Autorzy: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le tendenze della moda - Tendencje w modzie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 2, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo związane z modą, stylami, odzieżą i akcesoriami odzieżowymi.

  • potrafi wyrażać swoją opinię i opisywać własne preferencje dotyczące m.in. stylów w modzie.

  • potrafi opisywać osoby preferujące różne style, korzysta z nowo poznanego słownictwa.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań.

  • Strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia; utrwalamy i łączymy nowe informacje z już znanymi, koncentrujemy uwagę.

Metody i techniki nauczania:

  • Burza mózgów.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Konstruktywizm.

Formy pracy:

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu, rzutnik, ekran, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy łacińskie przysłowie wraz z tłumaczeniem na język polski - “De gustibus non disputandum est – o gustach się nie dyskutuje” i prosi uczniów o refleksję na ten temat.

  2. Nauczyciel podaje temat lekcji i jej cele.

  3. Nauczyciel, korzystając z metody burzy mózgów, prosi uczniów o wymienienie stylów mody, które są im znane, i o przypomnienie nazw odzieży.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst w części Posłuchaj/przeczytaj, następnie wykonują ćwiczenie do tekstu, odpowiadając na pytania.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji Sprawdź się. Ma ono na celu sprawdzenie zrozumienia tekstu.

  3. Nauczyciel, korzystając z rzutnika i ekranu, zapoznaje uczniów z katalogiem interaktywnym, w którym zaprezentowane zostały style w modzie. Następnie uczniowie w parach starają się wykonać polecenia do multimedium. Jeśli istnieje taka potrzeba, nauczyciel na prośbę uczniów wraca do odpowiednich stron katalogu.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę na pojawiający się w tekście czasownik preporre i jego odmianę. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, korzystając z nowo poznanego słownictwa, opisują styl koleżanki/kolegi z klasy lub znanej wszystkim osoby. Zadaniem grupy jest odgadnąć na podstawie tego opisu, kto to jest.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być również wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia, jako materiał utrwalający poznane słownictwo.