E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie i organizacja produkcji ryb

RYB.02. Organizacja prac rybackich w akwakulturze i rybackim użytkowaniu wód śródlądowych
– technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDbSmdIlTFWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Multimedium „Obiekty akwakultury intensywnej”DhBs72501„Obiekty akwakultury intensywnej” to grafika interkatynwa, która przedstawia gospodarstwo pstrągowe ze stawami i z obiegiem wody w gospodarstwie razem z urządzeniami hydrotechnicznymi i natleniającymi. Multimedium „Obiekty wylęgarnicze”DEPDVC1Fu„Obiekty wylęgarnicze” to również grafika interaktywna. Prezentuje ona system RAS, który stosowany jest coraz częściej w wylęgarniach i podchowalniach ryb. Multimedium „Planowanie produkcji ryb w stawach”Do7nqPKDX„Planowanie produkcji ryb w stawach” to gra edukacyjna, która wspiera rozwijanie umiejętności lub zdobywanie wiedzy z zakresu planowania produkcji ryb w stawach w zależności od zastosowanych decyzji dotyczących wyboru. Gra składa się z piętnastu etapów:

  1. Wybór rodzaju gospodarstwa (gospodarstwo produkujące rybę towarową lub narybek).

  2. Wybór produkowanego sortymentu (ryba towarowa lub narybek) – dalsze etapy gry różnią się w zależności od wybranego sortymentu.

  3. Założenia produkcji.

  4. Obliczanie przyrostu jednostkowego i planowanego odłowu.

  5. Obliczanie odłowu w sztukach.

  6. Obliczanie masy kupowanej ryby.

  7. Wybranie rodzaju paszy.

  8. Obliczanie przyrostu z paszy.

  9. Zaproponowanie harmonogramu karmienia przez cały rok.

  10. Obliczanie dawki karmienia w lipcu.

  11. Obliczanie dawki jednorazowej.

  12. Obliczanie kosztów produkcji.

  13. Obliczanie powierzchni magazynowania ryb.

  14. Obliczanie zysku ze sprzedaży.

  15. Obliczanie zysku z produkcji.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD192m8ELVInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1DQXIoGWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD14SfftWkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDzntHg0oHPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDiwNqC79aNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGAqmGNtqInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik rybactwa śródlądowego.

Na podstawie materiałów możesz z łatwością stworzyć notatki wizualne, na których umieścisz, np. na osi, kolejne procesy związane z akwakulturą intensywną, akwakulturą RAS lub planowaniem produkcji narybku i ryby towarowej w stawach.

Na podstawie informacji zawartych w e‑materiale spróbuj stworzyć listę cech i kompetencji wymaganych od technika rybactwa śródlądowego. Odpowiedz na pytanie, które z tych cech i kompetencji posiadasz w tej chwili, a które powinieneś w sobie wypracować. Którą z kompetencji umieściłbyś na pierwszym miejscu.

Analizując materiały multimedialne, wypisz zagadnienia i pojęcia, które są dla Ciebie niezrozumiałe i wymagają dodatkowego wyjaśnienia w czasie lekcji przez nauczyciela lub przedyskutowania w grupie.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w tym materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści