Załóżmy, że utworzoną w arkuszu kalkulacyjnym tabelę mamy zamiar wykorzystywać jako szablon, do którego będziemy wprowadzać nowe dane. Chcemy jednak, by zawarte w komórkach formuły pozostały bez zmian. Sprawdźmy, jak szybko usunąć z arkusza tylko dane.
Pobierz plik z przykładowymi danymi umieszczony poniżej filmu.
Aby usunąć wartości liczbowe (zakres B2:F8), pozostawiając formuły oraz nagłówki kolumn i etykiety wierszy, wykonujemy następujące czynności:
Zaznacz wszystkie komórki, w których znajdują się dane (A1:F11). Najszybciej zrobisz to, klikając dowolną komórkę w obrębie zestawienia i wciskając kombinację klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[8].
Wciśnij klawisz funkcyjny [F5].
W oknie dialogowym, które się pojawi, wybierz przycisk Specjalnie.
W kolejnym oknie zaznacz opcję Stałe, a poniżej wyłącz pola wyboru: Tekst, Logiczne, Błędy.
Zatwierdź ustawienia, klikając przycisk OK. Uzyskasz zaznaczenie w arkuszu, tak jak widać na filmie.
Wciśnij klawisz [Delete], aby usunąć zbędne wpisy. Tak przygotowane zestawienie zapisz jako szablon lub zwykły skoroszyt i nadaj mu łatwo rozpoznawalną nazwę.
RKcmqJGEZj1yR
Nagranie filmowe dotyczące usuwania danych z pominięciem formuł.
Nagranie filmowe dotyczące usuwania danych z pominięciem formuł.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Chciałbyś prowadzić swój własny dzienniczek w arkuszu kalkulacyjnym. Sporządź szablon, w którym dla każdego przedmiotu wyliczałbyś średnią, medianę i ocenę przewidywaną.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1E3LiXLAk0mp
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. Komórkę A1 zatytułowano Przedmiot. W komórkach od B1 do E1 wpisano tytuł Oceny. W kolumnie A w komórkach od A2 do A9 wpisano nazwy przedmiotów. Komórki pod tytułem Oceny są puste. Komórkę F1 zatytułowano Średnia. Komórkę G1 zatytułowano Mediana. Komórkę H1 zatytułowano Ocena przewidywana. W kolumnie F w komórkach od F2 do F9 wpisano #DZIEL/0!. W kolumnie G w komórkach od G2 do G9 wpisano #LICZBA!. W kolumnie H w komórkach od H2 do H9 wpisano #DZIEL/0!.
R1VLASuGrTvHS
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. Komórkę A1 zatytułowano Przedmiot. W komórkach od B1 do E1 wpisano tytuł Oceny. W kolumnie A w komórkach od A2 do A9 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie B, C, D, E w komórkach od 2 do 9 wpisano oceny z poszczególnych przedmiotów. W kolumnie F w komórkach od F2 do F9 wpisano wyliczone wartości średniej ocen. W kolumnie G w komórkach od G2 do G9 wpisano wyliczone wartości mediany. W kolumnie H w komórkach od H2 do H9 wpisano wartości przewidywanej oceny.
Ćwiczenie 2
Zacząłeś pracować dorywczo w kinie. Chciałbyś zaoszczędzić zarobione pieniądze i kupić nowy komputer. Stwórz szablon w arkuszu kalkulacyjnym, w którym będziesz zapisywać, ile pieniędzy udało ci się zaoszczędzić w danym miesiącu. Uwzględnij swoje wydatki i zarobki, na bieżąco sprawdzaj czy udało ci się zebrać wystarczającą kwotę.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
Rm84gDSQoff6i
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. Komórkę A1 zatytułowano Nazwa, komórkę B1 Zarobki, komórkę C1 Wydatki, komórkę E1 Koszt komputera. W komórce A12 wpisano tytuł Suma. W komórce B12 wpisano formułę =SUMA(B2:B11). W komórce C12 wpisano formułę =SUMA(C2:C11). W komórce E1 wpisano tytuł Koszt komputera. W komórce E2 wpisano tytuł Zaoszczędzona kwota. W komórce F2 wpisano formułę =B12-C12. W komórce E3 wpisano tytuł Czy zebrano pieniądze na komputer? W komórce F3 wpisano =JEŻELI(F2>=F1;"TAK";"NIE").