Romantyczne sposoby poznawania i opisu świata na podstawie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza
Romantyczne sposoby poznawania i opisu świata na podstawie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
utrwala wiadomości na temat europejskiego i polskiego romantyzmu,
zna romantyczne sposoby poznawania i opisu świata,
zna definicje ballady, dumy, synkretyzmu gatunkowego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi scharakteryzować balladę i jej synkretyczną naturę i pokazać jej cechy na konkretnych przykładach,
dostrzega związki i różnice ballady a dumy,
potrafi wyciągać wnioski o charakterze utworu na podstawie biografii autora, tytułu i motta dzieła,
doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody problemowej, podającej, heurystycznej, metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik Opowieść o człowieku (teksty ballad, biografia A. Mickiewicza)
Tomik poezji
Podręczny słownik terminów literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej, dotyczącej wprowadzenia do romantyzmu europejskiego i polskiego, szczególnie:
cechy charakterystyczne romantyzmu polskiego,
największe dzieła A. Mickiewicza,
postacie pozostałych znanych polskich pisarzy.
Nauczyciel podaje temat lekcji: Romantyczne sposoby poznawania i opisu świata na podstawie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza, a następnie sprawdza pracę domową – wyjaśnienie pojęć: ballada, duma.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi klasę o wyjaśnienie zależności między balladą i dumą.
Nauczyciel wprowadza pojęcie synkretyzmu.
Wybrany uczeń rekonstruuje biografię A. Mickiewicza.
Nauczyciel aranżuje odczyt ballady Romantyczność z podziałem na role.
Nauczyciel podaje informację na temat czasu i okoliczności napisania oraz wydania „Ballad i romansów”.
Uczniowie wyjaśniają znaczenie tytułu (manifest romantyzmu) i motta (Szekspir, Hamlet, duchowość).
Nauczyciel prosi o odszukanie w tekście cech typowo romantycznych (nastrój, natura, bohater, widmo, obłąkanie, synkretyzm gatunkowy, uczucie, wiara).
Uwaga do nauczyciela: informacje w nawiasach są odpowiedziami, do jakich powinni dojść uczniowie, jeśli nie samodzielnie to z podpowiedziami nauczyciela.
Nauczyciel prosi o rozszyfrowanie, z jakiej epoki może pochodzić ktoś, kto kieruje siew życiu „szkiełkiem i okiem” a z jakiej ktoś kierujący się „czuciem i wiarą”? – omówienie polemiki romantyków z klasykami.
Nauczyciel prosi jednego ucznia o wczucie się w osobę autora i opowiedzenie się za którymś ze stanowisk, wspierając się cytatami z ballady.
c) Faza podsumowująca
Burza mózgów - uczniowie podają wszystkie słowa, jakie przychodzą im do głowy w związku z tematem lekcji. Nauczyciel prosi o połączenie ze sobą liniami słów, które się najbardziej ze sobą łączą tematycznie, problematycznie, itp.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Biedrzycki K., Opowieść o człowieku. Język polski klasa II, Znak, Kraków 2002. (teksty ballad, biografia A. Mickiewicza)
Głowiński M. Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Open, Warszawa 1994.
Mickiewicz A., Ballady i romanse, Czytelnik, Warszawa 1984.
Półturzycki J., Wdrażanie do samokształcenia, WSiP, Warszawa 1983.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Klasa przygotuje inscenizację ballady Romantyczność.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak