Cztery rzeczy ostateczne – wśród nich śmierć

Do ważnych tematów podejmowanych przez średniowiecznych twórców należy topostopostopos „czterech rzeczy ostatecznych” (łac. de quattuor novissimorum). Jego korzenie tkwią w teologii dogmatycznejteologia dogmatycznateologii dogmatycznej, a dokładnie – w eschatologiieschatologia chrześcijańskaeschatologii i rozważaniach nad kwestiami śmierci oraz życia pośmiertnego. W ramach dociekań eschatologicznych zajmowano się doktryną dotyczącą ostatecznego przeznaczenia człowieka. U jej źródła tkwiła linearnalinearnalinearna koncepcja czasu, zgodnie z którą pewne wydarzenia i sytuacje nie powtarzają się, są jednorazowe.

Topos „czterech rzeczy ostatecznych” ukształtował się w XIV stuleciu, kiedy na Europę spadło wiele klęsk, z epidemią dżumy na czele – w jej efekcie zmarła mniej więcej połowa mieszkańców kontynentu. To wtedy utrwaliło się przekonanie, że po śmierci ma miejsce indywidualny sąd, poprzedzający Sąd Ostateczny. Różne koncepcje dotyczące istnienia człowieka (a właściwie – jego duszy) po śmierci zespoliły się w topos de quattuor novissimorum, który u jednych wzmacniał lęki wywoływane przekonaniem, że za grzechy człowiek zostanie skazany na potępienie, u innych wzmacniał motywację do dobrego życia.

Teologowie, bazując przede wszystkim na analizie i interpretacji odpowiednich fragmentów Biblii, uznali, że w skład czterech rzeczy ostatecznych wchodzą: Śmierć, Sąd Ostateczny, Niebo lub Piekło. Tę ideę przedstawiano w licznych tekstach oraz dziełach plastycznych. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, autorzy rezygnowali z erudycyjnych rozważań wymagających znajomości Pisma Świętego oraz dużej wiedzy, a w zamian proponowali przekaz, z którego jednoznacznie wynikało, że nieuchronna śmierć jest końcem czasu danego człowiekowi po to, by odrzucił siedem grzechów głównych, a wiarą i uczynkami zasłużył na niebo.

Wśród plastycznych realizacji toposu znajduje się powstałe na początku XVI stulecia dzieło niderlandzkiego malarza przełomu średniowiecza i renesansu Hieronima Boscha, nazywane Stół Mądrości:

RJaUhxnkafkyZ
Hieronim Bosch Siedem grzechów głównych i cztery rzeczy ostateczne, pocz. XVI w.
W centralnej części dzieła widać scenki symbolizujące poszczególne grzechy główne: gniew, zazdrość, chciwość, obżarstwo, lenistwo, nieczystość i pychę. W rogach umieszczono cztery tonda (obrazy w postaci koła), na których zobrazowane zostały: Śmierć, Sąd Ostateczny, Piekło i Niebo.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Motyw tańczącej śmierci

Taniec śmierci (Danse macabre) już od XIV w. zaczął się pojawiać w formie plastycznej lub literackiej i choć szczyt popularności przypadł na XV stulecie, to chętnie powracano do niego jeszcze w dobie baroku (XVII w.).

Wprawdzie badacze kultury średniowiecznej nie są zgodni co do genezy tego motywu, to potwierdzają, że przedstawianie tanecznego korowodu stało się jednym ze sposobów zachęcania wiernych do pamiętania hasła memento mori i realizowania tematyki wanitatywnejwanitatywnywanitatywnej. Procesja, na której czele  umieszczano ucieleśnioną Śmierć, pozwalała na uzmysłowienie głównej idei: wszyscy są wobec niej równi, wszyscy zostaną przez nią wciągnięci w taneczny krąg. Niewykluczone, że inscenizowano tego typu tańce, by ilustrować kazania uświadamiające jej sprawiedliwość i nieuchronność. Wszyscy, bogaci i biedni, lękali się śmierci, wszyscy mieli świadomość, że umieranie jest procesem nieuniknionym. W Danse macabre można jednak dostrzec skłonność do uwypuklania śmiertelności ludzi zajmujących ważne pozycje społeczne: cesarza, papieża, króla. Swoista demokratyzacja śmierci mogła być odbierana przez przedstawicieli niższych stanów jako przejaw sprawiedliwości. Jednak niemal zawsze dzieła zaliczane do tego gatunku podkreślały, że śmierć będzie udziałem także osób niewiele znaczących w społeczności, więc brak ważnej pozycji nie mógł dawać nadziei na ukrycie się przed jej potęgą.

RG8F8NVxORjnx1
Bernt Notke, Danse Macabre, 1475/1499
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ważne było ukształtowanie wyglądu alegorycznej postaci śmierci. W tradycji utrwaliło się kilka podstawowych modeli jej obrazowania. Najczęściej był to apokaliptyczny jeździec, galopujący po stosach ciał, megieramegieramegiera zlatująca w dół na skrzydłach nietoperza, szkielet z kosą lub łukiem i strzałą, ale zdarzało się również bardziej nietypowe  upostaciowienie śmierci jako małpy. Jednak

Teresa Michałowska Średniowiecze

Najpospolitsze, a zarazem najtrwalsze w literaturze i sztukach plastycznych chrześcijańskiego Zachodu okazały się wyobrażenia śmierci nawiązujące do obrazu ciała zmarłego człowieka. Co najmniej od XI wieku kontrastowano postacie żywe z trupami, zdolnymi do poruszania się i przemawiania. Na takim właśnie pomyśle opiera się wielokrotnie opracowywany [...] temat „trzech żywych i trzech umarłych”. [...] Inne ujęcie spotykamy w utworach zwanych „sporami” [...], gdzie rozmówcami mogli być: Śmierć i Człowiek. Do najwcześniejszych na Zachodzie, a zarazem najlepiej znanych utworów tego rodzaju należał anonimowy Dialogus Mortis cum Homine (Dialog Śmierci z Człowiekiem) z w. XII. Śmierć przybrała tu postać nadgniłego trupa z kosą, głoszącego powszechność i bezwyjątkowość swej władzy nad ludźmi i kategorycznie odrzucającego prośby Człowieka o darowanie mu życia. Trup w rozmaitych stadiach rozkładu, często żeński, przysłonięty białym całunem, wyposażony w charakterystyczne atrybuty: kosę, miecz lub sierp, stał się najczęstszym uosobieniem Śmierci w literaturze i sztuce europejskiej od XII aż do XV wieku; u schyłku średniowiecza jego funkcję zaczął stopniowo przejmować ludzki szkielet.

1 Źródło: Teresa Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995, s. 500.

Wygląd Śmierci sprawił, że z czasem słowo „makabryczny” stało się synonimem brzydoty. Najprawdopodobniej przymiotnik wiąże się z biblijną postacią Judy Machabeusza, jednego z przywódców powstania żydowskiego przeciwko panowaniu hellenistycznej dynastii Seleucydów. Juda zalecał rodakom modlitwy za dusze zmarłych. Kościół średniowieczny, propagując tę ideę, wprowadził imię wojownika do szerszego obiegu. Określenia macchabée (czyli machabejski) zaczęto używać, by przedstawić łowy urządzane przez potępione dusze na ludzi żywych. Ponieważ działanie Śmierci także przypominało polowanie, wyraz maccabéé (po przekształceniu – macabre) kojarzono właśnie z nią. Podaje się jednak także inne możliwości pochodzenia słowa „makabra” – niewykluczone że pochodzi ono od arabskiego makâbr, czyli cmentarz.

Popularność Tańców śmierci

Motyw Tańca śmierci pojawiał się w średniowiecznej sztuce w całej Europie. Do najważniejszych jego realizacji należy La Danse macabre. Le Miroir salutaire [Taniec śmierci. Zbawcze zwierciadło]. Paryski drukarz Guy Marchant wydrukował je w 1485 roku. Johan Huizinga pisał na jego temat:

Johan Huizinga Jesień średniowiecza

Nigdy żadna epoka nie wpajała nikomu raz po raz z taką siłą myśli o śmierci, jak czynił to wiek XV. W życiu ówczesnym nieustannie rozbrzmiewa wołanie memento mori. Dionizy KartuzDionizy KartuzDionizy Kartuz w swych wskazówkach życiowych dla szlachcica tak oto go napomina: „A gdy się udaje do łoża, niech pomyśli sobie, że tak jak teraz sam się w łoże kładzie, tak w niedalekiej przyszłości jego własne ciało będzie przez innych złożone do grobu”. Oczywiście, wiara również i dawniej z całą powagą akcentowała nieustanną myśl o śmierci, jednakże pobożne traktaty z wczesnego Średniowiecza docierały jedynie do tych, którzy i tak już wzięli rozbrat ze światem. Dopiero wówczas, gdy wraz z powstaniem zakonów żebraczychzakony żebraczezakonów żebraczych rozwinęło się kaznodziejstwo ludowe, napominanie urosło w olbrzymi chór gróźb [...]. Pod koniec Średniowiecza do słów kaznodziei przyłącza się nowy typ przedstawienia obrazowego, a mianowicie drzeworyt. Drzeworyt otworzył sobie drogę do wszystkich warstw. Te dwa środki wyrazu [...] były w stanie narzucić myśl o śmierci jaskrawo i ostro, w formie bardzo prostej, bezpośredniej, żywej i obliczonej na oddziaływanie masowe. Wszystko, co we wczesnej epoce braciszek klasztorny mógł wydumać na temat kresu ludzkiego życia, zagęszcza się teraz w krańcowo prymitywnym, ludowym i lapidarnym obrazie śmierci i w tej postaci owa idea utrzymuje się w wyobraźni mas. [...] Istniały trzy zasadnicze tematy, które tworzyły melodię tej nigdy nie wyśpiewanej skargi na kres wspaniałości ziemskich. Przede wszystkim był to motyw pytania: gdzież podzieli się ci wszyscy, którzy niegdyś napełniali świat swym przepychem? Następnie był to motyw przejmującego grozą przedstawienia rozkładu całej piękności ludzkiej. Wreszcie zaś motyw Tańca Śmierci: oto śmierć porywa ze sobą ludzi każdego wieku i stanu.

dm Źródło: Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, oprac. Henryk Barycz, tłum. Tadeusz Brzostowski, Warszawa 1992, s. 168.

W XV- i XVI‑wiecznej Europie powstało niemal sto rzeźbionych lub wykonanych w postaci fresków bądź witraży kompozycji prezentujących Taniec śmierci. Plastycznym realizacjom motywu towarzyszyły piśmiennicze. Ich liczba dowodzi, że Taniec śmierci stał się jednym z głównych tematów sztuki średniowiecznej i był znany niemal każdemu mieszkańcowi kontynentu.

Słownik

eschatologia chrześcijańska
eschatologia chrześcijańska

(gr. eschatos – ostatni; gr. logos – słowo, nauka) – dział teologii chrześcijańskiej podejmujący tematykę tzw. rzeczy ostatecznych człowieka i świata

mizoginizm
mizoginizm

(gr. mĩsos – nienawiść, gr. gynḗ - kobieta) – uprzedzenie w stosunku do płci żeńskiej

teologia dogmatyczna
teologia dogmatyczna

jedna z dziedzin teologii chrześcijańskiej, zajmująca się zawartymi w objawieniu prawdami wiary ogłoszonymi przez Kościół jako dogmaty, czyli twierdzenia uznane za prawdę objawioną przez Boga

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – powracający, szczególnie trwały motyw, temat w literaturze i sztuce, który wskazuje na ciągłość tradycji danej kultury np. topos Arkadii, labiryntu

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – nawiązujący do nieuchronnego przemijania i ulotności ludzkiego życia

linearna
megiera
Dionizy Kartuz
zakony żebracze
lapidarny