R1FJiFNnZXWsi1
Ilustracja przedstawia zakapturzonego mężczyznę spoglądającego w górę.

Religijne malarstwo Francisco de Zurbarána

Ważne daty

1598‑1664 – lata życia Zurbarana

1614 – nauka w Sevilskiej pracowni Pedra Diaza de Villanuevy

1629 – osiedlenie się malarza na stałe w Sewilli

1629 – otrzymanie tytułu malarza miejskiego Sevilli

1634 – uczestnictwo w dekorowaniu królewskiego pałacu Buen Retiro w Madrycie

od 1658 – stały pobyt w Madrycie

1

Scenariusz lekcji

RcoLvh6mVEZEG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

charakteryzować cechy twórczości Zurbarana;

wskazywać inspiracje w dziełach malarza;

opisywać dzieła pod względem formalnym;

określać tematykę religijną dzieł;

porównywać dzieła o tej samej tematyce wykonane przez różnych artystów;

określać miejsca, w których znajdują się obrazy.

Przed lekcją

Polecenie 1

Zapoznaj się z nagraniem gawędy dr Bożeny Fabiani, zrealizowanym przez Program 2 Polskiego Radia. Zwróć uwagę na tematy podejmowane przez malarza i sposób ich realizacji. Zanotuj swoje spostrzeżenia i zapisz wnioski.

RSXJpRtnPdp5E1
Nagranie gawędy dr Bożeny Fabiani z cyklu „W stronę sztuki”. Nagranie pochodzi z zasobów strony drugiego kanału Polskiego Radia. Wraz z nagraniem widoczna jest ilustracja przedstawiająca obraz Francisco de Zurbarán „Baranek Boży”. Na ilustracji znajduje się biały baran leżący na ziemi. Zwierzę ma związane wszystkie łapy. W celu wysłuchania nagrania należy w dolnym prawym rogu nacisnąć ikonę nuty.
Francisco de Zurbarán, „Baranek Boży”, 1635-1640, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 3.0
R133Hw4nUt2TY
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Wpływ Caravaggia na twórczość Zurbarána

Francisco de Zurbaran urodził się w 1598 roku w Fuente de Cantos w Estremadurze. Początek kariery Zurbarána przypadł na 1626 rok, w którym Sewilski klasztor dominikanów de San Pablo el Real zlecił artyście namalowanie dwadzieścia jeden obrazów. Kolejne wielkie zlecenie malarz otrzymał w sierpniu 1628 roku – z okazji kanonizacji założyciela zakonu, Piotra Nolasco klasztor mercedariuszy bosych zamówił dwadzieścia dwa obrazy. W tym samym czasie dla kościoła franciszkanów de San Buenaventura wykonał cztery dzieła (z zamówionych ośmiu). Tak liczne zapotrzebowanie na prace Zurbarana świadczą o konieczności posiadania pracowni. Młody artysta był zatem wziętym malarzem. W 1629 roku Zurbaran przeniósł się do stolicy Andaluzji i już w rok później radcy miejscy nadali mu tytuł malarza miasta Sevilli. Jego popularność rosła, został zaproszony do Madrytu, aby wziąć udział w dekoracji Wielkiego Salonu w pałacu Buen Retiro. Tam spotkał się ze sławnym już Velázquezem. W roku 1634 Filip IV nadał mu tytuł nadwornego malarza. Jednak Zurbaran wrócił do Sevilli, gdzie dla kościoła przy klasztorze San Jose wykonał dwa kolejne malowidła, w tym św. Wawrzyńca (1636). Na początku lat 50. XVI wieku Zurbarán ponownie udał się do Madrytu. Pod wpływem popularności Murilla zmienił styl, zrezygnował z dotychczasowego przedstawienia świętych w ascezie. Jego obrazy stały się bliższe wzorom renesansu włoskiego. Mimo tego nie zrezygnował z maniery tenebrosaManiera tenebrosa (tenebryzm)maniery tenebrosa – ciemne tło stosował także w późnym okresie twórczości. W znajdującym się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu obrazie Chrystus przy kolumnie z 1661 roku artysta podjął temat, po który chętnie sięgali inni malarze barokowi, oddając w zarówno ból fizyczny, ale i cierpienie wewnętrzne, wynikające z samotności i poniżania Chrystusa.

RFAXjm1oJgRSQ1
Francisco de Zurbarán, „Chrystus przy kolumnie”, 1661, Muzeum Narodowe, Wrocław, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 2

Poszukaj informacji dotyczących Pałacu Buen Retiro i na ich podstawie scharakteryzuj założenie pałacowo‑ogrodowe powstałe na zlecenie Filipa IV.
Poszukaj informacji dotyczących Pałacu Buen Retiro i na ich podstawie scharakteryzuj założenie pałacowo‑ogrodowe powstałe na zlecenie Filipa IV.

Mistycyzm w obrazach ze świętym Bonawenturą

We wczesnym okresie u Zurbarána widoczna była maniera tenebrosa, malarz uzyskał nawet miano hiszpańskiego Caravaggia. Jego mistrzem był również Jusepe de Ribera, caravaggionista, tworzący sceny mistyczne. ChiaroscuroChiaroscuroChiaroscuro malarza z Sewilli zostało zapożyczone od Francisca de Herrera. Ciemne dzieła Zurbarán tworzył przez prawie całe życie. Malarz oddawał w nich mistyczną atmosferę, wydobywając temat z mrocznego tła i modelując światłem bryłę postaci. W 1629 roku na zlecenie franciszkańskiego kolegium z Sevilli powstał obraz Wystawienie ciała świętego Bonawentury.

RFstFMGs42nYO1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarán „Wystawienie ciała świętego Bonawentury”. W centralnym punkcie ilustracji znajduje się łoże ze zmarłym świętym Bonawenturą. Mężczyzna ubrany jest w białą suknię oraz na głowie ma piuskę. W jego nogach znajduje się kardynalski kapelusz. Dookoła postaci widzimy tłum mężczyzn. Część z nich oddaje się modlitwie. Wśród zebranych znajdują się także Papież, Król, Biskup i inni członkowie rodów szlacheckich. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Malarz wprowadził do dzieła wiele postaci zgromadzonych wokół ciała Bonaventury, który – wycieńczony modlitwą, postami i pracą – zmarł nagle podczas obrad II Soboru Lyońskiego (1274). 2. Bonawentura leży na marach ustawionych diagonalnie. 3. Dwaj z sześciu braci mniejszych modlą się, inni są pogrążeni w zadumie. 4. Po lewej stronie stoją : Król Aragonii, Papież Grzegorz X, Biskup Lyonu i członkowie rodów szlacheckich. 5. Żywe twarze zebranych kontrastują z twarzą Bonawentury. 6. U stóp zmarłego leży kardynalski kapelusz. 7. Postacie jak u Caravaggia wyłaniają się z ciemnego tła.
Francisco de Zurbarán, „Wystawienie ciała świętego Bonawentury”, 1629, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Scenę z życia Bonawentury przedstawia także obraz namalowany trzy lata przed śmiercią świętego, podczas wizji, w której objawił mu się anioł z informacją, aby podczas wyborów na nowego papieża głosował na Tebalda Viscontiego – przyszłego Grzegorza X.

R14UOyIOYtIyU1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarán „Modlitwa św. Franciszka o wybór nowego papieża”. Na obrazie znajduje się klęczący przed stołem święty Franciszek. Mężczyzna ma dłonie złożone do modlitwy. Na stole przykrytym czerwonym suknem stoi tiara na tacy. Nad stołem znajduje się anioł pośród chmur. Z prawej strony obrazu ukazana jest grupa mężczyzn – to kardynałowie w czerwonych ubraniach zajęci rozmową. Przed nimi, bliżej świętego, znajdują się trzy męskie postacie w ciemnych ubraniach, z twarzami zwróconymi w stronę widza. Scena pierwszoplanowa ze świętym i aniołem wyłania się z niemal jednolitego czarnego ta. Kardynałowie znajdują się poza ciemnym wnętrzem, na tle jasnego, błękitno-szarego budynku. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawia się dodatkowe informacje. 1. W obrazie widoczne są podziały geometryczne, wyznaczone przez stół i prześwit na otwartą przestrzeń poza pomieszczeniem, w którym jest Bonawentura. Dwie czerwone plamy równoważą kompozycję dzieła. 2. Bonawentura ma wzrok ma skierowany w stronę objawiającego mu się anioła. Jest skupiony i oddany modlitwie. 3. Na zewnątrz znajdują się dwie, kontrastujące z sobą grupy postaci: ubrani w purpurowe szaty kardynałowie oraz trzy nieznane osoby ukryte w cieniu. 4. Na stole, na złotej tacy leży tiara, symbol władzy papieskiej.
Francisco de Zurbarán, „Modlitwa św. Franciszka o wybór nowego papieża”, 1628-1629, Galeria Obrazów Starych Mistrzów, Drezno, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 3

W odniesieniu do powyższych dzieł odpowiedz, jakie środki użyte przez Zurbarána wpłynęły na ich mistyczny charakter.

RNdoFUURfwiCq
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Ascetyczna twórczość Zurbarána

Obrazy Zurbarana pozbawione zostały materializmu i typowej cielesności. Po to, aby wydobyć kształty, artysta operował głównie prostotą, światłem i cieniem, które wpływały na ekstatyczną żarliwość. Ascetyczne środki wyrazu w Świętym Franciszku cudem zabalsamowanym są tego doskonałym przykładem. Obraz nawiązuje do cudu, który zdarzył się w Bazylice w Asyżu, głoszącego, iż ciało zmarłego Franciszka znaleziono w krypcie w pozycji stojącej i nie miało ono oznak rozkładu. Powstały wcześniej Św. Franciszek klęczący z czaszką ukazuje natomiast świętego pogrążonego w modlitwie.

RptfydBMaq37y1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarán „Święty Franciszek cudem zabalsamowany”. Na obrazie znajduje się święty Franciszek w długim, brązowym habicie przewiązanym w pasie sznurem. Dłonie ma złączone z przodu i schowane w rękawach kostiumu. Mężczyzna spogląda w górę. Za postacią znajduje się ciemne tło. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Franciszek przedstawiony jest w pozycji wertykalnej – zajmuje całą wysokość płótna. 2. Wzrok świętego, skierowany ku górze, potęguje mistycyzm przedstawienia. 3. Maniera tenebrosa eksponuje postać, obraz jest pozbawiony jakichkolwiek elementów w tle.
R11qI7LCQ7ICu1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarána „Święty Franciszek klęczący z czaszką”. Na obrazie ukazano świętego Franciszka w pozycji klęczącej. Mężczyzna ubrany jest w brązowy habit. W ręku trzyma czaszkę. Łokciem opiera się na skale, na której znajduje się książka. W tle za mężczyzną widoczne są liczne drzewa oraz zapadający zmrok. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Obraz charakteryzuje surowy, dramatyczny nastrój. 2. Światło pada z lewej strony, modelując postać i ukrywając pozostałe części kompozycji w cieniu. 3. Ciało Franciszka tworzy linię diagonalną, dzielącą obraz na dwie części: po lewej znajduje się pejzaż, prawą wypełnia martwa natura. 4. Habit Franciszka namalowany został monochromatycznie z dominacją odcieni brązu. 5. Gesty i skierowany w górę wzrok postaci, mimo że wyraziste, oddają atmosferę medytacji.
Francisco de Zurbarán, „Święty Franciszek klęczący z czaszką”, 1639, National Galery, Londyn, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

Z późnego okresu twórczości pochodzi symboliczny obraz Agnus Dei. Ciemne tło i szary stół są scenerią jedynego motywu tego obrazu: jagnięcia w wieku pomiędzy ósmym a dwunastym miesiącem. Jeszcze żywy, spoczywa ze związanymi nogami w ofiarnej postaci, nawiązując do obrazów męczeńskich świętych. Obraz łączy w sobie mistrzostwo techniczne i ekspresyjność, a także ma subtelność emocjonalną. Baranek jako symbol Chrystusa złożonego w ofierze pozbawiony jest jakichkowiek atrybutów.

RA7JdgjVWiQ6l1
Francisco de Zurbarán, „Agnus Dei”, 1635-1640, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 4

Na podstawie analizy powyższych obrazów uzasadniaj tezę, że zastosowane przez artystę środki wiążą się z tematyką dzieł.

R18k5UwpeaAgl
Na postawie opisów dzieł Zurbarána napisz, czy zgadzasz się z tytułem materiału : „Ascetyczna twórczość Zurbarána”. Uzasadnij swoją opinię.

