Rozmawiamy o kulturze masowej oraz wysokiej i wartościach, jakie ze sobą niosą

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, czym charakteryzuje się kultura masowa,

  • wie, czym charakteryzuje się kultura wysoka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi znaleźć w utworze cechy kultury wysokiej i masowej,

  • potrafi ocenić twór kultury,

  • potrafi rozróżnić kulturę masową i wysoką.

2. Metoda i forma pracy

Zajęcia praktyczne, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Przygotowane przez nauczyciela i skopiowane definicje kultury wysokiej i masowej. Po jednej dla każdego ucznia.

  2. Tekst piosenki Biały miś.

  3. Tekst wiersza A. Mickiewicza Do Laury.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o celu lekcji. Sprawdza obecność i zapisuje na tablicy temat. Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Nauczyciel rozdaje definicje kultury wysokiej i masowej.

b) Faza realizacyjna

  1. Każda grupa posiada dwie definicje, ale zajmuje się tylko tą, która została wyznaczona przez nauczyciela. Zadaniem uczniów jest uważne przeczytanie artykułu i zapisanie charakterystyki danej kultury za pomocą myślników.

  2. Wyznaczony przez grupę uczeń prezentuje wyniki ich pracy. Pozostałe grupy weryfikują jej poprawność.

  3. Na tablicy powstaje tabelka charakteryzująca kulturę wysoką i masową.

Kultura wysoka (elitarna)

Kultura masowa (popularna)

  • przekazuje tradycje i dorobek społeczeństwa

  • pośrednikiem tej kultury są: szkoła, teatr, galeria sztuki, biblioteka, sala koncertowa i powszechny dostęp do informacji

  • tworzą ją ludzie wykształceni,

  • odbiorca kultury masowej musi posiadać szerokie kompetencje odbiorcze, by w pełni ją zrozumieć

  • cieszy się szacunkiem

  • przekazuje wartości moralne, duchowe autorytety

  • przykładowi twórcy: Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid, Stanisław Wyspiański czy Stefan Żeromski

  • zasada decorum (dostosowanie wypowiedzi do tematyki)

  • duża liczba odbiorców (odbiorca masowy)

  • publiczność rozproszona

  • pośredniczą w niej środki masowego przekazu: prasa, radio, telewizja, komputery osobiste, Internet, telefony komórkowe

  • niski poziom treści przekazywanych

  • nie zmusza do refleksji

  • najprostsza forma

  • wytworami kultury masowej są: gazety, film, audycje radiowe
    i telewizyjne, reklamy, powieści, piosenki, gry komputerowe, komiks, moda

  1. Nauczyciel rozdaje tekst piosenki Biały miś (jeśli nauczyciel posiada nagranie, warto zapoznać z nim uczniów). Po przeczytaniu uczniowie określają tematykę utworu.

  2. Nauczyciel rozdaje tekst wiersza Adama Mickiewicza Do Laury i odczytuje go. Uczniowie określają tematykę utworu.

  3. Oba utwory, opisujące niespełnioną miłość, uczniowie poddają krótkiej analizie w grupach. Nauczyciel decyduje, które grupy analizują poszczególny tekst. Uczniowie wskazują środki wyrazu zastosowane w tekstach, w celu:

    1. pokazania niespełnionej miłości,

    2. pokazania uczuć porzuconego.

  4. Uczniowie wyrażają pogląd, który z utworów zmusza po przeczytaniu do refleksji oraz wzbudza w czytelniku jakieś uczucia (np. współczucia).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie decydują, który z utworów należy do kultury masowej, a który do wysokiej. Popierają swoją opinię przykładami i piszą do zeszytu krótką wypowiedź na ten temat.

5. Bibliografia

  1. http://teksty.org/b/biesiadne/bialymis.php

  2. http://univ.gda.pl/~literat/amwiersz/0026.htm

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Bdi5YlhBBY5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.43 KB w języku polskim
R1aBcXYE9zxSj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim