Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Siamo ancora in tempo per salvare il nostro pianeta? - Czy zdążymy ocalić naszą planetę?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i tworzy proste pytania oraz wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące zmian klimatycznych;

  • zna podstawowe słownictwo związane z przyczynami oraz skutkami zmian klimatycznych;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (zagrożenia środowiska i klimatu);

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie wszystkich czynników, które – według nich – wpływają na zmianę klimatu. Jeśli uczniowie nie znają jakiegoś słowa, pomaga przetłumaczyć je na język włoski. Odpowiedzi zapisuje na tablicy.

  • Uczniowie przechodzą do lektury tekstu pt. Il nemico del pianeta i porównują swoje odpowiedzi z informacjami zawartymi w tekście.

  • Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1, sprawdzające rozumienie tekstu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie wykonują (samodzielnie lub w parach) polecenia 2‑3 do tekstu pt. Il nemico del pianeta, ukierunkowane na ugruntowanie nowo poznanego słownictwa.

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują polecenia 1‑2 sprawdzające rozumienie wprowadzonych treści.

  • W oparciu o tekst dotyczący rzecowników, nauczyciel przypomina uczniom różne typy rzeczowników nieregularnych i prosi o wykonanie ćwiczenia 1 z sekcji Sprawdź się.

  • Nauczyciel przypomina zasady uzgadniania przymiotnika do rzeczownika. W razie potrzeby, może posłużyć się rzeczownikami z ćwiczenia 1 i poprosić o dopisanie do nich dowolnego przymiotnika i wspólnie z uczniami przekształcić całość na liczbę mnogą.

  • Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 2‑5 z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel sprawdza i omawia każde ćwiczenie osobno, bezpośrednio po jego wykonaniu i przed przejściem do kolejnego ćwiczenia.

  • Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 7 z sekcji Sprawdź się, którego zdaniem jest ugruntowanie użycie przyimków używanych w strukturach leksykalnych związanych z bieżącym tematem.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się, będące powtórzeniem słownictwa wprowadzonego w całym e‑materiale oraz ćwiczenie 8, w którym uczniowie samodzielnie zastosują ww. słownictwo i struktury przećwiczone w poprzednich ćwiczeniach.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują polecenie 3 do multimedium, stanowiące powtórzenie zawartego w nim słownictwa i struktur gramatycznych.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 9 z sekcji Sprawdź się – tłumaczenie z języka włoskiego wybranych zdań pochodzących z bieżącego e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Bieżący e‑materiał  jest samodzielną jednostką, ale funkcjonującą w bloku  tematycznym o ekologii. Jest on spiralnie powiązany z e‑materiałami: Clima e cambiamenti climaticiD1HdezYp2Clima e cambiamenti climatici oraz Diventa un supereroe! Salva il pianeta!Dq1AZv9iyDiventa un supereroe! Salva il pianeta!.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas wszelkich innych zajęć poświęconych ekologii oraz działalności ludzkiej. Można zaproponować uczniom nagranie krótkich wywiadów, inspirowanych plikiem audio i dotyczących zagrożeń dla planety i przedstawienie ich na kolejnej lekcji.