Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli italiani e lo sport - Włosi i sport

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna nazwy różnych dyscyplin i sprzętów sportowych.

  • Uczeń rozumie prosty tekst, w którym wykorzystane są nazwy dyscyplin sportowych.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach nazwy sportów, stylów pływackich, a także podstawowego sprzętu sportowego.

  • Uczeń jest w stanie opowiedzieć o uprawianych sportach i sprzęcie niezbędnym do ich uprawiania.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna);

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca na forum;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Po przedstawieniu tematu lekcji i jej celów nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i przydziela każdej z nich odrębną kategorię, np. sporty indywidualne, sporty zespołowe, sporty letnie, sporty zimowe, do której należy w ciągu trzech min. przypisać jak najwięcej nazw sportów i sprzętu sportowego. Zadanie to może zostać wykonane np. na dużych kartkach, które będzie można następnie przyczepić do tablicy w czasie prezentacji na forum klasy.

  2. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wypisanie 3 nazw dyscyplin sportowych, które, ich zdaniem, są najczęściej uprawiane przez Włochów.

Faza realizacyjna:

  1. Aby dowiedzieć się, jakie są preferencje Włochów w tym zakresie, uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem pt. Gli italiani e lo sport i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenie.

  2. W następnej kolejności uczniowie zapoznają się ze słownictwem zgromadzonym w tabelach. Praca odbywa się na forum klasy, chętni lub wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie odczytują głośno nazwy sportów i sprzętu sportowego, a także zdania umieszczone pod tabelami. Nauczyciel  zwraca uwagę na właściwą wymowę i akcentowanie. W razie konieczności prosi całą grupę o powtórzenie trudniejszych wyrazów. Kolejnym etapem jest indywidualne wykonanie przez uczniów minigier z karty zadań interaktywnych oraz zadań 1‑3.

  3. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 2, 5, 6 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie samooceny umiejętności zdobytych w czasie zajęć w skali 0‑10.  Gratuluje uczniom, którzy ocenili swoje umiejętności na 6‑10 punktów, zachęca wszystkich do dalszej pracy oraz do ponownego wykonania testu samooceny i porównania obu wyników po zrobieniu pracy domowej.

Praca domowa:

Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, ćw. 3 przeznaczone jest dla chętnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą ponownie zagrać w gry np. w ramach powtórki przed sprawdzianem.