Podsumowanie czasu nauki z podziałem na dni tygodnia
W arkuszu możemy zbierać dane dotyczące dziennego czasu przeznaczonego na naukę. Zebrane dane mogą posłużyć do sprawdzenia całkowitego czasu nauki, ale z podziałem na dni tygodnia. Otrzymane wyniki posłużą do dalszych analiz. Pobierz plik z przykładowymi danymi umieszczony poniżej filmu.
W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, w jakie dni tygodnia przypadają daty w kolumnie A. Do tego celu wykorzystamy formułę, którą wstawimy do nowej kolumny tuż za kolumną z datami. Aby to zrobić:
Kliknij nagłówek kolumny B zawierający oznaczenie literowe, aby w całości ją zaznaczyć.
Wciśnij kombinację klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[=].
Nowo wstawioną kolumnę nazwij Dzień tygodnia.
Do komórki B2 wprowadź następującą formułę:
=DZIEŃ.TYG(A2;2)
Skopiuj formułę do komórek poniżej.
Jeżeli zamiast numeru dnia tygodnia formuła zwróciła dziwne daty, zaznaczymy te wartości i nadamy im zwykły liczbowy format komórek (np. za pomocą skrótu [Ctrl]+[Shift]+[~]).
W drugim argumencie funkcji DZIEŃ.TYG() wpisaliśmy wartość 2. Dzięki temu arkusz kalkulacyjny będzie odpowiednio numerował kolejne dni tygodnia (1 – poniedziałek, 2 – wtorek itd.).
Jeżeli chcesz, aby niedziela była traktowana przez arkusz kalkulacyjny jako pierwszy dzień tygodnia, ustaw wartość drugiego argumentu na 1. Gdy poniedziałek ma mieć numer 0, wtorek - 1, itd. użyj wartości 3.
Teraz możemy przystąpić do podsumowania czasów. W tym celu:
W zakresie E1:E7 wpisz jedna pod drugą nazwy kolejnych dni tygodnia.
Zatwierdź ją i ponownie zaznacz komórkę z otrzymanym wynikiem.
Wyświetloną wartość trzeba teraz poprawnie sformatować. Wciśnij kombinację klawiszy [Ctrl]+[1], aby wyświetlić okno formatowania komórek.
Przejdź do zakładki Liczby i zaznacz kategorię Niestandardowe.
W polu Typ wpisz następujący format: [gg]:mm:ss.
Zatwierdź, klikając przycisk OK.
Skopiuj formułę do komórek poniżej.
W pierwszym argumencie funkcji SUMA.JEŻELI() określamy, gdzie znajdują się wartości wyznaczające dane, które mają być podsumowane. Trzeci argument zawiera odwołanie do zakresu z właściwymi danymi liczbowymi przeznaczonymi do sumowania.
W drugim argumencie wskazujemy wartość stanowiącą kryterium obliczeń. Dla poniedziałku należy podać liczbę 1, dla wtorku 2 itd. Aby nie było konieczne ręczne podawanie każdego numeru z osobna, wykorzystamy bezargumentową funkcję WIERSZ(). Zwróci numer wiersza, do którego została wprowadzona. A zatem dla komórki F1 będzie to liczba 1, dla F2 wartość 2. Te numery odpowiadają kolejnym dniom tygodnia.
Ze względu na to, że formuła odwołuje się do stałych zakresów komórek, a jest kopiowana w dół, należy zastosować adresowanie bezwzględne ($B$2:$B$31).
R9eAspTmNKJBx
Pobierz plik z danymi:
R1W2qQ5et0sAz
Polecenie 1
Przygotuj arkusz, w którym przedstawisz liczbę godzin spędzonych na nauce każdego dnia, w ciągu ostatnich czterech tygodni. Następnie oblicz, w którym dniu musisz na nią poświęcić najwięcej czasu.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
RY3afE5iqnJEm
Polecenie 2
Zmodyfikuj przygotowany w poprzednim ćwiczeniu arkusz i dodaj do niego czas spędzony na zajęciach. Przeanalizuj dane i określ, który dzień byłby najlepszy na dodatkowe zajęcia sportowe.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
Najlepszymi dniami na dodatkowe zajęcia sportowe były dni: 14.03.2020 lub 01.03.2020
RTdDqwzehFyPq
Polecenie 3
Ponownie zmodyfikuj przygotowany arkusz. Oblicz średnią arytmetyczną czasu spędzanego na poszczególnych elementach dnia. Określ, które dni znacząco odbiegają od średniej.