Reakcja zobojętniania
W jaki sposób sprawić, aby roztwór stał się mniej lub bardziej kwasowy, czyli uzyskał wyższe lub niższe pH? Gdy do zasady sodowej dodamy kwas azotowy, zmniejszymy pH roztworu ze względu na zachodzącą reakcję pomiędzy kationami, odpowiedzialnymi za odczyn kwasowy, i anionami odpowiedzialnymi za odczyn zasadowy. Czy wiesz, o jakich jonach mowa? Jak nazywamy reakcję pomiędzy kwasem a zasadą wg teorii Arrheniusa?
przykłady wodorotlenków dobrze rozpuszczalnych w wodzie (tworzących zasady);
przykłady wodorotlenków trudno rozpuszczalnych w wodzie;
sposoby dysocjacji kwasów i zasad;
definicję odczynu roztworu wodnego;
przedstawiać w formie cząsteczkowej i jonowej (pełnej i skróconej) równanie reakcji między kwasem azotowym a wodorotlenkiem sodu, zachodzącej w roztworze wodnym;
wyjaśniać, na czym polega reakcja zobojętniania;
wskazywać substancje, które ulegają reakcji zobojętniania.
1. Czy wodorotlenki mogą reagować z kwasami?
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, które polegało na sprawdzeniu, czy wodorotlenek sodu reaguje z kwasem azotowym. Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy wodorotlenek sodu reaguje z kwasem azotowym?
Hipoteza:
Wodorotlenek sodu reaguje z kwasem azotowym.
Co było potrzebne:
kolba stożkowa;
pipeta Pasteura;
parowniczka;
palnik spirytusowy;
zapałki;
statyw;
pręcik szklany;
rozcieńczony roztwór wodorotlenku sodu;
rozcieńczony roztwór kwasu azotowego;
alkoholowy roztwór fenoloftaleiny;
uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Przebieg doświadczenia:
Do kolby stożkowej wlano kilkadziesiąt roztworu wodorotlenku sodu, a następnie dodano do niego kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny. Do roztworu wodorotlenku, za pomocą pipety, dodawano kroplami roztwór kwasu azotowego. Stale mieszano zawartość kolby stożkowej i obserwowano zachodzące zmiany. Doświadczenie zakończono, gdy dostrzeżono zmiany. Roztwór przeniesiono do parownicy i ogrzewano delikatnie, aż zawartość została odparowana do sucha. Porównano pozostałość w parownicy ze stałym wodorotlenkiem sodu. Dodano wodę do osadu, a następnie zbadano odczyn powstałego roztworu za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego.
Obserwacje:
Początkowo roztwór w kolbie zabarwił się na malinowo. Podczas dodawania roztworu kwasu azotowego, po pewnym czasie nastąpiło odbarwienie roztworu. Po odparowaniu wody z roztworu, powstała biała substancja stała, która wyglądem nie przypominała substancji użytych do reakcji. Uniwersalny papierek wskaźnikowy nie zmienił swojego zabarwienia.
Wnioski:
Wodorotlenek sodu przereagował z kwasem azotowym. W wyniku tej reakcji powstała nowa substancja – azotan sodu oraz woda. Przemianę tę opisuje poniższe równanie:
Wodorotlenek sodu reaguje nie tylko z kwasem azotowym, ale także i z innymi kwasami, np. kwasem siarkowym, kwasem siarkowym czy kwasem fosforowym.
Jeżeli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia obejrzyj poniższy film.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RKCnN9zNWkRFK
Na filmie ukazano, jaką barwę przybiera roztwór wodorotlenku sodu pod wpływem fenoloftaleiny. Przedstawiono również przebieg oraz produkty reakcji wodorotlenku sodu z kwasem solnym.
Odbarwienie roztworu w kolbie świadczy o tym, że miał on odczyn: Możliwe odpowiedzi: 1. kwasowy., 2. obojętny., 3. zasadowy.
Należy podkreślić, że w przypadku kwasów beztlenowych reakcja zachodzi między wodorkiem niemetalu, którego wodnym roztworem jest kwas. Wspomniane kwasy to wodne roztwory odpowiednio chlorowodoru i siarkowodoru. Dlatego należy pamiętać, że to nie kwas chlorowodorowy reaguje z wodorotlenkiem sodu, lecz chlorowodór.
2. Czy wodorotlenki słabo rozpuszczalne w wodzie reagują z kwasami?
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, polegające na sprawdzeniu, czy słabo rozpuszczalne w wodzie wodorotlenki reagują z kwasami. Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy słabo rozpuszczalne wodorotlenki reagują z kwasami?
Hipoteza:
Słabo rozpuszczalne wodorotlenki reagują z kwasami.
Co było potrzebne:
probówki;
pipety Pasteura;
pręciki szklane;
przygotowane przez nauczyciela tuż przed wykonaniem doświadczenia wodorotlenki: miedzi, żelaza, magnezu (otrzymane np. w wyniku reakcji chlorków: miedzi, żelaza, magnezu z wodorotlenkiem sodu lub potasu);
rozcieńczone roztwory kwasów: chlorowodorowego, siarkowego, azotowego.
Przebieg doświadczenia:
Zawiesinę () każdego z badanych wodorotlenków umieszczono w trzech probówkach. Do każdej z probówek dodano inny kwas: do pierwszej – kwas chlorowodorowy, do drugiej – wodny roztwór kwasu siarkowego, do trzeciej – wodny roztwór kwasu azotowego. Obserwowano, co dzieje się z wodorotlenkami po dodaniu każdej z cieczy.
Obserwacje:
W miarę dodawania kwasu chlorowodorowego, wodnego roztworu kwasu siarkowego oraz wodnego roztworu kwasu azotowego do zawiesin wodorotlenków: miedzi, żelaza, magnezu, następowało roztwarzanie osadów wodorotlenków. Powstałe roztwory były klarowne, natomiast zawartość probówki z wodorotlenkiem miedzi miała barwę niebieską, zaś probówka z wodorotlenkiem żelaza – żółtą.
Wnioski:
Wszystkie wodorotlenki przereagowały z kwasami, zgodnie z poniższymi równaniami reakcji:
Wodorotlenek miedzi:
W tym przypadku zachodzi reakcja pomiędzy wodorotlenkiem miedzi a chlorowodorem.
Wodorotlenek żelaza:
Wodorotlenek magnezu:
3. Jak przebiega reakcja zobojętniania?
W kwasie chlorowodorowym oraz zasadzie sodowej są obecne jony, powstałe na skutek dysocjacji rozpuszczonych w wodzie substancji – chlorowodoru i wodorotlenku sodu.
Poniżej przedstawiono uproszczony zapis dysocjacji kwasów w wodzie. W uwadze zamieszczono rzeczywisty opis reakcji dysocjacji z powstaniem jonów oksoniowych (hydroniowych).

Przebieg reakcji można przedstawić w postaci równania:
W reakcji między tymi substancjami biorą udział jony. Zapiszmy więc równanie reakcji z ich użyciem:
Taki zapis przebiegu reakcji nazywa się zapisem jonowym pełnymzapisem jonowym pełnym.

Zauważmy, że podczas reakcji wodorotlenku sodu z kwasem solnym reagują tylko dwa jony – kation wodoru i anion wodorotlenkowy – które razem tworzą cząsteczkę wody. Pomińmy w równaniu reakcji jony niebiorące udziału w reakcji:

i zapiszmy równanie, które opisuje właściwe procesy zachodzące podczas reakcji chemicznej:
Ten sposób przedstawienia przebiegu reakcji chemicznej – z użyciem wyłącznie jonów biorących udział w reakcji – nazywa się zapisem jonowym skróconymzapisem jonowym skróconym.
Jak pamiętamy, aniony wodorotlenkowe odpowiadają za odczyn zasadowy, natomiast kationy wodoru za odczyn kwasowy. Odczyn roztworu, który powstał po reakcji wodorotlenku sodu z kwasem solnym, był obojętny. Dlatego właśnie reakcję między kwasem a wodorotlenkiem nazwano reakcją zobojętnianiareakcją zobojętniania. Czasami określa się ją mianem reakcji neutralizacji. Jej istota polega na łączeniu się kationów wodoru z anionami wodorotlenkowymi i tworzeniu się cząsteczek wody.
Uwaga!
Powyższe rozważania stanowią uproszczenie sytuacji, jaka występuje w rzeczywistości. Należy pamiętać, że jon (kation wodoru) nie występuje samodzielnie w roztworze wodnym. W obecności cząsteczek , łączy się z nimi, tworząc jon oksoniowy (inaczej jon hydroniowy) o wzorze . Dlatego równanie dysocjacji np. kwasu chlorowodorowego powinno wyglądać następująco:
Zatem reakcję zobojętnienia zapisujemy w postaci następujących równań jonowych:
W podręcznikach stosuje się zarówno zapis uwzględniający jony , jak i .
