Rodzaje skał
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Rodzaje skał.
Wymagania szczegółowe Podstawy programowej (numer):
4.3.
Wymagania szczegółowe Podstawy programowej (treść):
4.3. Uczeń rozpoznaje główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce; wskazuje na mapie najważniejsze obszary ich występowania; podaje przykłady wykorzystania skał w różnych dziedzinach życia człowieka;
Uczeń:
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, czym jest geologia,
wie, czym różnią się od siebie główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce,
wie, jakie są najważniejsze obszary występowania skał w Polsce,
wie, w jaki sposób powstają skały,
wie, w jaki sposób można wykorzystać skały w różnych dziedzinach życia człowieka.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi rozpoznać główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce,
potrafi wymienić i wskazać na mapie najważniejsze obszary występowania skał w Polsce,
potrafi wymienić zastosowania skał w różnych dziedzinach życia człowieka,
potrafi samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł (materiały przygotowane przez nauczyciela),
Etapy lekcji | Nauczane przedmioty | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Faza przygotowawcza | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają rodzaje skał. Wysłuchuje odpowiedzi i je komentuje. Następnie zadaje pytanie, w jaki sposób można wykorzystywać skały w różnych dziedzinach życia człowieka. Gdy uczniowie podają przykłady prosi o wymienienie cech skały, która jest szczególnie istotna przy danym zastosowaniu. | Pogadanka Praca w grupach ćwiczenia | Indywidualna i zbiorowa, praca w grupach | |
Faza realizacyjna | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel przypomina jakie procesy geologiczne prowadzą do kształtowania powierzchi skorupy ziemskiej i powstawania skał. Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć (zasób nr 1), przedstawiającą zestaw skał. Omawia występowanie i zastosowanie każdej z nich. W przypadku, gdy dana skała występuje w Polsce, pokazuje obszary jej najczęstszego występowania. Nauczyciel pokazuje uczniom okazy skał występujących w Polsce. Skały te powinny wcześniej zostać omówione podczas prezentacji. Nauczyciel prosi po kolei uczniów, by zidentyfikowali rodzaj skały, określili jej zastosowanie oraz wskazali na mapie obszar jej najczęstszego występowania. W razie potrzeby nauczyciel pomaga i uzupełnia odpowiedzi uczniów. | Praca z różnymi środkami informacji, galeria zdjęć (zasób nr 1), okazy minerałów i skał występujących w Polsce | Pogadanka Praca w grupach ćwiczenia | Praca w grupach Indywidualna i zbiorowa, Praca w grupach metodą aktywizującą uczniów, Uczenie przez działanie, Uczenie metodą badawczą przez eksperyment ( uczeń samodzielnie wyciąga końcowe wnioski). |
Faza podsumowująca | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | W ramach podsumowania nauczyciel uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) i wspólnie z uczniami odpowiada na pytania. | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) | Pogadanka Praca w grupach ćwiczenia | Praca w grupach Indywidualna i zbiorowa, |