Działania pisemne na liczbach naturalnych
Dodawanie i odejmowanie
Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Dodawanie

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1agzBho9xQnw
Animacja


Film dostępny pod adresem /preview/resource/RowWyoQhHvIY5
Animacja

Aby dodać lub odjąć liczby sposobem pisemnym, należy zapisać je tak, by jedności znajdowały się pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami, setki pod setkami itd. Dodawanie (lub odejmowanie) rozpoczynamy od prawej strony, czyli od rzędu jedności.
Oblicz sposobem pisemnym.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Wykonaj obliczenia sposobem pisemnym, a następnie przeciągnij i upuść.
, , ,
a) do sumy liczb i dodaj ich różnicę ................
b) od sumy liczb i odejmij ich różnicę ................
Wykonaj dodawanie lub odejmowanie sposobem pisemnym.
Uporządkuj liczby rosnąco.
W tabeli podano odległości drogowe w kilometrach między wybranymi miastami Europy.
Berlin | Paryż | Madryt | Praga | Warszawa | |
Warszawa | |||||
Berlin | |||||
Paryż |
Wykorzystaj dane z tabeli do obliczeń i uzupełnij zdania.
Z Warszawy do Madrytu jest o … dalej niż z Warszawy do Berlina.
Odległość z Berlina do Madrytu przez Paryż wynosi … .
Z Warszawy do Paryża przez Berlin jest o … bliżej niż z Warszawy do Paryża przez Pragę.
Mnożenie
W klasie czwartej uczyliśmy się mnożyć liczby naturalne sposobem pisemnym. Przypomnijmy, jak wykonywać te obliczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1dFsSuf4tDPU
Animacja

Aby pomnożyć sposobem pisemnym dwie liczby, należy zapisać je tak, by jedności znajdowały się pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami, setki pod setkami itd.
Mnożąc daną liczbę (np. w przykładzie powyżej) przez liczbę wielocyfrową (np. ), mnożymy daną liczbę przez kolejne cyfry liczby wielocyfrowej. Mnożenie rozpoczynamy od prawej strony (najpierw mnożymy przez , a następnie przez ). Pamiętajmy, żeby iloczyn przez kolejną cyfrę dolnej liczby () zapisać w odpowiednim miejscu. Na koniec dodajemy obliczone iloczyny.
Jeżeli mnożymy liczby zakończone zerami, to najpierw mnożymy je, pomijając końcowe zera. Następnie do otrzymanego iloczynu dopisujemy na końcu tyle zer, ile miały razem oba czynniki.
R1F7aWnrrBmxI1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oblicz.
Wszystkie mnożenia wykonaj sposobem pisemnym w zeszycie. Następnie skreśl w tabeli te pola, na których znajdują się otrzymane przez Ciebie wyniki. Litery z pozostałych pól, czytane poziomo, utworzą hasło. Odczytaj je, wpisując kolejne litery w kratki pod tabelą. Sprawdź, co to hasło oznacza w matematyce.
Skreśl te pola, w których znajdują się otrzymane przez Ciebie wyniki.
Wykonaj mnożenie sposobem pisemnym.
Samolot w ciągu godziny pokonuje średnio , czyli leci z prędkością Jaką odległość pokonał w ciągu godzin?
W szkole jest uczniów. Każdy uczeń wypija dziennie litr mleka. Ile litrów mleka wypiją wszyscy uczniowie w ciągu dni?
Agatka ma w skarbonce tylko monety pięciozłotowe. Okazało się, że jest tam monet. Ile pieniędzy ma Agatka w skarbonce?
Worek z ziemniakami waży . Ile kilogramów waży takich worków?
Dzielenie
Teraz przypomnimy, jak wykonujemy pisemne dzielenie liczb naturalnych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RIPUQng9E90G0
Animacja
Przy dzieleniu sposobem pisemnym bardzo ważny jest sposób zapisywania liczb otrzymanych podczas dzielenia. Dzielenie rozpoczynamy od lewej strony dzielnej.
Przeanalizuj kolejne przykłady dzielenia i odpowiadające im sprawdzenie poprawności obliczeń.


Jeśli dzielna i dzielnik są zakończone zerami, to można skreślić w dzielnej i dzielniku tę samą liczbę zer, wynik będzie taki sam.

Oblicz sposobem pisemnym.
Wykonaj dzielenie sposobem pisemnym.
Dzieci posadziły w szkółce leśnej młodych drzewek w rzędach, po tyle samo w każdym rzędzie. Ile drzewek posadziły w każdym rzędzie?
Każdy uczeń zjada w szkole owoców w ciągu roku. Ilu uczniów jest w tej szkole, jeśli w ciągu roku wydano dzieciom owoców?
Obliczenia wykonaj sposobem pisemnym w zeszycie, pamiętając o kolejności wykonywania działań. Następnie ustaw otrzymane wyniki rosnąco.
Wyprawa Magellana w zapoczątkowała liczne podróże dookoła świata. Jego statki pokonały trasę przedstawioną na mapie.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R5svKY0Mglla4
Animacja
Odległości kolejnych etapów podróży przedstawia tabela.
Odległość etapów podróży Ferdynanda Magellana | |
Etap wyprawy | Odległość w milach morskich |
Sewilla (Hiszpania, Europa) – Cieśnina Magellana (Ameryka Południowa) | |
Cieśnina Magellana – Filipiny (Azja) | |
Filipiny – Przylądek Igielny (Afryka) | |
Przylądek Igielny – Wyspy Zielonego Przylądka (Afryka) | |
Wyspy Zielonego Przylądka – Sewilla |
Wykorzystaj dane z tabeli i uzupełnij zdania. Wszystkie potrzebne obliczenia wykonaj sposobem pisemnym w zeszycie.
Cała trasa wyprawy Magellana miała długość … mil morskich.
Żaglowce w . mogły w ciągu jednego dnia przepłynąć odległość mil morskich. Trasę z Filipin do Przylądka Igielnego mogły pokonać w ciągu … dni.
Nowoczesne żaglowce . pokonują mil morskich w ciągu godziny. W ciągu doby mogą przepłynąć odległość … mil morskich.
Trasę wyprawy Magellana mogłyby przepłynąć w ciągu … dni.
Jedna mila morska ma długość około . Trasa wyprawy Magellana miała długość …metrów, czyli … km.
Przyjrzyj się mnożonym liczbom i otrzymanym wynikom.
Nie wykonując obliczeń, uzupełnij brakujące liczby.