Autorka: Jolanta Kuligowska - Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli sport estremi - Sporty ekstremalne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna i stosuje słownictwo związane z ekstremalnymi dyscyplinami sportowymi (nazwy dyscyplin, miejsca ich uprawiania, sprzęty).

  2. Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat uprawiania sportów ekstremalnych oraz podjąć dyskusję na ten temat.

  3. Uczeń potrafi ocenić ryzyko, jakie niesie ze sobą uprawianie tego typu aktywności fizycznej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń jest zainteresowany tematem lekcji, aktywnie w niej uczestniczy.

  2. Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  3. Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  4. Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

Powinny być dostosowane do celów i treści lekcji, wspierające proces uczenia się.

Metody i techniki nauczania:

  1. Metoda lekcji odwróconej.

  2. Podejście komunikacyjne.

  3. Metoda kognitywna.

  4. Strategie społeczne.

Formy pracy:

praca w grupach, praca w parach, praca z całym zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne:

rzutnik, ekran, komputer z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Zgodnie z założeniami metody lekcji odwróconej, nauczyciel proponuje uczniom przeczytanie w domu tekstu „Il pianeta dei pazzi positivi (Forum per gli appassionati degli sport estremi), w celu zapoznania się z nowym słownictwem oraz refleksji na temat sportów, o których w nim mowa.

  2. Lekcja rozpoczyna się dyskusją na temat uprawiania sportów ekstremalnych i ryzyka, jakie to ze sobą niesie. Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat tego, który ze sportów chcieliby uprawiać, a którego absolutnie nigdy nie spróbują.

Faza realizacyjna:

  1. Wykorzystując rzutnik i ekran, nauczyciel prezentuje uczniom informacje zawarte w katalogu interaktywnym oraz wyjaśnia nieznane słownictwo.

  2. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenie 1 i 2 do medium.

  3. Nauczyciel, powracając do tekstu, zwraca uwagę uczniów na formy superlativo assoluto i wyjaśnia zasady dotyczące tego sposobu stopniowania przymiotników. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Aby sprawdzić, jakie słownictwo i wiadomości zostały zapamiętane przez uczniów na lekcji, nauczyciel zachęca ich do wykonania ćwiczeń 2, 4, 5 (jeśli czas na to pozwoli) z sekcji Sprawdź się.

  2. Ćwiczenia uczniowie mogą rozwiązywać w 4‑osobowych grupach, a następnie wspólnie sprawdzają rozwiązanie.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie mogą:

  • tworząc krótki tekst, „odpowiedzieć” Andrei - chłopcu, który prosi o radę uczestników forum, tj. udzielić mu porad dotyczących uprawiania sportów ekstremalnych.

  • wykonać pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Medium może posłużyć jako wprowadzenie do projektu interdyscyplinarnego, realizowanego wraz z nauczycielami wychowania fizycznego i biologii, dotyczącego wpływu uprawiania sportów, w tym sportów ekstremalnych, na zdrowie oraz kondycję fizyczną i psychiczną młodych ludzi.