Autorzy: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il codice fiscale - Włoski kod podatkowy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące działania włoskiej administracji publicznej.

  • Uczeń opisuje procedurę uzyskania włoskiego kodu podatkowego codice fiscale.

  • Uczeń udziela rad dotyczących załatwiania spraw urzędowych we Włoszech.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach wyrażenia służące do udzielania rad w formie bezosobowej.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • Praca indywidualna,

  • praca w grupie,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu,

  • rzutnik lub tablica multimedialna,

  • głośniki lub słuchawki,

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli kiedyś o codice fiscale. Jeśli tak, nauczyciel prosi o próbę wyjaśnienia, czym jest codice fiscale.

  3. Jeśli uczniowie nigdy nie słyszeli o codice fiscale, mają za zadanie przeprowadzić burzę mózgów i spróbować zdefiniować po włosku polski numer PESEL.

  4. Podczas burzy mózgów uczniowie tworzą listę słownictwa związanego z numerem PESEL i sprawami administracyjnymi.

  5. Uczniowie zapoznają się z zadaniami do artykułu o codice fiscaletessera sanitaria zamieszczonego na początku materiału, a następnie przystępują do samodzielnej pracy z tekstem i szukają w nim informacji koniecznych do wykonania ćwiczeń.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący wyrażeń służących do udzielania rad w formie bezosobowej. Dzięki niemu uczniowie będą potrafili udzielać wskazówek dotyczących uzyskania codice fiscale.

  2. Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, po dwa‑trzy zdania zawierające poznane wyrażenia z radami dotyczącymi spraw urzędowych.

  3. Następnie należy przejść do pracy z multimedium. Jest to prezentacja multimedialna składająca się z 10 slajdów, przedstawiająca informacje dotyczące codice fiscale oraz opisująca procedurę jego uzyskania. Wskazane jest wspólne oglądanie tej prezentacji w klasie – większość informacji odczytywana jest przez lektora. Uczniowie najpierw zapoznają się z treścią poleceń do multimedium, a w czasie odtwarzania prezentacji robią notatki mogące pomóc im w wykonaniu zadań. Prezentację należy odtworzyć dwukrotnie, chyba że uczniom uda się zrozumieć wszystkie informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń już za pierwszym razem. Po zakończeniu pracy z prezentacją interaktywną należy przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych celem utrwalenia zrealizowanego materiału.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wypełniają formularz AA4/8 pobrany ze strony Agenzia delle Entrate, następnie sprawdzają sobie nawzajem jego poprawne wypełnienie.

  2. Uczniowie przygotowują w parach dialogi w przydzielonych sytuacjach:

    1. jedna osoba przychodzi do Agenzia delle Entrate, nie umówiwszy wcześniej wizyty, druga wciela się w pracownika Agenzia delle Entrate, który tłumaczy, że nie zostanie obsłużona i udziela wskazówek jak zarezerwować wizytę

    2. jedna osoba przychodzi do Agenzia delle Entrate, umówiwszy wizytę, z kompletem dokumentów, druga osoba wciela się w pracownika urzędu, który przyjmuje wszystkie niezbędne dokumenty (potwierdzenie rezerwacji wizyty, formularz oraz dokument tożsamości).

  3. W fazie podsumowującej uczniowie mogą wykonać również ćwiczenia otwarte nr 8 i 9 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 6, 7, 8, 9.

Materiały pomocnicze:

  • Formularz AA4/8 dostępny na stronie Agenzia delle Entrate: https://www.agenziaentrate.gov.it/portale/documents/20143/278893/ modello+cf+AA48_modello+AA4+8.pdf/a8287f7f‑abcf‑c4f9‑b4f7‑f038486bc7d6

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa, związanego z wiedzą o włoskim społeczeństwie, w szczególności z działaniem włoskiej administracji publicznej.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów, na przykład dotyczących podróży (zwłaszcza w kontekście planowania dłuższych wyjazdów do Włoch, na przykład w ramach wakacyjnej pracy lub praktyk).