Ładowność pojazdów, rozmieszczenie i mocowanie ładunków
TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik
TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy.
Materiał Sekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie
Sekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie
to sekwencja filmowa przedstawiająca środki transportu drogowego, a także rozmieszczenie i mocowanie ładunku.
Materiał Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunków
Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunków
to gra wcielanie się w rolę wspierająca zdobywanie wiedzy z zakresu organizowania procesów transportowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie kierowca mechanik, technik transportu drogowego.
W skład multimediów wchodzą sekwencja filmowa oraz gra wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu ładowności pojazdów, a także rozmieszczenia i mocowania ładunków.
Sekwencja filmowa
Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie
pomoże Ci zdobyć wiedzę na temat środków transportu drogowego i ich ładowności, znaczenia rozmieszczenia ładunków dla stabilności pojazdu i nacisków na osie, a w konsekwencji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także sposobów mocowania ładunków.Dzięki grze wcielanie się w rolę „Bezpieczny transport ładunków” masz możliwość zastosowania zdobytej wiedzy poprzez wcielenie się w rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmach sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem ładowności pojazdów, rozmieszczeniae i mocowania ładunków. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy wykonujemy właściwe czynności.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się
Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z wiedzą dotyczącą ładowność pojazdów oraz spozobów rozmieszczenia i mocowania ładunków:
Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie sekwencji filmowych i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których te filmy opowiadają.
Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości sekwencji.
Teraz podejmij rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy - zagraj w grę.
Sprawdzenie skuteczności Twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
Pamiętaj - notuj i zapamiętuj, a potem powtarzaj. Możesz do tego stosować tradycyjne notatki, albo ... notatki wizualne, które latwiej się przegląda podczas przyopmianania sobie zagadnień z rozmieszczania i mocowania ładunku (to da się łątwo narysować).
W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






