Samouczek I
Kontrolowanie poprawności obliczeń – jednoczesne wyświetlenie formuł i wyników
Zdarza się, że potrzebne jest zastosowanie takiego trybu widoku arkusza, w którym jednocześnie wyświetlone będą zarówno formuły, jak i wyniki ich działania. Excel nie posiada wbudowanego narzędzia pozwalającego na szybkie zastosowanie takiego wariantu widoku, ale istnieje sposób by osiągnąć ten efekt. Pobierz plik z danymi umieszczony poniżej filmu i wykonaj następujące czynności:
Obok wszystkich (lub wybranych) kolumn zawierających formuły wstaw dodatkowe kolumny pomocnicze.
Następnie zaznacz pierwszą komórkę zawierającą formułę i przejdź do trybu jej edycji, przez wciśnięcie klawisza
[F2]
.Teraz zaznacz zawartość komórki (formułę) i za pomocą skrótu klawiaturowego
[Ctrl]+[C]
skopiuj ją do schowka.Wciśnij klawisz
[Esc]
, aby wyjść z trybu edycji komórki.Przejdź teraz do komórki w sąsiedniej kolumnie, którą przygotowałeś do wyświetlenia formuł. Wprowadź znak apostrofu (
‘
), a następnie wklej zawartość schowka kombinacją klawiszy[Ctrl]+[V]
.
Użycie znaku apostrofu (górnego przecinka) jako pierwszego znaku w komórce powoduje, że cała zawartość komórki traktowana jest przez Excela jako tekst. Wstawiony znak apostrofu nie jest bezpośrednio wyświetlany w komórce; zobaczyć go można dopiero w trybie edycji lub w pasku formuły.
Fragment arkusza ilustrujący opisane działania przedstawiamy na filmie.
Kopiowanie kolejnych formuł i wklejanie ich do sąsiednich komórek po wprowadzeniu znaku apostrofu okaże się – nie ma co ukrywać – czynnością czasochłonną. Niestety, próba zastosowania autowypełnienia (skopiowanie zawartości komórki w dół) nie da oczekiwanego efektu, ponieważ zawartością komórek jest tekst. Dlatego warto zastosować inne rozwiązanie: połączenie zalet płynących z zastosowania nazw oraz makr.
W tym celu:
Zaznacz komórkę w kolumnie pomocniczej znajdującej się bezpośrednio z prawej strony komórki zawierającej formułę; w przykładzie jest to komórka
E5
.Na karcie
Formuły
, w grupie poleceńNazwy zdefiniowane
kliknij przyciskDefiniuj nazwę
.W polu
Nazwy
w skoroszycie wprowadź nazwę, np.Formuła
.W polu
Odwołuje się do
wprowadź formułę:
i zatwierdź ustawienia nazwy przyciskiem Dodaj
, a następnie OK
.
Okno dialogowe definiowania nazw wygląda na tym etapie jak prezentujemy na filmie.
Po zdefiniowaniu nazwy zgodnie z opisem możesz teraz szybko wypełnić komórki kolumn pomocniczych odpowiednimi danymi. Wystarczy, że w komórce E5
wprowadzisz formułę: =Formuła
i zatwierdzisz klawiszem [Enter]
, jak standardową funkcję lub formułę Excela.
Efektem zatwierdzenia zdefiniowanej formuły jest wyświetlenie w komórce kodu formuły wprowadzonej w sąsiedniej komórce. Teraz możesz skopiować tę formułę do komórek kolumn pomocniczych, w których powinny być wyświetlone formuły. Na filmie przedstawiamy przykładową tabelę po zastosowaniu zdefiniowanej formuły Formuła
.
Wyjaśnienie działania funkcji:
Zasada działania opisanej metody polega na wykorzystaniu funkcji O.KOMÓRCE()
, wchodzącej w skład makr Excela 4. Dzięki zachowaniu wstecznej kompatybilności kolejnych wersji Excela możliwe jest ciągłe wykorzystywanie leciwych już funkcji. Za wyświetlenie tekstu w postaci wzoru formuły odpowiada pierwszy parametr funkcji, tj. 6
.
Parametr ten może przyjmować również inne wartości. Na przykład:
7
- formuła zwróci format użyty w komórce,17
- wysokość wiersza (w punktach) w którym znajduje się komórka,18
- nazwa czcionki użytej w komórce.
Poprzez zmianę w nieznacznym stopniu odniesienia w trakcie definiowania nazwy możesz wpływać na sposób funkcjonowania zdefiniowanej formuły. W przykładzie zastosowano odniesienie do komórki znajdującej się z lewej strony zaznaczenia, stąd też uzyskana formuła powoduje wyświetlenie zawartości (formuł) komórek znajdujących się z lewej strony komórki bieżącej. Jeśli przy definiowaniu nazwy wprowadzisz adres komórki znajdujący się nad zaznaczeniem, pod nim lub z prawej strony zaznaczenia, twoja formuła będzie generować wyniki zgodne z zastosowaną zasadą.
Mimo że nie używasz Edytora VBA i w module arkusza nie znajdziesz żadnych makropoleceń, przy otwieraniu arkusza zawierającego nazwę zdefiniowaną w opisany sposób Excel wyświetli ostrzeżenie o ewentualnych niebezpieczeństwach związanych z istniejącymi w arkuszu makrami. Wynika to właśnie z zastosowania funkcji O.KOMÓRCE()
.
Innym sposobem jednoczesnego wyświetlenia formuł oraz wyników ich działania jest wykorzystanie wbudowanej funkcjonalności Excela, tj. możliwości wyświetlenia kilku okien tego samego arkusza.
W tym celu:
Przejdź do karty
Widok
i w grupie poleceńOkno
wybierz przyciskNowe okno
.Aby wyświetlić obok siebie oba okna arkusza, na karcie
Widok
, w grupie poleceńOkno po
wciśnij przyciskWyświetlaj obok siebie
.Oryginalne i powielone okna twojego arkusza są teraz wyświetlone obok siebie. Wybierz w jednym z okien tryb wyświetlania formuł (skrót klawiszowy:
[Ctrl]+[~]
), dzięki czemu uzyskasz pożądany efekt: w jednym oknie wyświetlany jest standardowy arkusz z wynikami formuł, natomiast w drugim Excel pokazuje formuły wprowadzone w komórkach.
Oczywiście możesz w wybranym oknie wykonywać dowolne działania, obserwując jednocześnie ich efekt w drugim oknie arkusza.
Pobierz przykładowe dane:
Nauczyciel informatyki poprosił cię, abyś na dodatkową ocenę przygotował opracowanie wyników sprawdzianów i kartkówek w twojej klasie. Twoim zadaniem jest na podstawie danych ocen (z dwóch kartkówek o wadze 2 i 3 i dwóch sprawdzianów o wadze 5) obliczyć średnią ważoną i na jej podstawie podać ocenę na koniec semestru, zaokrągloną do liczby całkowitej. Pokaż, że znasz się na rzeczy i dodaj kolumnę, w której nauczyciel będzie mógł bez uruchamiania edycji komórki podejrzeć twoje rozwiązanie. W tym celu użyj poznanych metod.
Nauczyciel informatyki był bardzo zadowolony z wykonanego przez ciebie zadania. Opowiedział nawet w pokoju nauczycielskim, jak twoje rozwiązanie pomogło mu w wystawianiu ocen. Nie trzeba było długo czekać aż inny nauczyciel zgłosi się do ciebie po pomoc. Nauczyciel wychowania fizycznego miał dość ciągłego obliczania BMI uczniów za pomocą kalkulatora. Poprosił cię o wyznaczenie wartości BMI uczniów w twojej klasie, a w dodatku, w kolumnie obok zapisanie formuł, z których można skorzystać.