Rozwój transportu na świecie
Jeżeli system wymiany informacji na świecie porównamy do systemu nerwowego, to system transportowy jest jego krwioobiegiem. W tej lekcji przyjrzymy się ciągłym zmianom, którym podlega transport oraz wskażemy rolę systemu transportowego i terminali w rozwoju danego kraju lub regionu.

Pociąg towarowy w Stanach Zjednoczonych ciągnięty przez zestaw czterech lokomotyw
współczesny podział polityczny świata;
rozmieszczenie ludności na świecie i jej główne kierunki migracji;
zróżnicowanie produkcji rolnej na świecie;
czym charakteryzuje się gospodarka morska;
rolę paliw kopalnych, zwłaszcza ropy naftowej, we współczesnej gospodarce;
czym charakteryzuje się przemysł nowoczesnych technologii;
w jaki sposób technologie informacyjno‑komunikacyjne wpływają na rynek pracy.
Wymienisz przyczyny zmian natężenia ruchu na głównych szlakach transportowych.
Wyjaśnisz przyczyny zmiany przebiegu głównych szlaków transportowych.
Scharakteryzujesz rolę, jaką w rozwoju regionu odgrywają terminale transportowe.
1. Rozwój transportu morskiego
W ciągu ostatnich 50 lat liczba ludności na świecie podwoiła się, co oznacza, że bardzo zwiększyło się zapotrzebowanie zarówno na towary rolne, jak i przemysłowe. Wartość wytworzonych na świecie dóbr wzrosła prawie siedmiokrotnie. Część z nich to niematerialne usługi przesyłane środkami łączności, a część to towary sprzedawane w miejscu produkcji. Oprócz tego istnieją ogromne ilości towarów wymagające transportu.
Największą część towarów na świecie przewożą statki. Płyną one wolno, ale zabierają na pokład ogromną masę ładunków, przez co jednostkowe koszty transportu są niewielkie. Ułatwieniem dla transportu morskiego jest konteneryzacja, czyli przewóz drobnicy (stosunkowo niewielkich artykułów) w standardowych pojemnikach (kontenerach). Do funkcjonowania transportu morskiego konieczna jest budowa portów i odpowiednich urządzeń przeładunkowych.
Główne szlaki żeglugowe łączą centra przemysłowo‑handlowe Ameryki Północnej z centrami Europy i Azji Wschodniej. Ropa naftowa przewożona jest z Bliskiego Wschodu do Europy, Chin, Korei i Japonii – tam też trafiają australijskie surowce. Z Ameryki Południowej pochodzi duża część światowych produktów rolnych.
Dynamiczny rozwój ekonomiczny Brazylii i innych krajów latynoamerykańskich powoduje, że intensywność handlu międzynarodowego z Ameryką Południową wzrasta. Nowym szlakiem miał być szlak przez Ocean Arktyczny wzdłuż północnego wybrzeża Azji, lecz projekt ten porzucono w związku z dynamiczną sytuacją geopolityczną.
Morski transport pasażerski ma zupełnie inny charakter niż towarowy – dominują w nim wielkie statki wycieczkowe wożące turystów do atrakcyjnych regionów, jak Karaiby, Morze Śródziemne, Polinezja.

Główne szlaki żeglugowe
Jednym z obszarów współczesnego piractwa morskiego jest rejon cieśniny Malakka. Wskaż jego trzy przyczyny z podanych poniżej.
2. Rozwój transportu lotniczego
Samoloty jako środek transportu mają dwie główne zalety – szybkość i bezpieczeństwo. Niestety są jednak zależne od warunków pogodowych, wymagają wysoko wykwalifikowanego personelu naziemnego i latającego. Bardzo kosztowna jest infrastruktura, osłona meteorologiczna oraz organizacja kontroli lotów. Rosnąca liczba pasażerów pokazuje jednak, że ludzie są gotowi zapłacić za bilet, spędzić dużo czasu na lotniskach, czekając na odlot lub przesiadkę oraz poddawać się drobiazgowej kontroli tylko po to, by szybko i bezpiecznie przemieścić się na znaczne odległości. W 2019 roku transport lotniczy obsłużył 4,4 mld pasażerów, w 2020 roku 3,36 mld, w 2021 roku było to 4,2 mld pasażerów, natomiast w 2022 roku ruch ten ma być większy szacunkowo o 0,3 mld pasażerów. Na transport lotniczy w w 2020 roku znacząco wpłynęła pandemia, a w 2022 roku wojna w Ukrainie. W 2020 roku przez ograniczenie możliwości przemieszczania się wielu turystów i podróżnych nie skorzystało z tego środka transportu. Natomiast w 2022 roku przez wojnę nad krajem atakowanym przez Rosjan nie odbywały się przeloty, samoloty zmieniły trasy, wydłużając podróże, więc liczba osób korzystających z tego środka transportu może być ostatecznie niższa niż szacunkowa.
Pasażerokilometry (paskm)Pasażerokilometry (paskm) to jednostki pracy przewozowejpracy przewozowej. Uzyskuje się je, mnożąc liczbę pasażerów przez odległość, na jaką podróżują.

Obszarami bardzo dużego natężenia ruchu są Europa i Stany Zjednoczone (szczególnie ich wschodnia część). Jest to wynikiem dużej liczby osób zamożnych mieszkających w tych regionach oraz intensywności życia gospodarczego.
Spośród 15 lotnisk obsługujących największą liczbę pasażerów aż 5 znajduje się w Stanach Zjednoczonych.
Port lotniczy | Liczba pasażerów (mln) |
Atlanta | 111 |
Pekin | 100 |
Los Angeles | 88 |
Dubaj | 86 |
Tokio | 86 |
Chicago | 85 |
Londyn | 81 |
Szanghai | 76 |
Paryż | 76 |
Dallas | 75 |
Amsterdam | 70 |
Frankfurt | 68 |
Stambuł | 65 |
Singapur | 64 |
Denver | 63 |
Indeks górny Źródło: Airports Council International, licencja CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Airports Council International, licencja CC BY‑SA 3.0
Z tych samych powodów, co wspomniane wcześniej Europa i Ameryka Północna, można również zaobserwować zagęszczenie pasażerskiego ruchu lotniczego w Azji Wschodniej. W Ameryce Południowej główne szlaki prowadzą do Rio de Janeiro i Sao Paulo w Brazylii oraz Buenos Aires w Argentynie. Na kontynencie afrykańskim wyróżnia się Johannesburg w RPA. Duży ruch panuje również nad Zatoką Perską oraz Półwyspem Malajskim. Dubaj, Kuala Lumpur i Singapur są ważnymi portami przesiadkowymi (tzw. hubami lotniczymi) w podróżach na Daleki Wschód i do Australii.
Wyjaśnij, dlaczego trasa lotu z Nowego Jorku do Singapuru biegnie po łuku przez północną Afrykę i Morze Śródziemne, a linią prostą przez Afrykę.
Wielką zmianą w transporcie lotniczym było pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych. Wykorzystanie tańszych lotnisk, mało zróżnicowana flota, ograniczenia wielkości bagażu, ciaśniej ustawione fotele, brak serwisu na pokładzie, sprzedaż biletów i odprawa wyłącznie on‑line – to tylko niektóre działania pozwalające obniżyć cenę biletów. Dzięki temu, mimo niższego komfortu podróży, zdobywają one przede wszystkim rynek lotów wewnątrzkontynentalnych. Niskokosztowe połączenia wprowadzili także niektórzy tradycyjni przewoźnicy. W przyszłości prognozuje się dalszą ekspansję tanich linii lotniczych.
Linia lotnicza | Liczba pasażerów (mln) |
American Airlines Group | 215,18 |
Delta Air Lines* | 204,0 |
Southwest Airlines* | 162,68 |
United Airlines* | 162,44 |
Ryanair* | 152,4 |
China Southern Airlines | 151,63 |
Lufthansa Group | 145,2 |
IAG | 118,3 |
Air China Group | 115,0 |
China Eastern Airlines* | 112,92 |
Indeks górny * – przewoźnik niskokosztowy Indeks górny koniec* – przewoźnik niskokosztowy
Indeks górny Źródło: Airports Council International, licencja CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Airports Council International, licencja CC BY‑SA 3.0
W porównaniu z przewozami pasażerskimi, transport towarów drogą lotniczą ma mniejsze znaczenie. Samolotami przewozi się zwykle towary łatwo psujące (np. kwiaty), szybko tracące na wartości (np. części komputerowe), niezbędne w procesie produkcyjnym, bardzo cenne (np. dzieła sztuki) lub pilne (np. przesyłki kurierskie).
Transport lotniczy przewozi mniej niż 10% towarów pod względem masy i ponad 30% pod względem wartości.
3. Towarowy transport samochodowy
Transport samochodowy stanowi bardzo ważną część transportu lądowego i szybko się rozwija. Samochodami przewozi się stosunkowo niewielkie ładunki, ale można nimi dotrzeć bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy (tzw. transport door to door). Ponadto samochody nie są związane rozkładami jazdy, a trasę mogą zmieniać w zależności od warunków. Ich ruch podlega jednak pewnym ograniczeniom, np. ze względu na ciężar, emisję zanieczyszczeń, dni świąteczne lub czynniki pogodowe (bardzo wysoka temperatura powietrza).

Australijski pociąg drogowy
Państwo | Liczba samochodów ciężarowych (mln) |
Chiny | 25,6 |
Stany Zjednoczone | 8,8 |
Japonia | 8,1 |
Niemcy | 3,7 |
Korea Południowa | 3,5 |
Indie | 3,4 |
Meksyk | 3,2 |
Hiszpania | 2,3 |
Brazylia | 2,0 |
Indeks górny Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2020, licencja CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2020, licencja CC BY‑SA 3.0
Państwo | Przewozy ładunków |
Chiny | 5 963 640 |
Stany Zjednoczone* | 3 022 801 |
Indie** | 2 435 870 |
Polska | 395 311 |
Niemcy | 311 869 |
Kanada* | 269 094 |
Turcja | 267 579 |
Federacja Rosyjska | 263 878 |
Meksyk | 258 684 |
Hiszpania | 249 555 |
Indeks górny Źródło: https://stats.oecd.org, licencja CC BY‑SA 3.0
* dane z 2018 roku
** dane z 2017 roku Indeks górny koniecŹródło: https://stats.oecd.org, licencja CC BY‑SA 3.0
* dane z 2018 roku
** dane z 2017 roku
W transporcie samochodowym dominują dwa państwa o dużym obszarze: Chiny i Stany Zjednoczone. Wielkość pracy przewozowej wynika tam w większym stopniu z pokonywanych odległości niż z wielkości ładunków. Dodatkowo w obu krajach alternatywny transport kolejowy ma mniejsze znaczenie. Pozostałe kraje o największych przewozach charakteryzują się dużą gęstością zaludnienia i dobrze rozbudowaną siecią dróg. Odległości do pokonania są tam dogodne dla samochodów ciężarowych. Wszystkie te kraje mają wielkie lub duże gospodarki.
4. Towarowy transport kolejowy
Przez lata intensywnego rozwoju motoryzacji wydawało się, że transport kolejowy stanie się przeżytkiem. Wysokie koszty budowy szlaków (szczególnie drogich w urozmaiconym terenie) oraz urządzeń przeładunkowych, wymóg stosowania się do rozkładów jazdy, konieczność dowozu towarów do stacji innym środkiem nie przemawiały za rozwojem tej formy transportu. Dodatkowo różne rozstawy szyn i odmienne systemy zasilania trakcji elektrycznych bardzo utrudniały przewozy międzynarodowe. Z tych powodów w wielu krajach przestano rozwijać transport kolejowy.

Pociąg towarowy w Stanach Zjednoczonych ciągnięty przez zestaw czterech lokomotyw
Tendencja ta odwróciła się, gdy wzrosły ceny paliw, zaostrzono normy emisji zanieczyszczeń dla samochodów oraz wprowadzono ograniczenia ruchu drogowego.
Państwo | Przewozy ładunków (mln tkm) |
Chiny | 3 018 200 |
Federacja Rosyjska | 2 602 493 |
Stany Zjednoczone | 2 364 144 |
Indie* | 654 285 |
Kanada | 446 081 |
Australia | 443 005 |
Kazachstan | 289 174 |
Ukraina | 181 844 |
Niemcy | 129 161 |
Meksyk | 89 049 |
Indeks górny Źródło: https://stats.oecd.org
* dane z 2017 roku Indeks górny koniecŹródło: https://stats.oecd.org
* dane z 2017 roku
Państwa o największych przewozach kolejowych mają olbrzymią powierzchnię (poza Ukrainą i Niemcami). Obszar większości z nich liczy ponad 5 mln kmIndeks górny 22. Kolej jest tam szczególnie opłacalna – przewozy odbywają się na znaczne odległości, więc koszty załadunku i rozładunku są stosunkowo niewielkie w porównaniu do wykonanej pracy przewozowej. Poza tym do prowadzenia pociągu z ładunkiem na przykład 10 tys. ton wystarczy jeden maszynista.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1R2UDabSansX
Film zrealizowany na pustyni, w oddali jedzie pociąg przewożący rudę żelaza. Pociąg składa się z trzech lokomotyw, dziesiątków wagonów z rudą, czterech cystern i kilku kontenerów. Na jednym z wagonów stoją trzy auta osobowe. Kilka wagonów, które są platformami jest pustych. Dookoła płaski teren, praktycznie brak roślinności.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RoaHKrcw2HIk6
Film złożony z ujęć jadących pociągów towarowych. Ujęcia wykonane na przejazdach kolejowych. Pierwszy skład to dwie czerwone lokomotywy z napisem Canadian Pacific. Pociąg wiezie kontenery w różnych kolorach, porusza się z mała prędkością. W kolejnym ujęciu drugi pociąg. Ma dwie lokomotywy i kilkanaście wagonów, na których przewozi kontenery, niekiedy po dwa kontenery stojące jeden na drugim. Kolejny pociąg, na który składają się dwie lokomotywy, kilkadziesiąt kontenerów.
5. Transport lądowy pasażerów
Ciekawych informacji dostarcza zestawienie danych transportu lądowego pasażerów, z których wynika, że częściej wybierają oni transport samochodowy. Absolutnie dominujące miejsce zajmują tutaj Stany Zjednoczone z bardzo długą tradycją motoryzacyjną i dużą liczbą ludności. Natomiast mieszkańcy Meksyku mają ograniczony dostęp do kolei, a gęstość linii kolejowych wynosi tam tylko 1,4 km/100 kmIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 (dla porównania – w Polsce to 6,5 km/100 kmIndeks górny 22).
Kolej jest jedynym dostępnym środkiem transportu pozwalającym osobom mniej zamożnym podróżować na dalekie odległości, stąd ogromne przewozy w Indiach, Chinach i Rosji. Dla mieszkańców mniejszych, gęsto zaludnionych i bardziej rozwiniętych państw kolej stanowi natomiast wygodną alternatywę dla samochodów: pociągi dojeżdżają do centrów miast, nie stoją w korkach, czas podróży można efektywnie wykorzystać, przeznaczając go chociażby na czytanie.
6. Logistyka
Coraz większa liczba podróżujących oraz rosnąca ilość towarów do przewiezienia powodują, że sam proces transportu się komplikuje. W skali międzynarodowej dochodzą do tego jeszcze wyzwania związane z odmiennymi systemami prawnymi i finansowymi oraz różna dostępność środków transportu. W 2020 roku kolejnym utrudnieniem stała się pandemia COVID‑19, która doprowadziła do sytuacji, w której łańcuchy dostaw były przerwane, co znacząco wpłynęło na wykorzystanie transportu, a co za tym idzie, jego rozwój. Następnym wyzwaniem w Europie stała się wojna w Ukrainie. Rozwiązaniami mnożących się problemów zajęła się logistykalogistyka, która obejmuje wszelkie działania bezpośrednio lub pośrednio wpływające na proces dostarczania dóbr.
Podstawowym celem procesu logistycznego jest, by właściwy produkt o właściwej jakości i we właściwej ilości trafił na właściwe miejsce we właściwym momencie do właściwego odbiorcy za właściwą cenę (zasada 7Wzasada 7W). Dlatego też optymalizuje się wykorzystanie dostępnych środków transportu (np. samochód – kolej – samolot – samochód), wprowadza wydajne urządzenia przeładunkowe i standardowe pojemniki (palety, kontenery). Technologie informacyjno‑komunikacyjne pozwalają sprawnie zarządzać odbiorem, przechowaniem i wysyłką towarów.
Zaproponuj rozwiązanie logistyczne transportu 200 kg serów z Zakopanego do Marsali na Sycylii.
Terminale logistyczneTerminale logistyczne to miejsca, gdzie następuje koncentracja usług logistycznych. Lokalizowane są w pobliżu skrzyżowań głównych dróg, lotnisk, linii kolejowych, miast i ośrodków przemysłowych. Często stają się one motorem napędzającym rozwój okolicznych obszarów. Wynika to z dużego zatrudnienia. Znaczna część osób zatrudnionych w logistyce pracuje bez przerwy w systemie trzyzmianowym. Szybko zmieniające się wspomagane komputerowo systemy zarządzania wymagają od nich ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Logistyce wymaga od pracowników kreatywności – często muszą oni reagować na niespodziewane okoliczności.
Warto pamiętać, że z terminali lub centrów logistycznych korzystają także podmioty gospodarcze działające w innych branżach, np. tych, które zajmują się wywożeniem śmieci czy odpowiadające na zapotrzebowanie na wodę i energię. Czasem w pobliżu terminali i centrów powstają m.in. hotele, punkty gastronomiczne, stacje obsługi pojazdów albo stacje benzynowe.
Największe centrum części zamiennych firmy Mercedes‑Benz w Germersheim (Niemcy) ma 80 tys. mIndeks górny 22 powierzchni magazynów. Dystrybucją około 500 tys. części do 150 państw zarządza 3,1 tys. pracowników. Dobowo centrum opuszcza 40 tys. listów przewozowych z częściami do mercedesów, maybachów, smartów i mitsubishi fuso.
Opracuj dwa sposoby dostawy arbuzów z greckiej wyspy Samos na norweskie Lofoty. Wskaż zalety i wady każdego z nich.
Podsumowanie
Liczba przewożonych na świecie osób i ilość towarów rośnie, jednak w 2020 roku w konsekwencji pandemii liczba przewożonych osób drastycznie spadła.
Żegluga morska przewozi największą część towarów pod względem masy.
Główne szlaki żeglugowe łączą centra gospodarcze świata między sobą oraz rejony wydobycia surowców z centrami gospodarczymi.
Najintensywniejszy ruch lotniczy odbywa się w obrębie Europy i Ameryki Północnej oraz między nimi.
Niskokosztowe linie lotnicze znacząco wpłynęły na wzrost popularności przewozów lotniczych.
Dzięki rozwojowi logistyki optymalizuje się wykorzystanie wszystkich dostępnych środków transportu.
Centra logistyczne stają się stymulatorami rozwoju regionu.
Słownik
dziedzina wiedzy i praktyka nakierowana na optymalny transport dóbr i osób
jednostka pracy przewozowej wykonanej przez osobowy środek transportu; uzyskuje się ją, mnożąc liczbę pasażerów przez odległość, na jaką podróżują
iloczyn liczby pasażerów (masy ładunku) przez odległość, na jaką zostali przetransportowani, podawany w pasażerokilometrach (tonokilometrach)
miejsce koncentracji usług logistycznych; przede wszystkim jest to miejsce, gdzie następuje zmiana środka transportu
jednostka miary pracy przewozowej wykonanej przez towarowy środek transportu; 1 tkm oznacza przewiezienie jednej tony towarów na odległość jednego kilometra
właściwy produkt o właściwej jakości, we właściwej ilości ma trafić na właściwe miejsce we właściwym momencie do właściwego odbiorcy za właściwą cenę
Ćwiczenia
Oceń prawdziwość podanych informacji.
Wskaż, z jakich powodów konteneryzacja pomaga w transporcie.
Wskaż, z jakich powodów konteneryzacja pomaga w transporcie.
- Wiadomo jaką objętość zajmie ładunek.
- Kontenery mają standardowe rozmiary.
- Kontenery łatwo przełożyć na inny środek transportu.
- Transport kontenerów jest szybszy niż towarów w innych, dowolnych opakowaniach.
- Kontenery łatwo składować w centrach logistycznych.
- Każdy kontener waży tyle samo.
- Kontenery można doczepić do ciągnika siodłowego.
- Kontenery nie podlegają kontroli.
- Kontenery przewozi się dopiero, gdy są pełne.
Wskaż prawidłowe zakończenie zdania.
Wskaż prawidłowe zakończenie zdania.
Oceń prawdziwość podanych informacji.