Reklamacja produktu leczniczego
Przepisy Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej wskazują na dwa typy reklamacji: zgłoszenia dotyczące jakości produktu oraz związane z jakością dystrybucji [5, 6]. Wady jakościowe mają bezpośredni wpływ na skuteczność działania leku i bezpieczeństwo jego stosowania. Dotyczą one całych serii produktu leczniczego. Procedura postępowania zawarta jest we wcześniej opisywanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia, które dotyczy wstrzymywania produktów leczniczych w obrocie i wycofywania ich z obrotu [4]. Jeżeli chodzi o reklamacje związane z procesem dystrybucji, dotyczą one zarówno niewłaściwej liczby produktów dostarczonych do apteki, jak i powstałych w trakcie transportu uszkodzeń mechanicznych (uszkodzenia dystrybucyjne). Za takie uszkodzenia są uznawane rozdarcie opakowania, jego zgniecenie oraz zanieczyszczenie. Źródłem zanieczyszczeń może być np. uszkodzone opakowanie zawierające płyn.
Co do zgłaszania reklamacji ważna jest weryfikacja numeru serii i daty ważności – hurtownia nie przyjmie leku, który nie był przedmiotem obrotu. Rekomenduje się, aby reklamację rozwiązać poprzez zwrot opakowania i skorygowanie faktury zakupu. Natomiast jeżeli istnieje konieczność weryfikacji samych numerów serii dostarczonych produktów (niezgodność serii przysłanego leku z fakturą), można zgłosić potrzebę korekty serii. Wówczas hurtownia, po uprzednim sprawdzeniu zgodności ze stanem magazynowym, przesyła fakturę korygującą serię – nie ma potrzeby fizycznej wymiany opakowania [5].
Aby pogłębić wiedzę na temat dokumentacji prowadzonej w aptece, można przejść do dokumentacji interaktywnej „Formularze apteczne”dokumentacji interaktywnej „Formularze apteczne”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści