Rozmieszczenie upraw na terenie Polski
Czy wiesz, że na świecie uprawia się ponad 1500 różnych gatunków roślin? Wszystkie z nich dla swojego rozwoju potrzebują określonych warunków środowiska przyrodniczego – wyższej lub niższej temperatury, większych lub mniejszych opadów. Niektóre rośliny wymagają lepszej gleby, a inne dają spore plony nawet na słabej ziemi. Także i w Polsce na rozmieszczenie upraw mają wpływ warunki naturalne.

jak odszukiwać i odczytywać dane statystyczne dotyczące rolnictwa;
strukturę użytkowania ziemi w Polsce;
przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa.
Na podstawie map tematycznych i danych statystycznych omówisz rozmieszczenie ważniejszych upraw w Polsce (pszenicy, żyta, ziemniaków, buraków cukrowych).
Wyjaśnisz zależność rozmieszczenia upraw od warunków naturalnych.
Scharakteryzujesz rozmieszczenie upraw we własnym regionie.
1. Rośliny uprawne
Rośliny uprawiane w ramach działalności rolniczej można podzielić na kilka grup:
Zboża – najważniejsze rośliny żywieniowe. Ich podstawowym plonem jest ziarno, które po zmieleniu daje mąkę, z której można upiec na przykład chleb czy bułki. Trzy główne zboża na świecie to ryż, pszenica i kukurydza – w Polsce uprawia się tylko te dwa ostatnie. Inne zboża to na przykład: żyto, pszenżyto, jęczmień, owies, gryka i proso, a także nieuprawiane w Polsce sorgo.
Rośliny bulwiaste – również odgrywają istotną rolę w procesie żywienia, gdyż zawierają m.in. skrobię, białko i cukier. W naszej strefie umiarkowanej najbardziej rozpowszechnione są ziemniaki. W ciepłych klimatach rosną zaś: bataty, maniok, kolokazja, pochrzyn (jams).
Rośliny cukrodajne – na świecie najważniejsza jest trzcina cukrowa, która jednak rośnie tylko w klimacie gorącym i wilgotnym. U nas i w całej strefie umiarkowanej główna roślina cukrodajna to burak cukrowy. Ponadto w Azji uprawia się arengę (palmę cukrową) i kucmerkę (bylina o słodkich korzonkach). W Ameryce Północnej do słodzenia używa się też syropu klonowego.
Rośliny oleiste – dostarczają tłuszczów roślinnych. Najbardziej obfite w tłuszcz są rośliny uprawiane w klimatach gorących i ciepłych, np. palma oleista, palma kokosowa, migdałowiec, sezam, orzech ziemny, oliwka, soja, a także bawełna. W Polsce głównymi roślinami oleistymi są rzepak i rzepik. W cieplejszym kontynentalnym klimacie umiarkowanym uprawiany jest przede wszystkim słonecznik, a także len oleisty, gorczyca i dynia oleista.
Rośliny pastewne – uprawiane na paszę dla zwierząt hodowlanych. Można wśród nich wyróżnić kilka grup, np. motylkowe (lucerna, koniczyna, esparceta), strączkowe (łubin, groch, bobik, soja), trawy pastewne (kostrzewa, tymotka, życica), okopowe (buraki pastewne, rzepa, brukiew, ziemniaki, marchew), silosowe (kapusta pastewna, kukurydza, słonecznik). Jak widać, niektóre rośliny pastewne są spożywane również przez człowieka.
Rośliny włókniste – odrębna grupa upraw, gdyż uzyskiwane z nich produkty nie są wykorzystywane do celów spożywczych. Użytkuje się je do wyrobu tkanin, dywanów, mat, szczotek, pędzli, sznurków itp. Na świecie największe znaczenie ma bawełna. Inne rośliny tego typu to: juta, agawa sizalska, jukka włóknista, aloes, rafia (palma iglasta). W Polsce rośliny włókniste uprawia się na niewielką skalę i są to tylko len oraz konopie.
Warzywa i owoce – naturalne źródło zwiększonej ilości witamin, które bardzo korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Najbardziej popularne warzywa to: pomidory, ogórki, papryka, kapusta, sałata, szpinak, kalafior, cebula, marchew, fasola, groch. Wśród owoców na świecie prym wiodą: cytrusy, banany, brzoskwinie, morele, arbuzy, winogrona, a w Polsce: jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie, wiśnie, porzeczki, maliny, truskawki.
Używki i przyprawy – nie zawierają wartościowych składników odżywczych (wyjątkiem jest kakao), są jednak uprawiane dla innych celów. Działanie substancji zawartych w używkach (kofeina, nikotyna) powoduje pobudzenie organizmu człowieka, czego przykładem może być kawa i tytoń oraz w mniejszym stopniu herbata i kakao. W Polsce uprawiać można tylko tytoń. Pozostałe wymienione używki rosną w klimatach gorących. Przyprawy mają na celu poprawę smaku i zapachu spożywanych potraw. Ważniejsze rośliny przyprawowe rosnące u nas to: cebula, chrzan, czosnek, papryka, pietruszka, koper, majeranek, tymianek, kminek zwyczajny, cząber, bylica estragon. W cieplejszych klimatach uprawia się: pieprz, cynamonowiec, muszkatołowiec, goździkowiec, wanilię, imbir i wiele innych.
W ramach działalności rolniczej człowiek do celów spożywczych produkuje również grzyby, np. boczniaka lub pieczarki. Trzeba jednak pamiętać, że grzyby nie są roślinami, lecz stanowią odrębne królestwo organizmów (patrz BiologiaBiologia). Dlatego nie zawsze używa się określenia „uprawa pieczarek” – niekiedy słyszymy o „hodowli pieczarek”.
2. Struktura zasiewów i jej zmiany
Ze względu na przewagę słabych gleb w Polsce przez wiele lat głównymi roślinami uprawnymi były ziemniaki i żyto. Po 1989 roku nasze rolnictwo zaczęło intensywniej rozwijać się także w innych kierunkach.
Dokonała się transformacja gospodarcza. Nowa gospodarka rynkowa wpłynęła także na strukturę własności ziemi, której większa część przeszła w ręce prywatnych właścicieli. Rolnicy indywidualni zostali zmuszeni do zmian w strukturze zasiewów, by utrzymać się na rynku. Musieli przestawić produkcję rolną na te towary, które będą mogli sprzedać. Zamiast mniej wartościowych ziemniaków i żyta zaczęto uprawiać na większą skalę rośliny bardziej wartościowe, jak pszenicę, kukurydzę, rzepak, i to nawet na słabszych glebach. Do tego konieczne były inwestycje w maszyny oraz sprzęt rolniczy, a także w nawozy sztuczne i środki ochrony roślin.

Obecnie blisko 3/4 obszaru upraw w Polsce zajmują zboża. Stale zwiększa się areał pszenicy, pszenżyta i kukurydzy, a zmniejsza żyta. Wyraźnie też zmniejszyła się powierzchnia obsadzana ziemniakami – zamiast nich zaczęliśmy jeść więcej ryżu, kasz i makaronów.
Plantatorzy buraków cukrowych od lat mają duże trudności ze względu na załamanie krajowego przemysłu cukrowniczego (upadło wiele cukrowni). Dosyć dobrze rozwija się natomiast przemysł tłuszczowy produkujący m.in. oleje spożywcze i margaryny, toteż rolnicy, którzy w odpowiednim czasie nastawili się na uprawę rzepaku, mają na ogół duże zyski.
W publikacjach Głównego Urzędu Statystycznego lub jego wojewódzkich oddziałów znajdź dane dotyczące aktualnej i dawniejszej struktury zasiewów w Twoim województwie. Dokonaj analizy porównawczej tych danych i określ, jakie zmiany zaszły w regionie. Pomocne będzie wykonanie diagramów podobnych do tych powyżej (mogą być z innych lat i nie uwzględniać wszystkich wymienionych upraw).
W publikacjach Głównego Urzędu Statystycznego lub jego wojewódzkich oddziałów znajdź dane dotyczące aktualnej i dawniejszej struktury zasiewów w Twoim województwie. Dokonaj analizy porównawczej tych danych i określ, jakie zmiany zaszły w regionie.
3. Uprawa zbóż w Polsce
Powierzchnia zasiewów, zbiory i plony to najważniejsze miary określające produkcję roślinną. W przypadku zbóż będących podstawową rośliną żywieniową, szczególnie ważne są zbiory, gdyż informują one o potencjale żywnościowym – czy dany kraj jest w stanie wyżywić się sam, czy też musi sprowadzać zboże. Polska, jako kraj typowo rolniczy, jest pod tym względem samowystarczalna. Niewielkie ilości zboża są przez nas importowane.
Corocznie w Polsce zbiera się około 30 mln ton zboża. To więcej niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy Włoszech, gdzie liczba ludności jest znacznie większa, a zboże jest importowane. Dla porównania w sąsiedniej Ukrainie, która liczy nieco więcej mieszkańców niż Polska, zbiera się ponad dwa razy więcej zboża i kraj ten jest jednym z większych eksporterów ziarna na świecie.
Kraje | Powierzchnia zasiewów | Zbiory ogółem | Średnie plony | |
[mln ton] | udział w świecie | |||
ŚWIAT | 721,486 | 2963,813 | 100,0 | 41,1 |
Argentyna | 15,304 | 84,535 | 2,85 | 55,2 |
Australia | 17,871 | 29,236 | 0,99 | 16,4 |
Austria | 0,776 | 5,399 | 0,18 | 69,6 |
Białoruś | 2,259 | 6,992 | 0,24 | 31,0 |
Bułgaria | 1,928 | 11,131 | 0,38 | 57,7 |
Rep. Czeska | 1,431 | 7,646 | 0,26 | 53,4 |
Dania | 1,353 | 9,518 | 0,32 | 70,3 |
Francja | 9,394 | 70,379 | 2,37 | 74,9 |
Grecja | 0,728 | 2,944 | 0,10 | 40,4 |
Hiszpania | 5,976 | 20,589 | 0,69 | 34,5 |
Holandia | 0,178 | 1,542 | 0,05 | 86,6 |
Japonia | 1,809 | 11,830 | 0,40 | 65,4 |
Kanada | 15,327 | 61,474 | 1,49 | 40,1 |
Niemcy | 6,373 | 44,302 | 0,96 | 69,5 |
Polska | 7,891 | 28,451 | 0,96 | 36,1 |
Fed. Rosyjska | 43,432 | 117,877 | 3,98 | 27,1 |
Rumunia | 5,573 | 30,412 | 1,03 | 54,6 |
Stany Zjednoczone | 52,572 | 420,874 | 14,20 | 80,1 |
Turcja | 10,747 | 34,399 | 1,16 | 32,0 |
Ukraina | 14,947 | 74,442 | 2,51 | 49,8 |
Węgry | 2,458 | 15,650 | 0,53 | 63,7 |
Wielka Brytania | 3,211 | 25,517 | 0,86 | 79,5 |
Włochy | 3,067 | 16,363 | 0,55 | 53,4 |
Źródło: FAOstat |
Duże zbiory roślin uprawnych można otrzymywać dwoma sposobami – albo obsiewać duże powierzchnie, albo uzyskiwać wysokie plony z 1 hektara. W Polsce względnie duże zbiory zbóż osiągane są zarówno dzięki dużej powierzchni zasiewów, jak i dość wysokim plonom, wynoszącym około 40 dt z 1 ha (dt to decytona, czyli 1/10 część tony, czyli 100 kg; dawniej wielkość tę nazywano kwintalem). Dla porównania w krajach z wyspecjalizowanym rolnictwem wysokotowarowym plony zbóż są dwukrotnie wyższe, np. w Holandii wynoszą 86,6 dt/ha, a w Niemczech 69,5 dt/ha. Co prawda są tam lepsze gleby i łagodniejszy klimat, ale podane wartości i tak wskazują, jak dużo jeszcze dzieli nasze rolnictwo od najlepiej rozwiniętego.
Wśród zbieranych zbóż konsumpcyjnych największy udział, bo ponad 1/4, ma w Polsce pszenica, która jest wykorzystywana głównie do produkcji mąki i rozmaitego pieczywa. Drugie miejsce zajmuje jęczmień, z którego robi się również kaszę i piwo. Kukurydza używana jest m.in. do produkcji chipsów, chrupek, płatków. Spożywa się ją też w postaci ziarna nieprzetworzonego jako składnik różnych surówek czy też dodatek do dań, np. pizzy. Prażona kukurydza nosi amerykańską nazwę popcorn. Kukurydza uprawiana jest też na paszę dla zwierząt jako tzw. zielonka. Słoma kukurydziana może być składnikiem biomasy, którą spala się w ciepłowniach czy elektrowniach. Żyto i owies są zbożami o małych wymaganiach klimatyczno‑glebowych. Uprawia się je m.in. w górach, czego można dowiedzieć się na przykład z dawnej piosenki ludowej (Zasiali górale żyto…, zasiali górale owies…
). Poza mąką i pieczywem żyto wykorzystywane jest do produkcji alkoholu. Z owsa wytwarzane są m.in. płatki śniadaniowe, a ponadto jest ono cenną paszą dla zwierząt, np. koni (Wio koniku, a jak się postarasz, na kolację zajedziemy jak w sam raz, tobie owsa nasypiemy zaraz…
– śpiewała kiedyś Maryla Rodowicz). Spośród pozostałych zbóż wymienić trzeba jeszcze grykę, z której wyrabia się kaszę gryczaną.
W Polsce uprawia się dużo pszenżyta. Jednak zboże to ma nieco mniejsze wartości odżywcze i przeznacza się je głównie na paszę dla zwierząt.

Polska zalicza się do czołówki światowej w zbiorach niektórych zbóż. Od lat jesteśmy globalnym liderem w uprawie pszenżyta. Zbiory żyta i owsa dają nam odpowiednio 3. i 4. miejsce na świecie. W zbiorach najcenniejszego zboża – pszenicy – zajmujemy także całkiem niezłe jak na nasze warunki 15. miejsce (wg danych za 2020 rok).
Na podstawie własnej wiedzy i dostępnych źródeł przyporządkuj odpowiednią ilustrację przedstawiającą produkt do nazwy zboża, z którego powstały.
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy, określ z jakiego zboża wytwarza się: płatki owsiane, bułki, popcorn i kaszę.
Najbardziej wartościowym zbożem jest pszenica, której uprawa wymaga dobrych gleb i długiego okresu wegetacyjnego. W Polsce rośnie ona przede wszystkim na najlepszych glebach, a więc na Nizinie Śląskiej i Szczecińskiej, na Żuławach Wiślanych i Kujawach oraz na Wyżynie Lubelskiej. Możliwa jest też uprawa na słabszych glebach, ale muszą one być dobrze nawożone. Na słabych glebach spośród zbóż uprawia się głównie żyto, które pokrywa wiele pól na Nizinach Środkowopolskich i Pojezierzach. Mapy zamieszczone poniżej obrazują rozmieszczenie upraw pszenicy oraz żyta w Polsce i są niemal wiernym odbiciem obszarów z dobrymi i słabymi glebami.

Przewagę pszenicy nad żytem obrazują też średnie plony tych zbóż – z 1 hektara zbieramy powyżej 43 dt ziarna pszenicy i prawie 30 dt żyta. Dla porównania w krajach z wysokorozwiniętym rolnictwem towarowym plony pszenicy są znacznie wyższe i wynoszą na przykład 89 dt/ha w Irlandii czy Belgii (2019 r.).
Którego zboża – pszenicy czy żyta – uprawia się więcej w Twoim województwie? Jakie plony są uzyskiwane – wyższe czy niższe od średniej krajowej? Wyjaśnij, dlaczego tak jest.
Z tabeli poniżej odczytaj wartości plonów innych upraw w Twoim województwie i porównaj je z wartościami dla województw sąsiednich i dla Polski. Następnie dopasuj województwo o największym plonie do odpowiedniej rośliny.
Województwa | Zboża | Ziemniaki | Buraki cukrowe | Rzepak i rzepik | ||
ogółem | pszenica | żyto | ||||
P O L S K A | 47,9 | 53,4 | 35,1 | 347,7 | 607,8 | 27,1 |
dolnośląskie | 56,3 | 56,2 | 40,3 | 344,5 | 596,9 | 26,7 |
kujawsko‑pomorskie | 54,4 | 57,4 | 35,7 | 336,6 | 646,7 | 26,6 |
lubelskie | 48,5 | 57,4 | 33,0 | 397,8 | 540,5 | 24,1 |
lubuskie | 43,7 | 47,3 | 35,7 | 296,2 | 490,0 | 26,7 |
łódzkie | 45,1 | 52,3 | 36,1 | 396,5 | 599,7 | 28,9 |
małopolskie | 45,1 | 42,9 | 31,7 | 321,9 | 493,1 | 28,8 |
mazowieckie | 39,8 | 43,9 | 30,5 | 330,8 | 564,5 | 31,8 |
opolskie | 62,2 | 62,2 | 45,1 | 349,8 | 671,9 | 28,3 |
podkarpackie | 47,7 | 39,8 | 31,4 | 289,6 | 561,9 | 25,4 |
podlaskie | 39,5 | 44,0 | 32,2 | 291,6 | 0,0 | 31,0 |
pomorskie | 48,9 | 63,1 | 34,9 | 357,6 | 664,3 | 29,6 |
śląskie | 48,9 | 52,0 | 35,0 | 336,9 | 681,2 | 27,0 |
świętokrzyskie | 34,0 | 37,4 | 26,5 | 348,4 | 605,4 | 22,7 |
warmińsko‑mazurskie | 48,5 | 55,8 | 36,8 | 316,3 | 524,6 | 28,1 |
wielkopolskie | 50,9 | 55,1 | 35,9 | 368,4 | 625,0 | 25,3 |
zachodniopomorskie | 47,8 | 52,7 | 42,6 | 340,6 | 598,9 | 27,4 |
Źródło: GUS |
4. Uprawa pozostałych roślin (niezbożowych)
Poza zbożami duże znaczenie w naszym rolnictwie mają ziemniaki, buraki cukrowe, rzepak oraz warzywa i owoce.
Uprawa ziemniaków i buraków cukrowych jest ściśle związana z jakością gleb. Ziemniaki, podobnie jak żyto, mogą rosnąć na słabych glebach, natomiast buraki cukrowe, podobnie jak pszenica, potrzebują lepszej ziemi. Toteż ziemniaki często rosną na tych samych obszarach co żyto, a buraki cukrowe tam, gdzie pszenica. Wśród rolników przyjęło się nawet określać jakość gleb w powiązaniu z tymi właśnie uprawami – często mówi się o dobrych glebach pszenno‑buraczanych i słabych glebach żytnio‑ziemniaczanych. Poniższe i powyższe mapy potwierdzają powiązania przestrzenne między tymi uprawami.

Korzystając z map powyżej, wymień główne regiony uprawy buraków cukrowych i ziemniaków w Polsce. Wskaż dlaczego te rośliny uprawiane są we wskazanych przez Ciebie regionach. Czy jest wśród nich Twoje województwo?
Rzepak i rzepik to praktycznie jedyne rośliny oleiste uprawiane u nas na skalę przemysłową. Wymagają one raczej dobrych gleb, choć mogą też rosnąć na słabszych przy odpowiednim nawożeniu. Uprawia się je głównie na północy i zachodzie Polski, m.in. na Kujawach i Opolszczyźnie, gdzie powstały duże zakłady przemysłu tłuszczowego (Kruszwica, Brzeg).Jedyne w Polsce rośliny włókniste – len i konopie – w niewielkich ilościach uprawiane są głównie na Podlasiu, Mazurach i Pomorzu.Rośliny wykorzystywane do produkcji używek – tytoń do papierosów, chmiel do piwa – uprawia się przede wszystkim na Lubelszczyźnie; dotyczy to zwłaszcza chmielu, bo tytoń spotkać można też w wielu innych regionach Polski.Warzywa i owoce rosną w całym kraju – zarówno w małych ogródkach działkowych czy przydomowych, jak i w dużych plantacjach czy sadach. Większy udział tych upraw występuje w pobliżu miast, które stanowią duży rynek zbytu dla świeżych warzyw i owoców – są one spożywane bezpośrednio przez ludzi, a także trafiają do zakładów przetwórstwa owocowo‑warzywnego.Warto wiedzieć, że Polska zalicza się do ścisłej światowej czołówki w zbiorach jabłek, truskawek i porzeczek.
Korzystając z danych dotyczących zbiorów i plonów wybranych upraw, scharakteryzuj produkcję roślinną w swoim województwie na tle całego kraju.
Województwa | Zboża | Ziemniaki | Buraki cukrowe | Rzepak i rzepik | ||
ogółem | pszenica | żyto | ||||
P O L S K A | 355,3 | 126,7 | 29,6 | 78,5 | 149,5 | 31,2 |
dolnośląskie | 29,1 | 14,3 | 0,8 | 4,9 | 12,1 | 3,9 |
kujawsko‑pomorskie | 32,9 | 12,3 | 2,1 | 6.7 | 34,3 | 2,9 |
lubelskie | 35,5 | 18,5 | 1,4 | 4,6 | 19,3 | 3,8 |
lubuskie | 8,8 | 2,3 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 |
łódzkie | 26,4 | 5,7 | 3,9 | 10,3 | 3,3 | 0,8 |
małopolskie | 9,6 | 4,4 | 0,09 | 5,4 | 0,6 | 0,4 |
mazowieckie | 35,7 | 7,5 | 4,7 | 8,5 | 11,2 | 1,8 |
opolskie | 20,8 | 9,5 | 0,5 | 2,1 | 10,2 | 2,4 |
podkarpackie | 10,9 | 4,0 | 0,2 | 3,9 | 2,0 | 0,9 |
podlaskie | 15,9 | 2,1 | 2,0 | 1,6 | 0 | .6 |
pomorskie | 18,8 | 10,2 | 1,8 | 6,9 | 6,7 | 2,8 |
śląskie | 10,2 | 3,5 | 0,7 | 1,7 | 1,0 | 0,7 |
świętokrzyskie | 8,1 | 3,4 | 0,3 | 3,6 | 1,4 | 0,5 |
warmińsko‑mazurskie | 18,6 | 8,5 | 1,2 | 1,8 | 2,3 | 2,9 |
wielkopolskie | 53,2 | 12,7 | 5,6 | 11,4 | 34,7 | 3,1 |
zachodniopomorskie | 20,6 | 8,0 | 3,0 | 4,2 | 9,2 | 2,9 |
Źródło: GUS |
Podsumowanie
Z roślin uprawnych największe znaczenie żywieniowe mają zboża – w Polsce jest to pszenica, jęczmień, pszenżyto, kukurydza, żyto, owies, gryka.
Poza zbożami ważne w naszym rolnictwie są ziemniaki, buraki cukrowe, rzepak oleisty oraz warzywa i owoce.
Pszenica i buraki cukrowe dają wysokie plony tylko na dobrych glebach, np. na Nizinie Śląskiej i Szczecińskiej, na Kujawach i Żuławach Wiślanych oraz na Wyżynie Lubelskiej.
Ziemniaki, żyto i owies mogą rosnąć na słabszych glebach, dlatego najwięcej tych upraw występuje na nizinach środkowopolskich oraz w górach.
Polska zalicza się do światowej czołówki w zbiorach pszenżyta, żyta, owsa, jabłek i truskawek.
Na podstawie danych dotyczących plonów pszenicy i żyta w dwóch wybranych województwach stwórz dwie mapy – kartogramy. Następnie porównaj wysokości tych plonów, także w ujęciu przestrzennym. Wyjaśnij przyczyny występujących różnic.

Słownik
miara wydajności produkcji roślinnej wyrażająca wielkość zbiorów z danej powierzchni użytków rolnych; najczęściej podawana jest w decytonach z 1 hektara (dt/ha), gdzie decytona to 1/10 część tony, czyli 100 kg (dawniej kwintal)
wielkość produkcji roślinnej z całej powierzchni uprawy
Ćwiczenia
Na podstawie własnej wiedzy i tabeli ,,Plony głównych ziemiopłodów w województwach w 2019 roku [dt/ha]” uzupełnij poniższą tabelę, przenosząc odpowiednie stwierdzenia w puste miejsca.
Przyporządkuj do odpowiednich kategorii nazwy poszczególnych roślin uprawnych.
Przyporządkuj do odpowiednich kategorii nazwy poszczególnych roślin uprawnych.
pszenżyto, chrzan, cebula, pietruszka, słonecznik, rzepak, rzepik, jęczmień, gryka
zboża | |
---|---|
rośliny oleiste | |
przyprawy |
Przyporządkuj nazwę rośliny do wskazanej pary kategorii upraw.
Przyporządkuj nazwę rośliny do wskazanej pary kategorii upraw.
roślina bulwiasta i pastewna, przyprawa i warzywo, roślina oleista i włóknista, zboże i roślina pastewna
kukurydza | |
len | |
papryka | |
ziemniaki |
Na podstawie diagramu struktury zasiewów z e‑materiału wskaż dwa zdania prawdziwe dotyczące zmian w strukturze zasiewów.
Na podstawie opisu alternatywnego powyższego diagramu wskaż dwa zdania prawdziwe dotyczące zmian w strukturze zasiewów.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jakie zmiany w ostatnim czasie zachodzą w strukturze zasiewów w Polsce?
Jakie zmiany w ostatnim czasie zachodzą w strukturze zasiewów w Polsce?
- Zwiększa się areał pszenicy, pszenżyta i kukurydzy, a zmniejsza powierzchnia ziemniaków i żyta.
- Zmniejsza się areał pszenicy, pszenżyta i kukurydzy, a zwiększa powierzchnia ziemniaków i żyta.
- Zmniejsza się powierzchnia uprawy wszystkich zbóż.
- Zwiększa się powierzchnia uprawy roślin okopowych, włóknistych i cukrodajnych.
Przeanalizuj dane z tabeli „Zboża – powierzchnia zasiewów, zbiory i plony w wybranych krajach (2019 r.)” i porównaj produkcję zbóż w Polsce z produkcją w innych krajach. Weź pod uwagę zarówno zbiory, jak i plony. Następnie w poniższej tabeli wskaż, które z przytoczonych stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.
Wskaż prawidłowo określone zależności między powierzchnią zasiewów, plonami i zbiorami roślin uprawnych.
Wskaż prawidłowo określone zależności między powierzchnią zasiewów, plonami i zbiorami roślin uprawnych.
- duża powierzchnia zasiewów – niskie plony – duże zbiory
- duża powierzchnia zasiewów – wysokie plony – małe zbiory
- mała powierzchnia zasiewów – niskie plony – duże zbiory
- mała powierzchnia zasiewów – wysokie plony – duże zbiory
Wymienione hasła przyporządkuj do odpowiedniej kategorii gleb.
Wymienione hasła przyporządkuj do odpowiedniej kategorii gleb.
Wyżyna Lubelska, wysokie plony, buraki cukrowe, ziemniaki, bielice, Nizina Szczecińska, mady, niskie plony, gleby płowe, Nizina Śląska, pszenica, Pojezierza, czarne ziemie, owies, Nizina Mazowiecka, czarnoziemy, żyto, Żuławy Wiślane
gleby pszenno-buraczane | |
---|---|
gleby żytnio-ziemniaczane |
Wskaż przyczyny zwiększonej uprawy warzyw i owoców w pobliżu miast.
Wskaż przyczyny zwiększonej uprawy warzyw i owoców w pobliżu miast.
- miasto to duży rynek zbytu świeżych warzyw i owoców
- w pobliżu miast nawozy sztuczne są łatwiej dostępne
- w pobliżu miast okres wegetacyjny trwa dłużej
- w miastach działają przetwórnie owocowo-warzywne
- w pobliżu miast uzyskuje się wyższe plony
- w pobliżu miast występują lepsze gleby
- w strefach podmiejskich jest dużo ogródków działkowych