Na białej planszy rozsypane po całej powierzchni: kolorowe nuty i klucze wiolinowe. W centrum zapisany jest temat lekcji: Elementy dzieła muzycznego - rytmika.
Ważne daty
do XII wieku – rytm muzyczny regulowany jest rytmem słowa,
XII wiek – pierwsze uporządkowanie rytmiczne – powstaje rytmika i notacja modalna,
połowa XIII wieku – określenie podziałów rytmicznych (trójdzielny – doskonały, dwudzielny – niedoskonały),
XVII‑XIX wiek – okres panowania rytmiki taktowej,
od XX wieku – Zróżnicowanie zjawisk rytmicznych w muzyce (od skrajnej organizacji do całkowitej swobody).
1
Scenariusz dla nauczyciela:
R1bEpw8IrHPej
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania. Uczeń:
1) zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
a) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
b) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację);
2) odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
a) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
b) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
c) zna skróty pisowni muzycznej: repetycja, volty, da capo al fine;
Omawiając zagadnienia melodyki, zwróciliśmy uwagę na złożoność każdego utworu muzycznego, na mnogość elementów, które współtworzą dzieło muzyczne. Do głównych elementów konstrukcyjnych muzyki, obok melodii i harmonii, należy także rytm. Jego zadaniem jest uporządkowanie długości trwania dźwięków.
Słowa rytm używamy także w innych kontekstach.
Film edukacyjny pt. Regulujące działanie rytmu
RYq8HRVlDgjud
m6e5e68208045aaa2_0000000000007
m6e5e68208045aaa2_0000000000007
Niektóre definicje dzieła muzycznego, jako pierwsze współtworzące go elementy wymieniają nie melodię i harmonię, ale rytm. Coraz częściej wskazuje się bowiem, że to on był pierwotnym elementem muzyki, że bez niego nie może zaistnieć żaden utwór muzyczny. Francuski kompozytor i teoretyk muzyki Vincent d’Indy tak wyraził się o roli rytmu: „Należy go traktować jako czynnik poprzedzający inne elementy muzyki – wiele ludów nie zna harmonii, niektóre mogą nawet nie znać melodii, ale każdy zna rytm”. Różne techniki medytacyjne nakazują wsłuchanie się we własny organizm. Można przywołać ich motto: „Rytm jest dookoła ciebie – słuchaj… i patrz: świat jest rytmem”… Spróbujmy na kilka chwil zachować absolutną ciszę, zamknijmy oczy i wsłuchajmy się we własny organizm… Cisza. Przyłóżmy palce do tętnicy… czy wyczuwamy rytm? Rzeczywiście, otaczają nas różne regularne, rytmiczne odgłosy. Nasza umiejętność odczuwania zmieniającego się czasu, pamięć o regularności czynności fizjologicznych, takich jak sen, posiłki, odczuwanie pór dnia to tak zwany zegar biologiczny. Utożsamiany jest najczęściej z rytmem – tak: rytmem! – dobowym. To on określa czas pracy i odpoczynku, to on wyznacza pory spożywania posiłków… to on porządkuje każdy nasz dzień… Co więcej, jeśli spojrzymy na otaczający nas świat, zaobserwujemy także cykliczność tygodni, miesięcy, czy pór roku. Na początku XX wieku, kiedy rytm, tempo i czas zostały potraktowane jako zagadnienia, które mogą stać się swoistym manifestem w sztuce, zaczęto źródeł inspiracji szukać w technice. Przykładem mogą być, choćby dwie kompozycje powstałe w różnych kręgach kulturowych. We Francji Artur Honegger, zafascynowany parowozami, skomponował w 1923 roku poemat symfoniczny Pacific 231. Choć jeden z recenzentów pisał, że w trakcie wykonania niemal czuł w nozdrzach zapach oceanu, tak naprawdę, Pacific 231 to model lokomotywy parowej… Niemal w tym samym czasie, w roku 1926, radziecki twórca Aleksander Mosołow, skomponował Fabrykę Stali… Regularnie, niemal transowo powtarzane schematy rytmiczne ilustrują odgłosy hali produkcyjnej... Czyżby zatem rację miał niemiecki dyrygent, pianista i kompozytor Hans von Bülow mówiąc: „Na początku był rytm”? Pozostawię Was na chwilę z tym pytaniem…
RPuY6TNRfMSbN
Rytmika
Odkąd kompozytorzy zwrócili uwagę na konieczność regulacji następstw dźwięków w utworach muzycznych, konieczne było znalezienie systemu znaków, które dokładnie określiłyby długość każdej nuty. Można zatem domyślać się, że wyróżnimy dwa podstawowe rodzaje rytmikiRytmikarytmiki:
rytmika swobodna – nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego.
rytmika ustalona (inaczej wiązana) – grupowana w taktyTakttakty, związana z metrumMetrummetrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów.
Muzyka w starożytnej Grecji, bardzo silnie związana z poezją i dramatem, porządkowana była za pomocą akcentowanych i nieakcentowanych sylab tekstu (ich kombinacje nazywano stopami metrycznymi).
W podobny sposób, swobodnie, wykonywano jednogłosową muzykę w średniowieczu. Zwróć uwagę na pochodzący z początków XV wieku zapis najstarszej polskiej pieśni religijnej – Bogurodzicy. Na pięciolinii pojawiają się drobne romby – neumyNeumyneumy; określają one wysokość dźwięku, ale nie mówią nic o ich czasie trwania:
RU7X7C2ezY2X81
R10swx5vRxaHQ1
Od ok. XVII wieku rytm muzyczny zaczął być regulowany powtarzalnością akcentów w ramach schematów nazywanych taktami. Ów porządek rytmiczny nazywany periodycznym lub taktowym obecny był w muzyce przez 300 lat, choć już w pierwszych dziesięcioleciach XIX stulecia Fryderyk Chopin zwracał uwagę na fakt, iż jego wyobraźnię twórczą ogranicza tradycyjna notacja muzyczna. Jego kompozycje charakteryzuje proces przezwyciężania schematyzacji rytmicznej, rozluźnienie pulsacji, co osiągnął, wprowadzając manierę tempo rubato (tzw. okradania wartości rytmicznych) oraz rozbudowane zdobienia linii melodycznej szeregiem drobnych wartości rytmicznych. Posłuchajmy Nokturnu c‑moll op. 48 nr 1 Fryderyka Chopina, zwracając uwagę na efekt wprowadzanych zmian rytmicznych.
R15Lun0LQRbhD
W XX wieku obserwować możemy różne rozwiązania w odniesieniu do organizacji rytmicznej. Obok tradycyjnych rozwiązań (typowych dla nurtów archaizujących) odnajdujemy utwory, w których kreska taktowa działa jedynie jako punkt orientacyjny dla wykonawcy lub symbol oddzielający kolejne odcinki formalne (np. I część Sonaty fortepianowej „Concord” Charlesa Ivesa). Niekiedy też kompozytorzy, rezygnując całkowicie z tradycyjnej notacji muzycznej, a zatem także z kresek taktowych, określają dokładnie czas trwania poszczególnych fragmentów swoich utworów. Posłuchajmy z partyturą Trenu pamięci ofiar Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego, zwracając uwagę na innowacyjność zapisu muzycznego, w odniesieniu do rytmu sprowadzającego się do wskazania ilości sekund przeznaczonych na ekspozycję poszczególnych bloków brzmieniowych.
R1PSuGgDeCIU0
Nuty
Kiedy pierwsi znani z nazwiska kompozytorzy działający w II połowie XII wieku w Paryżu - Leoninus i Perotinus rozpoczęli regulację czasu trwania dźwięków, by śpiewające jednocześnie dwa, trzy, a sporadycznie także cztery głosy spotykały się we właściwych miejscach, skorzystali z antycznych stóp metrycznych i określili relacje wartości krótkich i długich nut:
R91GbAZVtnRp3
Powyższy podział na sześć schematów rytmicznych, nazywanych sześcioma modusami rytmicznymi, później zastąpiony został systemem menzuralnym, określającym nie tylko relację długi‑krótki, ale dokładny czas poszczególnych dźwięków, by ostatecznie przyjąć postać tradycyjnego zapisu:
RLZjkbnETv2Kg1
Kiedy takie wartości rytmiczne dodatkowo uporządkuje się w takty, jednostki regulujące następstwem akcentów, zaczniemy zauważać w muzyce puls, dwudzielny, trójdzielny, czwórkowy… Jednostkami takimi steruje metrum zapisywane w postaci dwóch liczb: górna wskazuje ilość podstawowych wartości rytmicznych w takcie, dolna zaś, co to za wartość.
Jak wiadomo, walc jest tańczony na trzy, zapisuje się go w metrum 3/4. Cyfra cztery wskazuje, że podstawową wartością rytmiczną jest ćwierćnuta, cyfra - trojka oznacza że w jednym takcie mają pojawić się trzy takie ćwierćnuty. Słuchając walca możemy kołysać się w trójdzielnym rytmie.
R1S4LfIMIWlE71
Polka z kolei jest tańcem utrzymanym w metrum dwudzielnym 2/4. Wiadomo zatem, że akcenty będą powtarzały się co dwie ćwierćnuty.
RFd8dCZ8Pmzhk
W XX wieku, nawet jeśli kompozytor stosuje metrum i kreskę taktową, niekiedy przestajemy odczuwać regularną pulsację. Związane jest to z komplikacjami przebiegów rytmicznych w utworach – kreska taktowa pełni wówczas jedynie funkcję orientacyjną dla wykonawców. Twórcy stosują też rozmaite zabiegi uwypuklające rolę rytmu w utworze muzycznym:
REMAZeVGwXJUk
Komponowane są jednak cały czas utwory, w których czynnik rytmiczny współgra z innymi elementami dzieła muzycznego, a słuchacz zaskakiwany jest np. wprowadzeniem przedmiotu użytku codziennego (podkreślającego rolę rytmu) w tkankę orkiestrową:
RUHaIkLEXNuHZ
Zadania
RwHKgd1L3NtIJ
Ćwiczenie 1
R11oFS398OTPz
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj opis do definicji: rytmika swobodna. Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego., 2. grupowana w takty, związana z metrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów. Rytmika ustalona. Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego., 2. grupowana w takty, związana z metrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów.
Przyporządkuj opis do definicji: rytmika swobodna. Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego., 2. grupowana w takty, związana z metrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów. Rytmika ustalona. Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego., 2. grupowana w takty, związana z metrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów.
Przyporządkuj opis do definicji.
grupowana w takty, związana z metrum, porządkuje przebiegi dźwięków za pomocą regularnie powracających akcentów., nie jest związana z metrum, podlega najczęściej akcentom tekstu słownego.
rytmika swobodna
rytmika ustalona
R1KFSXMc9qYjW
Ćwiczenie 3
R1EgwSPn11mys
Ćwiczenie 4
m6e5e68208045aaa2_0000000000116
RKajYNT3wllgG
Ćwiczenie 5
R1LUL4W7FrLo5
Ćwiczenie 6
RdMknrrfhuQ30
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Spróbuj znaleźć jak najwięcej otaczających ciebie zjawisk, związanych z rytmem, cykliczną powtarzalnością bądź regularnym przebiegiem.
Polecenie 2
Spróbuj wyjaśnić słowa niemieckiego dyrygenta, Hansa von Bülowa: Na początku był rytm.
RighW5QXKTiYd
Słownik pojęć
Harmonika
Harmonika
współbrzmienia (jednoczesne brzmienie kilku różnych dźwięków).
Melodyka
Melodyka
następstwo dźwięków o różnych wysokościach i czasie trwania.
Metrum
Metrum
schemat określający układ akcentów.
Neumy
Neumy
znaki średniowiecznego zapisu muzycznego.
Rytmika
Rytmika
uporządkowanie dźwięków w czasie.
Takt
Takt
odcinek utworu muzycznego, realizujący schemat wartości rytmicznych zależny od rodzaju metrum.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1958
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Witold Rudziński, Nauka o rytmie muzycznym, PWM, Kraków 1987.
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1980.