E-materiały do kształcenia zawodowego

Ładowność pojazdów, rozmieszczenie i mocowanie ładunków

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik
TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy.

Materiał Sekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanieDY7D1TjbQSekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie to sekwencja filmowa przedstawiająca środki transportu drogowego, a także rozmieszczenie i mocowanie ładunku.

Materiał Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunkówDcfuOaIPIGra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunków to gra wcielanie się w rolę wspierająca zdobywanie wiedzy z zakresu organizowania procesów transportowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDxlwOKefSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD15DbwYduSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD3bcZ0QDsPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDyjWLgezWPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDrEPGNW7SNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPGnRp72aInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie kierowca mechanik, technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą sekwencja filmowa oraz gra wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu ładowności pojazdów, a także rozmieszczenia i mocowania ładunków.

  • Sekwencja filmowa Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie pomoże Ci zdobyć wiedzę na temat środków transportu drogowego i ich ładowności, znaczenia rozmieszczenia ładunków dla stabilności pojazdu i nacisków na osie, a w konsekwencji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także sposobów mocowania ładunków.

  • Dzięki grze wcielanie się w rolę „Bezpieczny transport ładunków” masz możliwość zastosowania zdobytej wiedzy poprzez wcielenie się w rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmach sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem ładowności pojazdów, rozmieszczeniae i mocowania ładunków. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy wykonujemy właściwe czynności.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się

Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z wiedzą dotyczącą ładowność pojazdów oraz spozobów rozmieszczenia i mocowania ładunków:

  1. Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie sekwencji filmowych i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których te filmy opowiadają.

  2. Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości sekwencji.

  3. Teraz podejmij rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy - zagraj w grę.

  4. Sprawdzenie skuteczności Twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

Pamiętaj - notuj i zapamiętuj, a potem powtarzaj. Możesz do tego stosować tradycyjne notatki, albo ... notatki wizualne, które latwiej się przegląda podczas przyopmianania sobie zagadnień z rozmieszczania i mocowania ładunku (to da się łątwo narysować).

W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści