Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Diventa un supereroe! Salva il pianeta! - Zostań superbohaterem! Ocal planetę!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i tworzy proste pytania oraz wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące dobrych praktyk w zakresie ochrony środowiska (formułuje rady i polecenia, ale także tłumaczy wagę poszczególnych zachowań).

  • Uczeń zna słownictwo związane z codziennym dbaniem o środowisko.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (zagrożenia i ochrona środowiska);

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki (w tym e‑materiale nie są konieczne).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie codziennych czynności mających na celu ochronę środowiska, które wykonuje się w ich domach.

Faza realizacyjna:

  • Po omówieniu odpowiedzi, uczniowie przechodzą do lektury tekstu i wykonania polecenia 1 do tekstu źródłowego, które sprawdza zrozumienie tekstu i intencji komunikacyjnych autora.

  • Kolejne polecenia do tekstu źródłowego (1, 2 oraz 3) skoncentrowane są na rozumieniu wyrażeń o charakterze metaforycznym, takich jak idiomy, aforyzmy czy slogany reklamowe związane ze środowiskiem i jego ochroną. Zalecane jest sprawdzenie poprawności każdego ćwiczenia bezpośrednio po jego wykonaniu i przed przejściem do kolejnego ćwiczenia.

  • Nauczyciel przechodzi do powtórzenia różnic morfologicznych i pragmatycznych trybu rozkazującego (imperativo) i czasu teraźniejszego (presente indicativo). W zależności od wielkości grupy, czasu do dyspozycji oraz przerobionego materiału nauczyciel może posłużyć się techniką indukcyjną (poprosić o wykonanie polecenia 4 bazującego na omówionym już tekście źródłowym i następnie omówić pierwszy punkt tekstu właściwego) lub dedukcyjną (omówić pierwszą część tekstu źródłowego i dopiero potem poprosić o wykonanie polecenia 4).

  • Na podstawie pozostałych punktów tekstu źródłowego nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami uzgadniania przymiotników „buono” i „santo” oraz zaimka „nessuno” z następującymi po nich rzeczownikami.

  • Uczniowie przechodzą do gry dydaktycznej, w której w pierwszym etapie dopasowują poznane formy „buono”, „santo” oraz „nessuno” do rzeczowników. W drugim, trudniejszym, etapie na podstawie ww. uzgodnień uczniowie muszą odtworzyć zdania.

  • Po zakończeniu gry uczniowie przechodzą do poleceń (1, 2 oraz 3), których zdaniem jest użycie ww. struktur w tekście.

  • Po omówieniu odpowiedzi nauczyciel zachęca uczniów do wykonania ćwiczenia 2 z sekcji Sprawdź się. To ćwiczenie ma na celu integrację poznanego materiału ze słownictwem dotyczącym ekologii w obrębie nowego, nieznanego im tekstu.

Faza podsumowująca:

  • W fazie podsumowującej uczniowie samodzielnie rekonstruują nieznany im tekst (ćw. 4), stanowiący rozwinięcie przekazu z ćwiczeń poprzednich.

  • Ćwiczenia 4 i 5 są ćwiczeniami wzmacniającymi rozumienie treści przenośnych oraz utrwalającymi słownictwo poznane w bieżącym materiale.

  • Po sprawdzeniu ww. ćwiczeń nauczyciel powraca z uczniami do zagadnienia formułowania rad, poleceń i stwierdzeń i prosi ich o wykonanie ćwiczenia 6, bazującego na schemacie polecenia 4 do tekstu źródłowego, ale w obrębie nowego dla nich tekstu, logicznie połączonego z treściami ćwiczeń poprzedzających.

  • Na podstawie umiejętności ugruntowanych w ćwiczeniu 6 uczniowie przechodzą do realizacji ćwiczeń otwartych. W pierwszym z nich (ćw. 7), przekształcają polecenia wyrażone bezokolicznikiem w tryb rozkazujący.

  • Ćwiczenie 8 można zrealizować w formie konkursu: wygrywa uczeń (lub zespół 2‑3 osób), któremu uda się stworzyć jak największą ilość poprawnych pytań w przeciągu wyznaczonego przez nauczyciela czasu (10‑15 minut). Nauczyciel może nagrodzić uczniów np. oceną lub punktami za aktywność (zgodnie z przyjętymi przez siebie zasadami oceniania). W przypadku ograniczeń czasowych na zajęciach, ćwiczenie można zadać jako pracę domową. W tym przypadku ćwiczenie 9, stanowiące logiczną kontynuację ćwiczenia 8, zostanie wykonane na kolejnych zajęciach, po sprawdzeniu i omówieniu pytań ułożonych przez uczniów.

Praca domowa:

  • W celu powtórzenia zasad uzgadniania przymiotników „buono” i „santo” oraz zaimka „nessuno” uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się.

  • Jeśli ćwiczenie 8 zostało wykonane w klasie, jako pracę domową można zadać ćwiczenie 9.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas wszelkich innych zajęć poświęconych ekologii oraz działalności ludzkiej.