Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Signori, in carrozza! - Proszę wsiadać, odjeżdżamy!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy najważniejszych rodzajów pociągów we Włoszech oraz zasady zakupu biletów kolejowych;

  • rozumie proste komunikaty, które można usłyszeć na stacji kolejowej;

  • posługuje się w swoich wypowiedziach słownictwem związanym z podróżą pociągiem;

  • jest w stanie porozumieć się w kasie biletowej i dokonać zakupu biletu kolejowego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzania materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • lekcja odwrócona.

Formy pracy:

  • praca na forum;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze, kartki formatu A5 z wyrażeniem Viaggio in treno pośrodku i odchodzącymi od niego promieniami, przydatne mogą być także rozkłady jazdy pociągów dostępne na włoskich stronach internetowych, a także wybrany, kilkunastosekundowy fragment filmu pt. Signori, in carrozza! w reżyserii Luigiego Zampy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień.

  2. W początkowej fazie zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy lubią podróżować, jakimi środkami transportu i dokąd. Po tej rozgrzewce uczniowie pracują w parach, uzupełniając zapamiętanym słownictwem schematy z wyrażeniem Viaggio in treno pośrodku. Następnie następuje podsumowanie na forum - wybrani uczniowie przedstawiają przykłady zdań z wpisanym do schematu słownictwem.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie odtwarzają nagrania audio i wykonują znajdujące się pod nimi ćwiczenia. W przypadku trudności nauczyciel wyjaśnia problematyczne kwestie.

  2. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 2, 4, 7 z sekcji Sprawdź się.

  3. W zależności od tego, ile czasu zostało do końca lekcji, nauczyciel może zlecić uczniom pracę indywidualną i odszukanie we włoskim rozkładzie jazdy wskazanych informacji (np. odpowiedzi na pytania typu: Quanto spesso i treni Frecciarossa partono oggi per Napoli? A che ora parte l’ultimo Frecciabianca oggi e per dove?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, wyrażeń, a także innych elementów, które zapamiętali z lekcji. Kilka minut przed zakończeniem zajęć nauczyciel pokazuje uczniom kilkanaście sekund filmu pt. Signori, in carrozza! w reżyserii Luigiego Zampy, aby wyjaśnić kontekst włoskiego tytułu zajęć.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, by na podstawie usłyszanych dialogów odegrali i nagrali w parach scenki zakupu biletów w kasie (w formie audio lub video).