E-materiały do kształcenia zawodowego

Ładowność pojazdów, rozmieszczenie i mocowanie ładunków

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik
TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Uczeń dowiaduje się o podziale środków transportu ze względu na ładowność oraz o sposobach umieszczania ładunków w pojeździe oraz znaczeniu prawidłowego rozmieszczenia i mocowania ładunku.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Eksploatacja środków transportu drogowego oraz Organizacja przewozów środkami transportu drogowego, wyodrębnionych w zawodach Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

Eksploatacja środków transportu drogowego:

  • przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii ,  oraz kwalifikacji wstępnej,

  • ocenienia stanu technicznego środków transportu drogowego,

  • wykonywania prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,

  • wykonywania prac związanych z przewozem drogowym rzeczy;

Organizacja przewozów środkami transportu drogowego:

  • planowania i organizowania prac dotyczących przewozu drogowego osób oraz ładunków,

  • prowadzenia dokumentacji dotyczącej przewozu drogowego osób oraz ładunków,

  • przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii .

Efekty kształcenia

Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

7) określa sposoby załadunku i rozładunku środka transportu

Organizowanie przewozu towarów i ładunków

Uczeń:

4) omawia zasady doboru środka transportu do realizacji zadań przewozowych,
5) określa wrażliwość i podatność techniczną ładunków,
6) planuje rozmieszczenie ładunków w środkach transportu drogowego,
7) organizuje transport drogowy rzeczy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDmZQF1O3kWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Sekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanieDY7D1TjbQSekwencje filmowe Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie to sekwencja filmowa przedstawiająca środki transportu drogowego, a także rozmieszczenie i mocowanie ładunku. Materiał Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunkówDcfuOaIPIGra „wcielanie się w rolę” Bezpieczny transport ładunków to gra wcielanie się w rolę wspierająca zdobywanie wiedzy z zakresu organizowania procesów transportowych.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDxlwOKefSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD15DbwYduSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaD3bcZ0QDsPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDyjWLgezWPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDrEPGNW7SNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDPGnRp72aInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów kierowca mechanik, technik transportu drogowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z podziałem środków transportu ze względu na ładowność oraz o sposobach umieszczania ładunków w pojeździe i ich mocowania.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Sekwencja filmowa „Rodzaje pojazdów, rozmieszczenie ładunków i ich mocowanie”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem ucznów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie wiedzy na temat różnych rodzajów środków transportu, ich ładowności i sposobu mocowania.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi ucznia lub koryguje wypowiedzi.

Gra wcielanie się w rolę „Bezpieczny transport ładunków”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy trzyosobowe. Gra posiada trzy postacie do wyboru: szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy. Jeden uczeń gra najpierw pierwszą postacią, potem drugi drugą, a trzeci - trzecią postacią. Zanotowują jakie mieli wątpliwości i w jakich pytaniach udzielili błędnej odpowiedzi.

  • Gdy wszyscy uczniowie przejdą grę, osoby, które grały pierwszą postacią, porównują między sobą wątpliwości, a następnie osoby grające drugą i trzecią postacią robią to samo.

  • Nauczyciel wyjaśnia w razie potrzeby błędne rozwiązania uczniów i naprowadza ich pytaniami na odpowiedź właściwą.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie — pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna

Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na trzy grupy.

  • Pierwsza grupa ma przydzielone zagadnienie dotyczące rodzajów środków transportu i ich ładowność,druga rozmieszczenie ładunku, a trzecia sposób mocowania ładunków. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (sekwencją filmową i grą wcielanie się w rolę) oraz przygotowanie prezentacji na zadany temat reszcie klasy.

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają zagadnienia związane z transportem ładunku. Sekwencja filmowa pomaga zdobyć wiedzę na temat środków transportu drogowego i ich ładowności, znaczenia rozmieszczenia ładunków dla stabilności pojazdu i nacisków na osie, a w konsekwencji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także sposobów mocowania ładunków. Gra wcielanie się w rolę umożliwia zastosowanie zdobytej wiedzy poprzez wcielenie się w rolę szefa firmy transportowej, kierowcy i załadowcy. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).