Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli italiani in cucina - Włosi w kuchni

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A0‑A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozpoznaje niektóre włoskie dania, zna ich cechy charakterystyczne.

  • Uczeń stosuje tryb rozkazujący imperativo w 1. os. l.m.

  • Uczeń korzysta z podstawowych czasowników określających czynności przy przygotowywaniu posiłków.

  • Uczeń konstruuje proste przepisy kulinarne.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

  • Uczeń dzieli się swoimi upodobaniami kulinarnymi.

  • Uczeń samodzielnie zdobywa informacje na temat kuchni włoskiej i przepisów kulinarnych w języku włoskim.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych.

  • Strategie kognitywne – ćwiczenie pisania, tworzenia różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie społeczne – zadawanie pytań, współodczuwanie.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązując do różnorodności włoskich potraw i tradycji kulinarnej Włoch. Warto zadać tutaj pytanie, czy uczniowie znają jakieś włoskie dania i czy byliby w stanie je nazwać lub opisać.

  2. Nauczyciel pokazuje zdjęcia dań z tekstu pt. Dal forum di discussione “Gli amici di cucina”, pyta uczniów czy je znają i jakie według nich składniki są potrzebne do ich przygotowania. Uczniowie czytają tekst i zapoznają się z opisami kilku typowych włoskich dań.

  3. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście, zwracając uwagę na nowe dla uczniów struktury leksykalne.

Faza realizacyjna:

  1. Uczeń, z pomocą nauczyciela, identyfikuje w tekście pt. Dal forum di discussione “Gli amici di cucina” struktury leksykalne służące opisywaniu niektórych włoskich potraw.

  2. Nauczyciel wyjaśnia nieznane uczniom słownictwo z tekstu pt. Dal forum di discussione “Gli amici di cucina”. Celem aktywizacji uczniów zamieszczono jedno zadanie polegające na wskazaniu fałszywych stwierdzeń co do treści tekstu wyjściowego.

  3. Przed przystąpieniem do pracy z multimedium należy, korzystając z tekstu wyjaśniającego zagadnienia gramatyczne, wyjaśnić uczniom zastosowanie i reguły gramatyczne rządzące trybem rozkazującym imperativo, skupiając się wyłącznie na pierwszej osobie liczby mnogiej. Warto podkreślić, że ta konstrukcja jest szeroko stosowana we włoskich przepisach kulinarnych.

  4. Następnie należy przejść do pracy z multimedium bazowym. Dobrą praktyką jest zapowiedzenie go jako wideo–przepis na jedno z prostszych dań kuchni włoskiej. Warto podać informację, że w Internecie jest mnóstwo podobnych filmów w języku włoskim z przepisami na bardzo wiele dań z kuchni włoskiej. Multimedium to około trzyminutowy film pokazujący proces przygotowania spaghetti aglio, olio e peperoncino.

  5. Liczbę wyświetleń należy uzależnić od poziomu uczniów i ich zdolności językowych – zaleca się wyświetlić film co najmniej dwa razy.

  6. Aktywizacji pracy z multimedium służą trzy zadania interaktywne. Pierwsze i trzecie dotyczą leksyki i polegają na dopasowaniu czasowników używanych w materiale wideo do obrazków/polskich odpowiedników. Drugie z nich polega na wskazaniu twierdzeń nieprawdziwych. W razie problemów należy powtórzyć obejrzenie całego filmu lub wybranych fragmentów.

  7. Po zapoznaniu się z tekstami oraz multimedium można przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mają sprawdzać i utrwalać wszystkie kompetencje budowane podczas lekcji: rozpoznawanie, rozumienie i korzystanie z trybu rozkazującego imperativo, dzielenie się własnymi upodobaniami kulinarnymi, układanie w odpowiedniej kolejności fragmentów przepisu kulinarnego czy tworzenie własnego bardzo prostego przepisu przy użyciu poznanych na lekcji konstrukcji gramatycznych i leksykalnych.

Faza podsumowująca:

  • Na koniec lekcji można zadać uczniom kilka pytań podsumowujących materiał zrealizowany podczas zajęć, np.:
    Quali piatti italiani conoscete? (Jakie włoskie potrawy znacie?),
    Quali verbi usati in cucina conoscete? (Jakie czasowniki używane w kuchni znacie?),
    Quali prodotti dovete comprare per preparare...? (Jakie produkty należy kupić aby przygotować jakieś danie...?) albo
    Come preparare gli spaghetti aglio, olio e peperoncino? (Jak przygotować spaghetti aglio, olio e peperoncino?)

Praca domowa:

  • Zestaw ćwiczeń interaktywnych może być traktowany jako praca domowa, a zwłaszcza ostatnie, które wymaga tworzenia poprawnych form gramatycznych, poszukiwania słownictwa w słownikach i odrobiny inwencji twórczej.

Materiały pomocnicze:

  • Inne przepisy oraz wideo–przepisy z włoskich stron kulinarnych takich jak Giallo Zafferano.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Może posłużyć do przeprowadzenia lekcji multimedialnej w klasie bądź być traktowane jako materiał uzupełniający do realizacji samodzielnie w domu.

  • Niektóre informacje zawarte w multimedium można pominąć celem dostosowania poziomu trudności i ilości materiału do poziomu wiedzy i zdolności językowych uczniów.

  • W czasie lekcji film będący multimedium można wykorzystać jako nagranie audio (bez obrazu) metodą zbliżoną do ascolto rilassato: najpierw uczniowie kilkukrotnie wysłuchują całości bądź wybranych przez nauczyciela fragmentów nagrania, następnie w parach lub trójkach próbują sobie przekazać zapamiętanie informacje i zapisują zasłyszane słowa, wyrażenia. Następnie do audio można dołączyć wideo. Teraz uczniowie, korzystając z obrazu, próbują odgadnąć znaczenie słyszanych słów i uściślić zebrane informacje.