Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1 śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym,
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego,
3.) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
2) głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas) oraz technik wokalnych (np. śpiew estradowy, śpiew biały, jodłowanie i inne).
posługiwać się zapisem nutowym;
omawiać elementy wysłuchanych piosenek: tempo, metrum, charakter, akompaniament;
realizować akompaniament perkusyjny do piosenki Kupimy choinkę
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o głosach ludzkich i zespołach wykonawczych
GłosyGłosy ludzkie dzielimy na żeńskie i męskie. Ze względu na skalę głosu w każdej grupie wyróżniamy głosy wysokie i niskie:
SOPRAN – wysoki głos żeński;
ALT – niski głos żeński;
TENOR – wysoki głos męski;
BAS – niski głos męski.
W głosach żeńskich, pomiędzy wysokim a niskim głosem, występuje mezzosopran, a w męskich – baryton. Istnieją również inne kategoryzacje, które rozróżniają głosy bardziej szczegółowo, np.: alt dramatyczny, alt komediowy, sopran koloraturowy, sopran młodzieńczo‑dramatyczny, bas komiczny, bas poważny, baryton bohaterski, tenor liryczny. Wyróżniamy również głosy dziecięce, które dzielimy na: niskie – dziewczęce i chłopięce alty oraz wysokie – soprany dziewczęce i chłopięce, tzw. dyszkanty.
Utwory wokalnewokalne można wykonywać solo (bez akompaniamentu i z akompaniamentem) oraz w zespołach wokalnych (bez akompaniamentu i z akompaniamentem);
Utwory wokalne mogą być wykonywane a cappellaa cappella (bez towarzyszenia instrumentu) lub z akompaniamentem jednego instrumentu, np. fortepianu, grupy instrumentów lub orkiestry.
Formy aktywności muzycznej
Dlaczego każdy człowiek potrzebuje kontaktu z muzyką? Kontakt z muzyką zaspakaja potrzebę obcowania z pięknem, doznawania wzruszeń wywoływanych muzyką, wzbogaca osobowość, pogłębia wrażliwość i przynosi radość. Do coraz lepszego rozumienia muzyki, do jej głębszego poznawania i przeżywania, prowadzi aktywne działanie muzyczne, czyli:
śpiewanie pieśni i piosenek (śpiew);
gra na instrumentach (gra);
ruch przy muzyce (ruch);
aktywne słuchanie muzyki (słuchanie);
próby własnej twórczości (tworzenie).
Na drodze własnej aktywności muzycznej znajdują się obszary, które pomagają w rozumieniu muzyki. Są to:
praktyczne wiadomości o muzyce, czyli zasady muzyki;
znajomość zapisu nutowego;
kształcenie głosu, słuchu muzycznego, poczucia rytmu i pamięci muzycznej.
Wśród wymienionych, aktywnych działań muzycznych, najważniejsze miejsce zajmuje śpiew. Na lekcjach w szkole realizacja śpiewu odbywa się poprzez poznawanie i wykonywanie piosenek. Repertuar piosenek dla dzieci i młodzieży jest ogromny i bardzo urozmaicony, zarówno pod względem materiału muzycznego, jak i tekstu. Poniżej zaprezentowane są cztery piosenki, wybrane wg kategorii: pory roku.
Kiedy przyjdzie wiosna?
Autor muzyki – Maciej Małecki
Autor tekstu – Elżbieta Szeptyńska
1. Minął luty, a mróz ciągle trzyma,
wszystkim nam się znudziła ta zima.
Ciepłe buty i czapy wyrzucamy do szafy,
ale wiosny wciąż nie ma i nie ma.
Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.
2. Wiosno, wiosno gdzie jesteś odpowiedz,
czy zaspałaś, czy ruszył lodowiec?
Co dzień pytam się słonka razem ze mną biedronka
i spod śniegu malutka poziomka.
Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.
Jest to piękna piosenka, zarówno pod względem muzycznym, jak i literackim. Skłania do rozmowy na temat nastroju w muzyce i sztuce: piękny, liryczny wstęp instrumentalny, nastrojowa linia melodyczna I cz. i żywsza, bardziej ruchliwa II cz., podkreślający odczucia akompaniament fortepianu. Linia melodyczna, akompaniament i tekst przedstawiają obraz wczesnej wiosny: tęsknota za słoneczną i kolorową wiosną, nadzieja – pierwsze symptomy budzącej się z zimowego snu - przyrody.
Naukę piosenki można połączyć z malowaniem wiosennego krajobrazu: dobór kolorów i techniki malarskiej oraz ze słuchaniem utworów, związanych z tematyką wiosenną, np. trzy części Wiosny z Czterech pór roku A. Vivaldiego.
