Rachunki pamięciowe i szacowanie wyników
Dlaczego warto liczyć w pamięci
Dlaczego warto nauczyć się wykonywania rachunków bez pomocy kalkulatora, kartki i długopisu? Na przykład dlatego, że czasem nie mamy tych przedmiotów pod ręką, a musimy wykonać potrzebne obliczenia. Inny powód jest taki, że dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie pamięciowe pobudza logiczne myślenie i ćwiczy pamięć.
Sprawdź swoją sprawność rachunkową i wykonaj obliczenia w pamięci.
Nie ma lepszego sposobu niż pamięciowy na poradzenie sobie w następujących sytuacjach z życia codziennego. Oblicz.
Krzysztof zamierza kupić drobiazgów w sklepie „Wszystko po złote”. Ile co najmniej pieniędzy musi ze sobą zabrać?
Pani Danuta ma przy sobie w banknotach pięćdziesięciozłotowych. Ile ma tych banknotów?
Kasia ma w skarbonce , a Piotruś . Ile mieliby pieniędzy, gdyby połączyli swoje oszczędności?
Na jesienny piknik w lesie przygotowano kiełbasek. Po pikniku okazało się, że zostało ich . Ile kiełbasek zjedzono podczas imprezy? Czy wśród uczestników pikniku znalazł się ktoś, kto zjadł więcej niż jedną kiełbaskę?
Dodajemy i odejmujemy w pamięci
Uzupełnij.
Do liczby dodano pewną liczbę. Otrzymany wynik jest większy od o dziesiątki i jedności. Jaką liczbę dodano?
Do liczby dodano pewną liczbę. Otrzymany wynik jest od większy o dziesiątek i jedności. Jaką liczbę dodano?
Od liczby odjęto pewną liczbę. Otrzymany wynik jest od mniejszy o dziesiątki i jedności. Jaką liczbę odjęto?
Oblicz w pamięci.
Oblicz w pamięci.
Dlaczego w poniższych przykładach zawsze otrzymujemy ten sam wynik?
- - - -
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Uzupełnij.
Dlaczego w poniższych przykładach zawsze otrzymujemy ten sam wynik?
- - - - -
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Oblicz.
Czy sposoby obliczeń opisane w poniższych krótkich zadaniach są poprawne?
- Basia zapłaciła za soki złotych. Podała pani w kasie i otrzymała złote reszty.
- Krzyś, dodając liczby i do liczby , dodał i od wyniku odjął .
- Tomek oddał pożyczki, którą zaciągnął u Bartka. Oddał mu , a Bartek dał mu .
- Mama Jadzi i Dorotki dała córkom na klasową wycieczkę do ogrodu zoologicznego. Każdy uczeń miał wpłacić wychowawczyni po złote. Dziewczęta podzieliły się równo resztą pieniędzy. Każda wzięła sobie po złote.
Mnożymy i dzielimy w pamięci
Oblicz w pamięci.
Oblicz w pamięci.
Oblicz w pamięci.
Oblicz w pamięci.
Uzupełnij obliczenia.
Oblicz w pamięci i zastanów się, co te przykłady mają ze sobą wspólnego. Uzupełnij podpunkt d) tak, aby wynik działania pasował do pozostałych.
Jeżeli jeden z czynników zmniejszymy pewną liczbę razy, a drugi zwiększymy tyle samo razy, to wynik mnożenia się nie zmieni.
Jeżeli każdą z dwóch liczb ilorazu zmniejszymy lub zwiększymy tyle samo razy, to wynik dzielenia się nie zmieni.
Uzupełnij obliczenia.
Oblicz w pamięci, a następnie przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............ d) ............
e) ............ f) ............ g) ............ h) ............
Zadania - rachunki pamięciowe
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
g) ............ h) ............ i) ............
Szacowanie wyników
Jak sobie poradzić bez kalkulatora, kartki i długopisu, gdy nasze umiejętności rachunkowe nie pozwalają nam szybko i sprawnie liczyć? Kiedy nie ma czasu na żmudne dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie to wykonujemy szacowanie. Zadowalamy się wtedy wynikiem przybliżonym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RMGHOL9vd3mZ8
Animacja
Do wyprodukowania jednej tony papieru potrzeba około drzew. Zbierając makulaturę, ocalamy lasy. Dlatego też w szkole urządzono zbiórkę makulatury. Klasy czwarte zebrały makulatury, piąte , a szóste . Oszacuj, ile w przybliżeniu drzew można ocalić, wprowadzając zebraną przez uczniów makulaturę do ponownego użycia?
Pierwszy król Polski – Bolesław Chrobry – był koronowany w roku , a ostatni – Stanisław August Poniatowski – w roku Wybierz liczbę, która najdokładniej określi, ile lat upłynęło między tymi dwoma wydarzeniami.
Nie wykonując dokładnych obliczeń, połącz w pary.
2 344 + 2 314, 1 917 + 4 821, 2 333 + 2 645, 3 456 + 2 452
5 908 | |
4 658 | |
6 738 | |
4 978 |
Tabela przedstawia liczbę ludności wybranych krajów Europy w roku .
Kraj | Liczba ludności w tysiącach |
Niemcy | |
Włochy | |
Polska | |
Rumunia | |
Grecja | |
Słowacja | |
Litwa |
Na podstawie tabelki uzupełnij zdania.
W roku :
Niemców było około … razy więcej niż Rumunów.
Polaków było około … razy więcej niż Słowaków.
Włochów było około … razy więcej niż Greków.
Niemców było około … razy więcej niż Polaków.