Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una lettera di reclamo - List z reklamacją

Grupa docelowa: Trzeci etap edukacyjny, Kasa IV LO, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna i interpretuje słownictwo związane z listem formalnym i reklamowaniem wadliwego towaru.

  • Uczeń potrafi napisać list z reklamacją, używając charakterystycznych zwrotów i słów.

  • Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego warto napisać list z reklamacją i w jakiej sytuacji należy to zrobić.

  • Uczeń potrafi powiedzieć, jakie są reguły pisania listu z reklamacją i co powinno się w nim znaleźć.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

  • Podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu,

  • słuchawki,

  • materiały piśmiennicze,

  • karteczki z wypisanymi na nich czasownikami w bezokoliczniku, które tworzą participio passato nieregularne (znajdują się one w tabeli w części e‑materiału poświęconej wyjaśnieniu gramatycznemu)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, co może oznaczać una lettera di reclamo i kiedy można ją napisać. Uczniowie podają przykłady takich sytuacji.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem pt. Una lettera di reclamo. Nauczyciel zwraca uwagę na zwroty najbardziej charakterystyczne dla listu formalnego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie tekst i wykonują ćwiczenia.

  2. Nauczyciel przypomina, jak tworzymy participio passato regularne i nieregularne.

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją interaktywną. Nauczyciel zwraca uwagę, które zwroty i słowa są najważniejsze i konieczne do zapamiętania.

  4. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium. Następnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 5 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8.

  5. Uczniowie pracują w parach lub trójkach. Losują jedną karteczkę z czasownikiem w bezokoliczniku i podają jego formę participio passato. Następnie tworzą zdanie z tym czasownikiem w czasie passato prossimo.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie na forum klasy podają swoje odpowiedzi na ćwiczenie otwarte 8.

Praca domowa:

  • Ćw. 3,4,6 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą w ramach powtórzenia po kilku lekcjach przeanalizować ponownie i powtórzyć na głos najważniejsze zwroty i słowa, szczególnie te najbardziej charakterystyczne dla listu formalnego. Przeglądając slajdy, z pomocą slajdów prezentacji mogą przypomnieć sobie, z jakich elementów składa się list formalny.