E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja w prowadzeniu działalności gospodarczej

ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

Przychody i rozchody w działalności gospodarczej

GRAFIKA INTERAKTYWNA

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest we właściwy sposób rejestrować zdarzenia składające się na prowadzoną działalność gospodarczą. Rodzaj wymaganej dokumentacji rachunkowej i zasady prowadzenia ewidencji księgowej uzależnione są od tego, jaką formę organizacyjno‑prawną ma prowadzone przedsiębiorstwo. Mogą to być:

  • księgi rachunkowe – prowadzą je obowiązkowo spółki kapitałowe i niektóre spółki osobowe, a także osoby fizyczne i spółki cywilne osób fizycznych, jeśli ich przychody netto (czyli wartość ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych bez podatku VAT) za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 mln euro; najważniejsze informacje oraz zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych zawiera Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (wraz z późniejszymi zmianami);

  • podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR) – stanowi uproszczoną formę ewidencji księgowej; mogą ją prowadzić przedsiębiorcy, którzy spełniają trzy warunki:

    • prowadzą działalność gospodarczą indywidualnie albo w formie spółki (cywilnej osób fizycznych, jawnej osób fizycznych lub partnerskiej),

    • rozliczają podatek na zasadach ogólnych: liniowo (według stawki 19%) lub według skali podatkowej (stawki 12% i 32%),

    • ich przychody netto (czyli wartość ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych bez podatku VAT albo przychody spółki) za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2 mln euro.

  • ewidencja przychodów – to najbardziej uproszczona forma rachunkowości, w której ujmuje się wyłącznie przychody z działalności gospodarczej i nie uwzględnia kosztów uzyskania przychodów. Z tej formy dokumentacji rachunkowej korzystają przedsiębiorcy opłacający podatek dochodowy w formie ryczałtu.

Poniżej zamieszczony został wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów wraz z objaśnieniami oraz przykładowo wypełniona księga. Warto wiedzieć, że podstawą zapisów w PKPiR są takie dowody księgowe jak faktury VAT, dokumenty celne, rachunki oraz inne dokumenty potwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej (np. dowody opłat pocztowych i bankowych czy noty księgowe). Wszystkie informacje na temat prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. – jest ono dostępne w postaci załącznika na końcu tej sekcji.

1
RD6g9XbaxqcVO
Dokumentacja Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Oprac. na podst. KPiR – dokumentowanie kosztów i ich ewidencja, 23.02.2023, poradnikprzedsiebiorcy.pl [dostęp: 14.03.2023]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów podzielona jest na osiemnaście kolumn. W każdej z nich znajduje się treść nagrania (plik dźwiękowy), który jest tożsamy z treścią umieszczoną w kolumnach.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów. Podatkowa księga przychodów i rozchodów to ewidencja księgowa, w której zapisywane są operacje gospodarcze w formie uproszczonej. Księguje się w niej: wszelkiego rodzaju przychody (przychody ze sprzedaży, a także pozostałe przychody), zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych oraz koszty uboczne związane z tymi zakupami, wydatki takie jak wynagrodzenia (w gotówce i w naturze) oraz inne wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Od roku 2016 w PKPiR wykazuje się również koszty prac badawczo‑rozwojowych. Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia każdego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Oto instrukcja do wypełnienia dokumentu:

Kolumna pierwsza „Liczba porządkowa”. W kolumnie pierwszej wpisuje się numer danej operacji gospodarczej. Numeracja dla całego roku podatkowego może być ciągła lub też można ją rozpoczynać od nowa dla każdego miesiąca.
Ważne! Numerem zapisu danej operacji gospodarczej należy także oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu, czyli określony dokument księgowy.

Kolumna druga „Data zdarzenia gospodarczego”. W kolumnie drugiej wskazuje się datę (dzień miesiąca) dokonania operacji gospodarczej (np. datę poniesienia wydatku, datę otrzymania towaru, datę uzyskania przychodu lub datę zestawienia sprzedaży). Data ta musi pokrywać się z datą widniejącą na dokumencie księgowym stanowiącym podstawę wpisu.

Kolumna trzecia „Numer dowodu księgowego”. W kolumnie trzeciej uwzględnia się numer faktury lub innego dowodu księgowego, takiego jak np. polisa.
Ważne! Jeśli dowód księgowy stanowi dzienne zestawienia sprzedaży, należy wpisać numer zestawienia faktur.

Kolumna czwarta „Kontrahent – imię i nazwisko (firma)”. W kolumnie czwartej wpisuje się imiona i nazwiska kontrahentów lub nazwy firm (dane dostawców lub odbiorców), z którymi została zawarta transakcja udokumentowana fakturą lub paragonem.
Ważne! Danych tych nie wypełnia się w przypadku dziennych zestawień sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.

Kolumna piąta „Kontrahent – adres”. W kolumnie piątej wpisuje się adres kontrahentów, z którymi została zawarta transakcja udokumentowana fakturą lub paragonem.
Ważne! Danych tych nie wypełnia się w przypadku dziennych zestawień sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.

Kolumna szósta „Opis zdarzenia gospodarczego”. W kolumnie szóstej zwięźle odnotowuje się rodzaj przychodów (np. sprzedaż towarów lub usług, odsetki od środków pieniężnych) oraz wydatków (np. wypłata wynagrodzeń, zakup towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, tj. koszty wysyłki, koszty ubezpieczenia itd.).
Ważne! Zdarzenie gospodarcze powinno być opisane krótko i precyzyjnie: należy oddać jego istotę w taki sposób, żeby zapis był zrozumiały podczas ewentualnych kontroli podatkowych.

Kolumna siódma „Przychód – wartość sprzedanych towarów i usług”. W kolumnie siódmej wykazuje się wyłącznie wartość przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług – wszystkie inne rodzaje przychodów uwzględnia się w kolumnie ósmej.

Kolumna ósma „Przychód – pozostałe przychody”. W kolumnie ósmej uwzględnia się wszystkie przychody poza tymi, które wykazano w kolumnie siódmej, czyli wszystkie przychody, które nie pochodzą ze sprzedaży wyrobów i sprzedaży usług, np. odszkodowania, dotacje i subwencje.

Kolumna dziewiąta „Przychód – razem przychód”. W kolumnie dziewiątej wpisuje się łączną kwotę wszystkich przychodów, czyli sumę wartości podanych w kolumnie siódmej i w kolumnie ósmej.

Kolumna dziesiąta „Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu”. Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu. W tej kolumnie wpisuje się nabyte towary handlowe oraz materiały w cenach zakupu. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że czynni podatnicy VAT zapisują wartość netto z faktury, natomiast podmioty zwolnione z VAT – kwotę brutto. Zgodnie z artykułem 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów: towary handlowe to wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; są to też produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, materiały (surowce) podstawowe to materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; zalicza się do nich również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi, materiały pomocnicze to materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.

Kolumna jedenasta „Koszty uboczne zakupu”. W kolumnie jedenastej dokonuje się wpisów wszelkich kosztów związanych z zakupem materiałów oraz towarów handlowych, np. kosztów transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

Kolumna dwunasta „Wydatki (koszty) – wynagrodzenia w gotówce i w naturze”. W tej kolumnie należy zapisywać wynagrodzenia brutto wypłacane pracownikom. W przypadku gdy wynagrodzeniami w naturze są rzeczy lub usługi będące przedmiotami działalności gospodarczej pracodawcy, należy podać kwoty, które są przeciętnymi cenami stosowanymi dla innych odbiorców, a w pozostałych przypadkach – ceny rynkowe stosowane przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Zapisy w kolumnie dwunastej dokonywane są na podstawie: listy płac lub innych dowodów, na których pracownik potwierdza własnym podpisem kwoty otrzymanych wynagrodzeń w gotówce i w naturze, jeśli wypłaty wynagrodzenia następują w kasie, innych dowodów, np. potwierdzenia przekazania wynagrodzenia na rachunek pracownika, jeśli wynagrodzenie nie jest wypłacane w kasie. W kolumnie tej ujmowane są też wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

Kolumna trzynasta „Wydatki (koszty) – pozostałe wydatki”. W kolumnie trzynastej należy wpisać wydatki, które nie zostały umieszczone w kolumnach: dziesiątej, jedenastej i dwunastej, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pełny tekst ustawy dostępny w postaci załącznika na końcu tej sekcji w e‑materiale). Do pozostałych wydatków należą m.in.: czynsz za lokal, opłata za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłata za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzacja środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. W tej kolumnie powinny się znaleźć też wydatki związane z wykorzystaniem pojazdu w działalności gospodarczej, który nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Koszty dotyczące podróży służbowej zapisuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej. Do rozliczenia należy dołączyć dowody (faktury) potwierdzające poszczególne wydatki.

Kolumna czternasta „Wydatki (koszty) – razem wydatki”. W tej kolumnie należy podsumować wydatki z kolumny dwunastej i trzynastej.

Kolumna piętnasta „Wydatki (koszty) – kolumna wolna”.

Kolumna szesnasta „Koszty działalności badawczo‑rozwojowej”. Należy w niej wpisać wydatki poniesione na działalność badawczo‑rozwojową, które zostały opisane w art. 26e ustawy o PIT. Do tych kosztów należą: należności z tytułów wynagrodzeń ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo‑rozwojowej, nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo‑rozwojową, nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo‑rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych, ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, odpłatne korzystanie z aparatury naukowo‑badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo‑rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem, nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo‑badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo‑rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem, dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo‑rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Kolumna szesnasta została podzielona na: opis kosztu poniesionego na działalność badawczo‑rozwojową oraz na wartość tych kosztów.

Kolumna siedemnasta „Uwagi”.

1

Lp.

Data
zdarzenia

Nr dowodu
księgowego

Kontrahent

Opis zdarzenia
gospodarczego

Przychód

Zakup towarów
handlowych i materiałów
wg cen zakupu

Koszty
uboczne zakupu

Wydatki (koszty)

Uwagi

imię i nazwisko
(firma)

adres

wartość sprzedawanych
towarów i usług

pozostały
przychód

razem przychód
(7+8)

wynagrodzenia w
gotówce i w naturze

pozostałe
wydatki

razem wydatki
(12+13)

gr

gr

gr

gr

gr

gr

gr

gr

gr

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

01.03

F‑ra 2/03/23

Sady Trzebnickie

Świątniki 5,
Trzebnica

zakup surowców

3500

2

02.03

F‑ra 1/03

Józef Kąkol

ul. Sportowa 8, Wisznia Mała

sprzedaż usług

1250

1250

3

09.03

Lista płac

wypłata wynagrodzeń

12 356

12 356

4

10.03

Rach 2/03/23

Ecorolnik

Piotrkowiczki 5,
Wisznia Mała

sprzedaż usług

1500

5

14.03

F‑ra 2/03

Gospodarstwo Rolne Michalik

Księginice 44,
Trzebnica

sprzedaż usług

8200

8200

6

14.03

DW 1/03/23

ZUS pracodawcy

3500

3500

7

16.03

F‑ra 1333/03/23

Zakład
energetyczny

Poznańska 8,
Trzebnica

opłata za energię

1890

1890

8

16.03

F‑ra 687

TeleTele SA
Wrocław

Owsiana 2,
Wrocław

opłata za telefon

357

357

9

17.03

F‑ra 12/03/23

Gospodarstwo Sadownicze Robert Janik

Machnice 9

zakup surowców

8000

10

17.03

F‑ra 3/03

Twój Sklep sp. z o.o.

Poziomkowa 54,
Poznań

sprzedaż soków

15 000

15 000

11

30.03

decyzja nr WPO‑DNF.0215

Urząd Gminy Wisznia Mała

Leśna 5,
Wisznia Mała

podatek od nieruchomości

2655

2655

12

31.03

DW 2/03/23

amortyzacja

1500

1500

Suma strony

24 450

24 450

13 000

12 356

9902

22 258

Przeniesienie
z poprzedniej strony

Podsumowanie
za miesiąc

24 450

24 450

13 000

12 356

9902

22 258

Razem od
początku roku

35 450

35 450

15 000

24 712

16 552

41 264

Poniżej zamieszczono przykładowo uzupełnioną podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Liczba
porządkowa

