Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Relacje w bazach danych

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • określić cel podziału bazy danych na tabele;

  • zdefiniować pojęcie normalizacji, redundancji, związku (encji), relacji, klucza głownego, klucza obcego;

  • omówić rodzaje związków (encji) występujące pomiędzy obiektami w świecie rzeczywistym;

  • omówić rodzaje relacji występujące w bazach danych;

  • omówić trudności występujące w reprezentacji w bazie danych związków „wiele‑do‑wielu”.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • zaprojektować prostą bazę danych z wykorzystaniem relacji;

  • stworzyć relację „jeden‑do‑jednego”, „jeden‑do‑wielu” pomiędzy tabelami;

  • rozwiązać problem reprezentacji w bazie danych związków „wiele‑do‑wielu”.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • dostęp do serwera baz danych (od nauczyciela zależy wybór systemu: MS Access, MS SQL, MySQL – w przypadku dwóch ostatnich należy zapewnić dostęp do narzędzia wykonywania zapytań na zdalnym serwerze);

  • zestawy zadań i scenariusze do nich;

  • e‑podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym Power Point na stanowisku nauczyciela oraz:

    • w przypadku wyboru MS Access zainstalowanego programu MS Access na stanowiskach uczniowskich;

    • w przypadku wyboru MS SQL Serwer zainstalowanego programu MS SQL Serwer na serwerze szkolnym oraz założonej dla każdego ucznia bazy danych – proponowane rozwiązanie, aby baza danych każdego ucznia nazywała się tak samo jak jego identyfikator w sieci, zainstalowane na stacjach uczniowskich narzędzie umożliwiające wykonywanie zapytań SQL na zdalnym serwerze MS SQL Serwer;

    • w przypadku wyboru MySQL zainstalowanego na serwerze szkolnym MySQL oraz PhpMyAdmin celem możliwości realizacji zapytań SQL – proponowane rozwiązanie, aby baza danych każdego ucznia nazywała się tak samo jak jego identyfikator w sieci;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie relacji w bazach danych (5 min)

– podanie tematu lekcji

– przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

– pogadanka z uczniami na temat ich dotychczasowych doświadczeń z bazami danych

Faza realizacyjna

– wprowadzenie pojęć podstawowych dotyczących relacyjnych baz danych (35 min)

– omówienie tabeli, w której dane się powtarzają, oraz niebezpieczeństw z tym związanych

– wprowadzenie pojęcia redundancji

– określenie celów podziału bazy danych na tabele

– omówienie związków między obiektami występującymi w świecie rzeczywistym

– przeniesienie pojęcia związku między obiektami na pojęcie relacji w bazach danych

– wprowadzenie pojęcia klucza obcego i klucza podstawowego (głównego)

– rozrysowanie przykładowej bazy składających się z kilku tabel, np. biblioteka czy wypożyczalnia kaset wideo

– omówienie trudności występujących w reprezentacji w bazie danych związków „wiele‑do‑wielu”

– wprowadzenie pojęcia normalizacji i postaci normalnych

– zaprojektowanie bazy danych wspólnie z nauczycielem (20 min)

– określenie podstawowych założeń bazy

– wypisanie danych mających znaleźć się w bazie danych

– zapis projektu w I postaci normalnej

– zapis projektu w II postaci normalnej

– zapis projektu w III postaci normalnej

– podsumowanie projektu oraz etapów normalizacji

– tworzenie relacji (20 min)

– otwarcie projektu bazy w MS Access (przygotowanego przez nauczyciela)

– stworzenie relacji „jeden‑do‑jeden” w MS Access

– stworzenie relacji „jeden‑do‑wielu” w MS Access

– składnia zapytania SQL tworzącego relację pomiędzy tabelami

Faza podsumowująca

– przypomnienie najważniejszych pojęć (5 min)

– przypomnienie, co to jest redundancja i dlaczego jest niepożądana

– rodzaje związków encji i przeniesienie ich w świat baz danych

– szczególny charakter związku „wiele do wielu”

– zadanie domowe – zaprojektuj bazę danych umożliwiającą przechowywanie informacji o uczniach i ich ocenach z poszczególnych przedmiotów

Bibliografia

[1] E. Gurbiel, G. Hardt‑Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka. Część 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, WSiP, Warszawa 2003.

[2] E. Gurbiel, G. Hardt‑Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka. Część 2. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, WSiP, Warszawa 2003.

Załączniki

Zadanie domowe:

Zaprojektuj bazę danych umożliwiającą przechowywanie informacji o uczniach i ich ocenach z poszczególnych przedmiotów

Czas trwania lekcji:

2 x 45 minut

Uwagi

Jeżeli na ten temat przeznaczy się więcej czasu, projekt „Uczniowie i ich oceny” można (Zadanie2d) uzupełnić o realizację bazy danych w konkretnym wybranym narzędziu. Ponieważ zgłoszony temat traktuję jako temat roboczy, w przypadku realizacji tego tematu proponuję zmienić go na „Relacje i związki, czyli jak się to robi w bazach danych”.

RE1DkS3xMrN5z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.92 KB w języku polskim
RQtdbPJATinXm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 75.00 KB w języku polskim