Ładowność pojazdów, rozmieszczenie i mocowanie ładunków
TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik
TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów: kierowca mechanik i technik transportu drogowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów: kierowca mechanik i technik transportu drogowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Uczeń dowiaduje się o podziale środków transportu ze względu na ładowność oraz o sposobach umieszczania ładunków w pojeździe oraz znaczeniu prawidłowego rozmieszczenia i mocowania ładunku.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
Eksploatacja środków transportu drogowego oraz Organizacja przewozów środkami transportu drogowego, wyodrębnionych w zawodach Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
Eksploatacja środków transportu drogowego:
przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii , oraz kwalifikacji wstępnej,
ocenienia stanu technicznego środków transportu drogowego,
wykonywania prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,
wykonywania prac związanych z przewozem drogowym rzeczy;
Organizacja przewozów środkami transportu drogowego:
planowania i organizowania prac dotyczących przewozu drogowego osób oraz ładunków,
prowadzenia dokumentacji dotyczącej przewozu drogowego osób oraz ładunków,
przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii .
Efekty kształcenia
Podstawy transportu drogowego
Uczeń:
7) określa sposoby załadunku i rozładunku środka transportu
Organizowanie przewozu towarów i ładunków
Uczeń:
4) omawia zasady doboru środka transportu do realizacji zadań przewozowych,
5) określa wrażliwość i podatność techniczną ładunków,
6) planuje rozmieszczenie ładunków w środkach transportu drogowego,
7) organizuje transport drogowy rzeczy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Sekwencje filmoweRodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie
Sekwencje filmoweRodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie
to sekwencja filmowa przedstawiająca środki transportu drogowego, a także rozmieszczenie i mocowanie ładunku. Materiał Gra „wcielanie się w rolę”Bezpieczny transport ładunków
Gra „wcielanie się w rolę”Bezpieczny transport ładunków
to gra wcielanie się w rolę wspierająca zdobywanie wiedzy z zakresu organizowania procesów transportowych.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów kierowca mechanik, technik transportu drogowego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z podziałem środków transportu ze względu na ładowność oraz o sposobach umieszczania ładunków w pojeździe i ich mocowania.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Sekwencja filmowa „Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.
Zadaniem ucznów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu filmu nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie wiedzy na temat różnych rodzajów środków transportu, ich ładowności i sposobu mocowania.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi ucznia lub koryguje wypowiedzi.
Gra wcielanie się w rolę „Bezpieczny transport ładunków”
Uczniowie dzieleni są na grupy trzyosobowe. Gra posiada trzy postacie do wyboru: szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy. Jeden uczeń gra najpierw pierwszą postacią, potem drugi drugą, a trzeci - trzecią postacią. Zanotowują jakie mieli wątpliwości i w jakich pytaniach udzielili błędnej odpowiedzi.
Gdy wszyscy uczniowie przejdą grę, osoby, które grały pierwszą postacią, porównują między sobą wątpliwości, a następnie osoby grające drugą i trzecią postacią robią to samo.
Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby błędne rozwiązania uczniów i naprowadza ich pytaniami na odpowiedź właściwą.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium.
Praca uczniów poza lekcją
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie — pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na trzy grupy.
Pierwsza grupa ma przydzielone zagadnienie dotyczące rodzajów środków transportu i ich ładowność,druga rozmieszczenie ładunku, a trzecia sposób mocowania ładunków. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (sekwencją filmową i grą wcielanie się w rolę) oraz przygotowanie prezentacji na zadany temat reszcie klasy.
Indywidualna praca z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają zagadnienia związane z transportem ładunku. Sekwencja filmowa pomaga zdobyć wiedzę na temat środków transportu drogowego i ich ładowności, znaczenia rozmieszczenia ładunków dla stabilności pojazdu i nacisków na osie, a w konsekwencji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także sposobów mocowania ładunków. Gra wcielanie się w rolę umożliwia zastosowanie zdobytej wiedzy poprzez wcielenie się w rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