4. Przykłady reakcji między wodorotlenkami a kwasami


Poniżej przedstawiono przykładowe równania reakcji pomiędzy kwasami a wodorotlenkami. Przyjrzyj się równaniom chemicznym, a następnie wykonaj polecenie.
Substrat | Substrat | Kierunek reakcji | Produkt | Produkt |
wodorotlenek potasu | chlorowodór | chlorek potasu | ||
wodorotlenek baru | bromowodór | bromek baru | ||
wodorotlenek potasu | kwas siarkowy | siarczan potasu | ||
wodorotlenek sodu | kwas siarkowy | siarczan sodu | ||
wodorotlenek miedzi | kwas siarkowy | siarczan miedzi | ||
wodorotlenek miedzi | kwas azotowy | azotan miedzi | ||
wodorotlenek magnezu | kwas siarkowy | siarczan magnezu | ||
wodorotlenek magnezu | kwas azotowy | azotan magnezu | ||
wodorotlenek żelaza | kwas siarkowy | siarczan żelaza | ||
wodorotlenek żelaza | chlorowodór | chlorek żelaza | ||
wodorotlenek żelaza | kwas azotowy | azotan żelaza |
5. Wykorzystanie reakcji zobojętniania
Zapoznaj się z poniższą galerią grafik, aby przejść do następnej grafiki, kliknij strzałkę z boku obrazka.
Podsumowanie
W roztworze wodnym wodorotlenki reagują z kwasami (lub wodorkami niemetali, np. ).
W wyniku reakcji zobojętniania powstają sole.
Przemiana polegająca na reakcji anionów wodorotlenkowych z kationami hydroniowymi, w wyniku której powstają obojętne cząsteczki wody, nazywa się reakcją zobojętniania.
Wyjaśnij, dlaczego w składzie leków, które zobojętniają kwas chlorowodorowy (kwas solny) w żołądku, nie ma wodorotlenku sodu.
Słownik
zapis przedstawiający przebieg reakcji w roztworze wodnym; przedstawia rozpuszczalne w wodzie substraty i produkty jako jony (zgodnie z ich dysocjacją)
reakcja między kwasem a wodorotlenkiem, która polega na reakcji kationów hydroniowych z anionami wodorotlenkowymi z utworzeniem cząsteczek wody
równanie reakcji przebiegającej w roztworze wodnym; przedstawia substancje i jony faktycznie biorące udział w reakcji
Ćwiczenia
Uzupełnij luki w tekście. Wybierz właściwe określenia spośród podanych.
nie reaguje, cząsteczkami wody, kwasu siarkowego(VI) z wodorotlenkiem sodu, zobojętniania, tlenek sodu, anionami chlorkowymi, chlorowodór, wodorotlenek sodu, sodu i chloru, woda, utleniania, anionami fosforanowymi(V), sodu i wody, cząsteczkami wody, anionami wodorotlenkowymi, wodoru i chloru, kationami wodoru, kwasu solnego z wodorotlenkiem sodu, reaguje, spalania, kationami sodu, anionami siarczanowymi(VI)
Kwas solny ...................................................................................... z wodorotlenkiem sodu. Chlorek sodu i ...................................................................................... są produktami reakcji ....................................................................................... Reakcje wodorotlenków z kwasami są przykładem reakcji ....................................................................................... Reakcja ta zachodzi między ...................................................................................... i .......................................................................................
Oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Wodorotlenek sodu reaguje z kwasem siarkowym(VI). | □ | □ |
| W reakcji zobojętniania powstają dwa produkty. | □ | □ |
| Wodorotlenek żelaza(III) nie reaguje z kwasem solnym. | □ | □ |
| Jednym z produktów reakcji wodorotlenku potasu z kwasem solnym jest woda. | □ | □ |
Wskaż równanie reakcji zobojętniania kwasu solnego z wodorotlenkiem sodu.
Wskaż równanie reakcji zobojętniania zachodzącej między wodorotlenkiem potasu a kwasem solnym.
Wskaż równanie, które przedstawia istotę reakcji zobojętniania.
Dobierz współczynniki stechiometryczne reakcji wodorotlenku baru z kwasem siarkowym(VI), a następnie wskaż ich prawidłowy ciąg:
- 1, 1, 1, 2
- 2, 1, 2, 2
- 1, 1, 1, 1
- 1, 1, 1, 3
- 2, 1, 2, 1
Wskaż nazwę typu reakcji, do którego zalicza się reakcja zobojętniania.
- Reakcja wymiany.
- Reakcja syntezy.
- Reakcja analizy.
Bibliografia
Bielański A., Podstawy Chemii Nieorganicznej, Warszawa .