Piosenka Kiedy przyjdzie wiosna? utrzymana jest w minorowej (molowej) tonacji – f‑moll, metrummetrum 4/4 i umiarkowanym tempietempie.
początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu: „Minął luty, a mróz ciągle trzyma, wszystkim nam się znudziła ta zima”, z realizacją gestodźwieków – cztery klaśnięcia w takcie; a następnie zagraj rytm na dowolnym instrumencie perkusyjnym.
kilka razy wysłuchaj piosenkę Kiedy przyjdzie wiosna?, przeanalizuj zapis nutowy piosenki i zaśpiewaj z nagraniem.
Gonię słońce gorące
Autor muzyki – Aleksander Pałac
Autor tekstu – Elżbieta Szeptyńska
1. Kiedy się zaczyna marzyć,
wszystko może się wydarzyć.
Rzeczy dziwne, osobliwe
i zupełnie nieprawdziwe.
Gonię słońce gorące po łące,
po łące zielonej jak rzeka.
Gonię słońce gorące po łące,
a ono przede mną ucieka.
To się skryje w traw czuprynę,
drzewom w liściach przyda złota,
zawsze skore do zabawy,
kiedy przyjdzie mu ochota.
2. Nie dowierza mama z tatą
cóż poradzić mogę na to?
A tak byłoby ciekawie
razem gonić słońce w trawie.
Gonię słońce gorące…
Piosenka w umiarkowanym tempie, majorowej (durowej) tonacji – F‑dur. Podczas słuchania należy zwrócić uwagę na występujące w piosence zmiany metrum: takty 1‑4 – metrum 4/4 (miarą taktu jest ćwierćnuta), takty 5‑14 – metrum 6/8 (miarą taktu jest ósemka), taktytakty 15‑21 – metrum 4/4 (miarą taktu jest ćwierćnuta).
Każda z części ma inny charakter i tempo:
I część – t. 1‑6, tempo umiarkowane, dynamikadynamika: mezzoforte;
II część – t. 7‑14, żywiej, dynamika: forte;
III część – t. 15‑21, wolniej, dynamika: mezzopiano.
Każda część poprzedzona jest instrumentalnym (fortepian) wprowadzeniem. Cala piosenka jest bardzo pogodna i ciekawa, a wprowadzane zmiany wywołują inne obrazy:
I cz. – opowiadanie o marzeniach;
II cz. – ruch, pogoń za słońcem;
III cz. – uspokojenie, podsumowanie;
początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu:
Kiedy się zaczyna marzyć, wszystko może się wydarzyć. Rzeczy dziwne, osobliwe i zupełnie nieprawdziwe
z realizacją gestodźwięków: w metrum 4/4 – cztery klaśnięcia, jedno na każdą ćwierćnutę i w metrum 6/8 – sześć klaśnięć, jedno na każdą ósemkę.
kilka razy wysłuchaj piosenkę Gonię słońce gorące, przeanalizuj zapis nutowy piosenki i zaśpiewaj z nagraniem.
W deszczowym rytmie
Autor muzyki – Marian Sawa
Autor tekstu – Elżbieta Szeptyńska
1. Choć za oknem taka plucha,
choć za oknem pada deszcz,
kiedy pada, lubię słuchać
i ty ze mną spróbuj też.
Słuchać deszczowej muzyki
na deszczowe skrzypce i smyki,
słuchać, jak rosną kałuże,
te małe i te duże.
O właśnie tak: kap, kap. (bis)
2. Ciągle kapie woda z góry,
jak to robi, nie wiem sam.
Skąd tę wodę biorą chmury,
czy tam w niebie mają kran?
Słucham deszczowej muzyki…
3. Aura swoje ma wybryki,
deszcz uparcie szyby tnie.
Więcej wody czy muzyki?
Czy to ktoś naprawdę wie?
Słucham deszczowej muzyki…
Piosenka o deszczu, w metrum 4/4 (alla brevealla breve), tonacji D‑dur i spokojnym tempie. Akompaniament fortepianowy naśladuje padający deszcz. W zakończeniu piosenki, w miejscu pauz w śpiewie można dołączyć gestodźwięki (klaskanie) lub grę na instrumencie perkusyjnym (zgodnie z zapisem nutowym).
początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu:
Choć za oknem taka plucha, choć za oknem pada deszcz
, a następnie wykonaj gestodźwiękami: ósemki – uderzenie o uda raz prawą i raz lewą ręką, ćwierćnuty – klaskanie, pauzy – pstrykanie.
metrum 4/4 – alla breve (oznaczenie (załącznik 3)) za kluczem wiolinowym i krzyżykami) (wł. breve – krótki, dosł. na sposób krótki), co oznacza, że jednostką metryczną nie jest ćwierćnuta, lecz półnuta; realizuje się go jak takt 2/2, lecz w tempie dwukrotnie szybszym;
kilka razy wysłuchaj piosenkę W deszczowym rytmie, przeanalizuj zapis nutowy piosenki, zaśpiewaj z nagraniem i realizacją gestodźwięków (klaskanie).