Znaczenie koloru i symbole w przedstawieniach religijnych

W 1634 roku Zurbarána odbył podróż do Madrytu, w okresie tym tenebryzm z pierwszego okresu twórczości ustąpił miejsca silnemu światłocieniowi, a kolorystyka stała się bogatsza. Figuralne sceny religijne wzbogacone zostały o kontrastowe zestawienia barwne. Kolor modelowany jest przez światło, które w partiach nieba i aniołów jest łagodniejsze i rozproszone. Niebo i ziemię łączą kolumny, a przestrzeń pomiędzy nimi została wypełniona architekturą, tworząc efekt teatralizacji. Symbolicznemu wymiarowi martwych natur, lilii, białego płótna, książki towarzyszy medytacyjna aura podkreślana przez powagę bohaterów.

RLbHaCFCLvurB1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarána „Zwiastowanie”. Na ilustracji znajduje się Maria podczas modlitwy. Kobieta klęczy przed ławką, na której leży otwarty modlitewnik. Ubrana jest w różowo-zieloną suknię. Obok znajduje się kosz z jasnymi tkaninami oraz wazon z liliami. Z prawej strony klęczy archanioł Gabriel. Ubrany jest w biało-pomarańczową suknię. Skrzyżowane dłonie trzyma na piersiach. W tle znajduje się budynek. Na górze, na chmurach siedzą aniołowie, a między nimi z rozpostartymi skrzydłami leci biała gołębica. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Otwarty modlitewnik to symbol pobożności. Archanioł Gabriel zastał Marię podczas modlitwy. 2. Lilie w wazonie są maryjnym symbolem czystości i niewinności. 3. Kosz nawiązuje do codzienności, ale znajdujące się w nim białe płótno, które można powiązać z czystością, nieskazitelnością, oznacza także zapowiedź przyszłej ofiary Chrystusa, związane jest z całunem.
Francisco de Zurbarán, „Zwiastowanie”, 1638-639, Muzeum Grenoble, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Popularność w Hiszpanii zyskał kult Niepokalanego Poczęcia, rozpowszechniony szczególnie przez Murilla. Tematu tego podjął się także Zurbarán. Jego Maria o dziewczęcej urodzie, z rękami złączonymi do modlitwy, została otoczona symbolami z Litanii Loretańskiej, które są cnotami towarzyszącymi wizerunkowi Dziewicy (Najczystsza, Najroztropniejsza, Najpokorniejsza, Najwierniejsza, Najpobożniejsza, Najposłuszniejsza, Najuboższa, Najcierpliwsza, Najmiłosierniejsza, Najboleśniejsza). Znaki zamieszczone po obu stronach dzieła mają odniesienie teologiczne i można je odczytać na dwa sposoby: jako manifest doktrynalny oraz wotywny obraz Maryi.

R1XyZtvtxRTmr1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Francisco de Zurbarána „Niepokalane Poczęcie”. Na obrazie znajduje się kobieta w różowej sukni oraz zielonym okryciu. Dłonie ma złożone do modlitwy. Dookoła postaci są chmury oraz małe symbole. Są to: brama niebieska, dom złoty, gwiazda zaranna, wieża Dawidowa, zwierciadło sprawiedliwości oraz wieża z kości słoniowej. Pod postacią znajdują się liczne drzewa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Brama niebieska. 2. Dom złoty. 3. Gwiazda zaranna. 4. Wieża z kości słoniowej. 5. Zwierciadło sprawiedliwości. 6. Wieża Dawidowa.
Francisco de Zurbarán, „Niepokalane Poczęcie”, 1630, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 5

Dokonaj interpretacji zamieszczonych powyżej dzieł. Zwróć uwagę na wpływ środków ekspresji na przedstawiony przez malarza temat.

Rxzs0akxwcqcT
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 6

Dokonaj porównania dwóch poniższych dzieł. Szczególną uwagę zwróć na różnice w sposobie przedstawienia tematu oraz zastosowane środki formalne.

6,6
RLbCPDQbt5chd1
Francisco de Zurbarán, „Niepokalane Poczęcie”, 1630, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
RD4Av2ziWK9zh1
Bartolomé Esteban Murillo, „Niepokalane Poczęcie z Aranjuez”, ok. 1675, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
RKuoXJbA5uTJi
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
m61f6046499e60873_0000000000220

Zadania

RL5GVVQ7s7IiD
Ćwiczenie 1
Wymień trzy tytuły dzieł Zurbarána
R9a3olVtwnlff
Ćwiczenie 2
Wymień imiona dwóch świętych, których malował Zurbarán.
RksjO4fzlYVba1
Ćwiczenie 3
Polecenie do zadania brzmi: Połącz obrazy z miejscami, w których się znajdują. 1. „Chrystus przy kolumnie” Możliwe odpowiedzi: A. Muzeum Narodowe, Wrocław B. Luwr, Paryż C. Prado, Madryt D. National Gallery, Londyn 2. Święty Franciszek klęczący z czaszką” Możliwe odpowiedzi: A. Muzeum Narodowe, Wrocław B. Luwr, Paryż C. Prado, Madryt D. National Gallery, Londyn 3. „Agnus Dei” Możliwe odpowiedzi: A. Muzeum Narodowe, Wrocław B. Luwr, Paryż C. Prado, Madryt D. National Gallery, Londyn 4. „Wystawienie ciała świętego Bonawentury” Możliwe odpowiedzi: A. Muzeum Narodowe, Wrocław B. Luwr, Paryż C. Prado, Madryt D. National Gallery, Londyn
Źródło: online-skills.
RFz7Gs9w5s49x
Ćwiczenie 4
Polecenie do zadania brzmi: W puste pola wpisz właściwe określenia zaczerpnięte z Litanii Loretańskiej. Poniżej umieszczony jest obraz Francisco de Zurbarán pt. „Niepokalane Poczęcie”. Na obrazie znajduje się kobieta w różowej sukni oraz zielonym okryciu. Dłonie ma złożone do modlitwy. Dookoła postaci widzimy chmury oraz malutkie symbole. Pod postacią widzimy liczne drzewa. Na obrazie znajdują się pola, w które należy wpisać poprawne odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania, przycisk "Pokaż podpowiedź" oraz przycisk „Wyczyść”.
R1U5GATnLP3U5
Ćwiczenie 5
Zaznacz dwa dzieła, powstałe we wczesnym okresie twórczości Zurbarána. Możliwe odpowiedzi: 1. „Niepokalane poczęcie”. 2. „Zwiastowanie”, 3. „Modlitwa św. Franciszka o wybór nowego papieża”. 4. „Wystawienie ciała świętego Bonawentury”.
R1H7zS3UrrkC3
Ćwiczenie 6
Podaj źródło następujących dzieł: 1. „Zwiastowanie”. Możliwe odpowiedzi: A. Stary testament. B. Nowy Testament. C. Mitologia. D. Hagiografia. 2. „Modlitwa św. Franciszka o wybór nowego papieża”. Możliwe odpowiedzi: A. Stary testament. B. Nowy Testament. C. Mitologia. D. Hagiografia. 3. „Chrystus przy kolumnie”. Możliwe odpowiedzi: A. Stary testament. B. Nowy Testament. C. Mitologia. D. Hagiografia.
R7m9sj14aJobK
Ćwiczenie 7
Dopasuj symbole do właściwego określenia: 1. Lilia. Możliwe odpowiedzi: A. Symbol Marii. B. Symbol Chrystusa. C. Symbol śmierci. 2. Baranek. Możliwe odpowiedzi: A. Symbol Marii. B. Symbol Chrystusa. C. Symbol śmierci.3. Czaszka. Możliwe odpowiedzi: A. Symbol Marii. B. Symbol Chrystusa. C. Symbol śmierci.
m61f6046499e60873_0000000000230

Słownik pojęć

Chiaroscuro
Chiaroscuro

(wymowa: kjaroskuro) – z włoskiego: jasny (chiaro) – ciemny (oscuro); termin używany w odniesieniu do dzieł sztuki:
1) na oznaczenie światłocienia lub malarstwa światłocieniowego,
2) drzeworyt światłocieniowy, drzeworyt barwny tonowy, jedna z technik druku wypukłego, odmiana drzeworytu.

Maniera tenebrosa (tenebryzm)
Maniera tenebrosa (tenebryzm)

termin ten wywodzi się od łacińskiego słowa,,tenebrae” – ciemność; sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem. Tenebryzm stosowany był w malarstwie północnowłoskiego 2 poł. XVI w. (maniera tenebrosa) i w malarstwie barokowym, zwłaszcza przez Caravaggia (caravaggionizm) i Rembrandta.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

m61f6046499e60873_0000000000253

Galeria dzieł sztuki

m61f6046499e60873_0000000000257

Bibliografia

A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, PWN, Warszawa 1981.

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie – sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971.

Wielcy Malarze, Ich życie, inspiracje i dzieło. Murillo, nr 71, 2003.