Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Professioni artistiche - Zawody artystyczne

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo dotyczące wybranych zawodów artystycznych i korzysta z niego, tworząc własne wypowiedzi ustne i pisemne;

  • rozróżnia rejestr formalny od rejestru nieformalnego w języku włoskim;

  • zna zasady tworzenia i stosowania w języku włoskim formy grzecznościowej;

  • samodzielnie tworzy zdania, stosując formę grzecznościową;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego (strategia kompensacyjna);

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur).

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio), materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć.

  2. Odwołując się do doświadczeń uczniów nauczyciel stara się aktywizować ich wiedzę na temat zawodów artystycznych.

  3. Uczniowie tworzą listę takich zawodów, a nauczyciel wspiera uczniów, zapisując na tablicy włoskie nazwy wymienianych zawodów.

  4. Nauczyciel może poprosić uczniów o nazwanie podstawowych czynności wykonywanych przez przedstawicieli danego zawodu, zadając pytania typu: Cosa fa un cantante? (możliwa odpowiedź: Un cantante canta.)

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt. „Intervista al fotografo Sergio Marrone”, starając się zrozumieć ogólny kontekst.

  2. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście, a następnie sprawdza zrozumienie treści, prosząc uczniów o wykonanie zadania do tekstu.

  3. Nauczyciel wypisuje z tekstu zdania, w których została użyta forma grzecznościowa. Prosi uczniów o sformułowanie reguły dotyczącej tworzenia formy grzecznościowej w języku włoskim.

  4. Nauczyciel uzupełnia regułę sformułowaną przez uczniów o dodatkowe aspekty. Wskazuje na różnice między rejestrem formalnym a nieformalnym, korzystając z informacji zawartych w tekście wyjaśniającym zagadnienia gramatyczne.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia nr 2 i 3 z sekcji Sprawdź się upewniając się, czy uczniowie zrozumieli omawiane zagadnienie gramatyczne.

  6. Uczniowie, pracując w parach, oglądają katalog interaktywny, w którym omówione zostały wybrane zawody artystyczne. Uczniowie starają się zapamiętać włoskie nazwy prezentowanych zawodów i typowe czynności. Następnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 odnoszące się do treści prezentowanych w multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, przygotowują (np. w oparciu o tekst pt. „Intervista al fotografo Sergio Marrone”) krótki wywiad z przedstawicielem wybranego zawodu artystycznego. Jako materiał bazowy można wykorzystać opisy zawodów z katalogu interaktywnego.

  2. Uczniowie prezentują przygotowane wywiady na forum klasy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą zrealizować ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu: uczeń, inspirując się kartami katalogu interaktywnego, może przygotować samodzielnie dowolną ilość kart będących jego kontynuacją.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z pracą, np. w celu poszerzenia słownictwa.