Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film edukacyjny
Procesy zużywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
Film edukacyjnyProcesy zużywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w którym objaśnione zostały różne procesy, które wpływają na zużywanie się elementów i wyrobów z blachy i profili.Sekwencje filmowe
Wykonywanie procesów zabezpieczenia antykorozyjnego elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
Sekwencje filmoweWykonywanie procesów zabezpieczenia antykorozyjnego elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w których zaprezentowano rodzaje powłok ochronnych, nanoszenie powłok ochronnych i sposoby ich nanoszenia.Gra edukacyjna
Wykonywanie powłok antykorozyjnych metodą natryskową
Gra edukacyjnaWykonywanie powłok antykorozyjnych metodą natryskową
, w której uczeń zetknie się z szeroko pojętym materiałem malarskim.Galeria zdjęć
Wady powłok malarskich
Galeria zdjęćWady powłok malarskich
, w której zaprezentowano powierzchnie z naniesioną powłoką malarską, na której widoczne są wady powłok malarskich.E‑book
Wiadomości z zakresu wykonywania konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
E‑bookWiadomości z zakresu wykonywania konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w którym zawarta jest wiedza o procesie zużycia elementów, rodzaju powłok ochronnych, metodach wykonywania powłok antykorozyjnych itp.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Procesy zużywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
Film edukacyjny
- Wykonywanie procesów zabezpieczenia antykorozyjnego elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
Sekwencje filmowe
- Wykonywanie powłok antykorozyjnych metodą natryskową
Gra edukacyjna
- Wady powłok malarskich
Galeria zdjęć
- Wiadomości z zakresu wykonywania konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e- materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie blacharz. W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, gra edukacyjna, galeria zdjęć i e‑book . Przybliżają one wiadomości z zakresu konserwowania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych.
Film edukacyjny
Procesy zużywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w którym objaśnione zostały różne procesy, które wpływają na zużywanie się elementów i wyrobów z blachy i profili.Sekwencje filmowe
Wykonywanie procesów zabezpieczenia antykorozyjnego elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w których zaprezentowano rodzaje powłok ochronnych, nanoszenie powłok ochronnych i sposoby ich nanoszenia.Gra edukacyjna
Wykonywanie powłok antykorozyjnych metodą natryskową
, w której uczeń zetknie się z szeroko pojętym materiałem malarskim.Galeria zdjęć
Wady powłok malarskich
, w której zaprezentowano powierzchnie z naniesioną powłoką malarską, na której widoczne są wady powłok malarskich.E‑Book
Wiadomości z zakresu wykonywania konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych
, w którym zawarta jest wiedza o procesie zużycia elementów, rodzaju powłok ochronnych, metodach wykonywania powłok antykorozyjnych itp.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik pojęć dla e‑materiału
W słowniku zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat wykonywania i naprawy wyrobów z blachy i profili kształtowych.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film edukacyjny, sekwencje filmowe, grę edukacyjną, galerię zdjęć i e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z e‑materiałów. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: dlaczego.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się ze sposobami pracy blacharza,
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach,
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków,
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści