1789 – wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej – początek romantyzmu w Europie
1808‑1812 – namalowanie przez Francisco Goyę Kolosa
1818 – namalowanie przez Caspar Davida Friedricha Wędrowca nad morzem mgły
1819 – namalowanie przez Théodore’a Géricaulta Tratwy Meduzy
1822 – początek romantyzmu w Polsce, wydanie przez Adama Mickiewicza Ballad i romansów
1830 – ukończenie przez Eugèn Delacroix’a obrazu Wolność wiodąca lud na barykady
1837 – namalowanie przez Piotra Michałowskiego Szarża w wąwozie Somosierra
1844 – namalowanie przez Williama Turnera Szybkość, para i deszcz
1848 – Wiosna Ludów w Europie, koniec romantyzmu w Europie
1863 – powstanie styczniowe, koniec romantyzmu na ziemiach polskich
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Rkco3CpXlJtJb1
scenariusz lekcji dla nauczyciela
scenariusz lekcji dla nauczyciela
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
m3787b20f2c2a6752_0000000000042
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
m3787b20f2c2a6752_0000000000048
Nauczysz się
identyfikować prace malarzy działających w epoce romantyzmu;
wskazywać motywy występujące w malarstwie romantycznym;
wymieniać najważniejsze prace, które powstały w epoce romantyzmu;
tworzyć opisy do wybranych dzieł malarskich uwzględniając właściwą kompozycję pracy, język i styl.
m3787b20f2c2a6752_0000000000055
Romantyzm
Epoka ta trwała od lat 90. XVIII wieku do lat 40. XIX wieku. Romantyzm był nie tylko ruchem artystycznym, ale także ideowym Rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał w poezji, malarstwie i muzyce.
Powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją przemysłową i Wielką Rewolucją Francuską z 1789 roku. Stanowił także formę buntu przeciwko ustalonym regułom społecznym, które rządziły społeczeństwami epoki Oświecenia. Artyści wyrażali sprzeciw wobec sztywnych zasad życia arystokracji i mieszczaństwa, odrzucali ustalone reguły życia politycznego oraz naukowe podejście do natury i człowieka.
RtpwogBEvNN5a1
Ilustracja przedstawiająca rewolucję francuską wykonana w biało-czarnych barwach. Na głównym planie widać postać kobiety w jasnej sukni trzymającą w lewej ręce łańcuch, a prawej karabin oparty o ziemię. Ma odsłoniętą jedną pierś. Stoi na pagórku a obok leżą ranni, a inne osoby ruszają do ataku. Na przodzie rysunku wstążka z rozciągniętą szarfą i dwoma listkami, które są obok kobiety.
Rewolucja francuska, online-skills, CC BY 3.0
Dzieła z tego okresu nie należą do jednolitych. Na każdym widoczny jest indywidualizm danego artysty romantycznego. Jednak można dostrzec kilka wspólnych cech, które pozwalają opisać malarstwo romantyczne. Na obrazach z tego okresu najczęściej pojawiała się natura. Artyści inspirowali się jej tajemniczością i potęgą wobec świata ludzi. Żywiołowość zmusiła malarzy do zmiany dotychczasowej kolorystki oraz kompozycji. Dzieła nabrały bardziej dynamicznego wydźwięku o dużym kontraście. Wśród prac romantycznych nie brakuje obrazów ze zjawiskami fantastycznymi, gdzie dużą rolę odgrywał symbol. Tym samym można stwierdzić, że wiele cech malarstwa romantycznego zaprzeczało osiemnastowiecznym kanonom sztuki. Artyści tworzyli w oparciu o własny, unikalny styl. Do tematyki romantycznej zaliczyć można także człowieka, ludzkie przeżycia oraz patriotyzm i wydarzenia historyczne.
m3787b20f2c2a6752_0000000000070
Malarstwo romantyczne
Szybko rozprzestrzeniające się ideały przełomu XVIII i XIX wieku, wywarły ogromny wpływ na kulturę i sztukę europejską. Hasła równości i braterstwa oraz dążenie do wolności zostały szczególnie ochoczo przyjęte wśród Polaków, którzy ówcześnie pozbawieni byli swojego Państwa. Nastrój rewolucjiWielka Rewolucja Francuskarewolucji i buntu inspirował malarzy do tworzenia emocjonalnych, uduchowionych i dynamicznych dzieł.
Artyści chcieli rozwijać swoje malarstwo opierając się na wyobraźni, fantazji, własnych emocjach i przeżyciach. Niechętnie inspirowali się antykiem (w przeciwieństwie do poprzedniej epoki), odrzucili klasyczną harmonię, ład i równowagę. W ich pracach główną rolę gra tajemniczość, niepokój, twórcza swoboda, dynamika, uczuciowość, ekspresja, metafizykaMetafizykametafizyka.
Malarze używając w obrazach bogatych kolorów, mocnych kontrastów oraz nastrojowego światła, tworzyli mroczne, jakby wyrwane ze snu baśniowe scenerie. Fascynowano się duchowością, OrientemOrientOrientem (czyli krajami Wschodu), średniowieczem. Obraz często łączy w sobie wiele wątków tematycznych, np. sceny bitewne przedstawione są z fragmentem krajobrazu albo namalowany portret może ukazywać postać historyczną.
Malowano ważne wydarzenia z przeszłości oraz życie codzienne, postacie z literatury, historii, bohaterów z baśni i legend, marzycieli, wędrowców, wojowników, patriotów i zakochanych.
Malarstwo pod względem tematyki można podzielić na:
historyczne, przedstawiające sceny i postacie z historii,
malarstwo postaci (np. portret),
pejzaż – fragmenty krajobrazu, malarstwo batalistyczneMalarstwo batalistycznemalarstwo batalistyczne
malarstwo batalistyczne, które obrazuje sceny bitewne,
malarstwo rodzajowe, tzw. sceny rodzajowe, nawiązujące do życia codziennego.
Bardzo często zdarza się tak, że obraz łączy w sobie wiele wątków tematycznych, np. sceny bitewne przedstawione są z fragmentem krajobrazu albo namalowany portret może przedstawiać postać historyczną.
W malarstwie romantycznym ważną rolę grały kontrasty barwne, wśród których możemy rozróżnić kontrasty temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe. Walor to natężenie tonu barwy. Największym kontrastem walorowym jest umieszczenie obok siebie czerni i bieli. Kontrasty temperaturowe tworzone są przez zestawienie w sąsiedztwie barw ciepłych i chłodnych. Kontrasty dopełnieniowe to kontrasty barw leżących po przeciwnej stronie koła barw (np. czerwień - zieleń, błękit - pomarańcz, fiolet - żółcień). Ulokowanie tych barw w sąsiedztwie pogłębia je i wzmacnia ich oddziaływanie, nadając obrazowi intensywności.
m3787b20f2c2a6752_0000000000086
Przykłady malarstwa romantycznego
RJ6AA6x1ezkLp1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Théodore’a Géricaulta „Tratwa Meduzy”. Ukazani są rozbitkowie ze statku Meduza. Ludzie znajdują się na drewnianej tratwie, która płynie po wzburzonym morzu. W oddali widoczny jest okręt, do którego rozbitkowie machają. Ocean jest wzburzony, a niebo pokrywają ciemne chmury. W dolnej części tratwy leżą zwłoki rozbitków. Zrezygnowany starszy mężczyzna, mimo braku nadziei, trzyma ciało młodzieńca. Na drugiej części tratwy dwie grupy ludzi skierowane są w przeciwną stronę ku horyzontowi, na którym znajduje się okręt. Mężczyzna po lewej wyciąga rękę w stronę horyzontu. Grupa po prawej ułożona jest w kształcie piramidy, na szczycie której znajduje się młodzieniec wymachujący czerwoną koszulą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dynamiczna, dramatyczna kompozycja, ukazuje rozpaczliwą sytuację rozbitków dryfujących po wzburzonym, nieprzyjaznym morzu, pokazując siłę i zwycięstwo żywiołów nad ludźmi.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Théodore’a Géricaulta „Tratwa Meduzy”. Ukazani są rozbitkowie ze statku Meduza. Ludzie znajdują się na drewnianej tratwie, która płynie po wzburzonym morzu. W oddali widoczny jest okręt, do którego rozbitkowie machają. Ocean jest wzburzony, a niebo pokrywają ciemne chmury. W dolnej części tratwy leżą zwłoki rozbitków. Zrezygnowany starszy mężczyzna, mimo braku nadziei, trzyma ciało młodzieńca. Na drugiej części tratwy dwie grupy ludzi skierowane są w przeciwną stronę ku horyzontowi, na którym znajduje się okręt. Mężczyzna po lewej wyciąga rękę w stronę horyzontu. Grupa po prawej ułożona jest w kształcie piramidy, na szczycie której znajduje się młodzieniec wymachujący czerwoną koszulą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dynamiczna, dramatyczna kompozycja, ukazuje rozpaczliwą sytuację rozbitków dryfujących po wzburzonym, nieprzyjaznym morzu, pokazując siłę i zwycięstwo żywiołów nad ludźmi.
Ilustracja przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Malarz ukazał symbolicznie wolność jako kobietę. W rozdartej sukni, z flagą francuską w jednej dłoni i bagnetem w drugiej prowadzi grupę ludzi. To żołnierze. Wspólnie wyruszają po zwycięstwo i wolność. U dołu obrazu namalowane martwe postaci. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: To najsłynniejszy na świecie obraz uosabiający wolność, czyli nadający pojęciu wolności ludzką postać. Taki zabieg nazywamy też personifikacją. Baśniowy, podniosły klimat płótna przeplata się z hasłami rewolucji francuskiej: wolności, równości i braterstwa. Scena jest przykładem romantycznej fascynacji rewolucją, buntem przeciw oświeceniowym normom. Negowano XVIII wieczny porządek społeczny, w którym ważne miejsce zajmowała zamożna arystokracja, a klasa niższa żyła w skrajnej biedzie.
Ilustracja przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Malarz ukazał symbolicznie wolność jako kobietę. W rozdartej sukni, z flagą francuską w jednej dłoni i bagnetem w drugiej prowadzi grupę ludzi. To żołnierze. Wspólnie wyruszają po zwycięstwo i wolność. U dołu obrazu namalowane martwe postaci. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: To najsłynniejszy na świecie obraz uosabiający wolność, czyli nadający pojęciu wolności ludzką postać. Taki zabieg nazywamy też personifikacją. Baśniowy, podniosły klimat płótna przeplata się z hasłami rewolucji francuskiej: wolności, równości i braterstwa. Scena jest przykładem romantycznej fascynacji rewolucją, buntem przeciw oświeceniowym normom. Negowano XVIII wieczny porządek społeczny, w którym ważne miejsce zajmowała zamożna arystokracja, a klasa niższa żyła w skrajnej biedzie.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec ponad morzem mgły”. Ukazuje stojącego na skale mężczyznę z laską w prawym ręku, zwróconego tyłem do widza i wpatrującego się w daleki pejzaż. W tle widoczne są fragmenty szczytów gór, skąpane we mgle. Im dalej, tym pejzaż staje się bardziej rozmyty i łączy się z jasnym niebem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wędrowiec nad morzem mgły - Bohater romantyczny – wędrowiec-marzyciel, przedstawiony jest w scenerii skał Rugii. Obraz ukazuje piękno, tajemniczość górskiego krajobrazu. Pojawia się złudzenie optyczne – chmury i mgła nad przepaścią przypominają fale wzburzonego morza. Zagadkowa postać odwróconego plecami mężczyzny jest zilustrowaniem romantycznego indywidualizmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec ponad morzem mgły”. Ukazuje stojącego na skale mężczyznę z laską w prawym ręku, zwróconego tyłem do widza i wpatrującego się w daleki pejzaż. W tle widoczne są fragmenty szczytów gór, skąpane we mgle. Im dalej, tym pejzaż staje się bardziej rozmyty i łączy się z jasnym niebem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wędrowiec nad morzem mgły - Bohater romantyczny – wędrowiec-marzyciel, przedstawiony jest w scenerii skał Rugii. Obraz ukazuje piękno, tajemniczość górskiego krajobrazu. Pojawia się złudzenie optyczne – chmury i mgła nad przepaścią przypominają fale wzburzonego morza. Zagadkowa postać odwróconego plecami mężczyzny jest zilustrowaniem romantycznego indywidualizmu.
Caspar David Friedrich, „Wędrowiec nad morzem mgły”, ok. 1817, Kunsthalle, Hamburg, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
RYdogr8MtSIBk1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Piotra Michałowskiego „Szarża w wąwozie Somosierra”. Ukazuje podążające konno przez przełęcz wojsko. Tłum zatacza łuk i zanika w głębi. Wokół szwadronu wznoszą się tumany rdzawobrunatnego kurzu. Kolorystyka dzieła jest ciepła, dominują w niej czerwienie, rdzawe brązy i żółcienie. Ciemniejsze tony znajdują się w dole dzieła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obraz przedstawia szarżę polskich wojsk w hiszpańskiej miejscowości Somosierra w 1808 roku. Przedstawia niezwykłą ekspresję, uchwycenie ruchu i grę światła. Płótno ukazuje odwagę, zaciekłość walki i poświęcenie oddziału Polaków.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Piotra Michałowskiego „Szarża w wąwozie Somosierra”. Ukazuje podążające konno przez przełęcz wojsko. Tłum zatacza łuk i zanika w głębi. Wokół szwadronu wznoszą się tumany rdzawobrunatnego kurzu. Kolorystyka dzieła jest ciepła, dominują w niej czerwienie, rdzawe brązy i żółcienie. Ciemniejsze tony znajdują się w dole dzieła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obraz przedstawia szarżę polskich wojsk w hiszpańskiej miejscowości Somosierra w 1808 roku. Przedstawia niezwykłą ekspresję, uchwycenie ruchu i grę światła. Płótno ukazuje odwagę, zaciekłość walki i poświęcenie oddziału Polaków.
Piotr Michałowski, „Szarża w wąwozie Somosierra”,1837, Muzeum Narodowe, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna
RY6rVIdgbnsLS1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Williama Turnera „Deszcz, para, szybkość”. Ukazuje mglisty pejzaż, przedstawiony w rozmytych kolorach z jadącym pociągiem. Na obrazie widoczny jest pociąg jadący po moście w złych warunkach atmosferycznych. Wyraźnie widoczny jest komin lokomotywy. Po lewej stronie, pod filarami mostu znajdują się dwie łodzie z pasażerami oraz ledwo widoczni rolnicy. W prawym dolnym rogu umieszczony został zarys niewielkiego zająca. Przestraszone zwierzę ucieka przed wielką, rozpędzoną lokomotywą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dynamiczna kompozycja, wrażliwość na zmieniające się w naturze światło i intensywność koloru, były dla malarza bardzo ważne. Dzięki temu artysta tworzył prace oddalone od realizmu, oparte na indywidualnej obserwacji i wrażeniu. Wyraźnie zarysowany jest komin lokomotywy, pozostała część obrazu rozmywa się w złocistej mgle.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Williama Turnera „Deszcz, para, szybkość”. Ukazuje mglisty pejzaż, przedstawiony w rozmytych kolorach z jadącym pociągiem. Na obrazie widoczny jest pociąg jadący po moście w złych warunkach atmosferycznych. Wyraźnie widoczny jest komin lokomotywy. Po lewej stronie, pod filarami mostu znajdują się dwie łodzie z pasażerami oraz ledwo widoczni rolnicy. W prawym dolnym rogu umieszczony został zarys niewielkiego zająca. Przestraszone zwierzę ucieka przed wielką, rozpędzoną lokomotywą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dynamiczna kompozycja, wrażliwość na zmieniające się w naturze światło i intensywność koloru, były dla malarza bardzo ważne. Dzięki temu artysta tworzył prace oddalone od realizmu, oparte na indywidualnej obserwacji i wrażeniu. Wyraźnie zarysowany jest komin lokomotywy, pozostała część obrazu rozmywa się w złocistej mgle.
William Turner, „Deszcz, para, szybkość”, 1844, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
m3787b20f2c2a6752_0000000000089
Malarstwo romantyczne - animacja
R6vkfmhqd4hq31
Animacja przedstawia współczesne wnętrze wystawowe, na którego ścianach rozwieszone są w złoconych ramach obrazy z okresu romantyzmu. Na pierwszej ścianie znajduje się obraz Théodore'a Géricaulta "Oficer szaserów". Dzieło ukazuje oficera Gwardii napoleońskiej, Alexandra Dieudonné’a, który był przyjacielem artysty. Postać obraca się przyjmując dramatycznie skręcona pozę, w ręku trzymam miecz, wyrażając gotowość do walki. Portret został wyeksponowany poprzez obniżoną linię horyzontu. Koń stający dęba ma zwróconą w prawo głowę. W tle została przedstawiona scena bitwy, wzmocniona ciepłą kolorystyka, jednak nie jest to dzieło typowo batalistyczne – malarz zamieszcza jedynie jej fragment, a nie panoramiczne ujęcie tematu, jak to miało miejsce w typowych ujęciach tego typu. Géricault wzmacnia napięcie przez odważne wybory kolorów i różnorodne efekty świetlne oraz ciemne, zachmurzone niebo. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Théodore Géricault - Oficer szaserów – 1812. Francuski malarz i grafik okresu romantyzmu, zwany „malarzem koni i wariatów”. Tworzył portrety, sceny batalistyczne, liczne przedstawienia koni. Jego obrazy odzwierciedlają barwną, energiczną i ekstrawagancką osobowość artysty. Cechuje je wyjątkowy dynamizm, bogaty koloryt, duża siła wyrazu. Malarz tworzył w ekstatycznym napięciu, próbując oddać najbardziej gwałtowne emocje. Na zamówienie doktora Georgeta w l. 1822-23 wykonał serię portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego. Wizerunki te miały przypuszczalnie posłużyć jako ilustracja jego teorii dotyczącej klasyfikacji szaleństwa. Są to obrazy zawierające ogromny ładunek emocji. Na kolejnej ścianie znajduje się obraz Caspara Davida Friedricha „Opactwo w dębowym lesie”. Dzieło ukazuje pejzaż z suchymi dębami, pośród których znajduje się gotycka brama, zakończona łukiem ostrym. Kolorystyka jest ponura i stonowana, ogranicza się do brunatnych odcieni brązów i żółcieni. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Caspar David Friedrich - Opactwo w dębowym lesie - 1809-1810. Malował widoki zimowej lub jesiennej przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. Motywami obrazów artysty są realistycznie ukazane ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu. Obok znajduje się obraz Wiliama Turnera „Statek niewolniczy”. Ukazuje statek płynący po wzburzonym morzu na tle wschodzącego lub zachodzącego słońca. Na pierwszym planie widoczne są fragmenty ludzkich postaci, które topią się w morzu. W dolnej części z wody wyłaniają się ręce afrykańskich niewolników skute kajdanami. W dziele widoczne są kontrasty kolorystyczne. Do obrazu dołączone są dodatkowe informacje: Joseph Mallord William Turner - Statek Niewolniczy – 1840. Angielski malarz, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Tematem obrazu jest praktykowane w XIX w. pozbywanie się chorych i umierających niewolników poprzez wrzucanie ich w odmęty oceanu, by móc otrzymać należne kwoty od ubezpieczyciela po przybiciu do brzegów Ameryki. Ubezpieczyciel płacił za niewolników, którzy „zaginęli na morzu”. Na kolejnej ścianie znajduje się dzieło Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Ukazuje kobietę idącą z ludem po wolność. Kobieta ma rozdartą sukienkę i widoczne piersi. W jednej dłoni trzyma francuską flagę. Obok niej widoczni są strzelcy oraz leżące martwe postacie. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym. Do obrazu zostały dodane dodatkowe informacje: Ferdinand Victor Eugène Delacroix - Wolność wiodąca lud na barykady – 1830, Dodatkowe informacje: Delacroix, jako sztandarowy malarz francuskiego romantyzmu, był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu. W 1855, przy okazji wystawy światowej, stało się oczywiste, że Delacroix został odnowicielem malarstwa francuskiego, który nie tyle „pokonał” klasycyzm, co otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę – bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm. Delacroix był przede wszystkim kolorystą, artystą malującym ze swobodą, co po okresie bardzo oszczędnej kolorystyki i sztywnej kompozycji czasu klasycyzmu wniosło element żywiołu już samą formą. Na ostatniej ścianie umieszczony jest obraz Francisco Goyi „Sabat Czarownic”. Ukazuje rytuał czarów odbywający się w świetle księżyca. Diabeł, pod postacią Wielkiego Kozła, przewodzi kręgowi czarownic. Niektóre z nich mają twarze z płaskim czołem i uśmiechem. Inne to młode, atrakcyjne kobiety oraz starsze kobiety. Kozioł jest czarny, o szarym pysku i czerwonych oczach, a jego rogi są wygięte i przypominają kształt liry. Wokół nich leżą ciała martwych dzieci i ludzkie płody. Młoda kobieta wpatrzona w diabła z ustami otwartymi z zachwytu podaje mu noworodka. Kozioł wyciąga w jego kierunku lewe kopyto. Starsza czarownica w ciemnoniebieskiej szacie podaje mu kolejne dziecko – wychudzone, przypominające szkielet. Kolejna wiedźma w żółtej spódnicy i białej chuście na głowie i ramionach również przyniosła dziecko w ofierze. Za plecami kozła inna wiedźma trzyma szare ciałka zabitych dzieci zawieszone na kiju. W tle widać grupę kobiet w białych szatach. Na ciemnym, niemal czarnym niebie znajduje się półksiężyc i latają nietoperze. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Francisco José de Goya y Lucientes - Sabat Czarownic - 1797–1798. Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej m.in.: tematy społeczno-polityczne i historyczne, wojna, krytyka arystokracji i kleru, krytyka nieszczerej religijności, gloryfikacja pracy, prostytucja, żebractwo oraz gusła. Sabat czarownic należy do serii sześciu obrazów o tematyce związanej z czarami, które zamówiła księżna Osuny, aby ozdobić sypialnię swojej rezydencji na wsi. W tle animacji znajduje się podkład muzyczny. Jest to zapętlona ścieżka dźwiękowa , zagrana na fortepianie. Utwór jest spokojny, delikatny, ma relaksacyjny charakter.
Po uruchomieniu animacji widać pięć obrazów z dodatkowymi informacjami.
Obraz 1 przedstawia: Ferdinand Victor Eugène Delacroix - Wolność wiodąca lud na barykady - 1830
Dodatkowe informacje: Delacroix, jako sztandarowy malarz francuskiego romantyzmu, był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu. W 1855, przy okazji wystawy światowej, stało się oczywiste, że Delacroix został odnowicielem malarstwa francuskiego, który nie tyle „pokonał” klasycyzm, co otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę – bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm. Delacroix był przede wszystkim kolorystą, artystą malującym ze swobodą, co po okresie bardzo oszczędnej kolorystyki i sztywnej kompozycji czasu klasycyzmu wniosło element żywiołu już samą formą.
Obraz 2 przedstawia: Francisco José de Goya y Lucientes - Sabat Czarownic - 1797–1798
Dodatkowe informacje: Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej m.in.: tematy społeczno-polityczne i historyczne, wojna, krytyka arystokracji i kleru, krytyka nieszczerej religijności, gloryfikacja pracy, prostytucja, żebractwo oraz gusła. Sabat czarownic należy do serii sześciu obrazów o tematyce związanej z czarami, które zamówiła księżna Osuny, aby ozdobić sypialnię swojej rezydencji na wsi.
Obraz 3 przedstawia: Théodore Géricault - Oficer szaserów - 1812
Dodatkowe informacje: Francuski malarz i grafik okresu romantyzmu, zwany „malarzem koni i wariatów”. Tworzył portrety, sceny batalistyczne, liczne przedstawienia koni. Jego obrazy odzwierciedlają barwną, energiczną i ekstrawagancką osobowość artysty. Cechuje je wyjątkowy dynamizm, bogaty koloryt, duża siła wyrazu. Malarz tworzył w ekstatycznym napięciu, próbując oddać najbardziej gwałtowne emocje. Na zamówienie doktora Georgeta w l. 1822-23 wykonał serię portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego. Wizerunki te miały przypuszczalnie posłużyć jako ilustracja jego teorii dotyczącej klasyfikacji szaleństwa. Są to obrazy zawierające ogromny ładunek emocji.
Obraz 4 przedstawia: Caspar David Friedrich - Opactwo w dębowym lesie - 1809-1810
Dodatkowe informacje: Malował widoki zimowej lub jesiennej przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. Motywami obrazów artysty są realistycznie ukazane ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu.
Obraz 5 przedstawia: Jospeph Mallord William Turner - Statek Niewolniczy - 1840
Dodatkowe informacje: Angielski malarz, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Tematem obrazu jest praktykowane w XIX w. pozbywanie się chorych i umierających niewolników poprzez wrzucanie ich w odmęty oceanu, by móc otrzymać należne kwoty od ubezpieczyciela po przybiciu do brzegów Ameryki. Ubezpieczyciel płacił za niewolników, którzy „zaginęli na morzu”.
Animacja przedstawia współczesne wnętrze wystawowe, na którego ścianach rozwieszone są w złoconych ramach obrazy z okresu romantyzmu. Na pierwszej ścianie znajduje się obraz Théodore'a Géricaulta "Oficer szaserów". Dzieło ukazuje oficera Gwardii napoleońskiej, Alexandra Dieudonné’a, który był przyjacielem artysty. Postać obraca się przyjmując dramatycznie skręcona pozę, w ręku trzymam miecz, wyrażając gotowość do walki. Portret został wyeksponowany poprzez obniżoną linię horyzontu. Koń stający dęba ma zwróconą w prawo głowę. W tle została przedstawiona scena bitwy, wzmocniona ciepłą kolorystyka, jednak nie jest to dzieło typowo batalistyczne – malarz zamieszcza jedynie jej fragment, a nie panoramiczne ujęcie tematu, jak to miało miejsce w typowych ujęciach tego typu. Géricault wzmacnia napięcie przez odważne wybory kolorów i różnorodne efekty świetlne oraz ciemne, zachmurzone niebo. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Théodore Géricault - Oficer szaserów – 1812. Francuski malarz i grafik okresu romantyzmu, zwany „malarzem koni i wariatów”. Tworzył portrety, sceny batalistyczne, liczne przedstawienia koni. Jego obrazy odzwierciedlają barwną, energiczną i ekstrawagancką osobowość artysty. Cechuje je wyjątkowy dynamizm, bogaty koloryt, duża siła wyrazu. Malarz tworzył w ekstatycznym napięciu, próbując oddać najbardziej gwałtowne emocje. Na zamówienie doktora Georgeta w l. 1822-23 wykonał serię portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego. Wizerunki te miały przypuszczalnie posłużyć jako ilustracja jego teorii dotyczącej klasyfikacji szaleństwa. Są to obrazy zawierające ogromny ładunek emocji. Na kolejnej ścianie znajduje się obraz Caspara Davida Friedricha „Opactwo w dębowym lesie”. Dzieło ukazuje pejzaż z suchymi dębami, pośród których znajduje się gotycka brama, zakończona łukiem ostrym. Kolorystyka jest ponura i stonowana, ogranicza się do brunatnych odcieni brązów i żółcieni. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Caspar David Friedrich - Opactwo w dębowym lesie - 1809-1810. Malował widoki zimowej lub jesiennej przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. Motywami obrazów artysty są realistycznie ukazane ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu. Obok znajduje się obraz Wiliama Turnera „Statek niewolniczy”. Ukazuje statek płynący po wzburzonym morzu na tle wschodzącego lub zachodzącego słońca. Na pierwszym planie widoczne są fragmenty ludzkich postaci, które topią się w morzu. W dolnej części z wody wyłaniają się ręce afrykańskich niewolników skute kajdanami. W dziele widoczne są kontrasty kolorystyczne. Do obrazu dołączone są dodatkowe informacje: Joseph Mallord William Turner - Statek Niewolniczy – 1840. Angielski malarz, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Tematem obrazu jest praktykowane w XIX w. pozbywanie się chorych i umierających niewolników poprzez wrzucanie ich w odmęty oceanu, by móc otrzymać należne kwoty od ubezpieczyciela po przybiciu do brzegów Ameryki. Ubezpieczyciel płacił za niewolników, którzy „zaginęli na morzu”. Na kolejnej ścianie znajduje się dzieło Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Ukazuje kobietę idącą z ludem po wolność. Kobieta ma rozdartą sukienkę i widoczne piersi. W jednej dłoni trzyma francuską flagę. Obok niej widoczni są strzelcy oraz leżące martwe postacie. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym. Do obrazu zostały dodane dodatkowe informacje: Ferdinand Victor Eugène Delacroix - Wolność wiodąca lud na barykady – 1830, Dodatkowe informacje: Delacroix, jako sztandarowy malarz francuskiego romantyzmu, był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu. W 1855, przy okazji wystawy światowej, stało się oczywiste, że Delacroix został odnowicielem malarstwa francuskiego, który nie tyle „pokonał” klasycyzm, co otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę – bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm. Delacroix był przede wszystkim kolorystą, artystą malującym ze swobodą, co po okresie bardzo oszczędnej kolorystyki i sztywnej kompozycji czasu klasycyzmu wniosło element żywiołu już samą formą. Na ostatniej ścianie umieszczony jest obraz Francisco Goyi „Sabat Czarownic”. Ukazuje rytuał czarów odbywający się w świetle księżyca. Diabeł, pod postacią Wielkiego Kozła, przewodzi kręgowi czarownic. Niektóre z nich mają twarze z płaskim czołem i uśmiechem. Inne to młode, atrakcyjne kobiety oraz starsze kobiety. Kozioł jest czarny, o szarym pysku i czerwonych oczach, a jego rogi są wygięte i przypominają kształt liry. Wokół nich leżą ciała martwych dzieci i ludzkie płody. Młoda kobieta wpatrzona w diabła z ustami otwartymi z zachwytu podaje mu noworodka. Kozioł wyciąga w jego kierunku lewe kopyto. Starsza czarownica w ciemnoniebieskiej szacie podaje mu kolejne dziecko – wychudzone, przypominające szkielet. Kolejna wiedźma w żółtej spódnicy i białej chuście na głowie i ramionach również przyniosła dziecko w ofierze. Za plecami kozła inna wiedźma trzyma szare ciałka zabitych dzieci zawieszone na kiju. W tle widać grupę kobiet w białych szatach. Na ciemnym, niemal czarnym niebie znajduje się półksiężyc i latają nietoperze. Do dzieła dołączone są dodatkowe informacje: Francisco José de Goya y Lucientes - Sabat Czarownic - 1797–1798. Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej m.in.: tematy społeczno-polityczne i historyczne, wojna, krytyka arystokracji i kleru, krytyka nieszczerej religijności, gloryfikacja pracy, prostytucja, żebractwo oraz gusła. Sabat czarownic należy do serii sześciu obrazów o tematyce związanej z czarami, które zamówiła księżna Osuny, aby ozdobić sypialnię swojej rezydencji na wsi. W tle animacji znajduje się podkład muzyczny. Jest to zapętlona ścieżka dźwiękowa , zagrana na fortepianie. Utwór jest spokojny, delikatny, ma relaksacyjny charakter.
Po uruchomieniu animacji widać pięć obrazów z dodatkowymi informacjami.
Obraz 1 przedstawia: Ferdinand Victor Eugène Delacroix - Wolność wiodąca lud na barykady - 1830
Dodatkowe informacje: Delacroix, jako sztandarowy malarz francuskiego romantyzmu, był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu. W 1855, przy okazji wystawy światowej, stało się oczywiste, że Delacroix został odnowicielem malarstwa francuskiego, który nie tyle „pokonał” klasycyzm, co otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę – bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm. Delacroix był przede wszystkim kolorystą, artystą malującym ze swobodą, co po okresie bardzo oszczędnej kolorystyki i sztywnej kompozycji czasu klasycyzmu wniosło element żywiołu już samą formą.
Obraz 2 przedstawia: Francisco José de Goya y Lucientes - Sabat Czarownic - 1797–1798
Dodatkowe informacje: Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej m.in.: tematy społeczno-polityczne i historyczne, wojna, krytyka arystokracji i kleru, krytyka nieszczerej religijności, gloryfikacja pracy, prostytucja, żebractwo oraz gusła. Sabat czarownic należy do serii sześciu obrazów o tematyce związanej z czarami, które zamówiła księżna Osuny, aby ozdobić sypialnię swojej rezydencji na wsi.
Obraz 3 przedstawia: Théodore Géricault - Oficer szaserów - 1812
Dodatkowe informacje: Francuski malarz i grafik okresu romantyzmu, zwany „malarzem koni i wariatów”. Tworzył portrety, sceny batalistyczne, liczne przedstawienia koni. Jego obrazy odzwierciedlają barwną, energiczną i ekstrawagancką osobowość artysty. Cechuje je wyjątkowy dynamizm, bogaty koloryt, duża siła wyrazu. Malarz tworzył w ekstatycznym napięciu, próbując oddać najbardziej gwałtowne emocje. Na zamówienie doktora Georgeta w l. 1822-23 wykonał serię portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego. Wizerunki te miały przypuszczalnie posłużyć jako ilustracja jego teorii dotyczącej klasyfikacji szaleństwa. Są to obrazy zawierające ogromny ładunek emocji.
Obraz 4 przedstawia: Caspar David Friedrich - Opactwo w dębowym lesie - 1809-1810
Dodatkowe informacje: Malował widoki zimowej lub jesiennej przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. Motywami obrazów artysty są realistycznie ukazane ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu.
Obraz 5 przedstawia: Jospeph Mallord William Turner - Statek Niewolniczy - 1840
Dodatkowe informacje: Angielski malarz, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Tematem obrazu jest praktykowane w XIX w. pozbywanie się chorych i umierających niewolników poprzez wrzucanie ich w odmęty oceanu, by móc otrzymać należne kwoty od ubezpieczyciela po przybiciu do brzegów Ameryki. Ubezpieczyciel płacił za niewolników, którzy „zaginęli na morzu”.
Odpowiedz na pytanie. W którym wieku pojawił się romantyzm w sztuce? Możliwe odpowiedzi: 1. w siedemnastym wieku 2. w osiemnastym wieku, 3. w dziewiętnastym wieku.
Odpowiedz na pytanie. W którym wieku pojawił się romantyzm w sztuce? Możliwe odpowiedzi: 1. w siedemnastym wieku 2. w osiemnastym wieku, 3. w dziewiętnastym wieku.
W którym wieku pojawił się romantyzm w sztuce?
W XIX wieku
W XVIII wieku
W XVII wieku
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
W którym wieku pojawił się romantyzm w sztuce?
A - W XIX wieku B - W XVIII wieku C - W XVII wieku
B
R51frMAm7kIj91
Ilustracja przedstawia obraz Williama Turnera „Deszcz, para, szybkość”. Ukazuje mglisty pejzaż, przedstawiony w rozmytych kolorach z jadącym pociągiem. Na obrazie widoczny jest pociąg jadący po moście w złych warunkach atmosferycznych. Wyraźnie widoczny jest komin lokomotywy. Po lewej stronie, pod filarami mostu znajdują się dwie łodzie z pasażerami oraz ledwo widoczni rolnicy. W prawym dolnym rogu umieszczony został zarys niewielkiego zająca. Przestraszone zwierzę ucieka przed wielką, rozpędzoną lokomotywą.
William Turner, „Deszcz, para, szybkość”, 1844, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
R1B1wJJp77T2w1
Ilustracja przedstawia obraz Francisco Goya, „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku”. Ukazuje grupę skazańców przed plutonem egzekucyjnym w tym mężczyznę w białej, oświetlonej latarnią koszuli. Ten wyrzucając w górę ręce buntuje się przeciw zadającym śmierć bezimiennym żołnierzom. Inni poddani egzekucji manifestują gniew lub strach zasłaniając oczy. Naprzeciw nich stoi bezimienny pluton egzekucyjny gwardii cesarskiej. z niewidocznymi twarzami żołnierzy skupionych na oddaniu celnego strzału.
Francisco de Goya, „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku”, 1814, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R1Hub9FekNjYt1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Kobiety algierskie”. Ukazuje trzy kobiety siedzące na podłodze w pomieszczeniu oraz czarnoskórą kobietę, która jest służącą. Kobiety są bogato ubrane. Pomiędzy nimi stoi fajka.
Eugène Delacroix, „Kobiety algierskie w swoich apartamentach”, 1834, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R6II2GSrTF3fQ1
Ilustracja przedstawia obraz Thomasa Phillipsa „Lord Byron w stroju albańskim". Jest to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Ukazany jest frontalnie, obrócona głowa sprawia że widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne.
Thomas Phillips, „Lord Byron w stroju albańskim”, 1835, National Portrait Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
RtQA6xB2rj8Xu1
Ilustracja przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Opactwo w dębowym lesie”. Ukazuje pejzaż z suchymi dębami, pośród których stoi gotycka brama. Znajduje się ona w centrum obrazu. zamknięta jest łukiem ostrym. Kolorystyka jest ponura i stonowana, ogranicza się do brunatnych odcieni brązów i żółcieni. Friedrich łączy cechy formalne z tematyką, oddaje atmosferę posępnych ruin cmentarnych za pomocą idealnie dobranych środków malarskich. Sterczące konary dębów nadają grozy i tajemnicy miejsca. Fragment gotyckiej bramy cmentarnej świadczy o zainteresowaniach artysty średniowieczem.
Caspar David Friedrich, „Opactwo w dębowym lesie”, 1809 lub 1810, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 2
RPDibqYcOR5D51
Podaj cztery tematy podejmowane przez malarzy romantycznych. Do każdego z nich dołącz przykład.
Podaj cztery tematy podejmowane przez malarzy romantycznych. Do każdego z nich dołącz przykład.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj obrazy do wybranej tematyki.
R1BQAxOXnv3Zp1
Pierwsza ilustracja przedstawia obraz, gdzie w jego dolnej części widać mnichów zmierzających w orszaku pogrzebowym w kierunku zrujnowanego cmentarza. Niosą trumnę i krzyż. Kolorystyka obrazu dzieli go na dwie części jasną i jest to niebo i ciemną ziemię. W centralnej części widać ruiny kościoła. Jest to jedna ściana z ostrołukowym oknem. Po bokach widać wyschnięte, powykrzywiane drzewa. Kolejna ilustracja przedstawia trzy siedzące kobiety w pomieszczeniu, w pięknych, bogatych strojach palące fajkę wodną. Kobieta z lewej strony o łagodnym wyrazie twarzy jest pełna znudzenia, środkowa postać wydaje się być rozmarzona, a trzecia kobieta ma twarz pełną smutku i nostalgii. Z prawej strony dzieła stoi murzyńska służąca. Dookoła widać wiele leżących przedmiotów. W tle zdobiona złotymi wzorami ściana, na której wisi lustro i jest wnęka z czerwonymi drzwiczkami. Kolejny rysunek to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy, pod nosem ma małego, cienkiego wąsika. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne. Nastepna ilustracja to się pluton egzekucyjny, który przygotowuje się do kolejnej salwy. Są to żołnierze z uniesionymi do góry karabinami, które mają wycelowane na skazańców. Na głowach mają czarne wysokie czapki, na plecach ekwipunek, a u boku płaszcza przywiązane szable. Stoją bokiem z lekko ugiętymi lewymi nogami. Po lewej stronie jest grupa rozstrzeliwanych ludzi, a wśród nich wyróżnia się mężczyzna w białej koszuli z rozłożonymi szeroko ramionami. Światło padające z lampy stojącej na ziemi koncentruje się właśnie na tej postaci wyróżniając ją spośród pozostałych. Na środku jest grupa skazańców idąca do egzekucji z ukrytymi twarzami między dłońmi. U dołu ekranu leżą martwi ludzie. W tle zamek i czarne niebo. Kolejny rysunek przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami.
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj obrazy do wybranej tematyki. Poniżej polecenia są ilustracje, a pod nimi umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia obraz, gdzie w jego dolnej części widać mnichów zmierzających w orszaku pogrzebowym w kierunku zrujnowanego cmentarza. Niosą trumnę i krzyż. Kolorystyka obrazu dzieli go na dwie części jasną i jest to niebo i ciemną ziemię. W centralnej części widać ruiny kościoła. Jest to jedna ściana z ostrołukowym oknem. Po bokach widać wyschnięte, powykrzywiane drzewa. Kolejny rysunek z numerem dwa to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy, pod nosem ma małego, cienkiego wąsika. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne. Kolejna ilustracja z numerem trzy przedstawia trzy siedzące kobiety w pomieszczeniu, w pięknych, bogatych strojach palące fajkę wodną. Kobieta z lewej strony o łagodnym wyrazie twarzy jest pełna znudzenia, środkowa postać wydaje się być rozmarzona, a trzecia kobieta ma twarz pełną smutku i nostalgii. Z prawej strony dzieła stoi murzyńska służąca. Dookoła widać wiele leżących przedmiotów. W tle zdobiona złotymi wzorami ściana, na której wisi lustro i jest wnęka z czerwonymi drzwiczkami. Nastepna ilustracja z numerem cztery to się pluton egzekucyjny, który przygotowuje się do kolejnej salwy. Są to żołnierze z uniesionymi do góry karabinami, które mają wycelowane na skazańców. Na głowach mają czarne wysokie czapki, na plecach ekwipunek, a u boku płaszcza przywiązane szable. Stoją bokiem z lekko ugiętymi lewymi nogami. Po lewej stronie jest grupa rozstrzeliwanych ludzi, a wśród nich wyróżnia się mężczyzna w białej koszuli z rozłożonymi szeroko ramionami. Światło padające z lampy stojącej na ziemi koncentruje się właśnie na tej postaci wyróżniając ją spośród pozostałych. Na środku jest grupa skazańców idąca do egzekucji z ukrytymi twarzami między dłońmi. U dołu ekranu leżą martwi ludzie. W tle zamek i czarne niebo. Kolejny rysunek z numerem pięć przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami.
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj obrazy do wybranej tematyki. Poniżej polecenia są ilustracje, a pod nimi umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia obraz, gdzie w jego dolnej części widać mnichów zmierzających w orszaku pogrzebowym w kierunku zrujnowanego cmentarza. Niosą trumnę i krzyż. Kolorystyka obrazu dzieli go na dwie części jasną i jest to niebo i ciemną ziemię. W centralnej części widać ruiny kościoła. Jest to jedna ściana z ostrołukowym oknem. Po bokach widać wyschnięte, powykrzywiane drzewa. Kolejny rysunek z numerem dwa to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy, pod nosem ma małego, cienkiego wąsika. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne. Kolejna ilustracja z numerem trzy przedstawia trzy siedzące kobiety w pomieszczeniu, w pięknych, bogatych strojach palące fajkę wodną. Kobieta z lewej strony o łagodnym wyrazie twarzy jest pełna znudzenia, środkowa postać wydaje się być rozmarzona, a trzecia kobieta ma twarz pełną smutku i nostalgii. Z prawej strony dzieła stoi murzyńska służąca. Dookoła widać wiele leżących przedmiotów. W tle zdobiona złotymi wzorami ściana, na której wisi lustro i jest wnęka z czerwonymi drzwiczkami. Nastepna ilustracja z numerem cztery to się pluton egzekucyjny, który przygotowuje się do kolejnej salwy. Są to żołnierze z uniesionymi do góry karabinami, które mają wycelowane na skazańców. Na głowach mają czarne wysokie czapki, na plecach ekwipunek, a u boku płaszcza przywiązane szable. Stoją bokiem z lekko ugiętymi lewymi nogami. Po lewej stronie jest grupa rozstrzeliwanych ludzi, a wśród nich wyróżnia się mężczyzna w białej koszuli z rozłożonymi szeroko ramionami. Światło padające z lampy stojącej na ziemi koncentruje się właśnie na tej postaci wyróżniając ją spośród pozostałych. Na środku jest grupa skazańców idąca do egzekucji z ukrytymi twarzami między dłońmi. U dołu ekranu leżą martwi ludzie. W tle zamek i czarne niebo. Kolejny rysunek z numerem pięć przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EdFTDjyJGWo1
Ćwiczenie 3
Podaj dwa tytuły obrazów Friedricha, w których ukazany jest bohater romantyczny.
Podaj dwa tytuły obrazów Friedricha, w których ukazany jest bohater romantyczny.
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom. Do dzieł jakich wybitnych malarzy romantycznych nawiązują?
Eugène Delacroix, „Wolność wiodąca lud na barykady", Caspar David Friedrich, „Wędrowiec nad morzem mgły”
.................
.................
m3787b20f2c2a6752_0000000000019
m3787b20f2c2a6752_0000000000019
Przyporządkuj obrazy do wybranej tematyki.
R1TGnkNP9n1CY1
Pierwsza ilustracja przedstawia obraz, gdzie w jego dolnej części widać mnichów zmierzających w orszaku pogrzebowym w kierunku zrujnowanego cmentarza. Niosą trumnę i krzyż. Kolorystyka obrazu dzieli go na dwie części jasną i jest to niebo i ciemną ziemię. W centralnej części widać ruiny kościoła. Jest to jedna ściana z ostrołukowym oknem. Po bokach widać wyschnięte, powykrzywiane drzewa. Kolejny rysunek z numerem dwa to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy, pod nosem ma małego, cienkiego wąsika. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne. Kolejna ilustracja z numerem trzy przedstawia trzy siedzące kobiety w pomieszczeniu, w pięknych, bogatych strojach palące fajkę wodną. Kobieta z lewej strony o łagodnym wyrazie twarzy jest pełna znudzenia, środkowa postać wydaje się być rozmarzona, a trzecia kobieta ma twarz pełną smutku i nostalgii. Z prawej strony dzieła stoi murzyńska służąca. Dookoła widać wiele leżących przedmiotów. W tle zdobiona złotymi wzorami ściana, na której wisi lustro i jest wnęka z czerwonymi drzwiczkami. Nastepna ilustracja z numerem cztery to się pluton egzekucyjny, który przygotowuje się do kolejnej salwy. Są to żołnierze z uniesionymi do góry karabinami, które mają wycelowane na skazańców. Na głowach mają czarne wysokie czapki, na plecach ekwipunek, a u boku płaszcza przywiązane szable. Stoją bokiem z lekko ugiętymi lewymi nogami. Po lewej stronie jest grupa rozstrzeliwanych ludzi, a wśród nich wyróżnia się mężczyzna w białej koszuli z rozłożonymi szeroko ramionami. Światło padające z lampy stojącej na ziemi koncentruje się właśnie na tej postaci wyróżniając ją spośród pozostałych. Na środku jest grupa skazańców idąca do egzekucji z ukrytymi twarzami między dłońmi. U dołu ekranu leżą martwi ludzie. W tle zamek i czarne niebo. Kolejny rysunek z numerem pięć przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami.
Odpowiedzi: A - scena rodzajowa B - pejzaż C - portret D - malarstwo historyczne E - pejzaż nocny
Rozwiązanie: 1‑E 2‑C 3‑A 4‑D 5‑B
Polecenie 1
Zapoznaj się z reprodukcjami malarskimi autorstwa Jana Nepomucena Głowackiego i Caspara Davida Friedricha. Dwie prace przedstawiają nastrojowy pejzaż. Jakie odczucia towarzyszą Ci, kiedy przyglądasz się pracom?
Rd1piUQsLyntu1
lustracja przedstawia dzieło Jana Nepomucena Głowackiego "Widok Wyjścia z doliny Kościeliskiej". Ukazuje dolinę z rzeką i rozległym, zielonym terenem. Gdzieniegdzie znajdują się ludzie. Po bokach znajdują się masywne góry porośnięte drzewami. Pasmo górskie ciągnie się po horyzont. Niebo jest bezchmurne, jasne.
Jan Nepomucen Głowacki, „Widok Wyjścia z doliny Kościeliskiej”, 1840, Muzeum Narodowe, Wrocław, culture.pl, CC BY 3.0
R14CxJA0i9UcP1
Ilustracja przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Mnich nad brzegiem morza”. Obraz podzielony jest na trzy części: ziemię, morze i niebo. Nad brzegiem morza stoi mnich i wpatruje się w naturę. Otaczają go latające nisko mewy. Morze jest bardzo ciemne, a nad nim unoszą się szare chmury.
Caspar David Friedrich, „Mnich nad brzegiem morza”, 1809, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Zapisz w postaci przymiotników słowa, które wyrażają Twoje emocje.
R1RX6PZxG6whh
Zastanów się, jaką rolę pełni natura w pejzażu romantycznym. Przedstaw swoją tezę i uzasadnij ją przykładami z malarstwa.
Zastanów się, jaką rolę pełni natura w pejzażu romantycznym. Przedstaw swoją tezę i uzasadnij ją przykładami z malarstwa.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RkTesU4dlJREK1
Powiedz, dlaczego romantycy w swoich dziełach przywiązywali wagę do kontrastów barwnych.
Powiedz, dlaczego romantycy w swoich dziełach przywiązywali wagę do kontrastów barwnych.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 4
W malarstwie romantycznym ważną rolę grały kontrasty barwne. Barwy leżące po przeciwnej stronie koła barw nazywamy kolorami dopełniającymi. Umieszczenie tych barw w sąsiedztwie pogłębia je i poprawia ich oddziaływanie, nadając obrazowi intensywności. Połącz w pary kolory dopełniające się.
RlJua9NoxVcgH1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - pomarańcz B - czerwień C - fiolet
1 - błękit 2 - zieleń 3 - żółcień
A‑1,B‑2,C‑3
Zobacz także
Inna wersja zadania
R121XKo4sTzB8m3787b20f2c2a6752_00000000000211
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary kolory dopełniające się. Poniżej polecenia jest ilustracja, a pod nią jedno pod drugim są wymienione nazwy kolorów i umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy dobrać prawidłową odpowiedź do koloru. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Na ilustracji przedstawiono koło z paletą barw.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary kolory dopełniające się. Poniżej polecenia jest ilustracja, a pod nią jedno pod drugim są wymienione nazwy kolorów i umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy dobrać prawidłową odpowiedź do koloru. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Na ilustracji przedstawiono koło z paletą barw.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 5
RkxHzBbRSh49A1
Podaj tytuł obrazu, w którym pojawia się alegoria. Podaj jej znaczenie.
Podaj tytuł obrazu, w którym pojawia się alegoria. Podaj jej znaczenie.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
Środek artystyczny, polegający na przedstawianiu idei, zjawiska, pojęcia jako postaci ludzkiej to: Eugène'a Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady
R74yAdAyDrBm91
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - ekspresja B - personifikacja C - kontrast
B
classicmobile
Ćwiczenie 6
RiA5Jm2xoupZb1
Wyjaśnij, na czym polega orientalizm.
Wyjaśnij, na czym polega orientalizm.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
Jakie barwy dominują na poniższym obrazie? Piotr Michałowski, Studium głowy końskiej
R173pNEBXjZVZ1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - Barwy chłodne B - Barwy ciepłe C - Barwy monochromatyczne
B
classicmobile
Ćwiczenie 7
RR6RLlIAE81i31
Do tytułów dzieł dobierz ich autorów. "Tratwa meduzy". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault. "Szybkość, para, deszcz". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault. "Wędrowiec nad morzem mgły". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault.
Do tytułów dzieł dobierz ich autorów. "Tratwa meduzy". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault. "Szybkość, para, deszcz". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault. "Wędrowiec nad morzem mgły". Możliwe odpowiedzi: 1. Caspar David Friedrich, 2. William Turner, 3. Théodore Géricault.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 7
Połącz w pary dzieła z artystami, którzy je stworzyli.
RF0eOv2P0OyA61
Pierwsza ilustracja przedstawia dzieło „Tratwa Meduzy". W centralnej części obrazu jest tratwa unoszona przez wzburzone morze. Widać na niej wyczerpanych rozbitków. Część z nich leży bezwładnie, inni pomagają tym, którzy już nie mają sił i trzymają ich żeby nie spadli z tratwy. W prawym rogu ledwo trzymający się maszt i żagiel. Kilku z mężczyzn macha chustkami tak jakby w oddali widać było nadciągającą pomoc. Na niebie widać kłębiące chmury. Druga ilustracja przedstawia obraz "Deszcz, para, szybkość". Obraz przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami. Trzecia ilustracja przedstawia dzieło "Wędrowiec nad morzem mgły". Ilustracja przedstawia stojącego tyłem na skale mężczyznę wpatrującego się krajobraz przed sobą. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę i ciemno-zielone spodnie. Podpiera się prawą ręką na lasce. Ma jasne, bujne włosy. Przed nim rozciągają się skały, które pokrywa mgła. Widać tylko wystające wierzchołki skał. Niebo jest jasne pokryte białymi obłokami. W tle widać również pagórki.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1 - Caspar David Friedrich 2 - William Turner 3 - Théodore Géricault
B‑1,A‑2,C‑3
Zobacz także
Inna wersja zadania
ROcTXOjBMdeIrm3787b20f2c2a6752_00000000000221
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary dzieła z artystami, którzy je stworzyli. Poniżej polecenia są ilustracje, a pod nimi umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź pasującą do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia dzieło "Wędrowiec nad morzem mgły". Ilustracja przedstawia stojącego tyłem na skale mężczyznę wpatrującego się krajobraz przed sobą. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę i ciemno-zielone spodnie. Podpiera się prawą ręką na lasce. Ma jasne, bujne włosy. Przed nim rozciągają się skały, które pokrywa mgła. Widać tylko wystające wierzchołki skał. Niebo jest jasne pokryte białymi obłokami. W tle widać również pagórki. Druga ilustracja przedstawia obraz "Deszcz, para, szybkość". Obraz przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami. Trzecia ilustracja przedstawia dzieło „Tratwa Meduzy". W centralnej części obrazu jest tratwa unoszona przez wzburzone morze. Widać na niej wyczerpanych rozbitków. Część z nich leży bezwładnie, inni pomagają tym, którzy już nie mają sił i trzymają ich żeby nie spadli z tratwy. W prawym rogu ledwo trzymający się maszt i żagiel. Kilku z mężczyzn macha chustkami tak jakby w oddali widać było nadciągającą pomoc. Na niebie widać kłębiące chmury.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary dzieła z artystami, którzy je stworzyli. Poniżej polecenia są ilustracje, a pod nimi umieszczone do wyboru odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź pasującą do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia dzieło "Wędrowiec nad morzem mgły". Ilustracja przedstawia stojącego tyłem na skale mężczyznę wpatrującego się krajobraz przed sobą. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę i ciemno-zielone spodnie. Podpiera się prawą ręką na lasce. Ma jasne, bujne włosy. Przed nim rozciągają się skały, które pokrywa mgła. Widać tylko wystające wierzchołki skał. Niebo jest jasne pokryte białymi obłokami. W tle widać również pagórki. Druga ilustracja przedstawia obraz "Deszcz, para, szybkość". Obraz przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami. Trzecia ilustracja przedstawia dzieło „Tratwa Meduzy". W centralnej części obrazu jest tratwa unoszona przez wzburzone morze. Widać na niej wyczerpanych rozbitków. Część z nich leży bezwładnie, inni pomagają tym, którzy już nie mają sił i trzymają ich żeby nie spadli z tratwy. W prawym rogu ledwo trzymający się maszt i żagiel. Kilku z mężczyzn macha chustkami tak jakby w oddali widać było nadciągającą pomoc. Na niebie widać kłębiące chmury.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Malarze romantyczni często inspirowali się naturą, przedstawiali dynamiczne, nastrojowe fragmenty krajobrazów. Zrób w swojej okolicy zdjęcie lub kilka zdjęć, które Twoim zdaniem będą nawiązywać do romantycznej estetyki. Praca może przedstawiać pejzaż, zjawiska przyrody, postaci.
m3787b20f2c2a6752_0000000000021
m3787b20f2c2a6752_0000000000021
W malarstwie romantycznym ważną rolę grały kontrasty barwne. Barwy leżące po przeciwnej stronie koła barw nazywamy kolorami dopełniającymi. Umieszczenie tych barw w sąsiedztwie pogłębia je i poprawia ich oddziaływanie, nadając obrazowi intensywności. Połącz w pary kolory dopełniające się.
Połącz w pary dzieła z artystami, którzy je stworzyli.
R1B5n1QmhynSv1
Pierwsza ilustracja przedstawia dzieło "Wędrowiec nad morzem mgły". Ilustracja przedstawia stojącego tyłem na skale mężczyznę wpatrującego się krajobraz przed sobą. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę i ciemno-zielone spodnie. Podpiera się prawą ręką na lasce. Ma jasne, bujne włosy. Przed nim rozciągają się skały, które pokrywa mgła. Widać tylko wystające wierzchołki skał. Niebo jest jasne pokryte białymi obłokami. W tle widać również pagórki. Druga ilustracja przedstawia obraz "Deszcz, para, szybkość". Obraz przedstawia pociąg mknący po moście przy niesprzyjającej pogodzie. Wyraźnie rozpoznawalny jest komin lokomotywy. Wszystko inne zlewa się i rozpuszcza w złotej mgiełce. Z lewej strony widoczne filary mostu oraz łódź z pasażerami. Trzecia ilustracja przedstawia dzieło „Tratwa Meduzy". W centralnej części obrazu jest tratwa unoszona przez wzburzone morze. Widać na niej wyczerpanych rozbitków. Część z nich leży bezwładnie, inni pomagają tym, którzy już nie mają sił i trzymają ich żeby nie spadli z tratwy. W prawym rogu ledwo trzymający się maszt i żagiel. Kilku z mężczyzn macha chustkami tak jakby w oddali widać było nadciągającą pomoc. Na niebie widać kłębiące chmury.
Odpowiedzi: A - Caspar David Friedrich B - William Turner C - Théodore Géricault
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C
m3787b20f2c2a6752_0000000000291
Słownik pojęć
Bohater romantyczny
Bohater romantyczny
postać charakterystyczna dla epoki romantyzmu: uczuciowy indywidualista, idealista i buntownik.
Ekspresja
Ekspresja
wyraz dzieła sztuki; wrażenie, które wywołuje.
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja dynamiczna
kompozycja, w której występuje przewaga elementów ukośnych, ponieważ takie ułożenie elementów daje wrażenie ruchu.
Kontrast dopełnieniowy
Kontrast dopełnieniowy
różnica pomiędzy kolorami leżącymi po przeciwnej stronie koła barw.
Kontrast temperaturowy
Kontrast temperaturowy
różnica pomiędzy barwami ciepłymi i zimnymi.
Kontrast walorowy
Kontrast walorowy
różnica w jasności barw.
Malarstwo batalistyczne
Malarstwo batalistyczne
malarstwo przedstawiające sceny bitew, walki.
Malarstwo historyczne
Malarstwo historyczne
malarstwo przedstawiające sceny i postacie z historii.
Malarstwo rodzajowe
Malarstwo rodzajowe
malarstwo przedstawiające życie codzienne.
Metafizyka
Metafizyka
rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu.
Orient
Orient
kraje wschodnie, Wschód (od łac. oriens), obecnie w kulturze europejskiej pojęcie odnoszące się głównie do obszarów Azji.
Pejzaż
Pejzaż
obraz, fotografia itp. przedstawiające krajobraz.
Personifikacja
Personifikacja
uosobienie; przedstawienie abstrakcyjnych pojęć, idei jako osoby ludzkiej.
Realizm
Realizm
wierne, zgodne z obserwacją odtwarzanie rzeczywistości w utworze literackim, w dziele sztuki; też: kierunek w literaturze i w sztuce posługujący się takim opisem.
Romantyzm
Romantyzm
ruch ideowy, literacki i artystyczny trwający od końca XVIII wieku do lat 40. XIX wieku.
Rugia
Rugia
najwieksza wyspa Niemiec, położona w południowo‑zachodniej części Bałtyku.
Wielka Rewolucja Francuska
Wielka Rewolucja Francuska
okres w historii Francji w latach 1789–1799, w którym doszło do głębokich zmian polityczno‑społecznych
Złudzenie optyczne
Złudzenie optyczne
błędna interpretacja obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
wikipedia.pl
m3787b20f2c2a6752_0000000000324
Galeria dzieł sztuki
Rk7bG0MbLEPtO1
Ilustracja przedstawia obraz Josepha Mallorda Williama Turnera „Statek Niewolniczy”. Na obrazie widać wzburzony ocean na tle zachodzącego słońca, które w żółto pomarańczowych odcieniach jest na środku obrazu. W lewej części obrazu widać unoszący się na falach statek. Widać maszty statku ale bez żagli. W dolnej części dzieła uwidocznione zostały ręce tonących afrykańskich niewolników wystające z wody, które wciąż skute są kajdanami..
Joseph Mallord William Turner „Statek Niewolniczy” , 1809-1810, Muzeum Sztuk Pięknych, Boston, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
R4vZ0G1nfsCri1
Obraz Sabat czarownic przedstawia wielkiego czarnego kozła siedzącego pomiędzy kobietami. Kozioł ma wielkie rogi na których założony jest wianek z liści. Przednie kopyta ma wyciągnięte do przodu. Kozioł domaga się kolejnej ofiary i jedna z kobiet podaje mu kolejne dziecko, wychudzone, przypominające szkielet. Kobiety siedzące dookoła kozła mają stare pomarszczone twarze. Jedna z kobiet trzyma na zaostrzonym kiju ciała zabitych dzieci. U dołu po lewej stronie widać leżący szkielet. Nad głowami widać czarne niebo pełne nietoperzy. Na głowie kozła znajduje się feston z liści dębu. W rogu widać księżyc w kształcie rogala.
Francisco de Goya, „Sabat Czarownic”, 1797-1798, Museo Lázaro Galdiano, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R1a6ZPv0S4tMP1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricaulta „Oficer szaserów". Dzieło przedstawia żołnierza jadącego na białym koniu. Na głowie ma dużą czarną czapkę, zieloną marynarkę, białe spodnie i buty sięgające łydki. Głowę ma obróconą do tyłu, ma poważną twarz, a w prawej ręce trzyma szable opuszczoną ku dołowi. Siedzi w siodle, pod którym jest skóra dzikiego kota. Koń zrywa się do jazdy i ma uniesione przednie kopyta w górze. Jest biały z nakrapianymi szarymi małymi plamkami i ma białą grzywę. W tle widać bitwę, kilku żołnierzy i armaty. Tło jest szare, ale w centralnej części widać blask słońca.
Ilustracja przedstawia obraz Thomasa Phillipsa „Lord Byron w stroju albańskim". Jest to portret młodego mężczyzny przedstawionego od pasa w górę. Na głowie ma zawiniętą chustę tworzącą turban z opadającą na lewe ramię końcówką. Ukazany jest frontalnie, obrócona głowa sprawia że widać jego lewy półprofil. Ma spokojny wyraz twarzy. Ubranie jest w kolorze pomarańczowo-czerwonym. Ręce są złożone i wystaje kawałek szabli na lewym przedramieniu. Tło jest ciemne.
Thomas Phillips, „Lord Byron w stroju albańskim”, 1835, National Portrait Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
RtQA6xB2rj8Xu1
Ilustracja przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Opactwo w dębowym lesie”. Ukazuje pejzaż z suchymi dębami, pośród których stoi gotycka brama. Znajduje się ona w centrum obrazu. zamknięta jest łukiem ostrym. Kolorystyka jest ponura i stonowana, ogranicza się do brunatnych odcieni brązów i żółcieni. Friedrich łączy cechy formalne z tematyką, oddaje atmosferę posępnych ruin cmentarnych za pomocą idealnie dobranych środków malarskich. Sterczące konary dębów nadają grozy i tajemnicy miejsca. Fragment gotyckiej bramy cmentarnej świadczy o zainteresowaniach artysty średniowieczem.
Caspar David Friedrich, „Opactwo w dębowym lesie”, 1809 lub 1810, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
R51frMAm7kIj91
Ilustracja przedstawia obraz Williama Turnera „Deszcz, para, szybkość”. Ukazuje mglisty pejzaż, przedstawiony w rozmytych kolorach z jadącym pociągiem. Na obrazie widoczny jest pociąg jadący po moście w złych warunkach atmosferycznych. Wyraźnie widoczny jest komin lokomotywy. Po lewej stronie, pod filarami mostu znajdują się dwie łodzie z pasażerami oraz ledwo widoczni rolnicy. W prawym dolnym rogu umieszczony został zarys niewielkiego zająca. Przestraszone zwierzę ucieka przed wielką, rozpędzoną lokomotywą.
William Turner, „Deszcz, para, szybkość”, 1844, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
R1Ca8BUe5oNkC1
Ilustracja przedstawia dzieło "Szarża w wąwozie Somosierra" z 1837 autorstwa Piotra Michałowskiego. Obraz przedstawia kulminacyjny moment szarży, gdy pierwsi jeźdźcy osiągają siodło przełęczy, na której znajdują się hiszpańskie armaty, stanowiące kolejną linię obrony. Szwoleżerowie z impetem pokonują pod obstrzałem krętą i wąską górską ścieżkę, stromo wznoszącą się ku przełęczy. Padają zabici i ranni, część koni pędzi bez jeźdźców. Wokół cwałującego szwadronu wznoszą się tumany rdzawobrunatnego pyłu, skrywającego wszystko poza kawalerzystami. Obraz jest bardzo ciemny.
Piotr Michałowski, „Szarża w wąwozie Somosierra”, 1837, Muzeum Narodowe, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna
R7J055Aq9P3J21
Ilustracja przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec ponad morzem mgły”. Ukazuje stojącego na skale mężczyznę z laską w prawym ręku, zwróconego tyłem do widza i wpatrującego się w daleki pejzaż. W tle widoczne są fragmenty szczytów gór, skąpane we mgle. Im dalej, tym pejzaż staje się bardziej rozmyty i łączy się z jasnym niebem.
Caspar David Friedrich, „Wędrowiec nad morzem mgły”, ok. 1817, Kunsthalle, Hamburg, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
R14KSCW1DOCg71
Ilustracja przedstawia dzieło Piotra Michałowskiego „Studium głowy końskiej”. Obraz przedstawia głowę konia z jasną grzywą. Koń jest jasnej maści, ma otwarty pysk. Widać nałożoną na głowę rzemienną uzdę. Tło jest ciemno-brązowe w górnej części przechodzące w czerń.
Piotr Michałowski, „Studium głowy końskiej”, 1846, Muzeum Narodowe, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna
R9TwDh4CGNZai1
Ilustracja przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Malarz ukazał symbolicznie wolność jako kobietę. W rozdartej sukni, z flagą francuską w jednej dłoni i bagnetem w drugiej prowadzi grupę ludzi. To żołnierze. Wspólnie wyruszają po zwycięstwo i wolność. U dołu obrazu namalowane martwe postaci. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym.
lustracja przedstawia dzieło Jana Nepomucena Głowackiego "Widok Wyjścia z doliny Kościeliskiej". Ukazuje dolinę z rzeką i rozległym, zielonym terenem. Gdzieniegdzie znajdują się ludzie. Po bokach znajdują się masywne góry porośnięte drzewami. Pasmo górskie ciągnie się po horyzont. Niebo jest bezchmurne, jasne.
Jan Nepomucen Głowacki, „Widok Wyjścia z doliny Kościeliskiej”, 1840, Muzeum Narodowe, Wrocław, culture.pl, CC BY 3.0
R14CxJA0i9UcP1
Ilustracja przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Mnich nad brzegiem morza”. Obraz podzielony jest na trzy części: ziemię, morze i niebo. Nad brzegiem morza stoi mnich i wpatruje się w naturę. Otaczają go latające nisko mewy. Morze jest bardzo ciemne, a nad nim unoszą się szare chmury.
Caspar David Friedrich, „Mnich nad brzegiem morza”, 1809, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
R1B1wJJp77T2w1
Ilustracja przedstawia obraz Francisco Goya, „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku”. Ukazuje grupę skazańców przed plutonem egzekucyjnym w tym mężczyznę w białej, oświetlonej latarnią koszuli. Ten wyrzucając w górę ręce buntuje się przeciw zadającym śmierć bezimiennym żołnierzom. Inni poddani egzekucji manifestują gniew lub strach zasłaniając oczy. Naprzeciw nich stoi bezimienny pluton egzekucyjny gwardii cesarskiej. z niewidocznymi twarzami żołnierzy skupionych na oddaniu celnego strzału.
Francisco de Goya, „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku”, 1814, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R1Hub9FekNjYt1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Kobiety algierskie”. Ukazuje trzy kobiety siedzące na podłodze w pomieszczeniu oraz czarnoskórą kobietę, która jest służącą. Kobiety są bogato ubrane. Pomiędzy nimi stoi fajka.
Eugène Delacroix, „Kobiety algierskie w swoich apartamentach”, 1834, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RszMmRkbs9qKT1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore’a Géricaulta „Tratwa Meduzy”. Ukazani są rozbitkowie ze statku Meduza. Ludzie znajdują się na drewnianej tratwie, która płynie po wzburzonym morzu. W oddali widoczny jest okręt, do którego rozbitkowie machają. Ocean jest wzburzony, a niebo pokrywają ciemne chmury. W dolnej części tratwy leżą zwłoki rozbitków. Zrezygnowany starszy mężczyzna, mimo braku nadziei, trzyma ciało młodzieńca. Na drugiej części tratwy dwie grupy ludzi skierowane są w przeciwną stronę ku horyzontowi, na którym znajduje się okręt. Mężczyzna po lewej wyciąga rękę w stronę horyzontu. Grupa po prawej ułożona jest w kształcie piramidy, na szczycie której znajduje się młodzieniec wymachujący czerwoną koszulą.