Autorka: Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La casa sempre pulita - Porządki domowe

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń

  • zapamiętuje nazwy różnych sprzętów domowych;

  • zapamiętuje zaimki dopełnienia bliższego;

  • zapamiętuje nazwy różnych codziennych czynności związanych z porządkami domowymi;

  • wykorzystuje zaimki dopełnienia bliższego, nazwy sprzętów domowych oraz czynności związanych z pracami domowymi do tworzenia wypowiedzi na temat wykonywanych w domu obowiązków;

  • tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów;

  • ma świadomość funkcji przedrostków s- oraz ri-.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

Strategie kognitywne:

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzanie materiału językowego.

Strategie socjalne:

  • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko‑polski, materiały piśmienne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza temat lekcji, pytając uczniów o to, czy w ich domach/pokojach jest zawsze czysto oraz czy trudno jest im utrzymać porządek. Pyta także o opinię na temat znaczenia uporządkowanej przestrzeni dla samopoczucia, czy widzą jakąś zależność w tym zakresie, czy zupełnie nie ma to według nich i dla nich znaczenia. Może zaproponować spisanie głosów i opinii na tablicy, by krótko je skomentować.

  2. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania tekstu, w którym przedstawiony jest zestaw porad mających ułatwić utrzymanie domu w czystości. Prosi, by uczniowie zwrócili uwagę na wymienione czynności, zastanawiając się, które z nich sami wykonują w domu. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst.

  3. Po lekturze uczniowie wykonują przypisane do niego polecenia. Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary i porównanie wykonywanych w domu czynności (np. na podstawie sporządzonych przez nich tabelek „le cose che faccio/le cose non faccio”).

  4. Nauczyciel pyta o inne znane uczniom sposoby na utrzymanie porządku w domu oraz wykonywane przez uczniów czynności nie podane w tekście. Podpowiada ewentualne dodatkowe słownictwo. Następnie nauczyciel ponownie odnosi się do tekstu, zwracając uwagę uczniów na występujące w nim zaimki dopełnienia bliższego oraz prosząc, by podali, które słowa zastępują.

  5. Nauczyciel wskazuje uczniom słowa zaczynające się od przedrostków (ri-, s-), pyta uczniów, jaką według nich mogą one spełniać funkcję i czy spotkali się już z innymi wyrazami zaczynającymi się w ten sposób. Następnie wyjaśnia zagadnienie i ewentualnie podaje dodatkowe przykłady. Prosi uczniów o ułożenie zdań z tymi słowami.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o znane im słowa związane z różnego rodzaju obowiązkami domowymi (zaprasza uczniów do burzy mózgów). Zachęca do uważnego zapoznania się z mapą pojęć i do wynotowania w zeszycie słów dotąd uczniom nieznanych. Prosi o schowanie notatek i innych pomocy, dzieli uczniów na grupy i proponuje grę polegającą na odtworzeniu z pamięci mapy myśli.

  2. W dalszej części zajęć uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest utworzenie tygodniowego planu porządków z uwzględnieniem sprzętów, które są używane w wykonywaniu danej czynności. Alternatywna opcja: uczniowie przeprowadzają ze sobą wywiady, pytając się wzajemnie o upodobania związane z porządkami i ich organizacją. Nauczyciel może też zaproponować kolejną grę, np. na wymyślenie najlepszych sposobów na uprzyjemnienie sprzątania lub wykonywania konkretnych czynności (typu: sztuczki na szybkie uporanie się ze sprzątaniem, użycie przydatnych sprzętów lub produktów uławiających sprzątanie, słuchanie muzyki w trakcie zamiatania, oglądania serialu podczas prasowania).

Faza podsumowująca:

  • Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw dziesięciu ćwiczeń. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał lekcji. Mogą to zrobić samodzielnie w domu.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 5 i 10

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać inne lekcje znajdujące się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dobrze jest zastosować mapę interaktywną w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane po lekcji w celu powtórzenia słownictwa. Można poprosić uczniów o uzupełnienie mapy o dodatkowe pojęcia, które pojawiły się w trakcie zajęć, lub które wyszukają w słownikach albo w internecie.

Jako zadanie dodatkowe uczniowie mogą ułożyć tekst piosenki (np. rap) na temat porządków domowych z użyciem słów, które znajdują się na mapie interaktywnej.