Kupimy choinkę
Autor muzyki: Zbigniew Ciechan
Autor tekstu: Danuta Gellnerowa
1. Pojedziemy dziś sankami
na plac choinkowy,
gdzie choinki do choinek
tulą swoje głowy.
Gdzie choinki się trzymają
za zielone ręce
i znajdziemy tę jedyną
w iglastej sukience.
Ko le le le le le le le le
Ko li li li li li laj.
2. I będziemy wieźć na sankach
królewnę zieloną,
bo już wszyscy z zabawkami
czekają nas w domu.
Opleciemy ją łańcuchem
srebrzystym dokoła,
zawiesimy złotą gwiazdę
wysoko u czoła.
Ko le le…
3. Damy świeczki, niech je trzyma
w palcach swych zielonych,
niech ogniami złocistymi
błyśnie z każdej strony.
Ustrojona, rozśpiewana
królować nam będzie,
przy opłatku, przy muzyce,
przy cichej kolędzie.
Ko le le…
Piosenka w metrum 2/4 i umiarkowanie żywym tempie. Ma dwuczęściową budowę: AB. Część A utrzymana jest w tonacji G‑dur – 16 taktów (frazy: 2 razy 8 taktów), cz. B to ośmiotaktowy refren w tonacji D‑dur. Refren zbudowany jest z dwóch czterotaktowych odcinków, z drobnymi różnicami w zakończeniu. W 24 i 25 takcie pojawia się oznaczenie muzyczne: zakończenie 1 i 2 zwrotki to takt 24 (z pominięciem taktu 25); zakończenie zwrotki 3 to takt 25 (z pominięciem taktu 24). Rozpoczyna się czterema taktami wstępu instrumentalnego.
Początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu:
Pojedziemy dziś sankami na plac choinkowy
, a następnie zagraj go na dowolnym instrumencie perkusyjnym.
kilka razy wysłuchaj piosenkę Kupimy choinkę, przeanalizuj zapis nutowy piosenki, wykonaj partię wybranego instrumentu perkusyjnego, zaśpiewaj z nagraniem i towarzyszeniem instrumentu.
Zadania
Podziel podane głosy na męskie i żeńskie, a następnie ustaw je (w poszczególnych grupach) od najwyższego do najniższego:
baryton, tenor, bas, sopran, alt, mezzosopran
głosy żeńskie | |
---|---|
głosy męskie |
Wysłuchaj fragmenty piosenek i połącz z porą roku o której opowiadają:
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Podziel podanych twórców piosenek na autorów muzyki i tekstów:
Zbigniew Ciechan, Elżbieta Szeptyńska, Marian Sawa, Maciej Małecki, Danuta Gellnerowa, Aleksander Pałac
autor muzyki | |
---|---|
autor tekstu |
Słownik pojęć
Śpiew bez towarzyszenia instrumentów.
Takt 4/4, w którym jednostką metryczną jest nie ćwierćnuta, lecz półnuta; realizuje się go więc jak takt 2/2, lecz w tempie dwukrotnie szybszym (półnutę traktuje się jak ćwierćnutę, ćwierćnutę jak ósemkę itd.).
Pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, występuje w operze lub w innej wielkiej formie wokalno‑instrumentalnej: w oratorium, operetce, kantacie.
Określenie wszystkich zjawisk, związanych z głośnością dźwięków i jej zmianami w utworze.
Naturalny dęty (nie strunowy!) instrument muzyczny; źródłem dźwięku jest drgający słup powietrza, zawarty w górnych drogach oddechowych, pobudzonych do drgań przez wibrację wiązadeł (tzw. strun głosowych), spełniających rolę stroika; głosy dzielimy na męskie (tenor, baryton, bas), żeńskie (sopran, mezzosopran, alt, kontralt) i chłopięce (dyszkant, alt).
Zasada regularnego następstwa naturalnych akcentów w rytmicznym przebiegu utworu.
Odcinek stale powtarzającego się schematu metrycznego w utworze lub w jego części, ograniczony kreskami taktowymi.
Stopień szybkości wykonywania utworu, określany za pomocą: a. oznaczeń słownych […], b. metronomu […], c. określeń porównawczych […].
Muzyka przeznaczona do śpiewu, zaopatrzona w tekst słowny, którego ilustracją jest śpiewana melodia; tekst nadaje muzyce wokalnej właściwości programowe, przez co oddziałuje ona bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna; do muzyki wokalnej należą wszystkie pieśni i utwory na głos solo, na głos solo z towarzyszeniem instrumentalnym (muzyka wokalno‑instrumentalna), utwory na chór oraz kameralne zespoły śpiewacze.
Definicje pochodzą z: enckylopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Wydawnictwo PWM 1988.