Rozmawiamy o kulturze masowej oraz wysokiej i wartościach, jakie ze sobą niosą.
Rozmawiamy o kulturze masowej oraz wysokiej i wartościach, jakie ze sobą niosą
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, czym charakteryzuje się kultura masowa,
wie, czym charakteryzuje się kultura wysoka.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi znaleźć w utworze cechy kultury wysokiej i masowej,
potrafi ocenić twór kultury,
potrafi rozróżnić kulturę masową i wysoką.
2. Metoda i forma pracy
Zajęcia praktyczne, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Przygotowane przez nauczyciela i skopiowane definicje kultury wysokiej i masowej. Po jednej dla każdego ucznia.
Tekst piosenki Biały miś.
Tekst wiersza A. Mickiewicza Do Laury.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o celu lekcji. Sprawdza obecność i zapisuje na tablicy temat. Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Nauczyciel rozdaje definicje kultury wysokiej i masowej.
b) Faza realizacyjna
Każda grupa posiada dwie definicje, ale zajmuje się tylko tą, która została wyznaczona przez nauczyciela. Zadaniem uczniów jest uważne przeczytanie artykułu i zapisanie charakterystyki danej kultury za pomocą myślników.
Wyznaczony przez grupę uczeń prezentuje wyniki ich pracy. Pozostałe grupy weryfikują jej poprawność.
Na tablicy powstaje tabelka charakteryzująca kulturę wysoką i masową.
Kultura wysoka (elitarna) | Kultura masowa (popularna) |
|
|
Nauczyciel rozdaje tekst piosenki Biały miś (jeśli nauczyciel posiada nagranie, warto zapoznać z nim uczniów). Po przeczytaniu uczniowie określają tematykę utworu.
Nauczyciel rozdaje tekst wiersza Adama Mickiewicza Do Laury i odczytuje go. Uczniowie określają tematykę utworu.
Oba utwory, opisujące niespełnioną miłość, uczniowie poddają krótkiej analizie w grupach. Nauczyciel decyduje, które grupy analizują poszczególny tekst. Uczniowie wskazują środki wyrazu zastosowane w tekstach, w celu:
pokazania niespełnionej miłości,
pokazania uczuć porzuconego.
Uczniowie wyrażają pogląd, który z utworów zmusza po przeczytaniu do refleksji oraz wzbudza w czytelniku jakieś uczucia (np. współczucia).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie decydują, który z utworów należy do kultury masowej, a który do wysokiej. Popierają swoją opinię przykładami i piszą do zeszytu krótką wypowiedź na ten temat.
5. Bibliografia
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak