecka chorego lub/i z niepełnosprawnością” lub podczas zajęć praktycznych na przedmiocie „Pracownia pielęgnacji dziecka”, a także podczas wykonywania czynności zawodowych realizowany w placówkach kształcenia praktycznego w ramach przedmiotu „Praktyka zawodowa”.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” i planszą interaktywną „Odczyny poszczepienne”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”, zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”, krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci” oraz zadania ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie „Szczepienia”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji: SPO.04.2.1)1) wymienia zasady pracy z małym dzieckiem
SPO.04.3.1)2) stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy z dzieckiem
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)1) wyjaśnia pojęcia: profilaktyka i zachowanie prozdrowotne
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.4.4)2) planuje zaspokajanie potrzeb biopsychospołecznych dziecka chorego lub z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wieku i indywidualnych możliwości dziecka
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych
SPO.04.8.5)2) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.04.8.5)4) ocenia stopień realizacji zadania
SPO.04.9.3)1) ustala kolejność wykonywania zadań
SPO.04.9.3)2) sprawdza proces wykonywania zadań

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu profilaktyki,

  • rozróżnianie materiałów i narzędzi potrzebnych do dbania o higienę jamy ustnej zarówno w przypadku zębów mlecznych, jak i stałych,

  • rozróżnianie pojęć profilaktyka i zachowania prozdrowotne,

  • planowanie działań w zakresie profilaktyki próchnicy,

  • określanie wpływu odżywiania na zdrowie małego dziecka,

  • rozróżnianie faz profilaktyki,

  • rozróżnianie szczepień obowiązkowych od zalecanych oraz czasu, w jakim należy poddać dziecko szczepieniu,

  • wskazywanie czynników wpływających na zwiększanie odporności u dziecka.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Mapa myśli może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej - indywidualnej każdego ucznia, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Osoba ucząca się samodzielnie korzysta z mapy myśli w celu opracowania:

  • prezentacji (np. interpretacja pojęć związanych z fazami profilaktyki),

  • webquest (np. trudności opiekunki dziecięcej związanej z planowaniem działań profilaktycznych u małego dziecka),

  • krzyżówki (np. dotyczy podziału i rodzajów szczepień z hasłem: ZDROWIE),

  • schematu lub grafu (np. dobór odpowiednich działań ze strony opiekunki dziecięcej dotyczących higieny jamy ustnej u małego dziecka z uwzględnieniem dbania o zęby mleczne i stałe),

  • broszury (np. rodzaje szczepień obowiązkowych).

W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału nauczyciel może z osobą uczącą się zilustrować go za pomocą np.:

  • plakatu (np. zalety szczepień małych dzieci),

  • prezentacji (np. higiena jamy ustnej),

  • krzyżówki (np. higiena jamy ustnej u dzieci z hasłem: ZĘBY), Materiał w postaci plakatu, prezentacji lub krzyżówki może samodzielnie zaprezentować osoba ucząca się na podstawie opracowanego materiału.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część Mapy myśli i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem, bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w grupach 4‑5 osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat rodzajów i terminów dokonywania szczepień zalecanych u dzieci).

Nauczyciel może również połączyć uczących się w 4 podgrupy, w których każda opracowuje dany materiał dotyczący faz profilaktyki: Grupa 1 – opracowuje informacje z zakresu profilaktyki wczesnej, Grupa 2 – opracowuje informacje z zakresu profilaktyki pierwotnej (I fazy), Grupa 3 – opracowuje informacje z zakresu profilaktyki wtórnej (II fazy), Grupa 4 – opracowuje informacje z zakresu profilaktyki III fazy. Na koniec zajęć grupy prezentują swoją pracę za pomocą mapy myśli.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:

  • udział w grach dydaktycznych (w formie symulacji, np. odgrywanie scenki dotyczącej rozmowy opiekunki dziecięcej z rodzicem odnośnie działań z zakresu higieny jamy ustnej u małego dziecka i dbania o zęby mleczne),

  • dyskusja lub burza mózgu (np. działania z zakresu promowania zachowań prozdrowotnych u dzieci, które mogłyby odbywać się w placówkach opieki nad najmłodszymi typu: żłobek, klub dziecięcy czy podczas sprawowania opieki u opiekuna dziennego),

  • lekcja odwrócona (np. osoba ucząca się przed lekcją zapoznaje się z materiałem przedstawionym w mapie myśli, a następnie odbywa się burza mózgów/ dyskusja kierowana na temat sposobów zwiększania odporności u małych dzieci),

  • skrzynka pytań (np. dotycząca podstawowych pojęć związanych z działaniami profilaktycznymi),

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. nauczyciel dzieli uczących się na dwie grupy:

  • Grupa 1 – opracowuje rodzaje działań profilaktycznych podejmowanych wobec dziecka przez rodziców w domu,

  • Grupa 2 – opracowuje rodzaje działań profilaktycznych podejmowanych wobec dziecka przez opiekunki dziecięce w żłobku, Na koniec zajęć grupy prezentują swoja pracę z wykorzystaniem metody webquest.

W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą np.:

  • plakatu (np. możliwości działań profilaktycznych zwiększających odporność u dzieci),

  • fiszek (np. rozpisania działań, które powinna podejmować opiekunka dziecięca, która chce zadbać o higienę jamy ustnej u dziecka, które ma zęby mleczne),

  • grafu (np. pozytywnego wpływu karmienia dziecka piersią przez matkę).

Praca z całym zespołem

Uczący się mogą wspólnie odtworzyć mapę myśli w trakcie zajęć i na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory, w celu uporządkowania informacji.

Aby lepiej utrwalić i zrozumieć materiał, można go zilustrować, przygotowując np.:

  • listę pytań (np. prawidłowa dieta w profilaktyce małego dziecka),

  • pajęczynę lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie faz profilaktyki),

  • gry słowne (np. ostatnia litera/pierwsza litera),

  • rebusów (np. dotyczących dbania o zęby mleczne i stałe u dzieci),

  • pogadankę lub burzę mózgów (np. „Z czym kojarzy ci się higiena jamy ustnej?”),

  • niedokończone zdania (np. rodzaje szczepień ochronnych).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się:

  • do metody lekcji odwróconej– uczący się korzystając z materiałów przygotowuje się do zajęć w szkole i samodzielnie tworzy mapę myśli z zakresu działań profilaktycznych względem małego dziecka. Wiedzę tę stosuje w praktycznym działaniu na zajęciach praktycznych.

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się dzięki samodzielnemu tworzeniu mapy myśli ma możliwość utrwalenia, przyswojenia i przypomnienia wiedzy potrzebnej do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie opiekunka dziecięca.

  • praca samokształceniowa – uczący się ma możliwość w zaciszu swojego domu lub podczas pracy w małych zespołach zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych.

  • aktywne powtórki, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci mapy myśli jest okazją dla uczącego się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.

Praca indywidualna

Mapa myśli może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do: egzaminu lub sprawdzianu,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania lekcji odwróconej,

  • opracowania prezentacji na temat faz i rodzajów działań profilaktycznych

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania z dzieckiem w domu i w placówkach typu: żłobek, klub dziecięcy opiekun dzienny oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • plakat (np. higiena jamy ustnej u dziecka przed pojawieniem się pierwszych zębów),

  • graf (np. szczepienia zalecane i obowiązkowe u dzieci z podziałem na wiek dziecka, w którym ma być podana szczepionka i jej rodzaj).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Materiał w postaci mapy myśli nadaje się doskonale do pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy.

E‑materiał i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywności, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje na temat np. higieny jamy ustnej u dziecka, które ma zęby mleczne i dziecka z zębami stałymi.

Uczący się może wykorzystać mapę myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej rodzajów faz i działań profilaktycznych podejmowanych wobec małego dziecka.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć np.:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą np. podziału szczepień ochronnych,

  • przygotować grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. „Działania zwiększające odporność u dzieci”.

Uczący się, którzy mają problem z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium mogą wykorzystać mapę myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej profilaktyki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Profilaktyka i metody mycia zębów”

Opis materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary to zadanie interaktywne o dużym stopniu trudności, złożone z par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych elementów, które związane są z promocją zdrowia i profilaktyką, dotyczą zagadnień z zakresu: metod mycia zębów u dzieci oraz rodzajów profilaktyki.

Zadanie jest powiązane z treściami zawartymi w filmie instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapie myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie obejrzał film instruktażowy i opanował przekazane w nim treści merytoryczne.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić także formę zadania domowego dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych metod mycia zębów u dzieci, a także usystematyzowanie wiedzy uczącego się związanej z działaniami profilaktycznymi w obrębie szczepień ochronnych, rodzajów i faz profilaktyki.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.1.4)3) określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Profilaktyka chorób u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami w tekście składa się z sześciu zdań, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki. Zadanie o średnim stopniu trudności.

Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się są także błędne. Wszystkie zdania są związane z treściami przekazywanymi w materiale multimedialnym. Odpowiedzi do prawidłowego rozwiązania uczący się znajdzie w filmie instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy”, a także w mapie myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne” oraz planszą interaktywną „Odczyny poszczepienne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki, a w szczególności profilaktyki chorób u dzieci, szczepień ochronnych, procedur wykonywania różnego rodzaju sposobów mycia zębów u niemowląt i dzieci oraz wykonywania innych zabiegów pielęgnacyjnych na zębach dzieci, a także technik szczotkowania zębów, znajomości sprzętu i przyborów stosowanych do mycia zębów.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)1) wymienia zasady i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)2) planuje czynności niezbędne do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy
SPO.04.4.5)3) wykonuje zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia oraz możliwości indywidualnych dziecka
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Niepożądane odczyny poszczepienne u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie to zadanie o wysokim stopniu trudności. Zadanie polega na przyporządkowaniu poszczególnych elementów stanowiących charakterystykę odczynów poszczepiennych do odpowiedniej grupy, czyli rodzaju niepożądanego odczynu poszczepiennego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu. Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić również zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Odczyny poszczepienne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest poznanie i rozróżnianie kategorii oraz podziałów odczynów poszczepiennych i wskazywanie objawów niepożądanych odczynów poszczepiennych.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.4.4)1) wymienia czynniki wpływające na stan psychiczny dziecka chorego lub z niepełnosprawnością


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Higiena jamy ustnej u dzieci”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka ma formę obrazkową i składa się z 7 haseł o łatwym stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne „szczęka”.

Wszystkie hasła związane są z czynnościami dotyczącymi dbania o higienę jamy ustnej dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku pytań. Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy” oraz mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu profilaktyki próchnicy i higieny jamy ustnej u dzieci, a także rozpoznawania sprzętu i przyborów stosowanych do mycia zębów.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Profilaktyka próchnicy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim stopniu trudności, które składa się z 10 zdań. Zadaniem uczącego się jest określenie czy dane stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.

Zdania zawarte w zadaniu są powiązane z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy”, gdzie znajdują się informacje z zakresu higieny jamy ustnej oraz metod i technik mycia zębów u dzieci.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie typu prawda czy fałsz w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym. Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Higiena jamy ustnej – profilaktyka próchnicy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości z zakresu dbania o higienę jamy ustnej u dzieci i zapobiegania występowania próchnicy.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.3.1)5) wykorzystuje w pracy pomoce dydaktyczne, narzędzia, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka
SPO.04.3.3)3) dobiera środki i materiały do wykonania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych u dziecka
SPO.04.3.4)2) planuje działania w zakresie profilaktyki próchnicy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Szczepienia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Szczepienia” to zadanie o średnim stopniu trudności. Zadanie polega na przyporządkowaniu poszczególnych szczepień ochronnych do odpowiednich grup. Grupę pierwszą stanowią szczepienia zalecane, a grupę drugą szczepienia obowiązkowe. Zadanie to dotyczy zagadnień związanych z rozróżnianiem szczepień obowiązkowych od zalecanych w działaniach profilaktycznych wobec małych dzieci.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego. Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, może stanowić również zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.

Materiał powiązany jest mapą myśli „Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest poznanie i rozróżnianie podziałów szczepień ochronnych stosowanych w promocji zdrowia i profilaktyce zdrowotnej względem małego dziecka.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.3.4)3) wskazuje sposoby zapobiegania chorobom wieku dziecięcego
SPO.04.3.4)4) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału