Przykład B
Przykład B – sklep z zabawkami „eko zabawki”
Po zapoznaniu się z historią firmy, wskazanej w przykładzie, proszę o odpowiedź na pytania znajdujące się w arkuszu.
Pan Krystian kupując zabawki dla swoich dzieci dostrzegł, iż jest to bardzo szybko rozwijający się segment biznesu. Zabawek w sklepach było coraz więcej, zainteresowanie rosło i pojawiały się nowe sklepy. Pan Krystian dostrzegł w tym szanse na zarobienie pieniędzy i założył hurtownię zabawek. Zaczynał działalność na niewielkiej powierzchni magazynowej, która była tak naprawdę warsztatem samochodowym. Pan Krystian miał do dyspozycji tylko kilkadziesiąt metrów kwadratowych magazynu i kilka metrów kwadratowych powierzchni biurowej.
Choć sprzedaż wzrastała, Pan Krystian dostrzegł ograniczenia dalszego wzrostu. Konkurencja ze strony napływających z Chin zabawek i coraz większa presja cenowa spowodowała, iż Pan Krystian musiał przemyśleć swój model działania. Widząc setki plastikowych zabawek uznał, iż powinny pojawić się inne, bardziej ekologiczne produkty dla dzieci. Dostrzegł niszę, dzięki której powstała marka „eko zabawki” - produkującą drewniane zabawki. Na początku 2012 roku firma „eko zabawki” założyła sklep internetowy na platformie Allegro, zajmujący się sprzedażą detaliczną swoich produktów. Pierwsze miesiące to było kilka wysyłek dziennie, a zamówienie w wielkości 10 paczek było dla firmy ogromnym wyzwaniem logistycznym. Produkt był niszowy, więc pan Krystian nie był gotowy na ogromne zainteresowanie, które pojawiło się z czasem.
Z każdym miesiącem sprzedaż rosła i problemem okazała się wydajność linii produkcyjnej. Pan Krystian szybko reagował i zainwestował w pracowników i nowe maszyny. Dzisiaj marka „eko zabawki” jest liderem sprzedaży zabawek drewnianych w Polsce, ale walczy również o zwiększenie eksportu na Zachód i do krajów ościennych, takich jak: Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy i Słowacja.
Wasze zadanie
1. Analizując historię pana Krystiana i sklepu z zabawkami „eko zabawki”, w ramach dyskusji odpowiedzcie na pytania:
Jaką szanse rynkową dostrzegła i wykorzystała firma?
W czym tkwi przewaga, pozwalająca firmie konkurować z sukcesami na rynku (np. tańszy produkt, wyższa jakość, lepsze procedury, doskonalsza obsługa klienta)?
W jaki sposób innowacje pomogły firmie się rozwinąć?
Z jakimi wyzwaniami się mierzyła? Czy widzicie jakieś zagrożenia dla dalszego rozwoju firmy?
2. Korzystając z analizowanego przykładu, wskażcie te cechy lub umiejętności, które powinna posiadać osoba przedsiębiorcza (co najmniej 3 cechy).