Radość pisania
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej lub obejrzyj film z recytacją. Zwróć uwagę na to, czym się zajmuje postać mówiąca.
Radość pisaniaDokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?
Czy z napisanej wody pić,
która jej pyszczek odbije jak kalka?
Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?
Na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta
spod moich palców uchem strzyże.
Cisza – ten wyraz też szeleści po papierze
i rozgarnia
spowodowane słowem „las” gałęzie.Nad białą kartką czają się do skoku
litery, które mogą ułożyć się źle,
zdania osaczające,
przed którymi nie będzie ratunku.Jest w kropli atramentu spory zapas
myśliwych z przymrużonym okiem,
gotowych zbiec po stromym piórze w dół,
otoczyć sarnę, złożyć się do strzału.Zapominają, że tu nie jest życie.
Inne, czarno na białym panują tu prawa.
Oka mgnienie trwać będzie tak długo, jak zechcę.
pozwoli się podzielić na małe wieczności
pełne wstrzymanych w locie kul.Na zawsze, jeśli każę, nic się tu nie stanie.
Bez mojej woli nawet liść nie spadnie
ani źdźbło się nie ugnie pod kropką kopytka.Jest więc taki świat,
nad którym los sprawuję niezależny?
Czas, który wiążę łańcuchami znaków?
Istnienie na mój rozkaz nieustanne?Radość pisania.
Możność utrwalania.
Zemsta ręki śmiertelnej.
Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Czym się zajmuje?
Wymień przywołane w wierszu Wisławy Szymborskiej narzędzia, którymi posługuje się podmiot mówiący.
Jaki świat został stworzony przez podmiot mówiący? Wymień i opisz krótko elementy tego świata.
Jakie są możliwości twórcy? Zacytuj właściwe fragmenty wiersza.
Opisz środki stylistyczne występujące w wierszu. Wypełnij w tym celu poniższy formularz.
Jaki jest stosunek podmiotu mówiącego do swojej mocy?
Jakie uczucia podmiotu mówiącego odnajdujesz w wierszu?
Wskaż czyhające na twórców niebezpieczeństwa, o których jest mowa w wierszu „Radość pisania”.
Co myślą o swym świecie ci, którzy są tworzeni przez pisarza? Jak traktują swój świat? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, z czego wynika tytułowa „Radość pisania”.
Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie zdanie utworu.
Wymień pytania retoryczne, które stawia postać mówiąca. Jaką funkcję pełnią w wierszu?
Rozwiń, np. w formie sentencji lub kilku poetyckich wersów, poniższe tematy. Możesz wykorzystać i zmodyfikować fragmenty „Radości pisania”.