Przykład A – sklep z obuwiem sportowym „ekspresowo”

R1b8yrFXIyCqF

Po zapoznaniu się z historią przedsiębiorcy oraz firmy wskazanej w przykładzie, proszę o odpowiedź na pytania znajdujące się w arkuszu.

Firma powstała z inicjatywy pana Jana, który jako młody człowiek bez niczyjej pomocy zdołał otworzyć biznes. Zależało mu, żeby samemu coś osiągnąć i działać na własny rachunek. Założył biznes polegający na sprzedaży obuwia sportowego w 1990 roku. Początki były trudne, gdyż firma nie posiadała sklepu stacjonarnego i żadnego innego miejsca, gdzie można byłoby sprzedawać obuwie. Pan Jan musiał dojeżdżać wiele kilometrów z towarem na targowiska i już od wczesnych godzin porannych rezerwować miejsce, aby mieć najlepszy dostęp do pojawiających się klientów. 

Po kilku latach udało się otworzyć sklep stacjonarny. Z biegiem lat dzięki znajomości produktu i doskonałym relacjom z klientom zwiększał sprzedaż, zyskując nowych klientów. Pan Jan słuchając klientów i ich oczekiwań, sprzedawał coraz więcej butów, dzięki czemu firma w latach 2000 dynamicznie się rozwijała. Rozwój centrów handlowych oraz pojawienie się w Polsce zagranicznych marek sportowych spowodowały jednak z biegiem czasu spadek sprzedaży i problemy pana Jana.
W 2010 roku ze względu na wysokie koszty utrzymania musiał zamknąć sklep stacjonarny. Pozostały towar leżał w garażu i wydawało się, że marzenie o własnym biznesie legło w gruzach.

Postanowił on jednak się nie poddawać i szukał sposobu jak prowadzić dalej swoją działalność. Zrobił zdjęcia swojego asortymentu i za pomocą serwisu Allegro otworzył pierwsze aukcje internetowej sprzedaży. Okazał się to być strzał w dziesiątkę. Sprzedaż wystrzeliła i po kilku miesiącach udało się osiągnąć poziom sprzedaży notowany w sklepie stacjonarnym. Metodą prób i błędów, Pan Jan szukał nowych sposobów na promocję i wyróżnienie się w Internecie – tym sposobem powstał sklep „ekspresowo”. Klient zamawia produkt, co powoduje natychmiastowe wysyłanie sygnału w systemie do magazynu sklepu. Dzięki dopracowanym procedurom pracownicy ekspresowo znajdują produkt, następnie przekazują go do działu wysyłki, gdzie inny pracownik nadaję paczkę. Towar zakupiony do godziny 19:00 może już następnego dnia trafić przesyłką do klienta. Dzięki temu w zeszłym roku Pan Jan i firma „ekspresowo” sprzedali przez internet ponad 150 000 par butów.

Wasze zadanie

1. Analizując historię pana Jana i sklepu z obuwiem sportowym „ekspresowo”, w ramach dyskusji odpowiedzcie na pytania:

  • Jaką szanse rynkową dostrzegła i wykorzystała firma?

  • W czym tkwi przewaga, pozwalająca firmie konkurować z sukcesami na rynku (np. tańszy produkt, wyższa jakość, lepsze procedury, doskonalsza obsługa klienta)?

  • W jaki sposób innowacje pomogły firmie się rozwinąć?

  • Z jakimi wyzwaniami się mierzyła? Czy widzicie jakieś zagrożenia dla dalszego rozwoju firmy?

2. Korzystając z analizowanego przykładu, wskażcie te cechy lub umiejętności, które powinna posiadać osoba przedsiębiorcza (co najmniej 3 cechy).