Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Rodzaje skał.

Wymagania szczegółowe Podstawy programowej (numer):

4.3.

Wymagania szczegółowe Podstawy programowej (treść):

4.3. Uczeń rozpoznaje główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce; wskazuje na mapie najważniejsze obszary ich występowania; podaje przykłady wykorzystania skał w różnych dziedzinach życia człowieka;

Uczeń:

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, czym jest geologia,

  • wie, czym różnią się od siebie główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce,

  • wie, jakie są najważniejsze obszary występowania skał w Polsce,

  • wie, w jaki sposób powstają skały,

  • wie, w jaki sposób można wykorzystać skały w różnych dziedzinach życia człowieka.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi rozpoznać główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce,

  • potrafi wymienić i wskazać na mapie najważniejsze obszary występowania skał w Polsce,

  • potrafi wymienić zastosowania skał w różnych dziedzinach życia człowieka,

  • potrafi samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł (materiały przygotowane przez nauczyciela),

Etapy lekcji

Nauczane przedmioty

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Faza przygotowawcza

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się,

Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają rodzaje skał. Wysłuchuje odpowiedzi i je komentuje. Następnie zadaje pytanie, w jaki sposób można wykorzystywać skały w różnych dziedzinach życia człowieka. Gdy uczniowie podają przykłady prosi o wymienienie cech skały, która jest szczególnie istotna przy danym zastosowaniu.

Pogadanka

Praca w grupach

ćwiczenia

Indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Faza realizacyjna

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

Nauczyciel przypomina jakie procesy geologiczne prowadzą do kształtowania powierzchi skorupy ziemskiej i powstawania skał.

Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć (zasób nr 1), przedstawiającą zestaw skał. Omawia występowanie i zastosowanie każdej z nich. W przypadku, gdy dana skała występuje w Polsce, pokazuje obszary jej najczęstszego występowania.

Nauczyciel pokazuje uczniom okazy skał występujących w Polsce. Skały te powinny wcześniej zostać omówione podczas prezentacji. Nauczyciel prosi po kolei uczniów, by zidentyfikowali rodzaj skały, określili jej zastosowanie oraz wskazali na mapie obszar jej najczęstszego występowania. W razie potrzeby nauczyciel pomaga i uzupełnia odpowiedzi uczniów.

Praca z różnymi środkami informacji, galeria zdjęć (zasób nr 1),

okazy minerałów i skał występujących w Polsce

Pogadanka

Praca w grupach

ćwiczenia

Praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa,

Praca w grupach metodą aktywizującą uczniów,

Uczenie przez działanie,

Uczenie metodą badawczą przez eksperyment ( uczeń samodzielnie wyciąga końcowe wnioski).

Faza podsumowująca

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

W ramach podsumowania nauczyciel uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) i wspólnie z uczniami odpowiada na pytania.

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2)

Pogadanka

Praca w grupach

ćwiczenia

Praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa,

RELZJX7q1PlSU

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 82.07 KB w języku polskim
RcZv8nxnZJu5M

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3