Informacje wstępne

Najbardziej dojrzałą formą przedsiębiorczości jest prowadzenie własnej firmy. Osoba przedsiębiorcza to jednak nie tylko biznesmen, ale każdy kto podejmuje działania w celu efektywnego zaspokojenia swoich potrzeb. Choć temat lekcji związany jest z poznawaniem inspirujących historii przedsiębiorców, to wiele z przedstawianych przez nich cech i postaw można zastosować w innych sferach życia. 

kim jest osoba przedsiębiorcza i z czym się nam kojarzy?

Praca przedsiębiorcy wydaje się atrakcyjna, przez możliwość zarobienia dużych pieniędzy oraz satysfakcję z pracy na swoim. Wymaga ona jednak odpowiednich predyspozycji i zestawu cech. Przedsiębiorcą może stać się każdy, kto potrafi wziąć na siebie ryzyko związane z podejmowaniem koniecznych w biznesie decyzji. Jednak zapewnienie sukcesu w biznesie wymaga również uporu, chęci odniesienia sukcesu i wiary we własne siły. 

Przedsiębiorczość to umiejętność wykorzystywania nadarzających się szans w otoczeniu w celu zaspokojenia potrzeb własnych i otoczenia. Osoby przedsiębiorczo myślące starają się znaleźć szanse rynkowe do podjęcia działania, którego efektem będzie prowadzenie własnej firmy lub inne działania (np. dostrzeżenie możliwości wynikających z posiadania kompetencji w nowym obszarze
i podjęcie studiów). Dzięki obserwacji, również w swoim codziennym życiu, stykamy się z sytuacjami w których dostrzegamy niezaspokojoną potrzebę lub nierozwiązany problem. 

Rozwijaniu przedsiębiorczości sprzyja innowacyjne myślenie i kreatywność. Poszukując okazji rynkowych trzeba poszukiwać różnych sposobów postępowania, często nieszablonowych i zrywających z już działającymi rozwiązanymi opartymi na rutynie i wcześniejszych doświadczeniach. Nie warto obawiać się eksperymentów, choć niejednokrotnie mogą one zakończyć się nawet porażką. Dlatego, tak ważne jest, aby korzystać z wszelkich możliwości minimalizowania ryzyka i niepewności związaną z tworzeniem i odkrywaniem czegoś nowego. 

Czy każda taka szansa rynkowa jest rzeczywiście wartym zgłębienia pomysłem na biznes? Skąd biorą się takie pomysły, które mają potencjał do wdrożenia w rzeczywistości otaczającej nas gospodarki? Jak minimalizować ryzyko niepowodzenia? Jak wykorzystać innowacje i nowe technologie, aby zwiększyć szanse powodzenia w biznesie? 

Podczas tej lekcji będziemy analizować te zagadnienia, szukając odpowiedzi w historiach przedsiębiorców działających na platformie Allegro. Allegro to internetowa platforma handlowa, na której swoje produkty sprzedają średnie i małe firmy, ale także duże marki. Działa od 23 lat i dzisiaj na platformie zarejestrowanych jest ponad 130 000 sprzedawców (stan na sierpień 2023 r.).. Na Allegro można znaleźć dosłownie wszystko, w takich kategoriach jak m.in.: Motoryzacja, Moda, Dom i ogród, Elektronika, Książki i kolekcje, Dziecko czy Zdrowie i uroda. W każdym miesiącu Allegro jest odwiedzane przez około 20 milionów klientów - to ogromna większość wszystkich użytkowników internetu w Polsce. Mają oni do wyboru ponad 290 milionów ofert produktów .

Zadania moderatora

Zadaniem moderatora jest wprowadzenie pojęcia osoby przedsiębiorczej. W pierwszym etapie przekazywania informacji wstępnych, wskazane jest przeprowadzenie krótkiej dyskusji na temat: kim jest osoba przedsiębiorcza i z czym się nam kojarzy. Następnie po wprowadzeniu zagadnień związanych z przedsiębiorczością i osobą przedsiębiorczą, nauczyciel dzieli uczniów na zespoły. Omawia zadania przedstawione w arkuszu i zwraca uwagę na oczekiwany efekt pracy w grupach. Podczas analizowania arkusza i odpowiadania na pytania przez słuchaczy, zadaniem moderatora jest stymulowanie dyskusji w zespołach oraz konsultowanie poszczególnych pomysłów. W ostatniej części lekcji nauczyciel zbiera od uczniów zidentyfikowane cechy osób przedsiębiorczych na tablicy, a ich omówienie stanowi podsumowanie lekcji.

Scenariusz działań

  1. Wprowadzenie tematu przedsiębiorczości i osoby przedsiębiorczej przez nauczyciela, połączone z dyskusją na temat: kim jest osoba przedsiębiorcza i z czym się nam kojarzy (15 min).

  2. Podział na grupy (minimum 3 zespoły). Rozdanie i zapoznanie się z arkuszem (5 min).

  3. Omówienie pytań i wskazanie przez nauczyciela na oczekiwany efekt pracy w zespołach (5 min).

  4. Praca i dyskusja w zespołach (10 min).

  5. Zebranie przez nauczyciela na tablicy cech osób przedsiębiorczych, omówienie ich oraz podsumowanie całości lekcji (10 min) 

Komentarz dla uczniów

Po zapoznaniu się z historiami przedsiębiorców oraz zidentyfikowaniu posiadanych przez nich cech osób przedsiębiorczych, następuje podsumowanie lekcji przez nauczyciela.  

Cech osoby przedsiębiorczej, które warto rozwijać jest znacznie więcej. Są nimi: umiejętność podejmowania decyzji, chęć zdobywania wiedzy i nowych umiejętności, zdolność planowania i myślenia w długim horyzoncie, kreatywność, zaradność, pomysłowość, posiadanie zdolności organizatorskich, odpowiedzialność za siebie i innych, umiejętność pracy w zespole, umiejętność wyznaczania sobie celów i dążenie do ich realizacji.