Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmowe
Kontrola stanu technicznego układu jezdnego - kierowniczego, podwozia, zawieszenia
Sekwencje filmoweKontrola stanu technicznego układu jezdnego - kierowniczego, podwozia, zawieszenia
, które zaprezentują Ci procedury kontroli stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia (sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska. Są to trzy materiały filmowe:Sekwencja filmową 1 - kontrola stanu technicznego układu jezdnego‑kierowniczego
Sekwencja filmową 2 - kontrola stanu technicznego podwozia i elementów przymocowanych do podwozia
Sekwencja filmową 3 - kontrola stanu technicznego zawieszenia (osi, kół, opon i zawieszenia)
Atlas interaktywny
Budowa układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Atlas interaktywnyBudowa układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
zawiera tekst i rysunki dotyczące klasyfikacji pojazdów samochodowych, układów: napędowego, kierowniczego, zawieszenia oraz rodzajów elementów sprężystych, typów nadwozi samochodów osobowych, budowy nadwozi pojazdów samochodowych i ram podwozi.Gra edukacyjna
Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Gra edukacyjnaTypowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
. Wcielisz się w niej w rolę diagnosty, czyli pracownika stacji diagnostycznej. Dzięki grze nauczysz się, jak wykonywać badania techniczne pojazdu. Gra zawiera dwa poziomy. Na poziomie pierwszym gra sprawdzi Twoją wiedzę w temacie wymiany wskazanych elementów w pojeździe, wyboru narzędzi do danych prac, przyporządkowywania nazw do narzędzi oraz nazw elementów do ich opisów. Sprawdzi też Twoją wiedzę dotyczącą znaczenia kontrolek i przeznaczenia różnych części samochodowych. W poziomie trudnym będziesz sprawdzał się w temacie kolejności wymiany wskazanych elementów pojazdu, wyboru narzędzi do danych prac, przyporządkowywania nazw do narzędzi oraz do elementów nadwozia i ogumienia.Plansza interaktywna
Badanie i kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Plansza interaktywnaBadanie i kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
to zestaw materiałów graficznych zamkniętych w rozdziałach: Klasyfikacja pojazdów samochodowych, Układ napędowy, Układ kierowniczy, Badanie diagnostyczne układu kierowniczego, Układ jezdny, Badanie diagnostyczne układu jezdnego oraz Badanie diagnostyczne podwozia.E‑book
Mechanizmy nośne i jezdne w pojazdach samochodowych ㅡ kontrola i diagnozowanie
E‑bookMechanizmy nośne i jezdne w pojazdach samochodowych ㅡ kontrola i diagnozowanie
zawiera wiadomości teoretyczne związane z układem zawieszenia i kołami.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.- Wprowadzenie
- Kontrola stanu technicznego układu jezdnego - kierowniczego, podwozia, zawieszenia
Sekwencje filmowe
- Budowa układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Atlas interaktywny
- Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Gra edukacyjna
- Badanie i kontrola stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia
Plansza interaktywna
- Mechanizmy nośne i jezdne w pojazdach samochodowych ㅡ kontrola i diagnozowanie
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, atlas interaktywny, gra, plansze interaktywne oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy i kontroli stanu technicznego układu jezdnego, podwozia, zawieszenia.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w materiałach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Wykorzystaj ćwiczenia podczas „uczenia się”. Każde ćwiczenie z interaktywnych materiałów sprawdzających może być dedykowane do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.
I tak ćwiczenie 2. - Stacja Kontroli Pojazdów, ćwiczenie 4. - Przeprowadzanie badania technicznego pojazdu oraz ćwiczenie 7. - Kontrola stanu ogumienia mogą być użyte do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z sekwencjami filmowymi.
Uzupełnieniem gry jest interaktywne ćwiczenie 3. - Urządzenia do badania technicznego pojazdu (połączenie nazwy z jego przeznaczeniem)
Do e‑book'a dedykowane jest ćwiczenie 5. - Mocowanie kół (typu prawda/fałsz) oraz ćwiczenie 6. - Oznaczenie kół i ogumienia (połączenia symboli kół i ogumienia z ich znaczeniem)
Całość materiału można podsumować ćwiczeniem 1 zawierającym 8 pytań.
Przykładowa ścieżka
Bardzo dużo materiału powoduje, że musisz się zabrać do niego w sposób planowy i realizować ten plan systematycznie. Nie będąc komputerem będziesz uczył się i dużą część zapominał, żeby przypomnieć to sobie powtarzając.
Dlatego mój pomysł na ścieżkę nauczenia się tego materiału może być następujący:
Niezobowiązująco, tak trochę na spokojnie, obejrzyj każdą z trzech sekwencji filmowych. To długa pozycja (3 x około 15 minut) i może Cię znudzić, ale zawiera prawie cały materiał.
Zapoznaj się z atlasem interaktywnym - teraz już będziesz wiedział z czym będziesz miał do czynienia (poznasz dokładnie klasyfikację pojazdów samochodowych, układ napędowy, układ kierowniczy, układ zawieszenia, rodzaje elementów sprężystych, typy nadwozi samochodów osobowych, budowę nadwozi pojazdów samochodowych i ramy podwozia).
Zapoznaj się z modułami z plansz interaktywnych. To dużo pracy, bo Twoja wiedza poszerzy się o klasyfikację pojazdów samochodowych, układy: napędowy, kierowniczy i jezdny, poznasz też założenia badań diagnostyczne układu kierowniczego, jezdnego i podwozia. Wiele pracy przed Tobą - warto to dobrze rozplanować w czasie.
Potężną dawką wiedzy dotyczącej zawieszenia i kół stanowi e‑book. Postaraj się przeczytać go ze zrozumieniem i wykonać do niego spis treści (zagadnień), aby łatwo odnaleźć te konieczne w przyszłej pracy.
Teraz trochę łatwiej, zagraj w grę. To właśnie wcielanie się w diagnostę pozwoli Ci „skonsolidować” wiedzę i ją łatwo powtórzyć.
W trakcie tych działań warto, abyś realizował krótkie ćwiczenia w zależności od materiału (wskazywałem powiązania powyżej). Nie zapomnij o zdobywaniu swojego profesjonalnego słownictwa (ze słownika pojęć e‑materiału lub własnego słowniczka, który możesz tworzyć).
Podsumowując swoją naukę wróć do sekwencji filmowych. Wiele z tym informacji będziesz już rozpoznawał lub znał. Te, których nie znasz - powinieneś się teraz nauczyć.
Ostatni punkt to sprawdzenie się ćwiczeniem pierwszym. Jeśli to za mało (tylko 8 pytań) wymyśl swoje pytania.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Atlas i plansze interaktywne dają usystematyzowany obraz zagadnień do opanowania. Dają Ci też możliwość odnalezienia podobnych obrazów lub treści we fragmentach filmów czy e‑book'u.
Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć (a z pamięci uleci, jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem).
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Spróbuj tak dobrać swoją własną ścieżkę uczenia się, aby zaczynać od materiałów ogólnych przechodząc do szczegółów lub materiałów trudniejszych, żeby łatwiejsze realizować gdy spadnie Ci motywacja. Ustalenie planu zależy od znajomości zawartości e‑materiału. Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści