E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochdowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDGiALa23gWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

  • Sekwencje filmowe Kontrola stanu technicznego układu jezdnego - kierowniczego, podwozia, zawieszeniaDHRQT0eA4Sekwencje filmowe Kontrola stanu technicznego układu jezdnego - kierowniczego, podwozia, zawieszenia, które zaprezentują Ci procedury kontroli stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia (sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska. Są to trzy materiały filmowe:

    • Sekwencja filmową 1 - kontrola stanu technicznego układu jezdnego‑kierowniczego

    • Sekwencja filmową 2 - kontrola stanu technicznego podwozia i elementów przymocowanych do podwozia

    • Sekwencja filmową 3 - kontrola stanu technicznego zawieszenia (osi, kół, opon i zawieszenia)

  • Atlas interaktywny Budowa układu jezdnego, podwozia, zawieszeniaD1GaBl0hTAtlas interaktywny Budowa układu jezdnego, podwozia, zawieszenia zawiera tekst i rysunki dotyczące klasyfikacji pojazdów samochodowych, układów: napędowego, kierowniczego, zawieszenia oraz rodzajów elementów sprężystych, typów nadwozi samochodów osobowych, budowy nadwozi pojazdów samochodowych i ram podwozi.

  • Gra edukacyjna Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszeniaDDb5W2xAeGra edukacyjna Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia. Wcielisz się w niej w rolę diagnosty, czyli pracownika stacji diagnostycznej. Dzięki grze nauczysz się, jak wykonywać badania techniczne pojazdu. Gra zawiera dwa poziomy. Na poziomie pierwszym gra sprawdzi Twoją wiedzę w temacie wymiany wskazanych elementów w pojeździe, wyboru narzędzi do danych prac, przyporządkowywania nazw do narzędzi oraz nazw elementów do ich opisów. Sprawdzi też Twoją wiedzę dotyczącą znaczenia kontrolek i przeznaczenia różnych części samochodowych. W poziomie trudnym będziesz sprawdzał się w temacie kolejności wymiany wskazanych elementów pojazdu, wyboru narzędzi do danych prac, przyporządkowywania nazw do narzędzi oraz do elementów nadwozia i ogumienia.

  • Plansza interaktywna Badanie i kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszeniaDbnTR2NWFPlansza interaktywna Badanie i kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia to zestaw materiałów graficznych zamkniętych w rozdziałach: Klasyfikacja pojazdów samochodowych, Układ napędowy, Układ kierowniczy, Badanie diagnostyczne układu kierowniczego, Układ jezdny, Badanie diagnostyczne układu jezdnego oraz Badanie diagnostyczne podwozia.

  • E‑book Mechanizmy nośne i jezdne w pojazdach samochodowych ㅡ kontrola i diagnozowanieDH3iUNMldE‑book Mechanizmy nośne i jezdne w pojazdach samochodowych ㅡ kontrola i diagnozowanie zawiera wiadomości teoretyczne związane z układem zawieszenia i kołami.

Obudowa dydaktyczna

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, atlas interaktywny, gra, plansze interaktywne oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy i kontroli stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w materiałach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Wykorzystaj ćwiczenia podczas „uczenia się”. Każde ćwiczenie z interaktywnych materiałów sprawdzających może być dedykowane do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.

I tak ćwiczenie 2. - Stacja Kontroli Pojazdów, ćwiczenie 4. - Przeprowadzanie badania technicznego pojazdu oraz ćwiczenie 7. - Kontrola stanu ogumienia mogą być użyte do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z sekwencjami filmowymi.

Uzupełnieniem gry jest interaktywne ćwiczenie 3. - Urządzenia do badania technicznego pojazdu (połączenie nazwy z jego przeznaczeniem)

Do e‑book'a dedykowane jest ćwiczenie 5. - Mocowanie kół (typu prawda/fałsz) oraz ćwiczenie 6. - Oznaczenie kół i ogumienia (połączenia symboli kół i ogumienia z ich znaczeniem)

Całość materiału można podsumować ćwiczeniem 1 zawierającym 8 pytań.

Przykładowa ścieżka

Bardzo dużo materiału powoduje, że musisz się zabrać do niego w sposób planowy i realizować ten plan systematycznie. Nie będąc komputerem będziesz uczył się i dużą część zapominał, żeby przypomnieć to sobie powtarzając.

Dlatego mój pomysł na ścieżkę nauczenia się tego materiału może być następujący:

  1. Niezobowiązująco, tak trochę na spokojnie, obejrzyj każdą z trzech sekwencji filmowych. To długa pozycja (3 x około 15 minut) i może Cię znudzić, ale zawiera prawie cały materiał.

  2. Zapoznaj się z atlasem interaktywnym - teraz już będziesz wiedział z czym będziesz miał do czynienia (poznasz dokładnie klasyfikację pojazdów samochodowych, układ napędowy, układ kierowniczy, układ zawieszenia, rodzaje elementów sprężystych, typy nadwozi samochodów osobowych, budowę nadwozi pojazdów samochodowych i ramy podwozia).

  3. Zapoznaj się z modułami z plansz interaktywnych. To dużo pracy, bo Twoja wiedza poszerzy się o klasyfikację pojazdów samochodowych, układy: napędowy, kierowniczy i jezdny, poznasz też założenia badań diagnostyczne układu kierowniczego, jezdnego i podwozia. Wiele pracy przed Tobą - warto to dobrze rozplanować w czasie.

  4. Potężną dawką wiedzy dotyczącej zawieszenia i kół stanowi e‑book. Postaraj się przeczytać go ze zrozumieniem i wykonać do niego spis treści (zagadnień), aby łatwo odnaleźć te konieczne w przyszłej pracy.

  5. Teraz trochę łatwiej, zagraj w grę. To właśnie wcielanie się w diagnostę pozwoli Ci „skonsolidować” wiedzę i ją łatwo powtórzyć.

  6. W trakcie tych działań warto, abyś realizował krótkie ćwiczenia w zależności od materiału (wskazywałem powiązania powyżej). Nie zapomnij o zdobywaniu swojego profesjonalnego słownictwa (ze słownika pojęć e‑materiału lub własnego słowniczka, który możesz tworzyć).

  7. Podsumowując swoją naukę wróć do sekwencji filmowych. Wiele z tym informacji będziesz już rozpoznawał lub znał. Te, których nie znasz - powinieneś się teraz nauczyć.

  8. Ostatni punkt to sprawdzenie się ćwiczeniem pierwszym. Jeśli to za mało (tylko 8 pytań) wymyśl swoje pytania.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Atlas i plansze interaktywne dają usystematyzowany obraz zagadnień do opanowania. Dają Ci też możliwość odnalezienia podobnych obrazów lub treści we fragmentach filmów czy e‑book'u.

Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć (a z pamięci uleci, jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem).

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Spróbuj tak dobrać swoją własną ścieżkę uczenia się, aby zaczynać od materiałów ogólnych przechodząc do szczegółów lub materiałów trudniejszych, żeby łatwiejsze realizować gdy spadnie Ci motywacja. Ustalenie planu zależy od znajomości zawartości e‑materiału. Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).