Data
zdarzenia

Numer dowodu
księgowego

Kontrahent –
imię i nazwisko
(firma)

Kontrahent – adres

Opis zdarzenia
gospodarczego

Przychód –
wartość
sprzedawanych
towarów i usług

Przychód
– pozostały przychód

Przychód –
razem
przychód

Zakup towarów
handlowych i materiałów
według cen zakupu

Koszty
uboczne zakupu

Wydatki (koszty) –
wynagrodzenia
w gotówce i w naturze

Wydatki (koszty) –
pozostałe wydatki

Wydatki (koszty) –
razem wydatki

Uwagi

1

1 marca

F‑ra 2/03/23

Sady Trzebnickie

Świątniki 5,
Trzebnica

zakup surowców

brak

brak

brak

3500 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

2

2 marca

F‑ra 1/03

Józef Kąkol

ul. Sportowa 8,
Wisznia Mała

sprzedaż usług

1250 złotych

brak

1250 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

brak

3

9 marca

Lista płac

brak

brak

wypłata
wynagrodzeń

brak

brak

brak

brak

brak

12 356 złotych

brak

brak

brak

4

10 marca

Rach 2/03/23

Ecorolnik

Piotrkowiczki 5,
Wisznia Mała

sprzedaż usług

brak

brak

brak

1500 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

5

14 marca

F‑ra 2/03

Gospodarstwo
Rolne Michalik

Księginice 44,
Trzebnica

sprzedaż usług

8200 złotych

brak

8200 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

brak

6

14 marca

DW 1/03/23

brak

brak

ZUS pracodawcy

brak

brak

brak

brak

brak

brak

3500 złotych

3500 złotych

brak

7

16 marca

F‑ra 1333/03/23

Zakład
energetyczny

Poznańska 8,
Trzebnica

opłata
za energię

brak

brak

brak

brak

brak

brak

1890 złotych

1890 złotych

brak

8

16 marca

F‑ra 687

TeleTele SA
Wrocław

Owsiana 2,
Wrocław

opłata za
telefon

brak

brak

brak

brak

brak

brak

357 złotych

357 złotych

brak

9

17 marca

F‑ra 12/03/23

Gospodarstwo
Sadownicze
Robert Janik

Machnice 9

zakup surowców

brak

brak

brak

8000 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

10

17 marca

F‑ra 3/03

Twój Sklep
sp. z o.o.

Poziomkowa 54,
Poznań

sprzedaż soków

15 000 złotych

brak

15 000 złotych

brak

brak

brak

brak

brak

brak

11

30 marca

decyzja nr
WPO‑DNF.0215

Urząd Gminy
Wisznia Mała

Leśna 5,
Wisznia Mała

podatek
od nieruchomości

brak

brak

brak

brak

brak

brak

2655 złotych

2655 złotych

brak

12

31 marca

DW 2/03/23

brak

brak

amortyzacja

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

Podsumowanie

Przychód – wartość
sprzedawanych
towarów i usług

Przychód –pozostały przychód

Przychód – razem przychód

Zakup towarów
handlowych i materiałów
według cen zakupu

Koszty
uboczne zakupu

Wydatki (koszty) –
wynagrodzenia
w gotówce i w naturze

Wydatki (koszty) –
pozostałe wydatki

Wydatki (koszty) –
razem wydatki

Uwagi

Suma strony

24 450 złotych

brak

24 450 złotych

13 000 złotych

brak

12 356 złotych

9902 złotych

22 258 złotych

Przeniesienie
z poprzedniej strony

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

brak

Podsumowanie
za miesiąc

24 450 złotych

brak

24 450 złotych

13 000 złotych

brak

12 356 złotych

9902 złotych

22 258 złotych

brak

Razem
od początku roku

35 450 złotych

brak

35450 złotych

15 000 złotych

brak

24 712 złotych

16 552 złotych

41 264 złotych

brak

RzNuHMIYaL0uj

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Plik PDF o rozmiarze 431.94 KB w języku polskim
R1A2kbUgVVzNs

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
Plik PDF o rozmiarze 2.92 MB w języku polskim

Miejsce na notatki

RsoZ0v3pGZ6tI

Powiązane ćwiczenia