Reakcja kwasu z metalem aktywnym jako metoda otrzymywania soli
Reakcja kwasu z metalem aktywnym jako metoda otrzymywania soli
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
jak reagują metale z kwasami,
jakie są produkty tej reakcji,
co to jest szereg aktywności metali.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
przeprowadzić reakcję metalu z kwasem,
zapisać w formie cząsteczkowej, jonowej równanie reakcji kwasu z metalem.
2. Metoda i forma pracy
Słowno – doświadczalna, praca z klasą
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt i szkło laboratoryjne:
probówki,
statyw na probówki.
Odczynniki:
kwas siarkowy (VI),
cyna,
magnez,
miedź.
Szereg napięciowy metali
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przeprowadza doświadczenie:
Doświadczenie 1: Reakcja kwasu siarkowego(VI) z magnezem, miedzią, cyną.
Obserwacje:
Kwas siarkowy (VI) + magnez | Kwas siarkowy(VI + cyna | Kwas siarkowy(VI) + miedź |
Po dodaniu magnezu do kwasu siarkowego(VI) gwałtownie wydzielają się pęcherzyki gazu – wodoru, probówka jest gorąca. | Po dodaniu do kwasu siarkowego (VI) cyny wolno wydzielają się pęcherzyki gazu. | Nie ma widocznych objawów. |
Wnioski:
Magnez reaguje z kwasem siarkowym (VI) w myśl reakcji:
Zapis cząsteczkowy: Mg + HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 = MgSOIndeks dolny 44 + HIndeks dolny 22
Zapis jonowy: Mg + 2HIndeks górny +++ SOIndeks dolny 44Indeks górny 2-2- = MgIndeks górny 2+2++ SOIndeks dolny 44Indeks górny 2-2- + HIndeks dolny 22
Zapis jonowy skrócony: Mg + 2HIndeks górny ++ = MgIndeks górny 2+2+ + HIndeks dolny 22
Cyna reaguje z kwasem siarkowym (VI) zgodnie z równaniem reakcji:
Zapis cząsteczkowy: Sn + HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 = SnSOIndeks dolny 44 + HIndeks dolny 22
Zapis jonowy: Sn + 2HIndeks górny +++ SOIndeks dolny 44Indeks górny 2-2- = SnIndeks górny 2+2++ SOIndeks dolny 44Indeks górny 2-2- + HIndeks dolny 22
Zapis jonowy skrócony: Sn + 2HIndeks górny ++ = SnIndeks górny 2+2++ HIndeks dolny 22
Miedź nie reaguje z kwasem siarkowym (VI) z wydzieleniem wodoru.
Nauczyciel na podstawie szeregu aktywności metali wyjaśnia fakt braku objawów w reakcji miedzi z kwasem siarkowym (VI).
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w czasie lekcji.
Uczniowie zapisują na tablicy równania reakcji, wykonując polecenie:
Zapisz w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej równania reakcji:
sód + kwas solny
wapń + kwas siarkowy (VI)
miedź (II) + kwas solny
magnez + kwas azotowy (V).
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa Chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
Pabian J., Chemia nieorganiczna część 3, Greg, Kraków 2003.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak